انتخاب رشته کارشناسی ارشد 98 - سراسری و آزاد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 - سراسری و آزاد

 

 

 

برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته ارشد 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com/

 

 

انتخاب رشته ارشد 1402

انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، برخلاف سال های گذشته به جای اواسط و اواخر خرداد ماه هر سال، به اوایل و اواسط شهریور ماه سال 1402 منتقل خواهد شد. تاریخ و زمان انتخاب رشته کنکور ارشد 1402، متعاقباً توسط سازمان سنجش پس از برگزاری آزمون ارشد اعلام می شود. آزمون کارشناسی ارشد 1402 به خاطر شیوع کرونا به تعویق افتاد و به همین روال انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 نیز به یک ماه بعد منتقل گشت. در انتخاب رشته ارشد امسال، تفاوت زیادی با اتتخاب رشته سال گذشته وجود ندارد به جز اینکه به احتمال زیاد، ظرفیت های یک سری از دانشگاه ها در بعضی از رشته های کارشناسی ارشد افزایش و یا کاهش می یابد و ظرفیت پذیرش در بعضی از گرایش ها در بعضی دانشگاهها افزوده و یا حذف می شود که این روال هر ساله وجود دارد و چیز عجیبی نیست. می توان بزرگترین تغییر انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 را در افزایش تعداد افرادی که دارای سهمیه 5 درصدی هستند دانست.

برای سهولت خواندن مطلب، می توانید براساس فهرست زیر بر روی هر قسمتی که مورد سوال شماست کلیک کنید تا بتوانید سریع تر به پاسخ سوال خود برسید.

 

داوطلبان گرامی می توانند از مطلب انتخاب رشته کنکور ارشد خود آموز انتخاب رشته ارشد را مطالعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 : سهمیه 5 درصد ایثارگران

انتخاب رشته ارشد 1402، چهارمین انتخاب رشته کارشناسی ارشد است که به آن سهمیه جدیدی به نام سهمیه 5 درصد ایثارگران اضافه شده است. سال گذشته به دلیل آگاهی تعداد کمتری از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، تعداد افراد دارای سهمیه 5 درصدی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 98 به قبل زیاد نبود ولی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، با توجه به حجم بالای اطلاع رسانی تعداد بسیار بیشتری از انتخاب رشته های کارشناسی ارشد 1402 به سهمیه های 5 درصدی اختصاص یافت. انتخاب رشته امسال نیز، با تعدادی برابر یا بیشتر از انتخاب رشته سال گذشته با سهمیه های 5 درصد ایثاگران انجام خواهد شد. با توجه به اینکه در این مطلب سعی دارم درباره تمام ابعاد انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 صحبت کنم، به صورت مختصر درباره سهمیه 5 درصد ایثارگران توضیحی می دهم و در ادامه اگر کسی می خواهد درباره سهیمه 5 درصدی انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، اطلاعات جامع تری به دست آورد می تواند به مطلب تخصصی که در این باره نوشته شده است و به طور کامل همه چیز درباره آن توضیح داده شده است مراجعه نمایند. درباره سهمیه 5 درصد ایثارگران باید بدانید که این سهمیه تفاوت چندان زیادی را در تعداد افراد قبولی نهایی براساس ظرفیت اختصاص یافته از هر کد رشته محل دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 شما ایجاد نمی کند و مانند سهمیه 25 درصد ایثارگران نیست که تفاوت قابل توجهی را در نوع قبولی داوطلب کارشناسی ارشد با توجه به تعلق یک چهارم ظرفیت به آنها ایجاد کند. دلیل این امر هم مشخص است. دلیل این امر، اختصاص سهم بسیار کوچک 5 درصدی از ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به بچه های دارای سهمیه 5 درصد ایثارگری است. توضیحات کامل را همراه با مثال های واقعی می توانید در مطلب زیر دنبال کنید. بدانید که 3گام، موثق ترین و معتبرترین مرکز انتخاب رشته کارشناسی ارشد در سراسر ایران می باشد که هر ساله تحلیل های بسیار دقیقی را از احتمال قبولی داوطلبان با توجه به سهمیه ای که برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد خواهند داشت، ارائه می دهد و به همین دلیل است که به نوعی انتخاب رشته کارشناسی ارشد با نام 3گام عجین شده است و حال در آغاز انتخاب رشته ارشد 1402، 3گام بسیار توانمندتر از سالیان گذشته، دقیق ترین و بهترین تحلیل ها را برای داوطلبان سهمیه های مختلف در رشته های مختلف کارشناسی ارشد برای انتخاب رشته سال 1402 ارائه می کند.

 

 

 

دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402

برای انتخاب رشته ارشد 1402، اولین موردی که نیاز خواهید داشت کارنامه نمرات و رتبه های شما و دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 خواهد بود. با انتشار کارنامه های انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، که در آنها درصدها، ترازها و رتبه های نهایی شما و وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن شما به انتخاب رشته درج شده است، دفترچه انتخاب رشته ارشد سال 1402 نیز انتشار می باید. توجه ویژه داشته باشید که شما در نهایت باید با توجه به رتبه خود در سهمیه و براساس کدرشته های دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402، در فرم انتخاب رشته نهایی خود، 100 کد رشته محل کارشناسی ارشد را تکمیل نمایید. بقیه رتبه ها اهمیتی ندارند و مهم ترین رتبه برای شما، رتبه در سهمیه است. سهمیه شما همان چیزیست که معیار سازمان سنجش برای شماست تا بتواند داوطلبان کارشناسی ارشد سهمیه 5 درصد ایثارگران را نسبت به سایر متقاضیان دارای همان سهمیه در آزمون ارشد 1402 مقایسه و در نهایت براساس اولویت بندی شما، قبولی یا عدم قبولی شما را تعیین می کند. یعنی داوطلبان بدون سهمیه یا دارای همان سهمیه آزاد با یکدیگر و داوطبان سهیمه 5 درصد ایثارگری با سایر متقاضیان سهمیه 5 درصدی و متقاضیان سهمیه 25 درصد ایثارگران با سایر دواطلبان دارای سهمیه 25 درصدی مقایسه و در نهایت بهترین رتبه ها وارد دانشگا ه ها می شوند. بنابراین اولین نکته مهم در کارنامه، رتبه در سهمیه و وضعیت مجاز بودن شما به انتخاب رشته است تا در نهایت کد رشته محل های دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال 1402 را انتخاب و اولویت بندی نمایید و در سیستم آنلاین انتخاب رشته سازمان سنجش وارد کنید. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است شما در دوره های روزانه و نوبت دوم مجاز به انتخاب رشته نشوید ولی برای انتخاب رشته های غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان مجاز خواهید شد. انتخاب رشته دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد 1402 نیز وابسته به رتبه شما بدون سهمیه و البته مجاز یا غیرمجاز بودن در آن دارد.

 

 

 

 

 

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1402

انتخاب رشته ارشد 1402، چهارمین انتخاب رشته کارشناسی ارشدی است که برای آزمون های همزمان دانشگاه های سراسری و آزاد برگزار می شود. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد باید حتما به این مهم توجه داشته باشید که انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد جدا از هم انجام می شود و شما 100 انتخاب برای انتخاب رشته سراسری ارشد 1402 و 100 انتخاب هم برای انتخاب رشته ارشد آزاد 1402 خواهید داشت که به هیچ عنوان با هم انجام نمی شوند و هر دو در دو فرم متفاوت و خاص همان نوع دانشگاه انجام می شود. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، ابتدا انتخاب رشته ارشد سراسری انجام می شود و شما باید از بین کد رشته محل های دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 سازمان سنجش، 100 انتخاب را معلوم کنید که این انتخاب ها شامل دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور، مجازی، پردیس خودگردان و ویژه شاغلین خواهد بود. بعد از انتخاب رشته ارشد سراسری، نوبت به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد می رسد که شما این بار از روی دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد که در سایت دانشگاه آزاد منتشر می شود، 100 انتخاب دانشگاه آزادی خود را تعیین کنید. توجه ویژه داشته باشید که 3گام تنها موسسه ایست که  نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری سازمان سنجش و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه های آزاد را انجام می دهد و هیچ نرم افزار انتخاب رشته و سیستم مشاوره ای در ایران، این نوع از انتخاب رشته کارشناسی ارشد را برای شما انجام نمی دهد.

برای اینکه بتوانید راحت تر و بهتر تفاوت های انتخاب رشته دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری کارشناسی ارشد 1402 را درک کنید، جدول زیر را به دقت مطالعه کنید:

انتخاب رشته ارشد 1402 سراسری انتخاب رشته ارشد 1402 دانشگاه آزاد
زمان انتخاب رشته: قبل از انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد  زمان انتخاب رشته: بعد از انتخاب رشته ارشد دانشگاه سراسری 
تعداد انتخاب ها: حداکثر 100 انتخاب تعداد انتخاب ها: حداکثر 100 انتخاب
وضعیت مجاز شدن: ممکن است با توجه به رتبه، فقط برای دوره روزانه و نبت دوم مجاز نشوید وضعیت مجاز شدن: اکثراً مجاز می شوند (مگر دارای تراز منفی بعد از کسر تراز معدل شوند)
محل انتشار دفترچه: سازمان سنجش محل انتشار دفترچه: سایت دانشگاه آزاد
محل تحویل فرم انتخاب رشته: سایت سازمان سنجش محل پر کردن فرم انتخاب رشته: سایت دانشگاه آزاد
زمان اعلام قبولی نهایی: اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه در سایت سنجش زمان اعلام قبولی نهایی: اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه در سایت سنجش
3گام مشاوره و نرم افزار آن را ساپورت می کند: بله
3گام مشاوره و نرم افزار آن را ساپورت می کند: بله  

 

 

 

کارنامه انتخاب رشته ارشد 1402

برای انتخاب رشته ارشد، باید کارنامه ها و نتایج کارشناسی ارشد اعلام شود. کارنامه و نتایج اولیه آزمون ارشد 1402، در سایت سازمان سنجش دراواخر خرداد ماه 1402 انتشار می یابد. کارنامه های کارشناسی ارشد سازمان سنجش، دارای بخشهایی خواهد بود که دانستن و تفکیک اطلاعات مهم آن به شما کمک می کند تا کار انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود را راحت تر، بهتر و البته دقیق تر انجام دهید.

 

1- کارنامه ارشد 1402 - مشخصات ثبت نامی شما

در کارنامه های کارشناسی ارشد، در اولین بخش، مشخصات هویتی و ثبت نامی شما درج شده است. باید تمامی اطلاعات این بخش با اطلاعات شناسنامه ای شما منطبق باشد و معدل های درج شده در آن با معدل هایی که در مان ثبت نام نوشته اید، منطبق باشد. مهم ترین قسمت در این بخش، سهمیه ایست که شما در آن ثبت نام کرده اید و سهمیه ای که برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد خواهید داشت، می باشد که در صورت مغایرت ممکن است سهمیه شما مورد تایید سازمان سنجش قرار نگرفته باشد.

 

ستون مشخصات ثبت نامی کارشناسی ارشد در کارنامه های کارشناسی ارشد

ستون مشخصات ثبت نامی کارشناسی ارشد در کارنامه های کارشناسی ارشد

 

2- کارنامه ارشد 1402 - درصد های دروس آزمون کارشناسی ارشد

در کارنامه کارشناسی ارشد 1402 سازمان سنجش، نام دروس به ترتیب ذکر شده است و جلوی آن نمره خام آن یا به اصطلاح درصد آن درس ذکر شده است که فقط برای اطلاع شما می باشد و تعیین کننده رتبه نهایی شماست. توجه داشته باشید که تمامی زحمات شما برای آزمون کارشناسی ارشد سال 1402، در همین درصدها خلاصه شده است. اگر نسبت به درصدهای کارنامه کارشناسی ارشد سال 1402 خود اعتراض دارید می توانید از طریق سیستم پاسخگویی کارشناسی ارشد سازمان سنجش، به طور کامل این کار را پیگیری نمایید و در صورت صحت اعتراض شما، نتایج شما تغییر می کند.

جدول درصدهای دروس در کارنامه های کارشناسی ارشد
جدول درصدهای دروس در کارنامه های کارشناسی ارشد

 

 

 

3- کارنامه ارشد - جدول کد ضرایب و رتبه های کارشناسی ارشد شما در سال 1402

کارنامه کارشناسی ارشد سال 1402 شما، یک جدول خواهد داشت که تمام سرنوشت شما به این جدول بستگی دارد. در این جدول، کد ضرایب رشته شما به همراه تراز یا همان نمره خام شما و در نهایت رتبه شما در سهمیه و بدون سهمیه و وضعیت مجازی شما درج شده است.

 

الف) ستون کد ضریب

در کارنامه کارشناسی ارشد 1402 در جدول پایینی و البته سرنوشت ساز خود، براساس دفترچه ثبت نام ارشد سازمان سنجش، گرایشهای مختلف می توانند کد ضریب متفاوتی داشته باشند. اگر دروس و یا ضرایب دروس در گرایشی با گرایش دیگر متفاوت باشد، کد ضریب جداگانه به آنها تعلق می گیرد. مثلا در دفترچه ارشد سازمان سنجش در سال 1402 برای رشته ای مثل مدیریت، 11 کد ضریب داریم که دلیل این تعداد کد ضریب، دروس متفاوت و یا ضرایب متفاوت برای دروس می باشد. برای رشته ای مثل عمران اگرچه گرایشهای بسیاری وجود دارد ولی تنها یک کد ضریب دارد، چون همه درسها در آن به صورت مشابه هستند و ضرایب یکسان دارند. این ستون، از این نظر اهمیت دارد که داوطلب ارشد باید بداند که در هر کد ضریب چه رتبه ای به دست آورده است. مثلا در ارشد مجموعه روانشناسی، رتبه اعلامی برای کد ضریب 1 که روانشناسی عمومی است با رتبه اعلامی برای کد ضریب 2 که روانشناسی بالینی است می تواند بسیار متفاوت باشد و با توجه به رتبه، شانس قبولی کم یا زیاد شود. بسیار مهم است که در کارنامه کارشناسی ارشد خود بدانید که در گرایش مورد علاقه خود چه رتبه ای به دست آورده اید. انتخاب رشته کارشناسی ارشد در رشته مورد علاقه شما بسیار به این رتبه وابستگی دارد.

کارنامه ارشد 99 - ستون کد ضرایب
ستون کد ضرایب در کارنامه های ارشد 1402

 

ب) تراز یا همان نمره کل

تراز نمرات کتبی شما به اضافه تراز معدل موثر، تراز کل شما می شود که تعیین کننده رتبه شما خواهد بود. تراز نمرات کتبی شما در کارنامه کارشناسی ارشد، به این نحو محاسبه می شود که ابتدا بالاترین میانگین وزنی حساب می شود، یعنی اینکه کسی که براساس فرمول میانگین وزنی، بالاترین میانگین را به دست آورده باشد به عنوان تراز کامل یعنی 8000 نمره ای تلقی می شود و بقیه رتبه های ارشد براساس همان یک میانگین کل حساب می شوند. بعد از این کار، میانیگن وزنی نمرات شما محاسبه می شود. سپس نمره کل میانگین نمرات شما تقسیم بر بالاترین نمره میانگین به دست آمده در آن سال می شود. طبیعی است که هر قدر میانگین وزنی شما به بالاترین میانگین نزدیک تر باشد، تراز شما و در نتیجه رتبه شما بهتر می شود. عدد به دست آمده از این تقسیم، در عدد 8000 ضرب می شود. مثلا اگر میانگین نفر اول را بالاترین میانگین در نظر بگیریم و فرض کنیم میانگین وزنی رتبه یک برابر با 80 درصد است، اگر داوطلبی میانگین وزنی 40 درصد را به دست آورده باشد، نمره تراز نمراتش برابر می شود با عدد 4000، چرا که 40 تقسیم بر 80 برابر می شود با عدد 0.5 و این عدد در 8000 که ضرب شود برابر می شود با 4000. 

معدل شما هر چه که باشد ضربدر عدد 100 می شود. البته معدل موثر شما. در کارنامه کارشناسی ارشد شما، معدل شما به صورت معدل موثر محاسبه می شود. سهم تاثیر معدل شما برابر با 20 درصد است. اگر یک نفر معدلش 20 باشد، در عدد 100 که ضرب شود، تراز معدلش برابر 2000 می شود که حالا اگر فرض کنیم که نفر اول معدل 20 نیز باشد، تزار کلش برابر با تراز کامل یعنی 10000 می شود ولی اگر کسی که بالاترین میانگین را دارد معدلش پایین باشد احتمال رتبه یک شدنش کم می شود چرا که درست است که 8000 نمره کامل از نمره تراز را به دست می آورد ولی اگر معدلش 12 باشد فقط 1200 نمره از تراز معدل را به دست می آورد و در نهایت ترازش می شود 9200 که در این صورت یک نفر با درصدهای پایین تر و معدل بالاتر می تواند رتبه یک را از آن خود کند.

در کارنامه کارشناسی ارشد شما، نمره کل شما حاصل زحمات شما در طول دوره لیسانس و میزان درصدهای به دست آمده شما در کنکور کارشناسی ارشد سال 1402 می باشد.

کارنامه ارشد 99 - نمره کل یا تراز
ستون نمره تراز در کارنامه های کارشناسی ارشد 1402

 

 

 

ج) رتبه داوطلب در سهمیه برای دوره های روزانه و نوبت دوم

سهمیه شما در آزمون ارشد 1402 هر چه که باشد، انتخاب رشته شما براساس آن رتبه و در بین هم سهمیه ای های شما انجام می گیرد. یعنی شما اگر در سهمیه آزاد قرار دارید با سهمیه ایثارگران مقایسه نمی شوید.

"رتبه در سهمیه مهم ترین عدد موجود در کارنامه ارشد سازمان سنجش است و تعیین کننده شانس قبولی ارشد شما می باشد" 

یک رتبه در سهمیه برای دوره های روزانه و یک رتبه در سهمیه برای دوره های غیر روزانه برای شما اعلام می شود. برای هر کد ضریب نیز یک رتبه جداگانه برای هر دوره روزانه و غیر روزانه اعلام می شود. مثلا در ارشد رشته شیمی که 7 کد ضریب دارد، برای شما 7 رتبه در سهمیه برای دوره های روزانه و 7 رتبه در سهمیه برای دوره های غیر روزانه اعلام می شود.

کارنامه ارشد 99 - رتبه داوطلب در سهمیه دوره های روزانه و نوبت دوم
ستون رتبه در سهمیه در کارنامه های  ارشد 1402

 

د) رتبه کشوری یا همان رتبه بدون اعمال سهمیه

این رتبه در کارنامه انتشار یافته توسط سازمان سنجش برای کارشناسی ارشد، رتبه شما بدون در نظر گرفتن سهمیه است. مثلا ممکن است رتبه در سهمیه کسی که سهمیه ایثارگری دارد، 300 باشد ولی رتبه کشوری او 10000 شود. رتبه کشوری براساس مقایسه تراز شما با دیگران و بدون دخالت دادن سهمیه ها اعلام می شود. در این رتبه شما فقط و فقط براساس تراز خودتان و بدون اینکه در نظر گرفته شود از چه سهمیه ای هستید مقایسه می شوید. این رتبه برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تقریباً با ارزش تر است.

کارنامه ارشد 99 - رتبه بدون سهمیه یا رتبه کشوری
ستون رتبه بدون سهمیه (رتبه کشوری) در کارنامه های کارشناسی ارشد 1402

 

ه) آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های روزانه و نوبت دوم

در کارنامه کارشناسی ارشد 1402 منظور از آخرین رتبه مجاز در سهمیه، آخرین رتبه ایست که سازمان سنجش برای اعلام مجاز بودن داوطلبان، مد نظر قرار می دهد. توجه داشته باشید که آخرین رتبه در سهمیه مد نظر می باشد نه در کل کشور. آخرین رتبه مجاز در سهمیه برای دوره های روزانه و نوبت دوم با آخرین رتبه مجاز در سهمیه برای سایر دوره ها مثل پردیس خودگردان، پیام نور، دانشگاههای غیذانتفاعی و دانشگاه آزاد یکسان نیست و به صورت جداگانه در دو ستون مختلف اعلام می شود. اگر رتبه شما در سهمیه کمتر از این رتبه باشد شما مجاز به انتخاب رشته 1402 در آن دوره از ارشد هستید. اصولاً، اکثر داوطلبان برای انتخاب رشته دوره های غیر از دروه های روزانه و نوبت دوم مجاز به انتخاب رشته می شوند ولی داوطلبان کمی برای انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دوم مجاز می شوند.

کارنامه ارشد 99 - آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های روزانه و نوبت دوم
ستون آخرین رتبه مجاز در سهمیه دوره های روزانه و نوبت دوم در کارنامه های کارشناسی ارشد 1402

 

 

 

 

و) وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن شما برای دوره های روزانه

کارنامه کارشناسی ارشد 14020 شما یک ستون مشخص دارد که شما با آن می فهمید که آیا شما برای دوره های روزانه و نوبت دوم مجاز خواهید بود یا خیر. شما در فرم انتخاب رشته ارشد 1402 خود، اگر مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دوم نشوید، حق انتخاب کدرشته محل های روزانه و نوبت دوم را از دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 ندارید و سازمان سنجش حتی اگر آنها را انتخاب کرده باشید خطا می دهد و اعلام می دارد که شما مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دوم کارشناسی ارشد نیستید. ممکن است شما در یک کد ضریب مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دوم باشید و در یک کد ضریب دیگر نباشید، بنابراین در این مورد دقت داشته باشید.

کارنامه ارشد 99 - مجاز یا غیر مجاز شدن به انتخاب رشته ارشد 99
ستون وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و نوبت دوم در کارنامه های ارشد 1402

 

ی) کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی کارشناسی ارشد

با توجه به اینکه انتخاب رشته سراسری و دانشگاه آزاد 1402 در آزمون ارشد به صورت جداگانه برگزار می شود، یک کد به شما داده می شود که در زمان انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد باید آن کد را در سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد وارد کنید.

کارنامه ارشد 99 - کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99
ستون کد دسترسی به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1402

 

ل) رتبه در سهمیه برای دوره های به جز روزانه و نوبت دوم و دانشگاه آزاد

در کارنامه های کارشناسی ارشد 1402، ستون هایی برای اعلام رتبه و وضعیت شما در دوره های غیر از روزانه و نوبت دوم از قبیل پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی و دانشگاه آزاد وجود دارد که در اولین ستون مربوط به این قسمت، رتبه شما در سهمیه برای این دوره ها درج می شود. توجه داشته باشید که شما فقط برای دوره روزانه و نوبت دوم احتمال دارد غیرمجاز شوید ولی برای بقیه دوره ها به شرط منفی نشدن تراز کتبی آزمون غیرمجاز نمی شوید.

کارنامه ارشد 99 - رتبه داوطلب در سهمیه برای دروه های به جز روزانه و نوبت دوم و دانشگاه آزاد
ستون رتبه در سهمیه در سایر دوره ها به جز دوره های روزانه و نوبت دوم در کارنامه ارشد 1402

 

 

 

 

ک) آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره غیر روزانه: آخرین کسی که حق انتخاب رشته کارشناسی ارشد را خواهد داشت.

کارنامه ارشد 99 - آخرین رتبه مجاز در سهمیه برای دوره های غیر از روانه و نوبت دوم 99
ستون آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های غیر از روزانه و نوبت دوم در کارنامه های کارشناسی ارشد 1402

 

ر) وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن شما برای دوره های غیرروزانه

مشخص می شود که حق انتخاب رشته را برای دوره های غیر از روانه و نوبت دوم خواهید داشت یا خیر.

کارنامه ارشد 99 - ستون مجاز بودن یا نبودن به انتخاب رشته ارشد 99 دانشگاه آزاد
ستون وضعیت مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد در دوره های پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد 1402

 

در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 که همزمان با اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد 1402 می باشد، 3گام خدمات خود را در هر دو انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری سازمان سنجش و انتخاب رشته دانشگاه آزاد ارائه می کند که این خدمات شامل نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد، مشاوره های تلفنی و حضوری خواهد بود. ضمناً سیستم انتخاب رشته 3گام تنها سیستمی است که به طور کامل انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد را پوشش می دهد.

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 : شانس قبولی با توجه به رتبه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 یعنی اینکه بدانید با رتبه ای که در آزمون کارشناسی ارشد به دست آورده اید، چه رشته و گرایش و دانشگاهی را در مقطع ارشد براساس قبولی های ارشد سال 1401 قبول می شوید. شانس قبولی شما در کارشناسی ارشد نسبت مستقیمی دارد با رتبه شما در سهمیه به اضافه اولویت بندی انتخابهای رقبای شما در آزمون ارشد که مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد شده اند. مثلا ممکن است در آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 داوطلبی که در یک گرایش رتبه تک رقمی شده باشد، ولی همین داوطلب به گرایشی که رتبه او در آن دو رقمی شده است علاقه مند باشد و گرایشی که رتبه او در آن دو رقمیست را در اولویت های اول بچیند. در این صورت جا برای کسانی که به گرایش های متفاوت علاقه دارند باز می شود. مثلا ممکن است در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، به خاطر علاقه وافر داوطلبان ارشد مدیریت به ارشد رشته بازرگانی، قبولی در آن با رتبه های بهتری نسبت به کارآفرینی امکان پذیر باشد و در نتیجه شانس قبولی در ارشد کارآفرینی نسبت به بازرگانی برای رتبه های بالاتر خیلی خیلی بیشتر شود. تنها چیزی که در این زمینه به شما کمک می کند، این است که بدانید سال گذشته، دیگران با چه رتبه ای کجا قبول شده اند و سقف رتبه برای قبولی چند بوده است. مثلا به جدول پایین در قبولی بین ارشد بازرگانی و کارآفرینی توجه کنید تا ببینید که تمایل به یک رشته، چقدر باعث می شود تا رتبه های بسیار بدتر شانس بیشتری در قبولی در گرایش های کم طرفدارتر پیدا کنند:

دانشگاه گرایش بازگانی-بازاریابی (کد ضریب 1) گرایش کارآفرینی - کسب و کار جدید
تهران 5 103
شهید بهشتی 31 353
علامه طباطبایی 52 415

 تنها یک سیستم دقیق کامپیوتری با اطلاعات صحیح و موثق می تواند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین ما در 3گام، منحصربفردترین و بهترین سیستم نرم افزاری شانس قبولی براساس رتبه را به وجود آورده ایم که عملاً بدون رقیب و با دقت و صحت بالا، کار انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال 1402 شما را براساس شانس قبولی انجام می دهد و ما در 4 سطح قطعی، پر احتمال، خوشبینانه و کم احتمال به شما میگوییم که با توجه به رتبه خود در آزمون کارشناسی ارشد در انتخاب رشته کارشناسی ارشد چه وضعیت و شانس قبولی را خواهید داشت. با اعلام نتایج می توانید از طریق لینک زیر، از دقیق ترین و صحیح ترین نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس کد رشته های سازمان سنجش، برای انتخاب رشته ارشد 1402 خود استفاده کنید. سیستمی که طی این 5 سال، عملاً اثبات کرده است که بهترین سیستم نرم افزاری با تکنولوژی هوش مصنوعی برای انتخاب رشته و تعیین شانس قبولی ارشد شماست. برای بررسی شانس قبولی خود در تمامی کد رشته های دقترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، در تمامی رشته ها از طریق لینک زیر وارد دقیق ترین سیستم انتخاب رشته کارشناسی ارشد ایران شوید.

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: اولویت بندی صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، یکی از مهم ترین قسمت ها، مربوط به بحث اولویت بندی 100 انتخاب شما در فرم آنلاین انتخاب رشته کارشناسی ارشد سازمان سنجش می باشد. بحث درباره اولویت بندی بین انتخابهای کارشناسی ارشد بسیار تخصصی می باشد ولی خلاصه وار به مهم ترین نکات آن اشاره می کنیم.

  •  اولویت بندی خود را براساس علاقه انجام دهید. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، مهم نیست که شما در یک کد رشته دانشگاه قبول می شوید یا نه. شما 100 انتخاب دارید که بهتر است هر 100 تای آن را بچینید مگر این که رشته ای که در آزمون کارشناسی ارشد آن شرکت کرده اید تعداد کد رشته های خیلی زیادی نداشته باشد و یا اینکه علاقه مندی شما به یک سری از کد رشته های دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سازمان سنجش 1402 آنقدر محدود باشد که نتیجه زیر 100 تا باشد.

 

  •  دسته بندی انتخابهای خود را در اولویت بندی انتخاب رشته کارشناسی ارشد رعایت کنید. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد بهترین دسته بندی، عبارتست از چیدن 20 درصد انتخاب های اول از انتخابهایی که ایده آل هستند و شانس قبولی در آنها ندارید و یا شانس قبولی شما در ارشد 1402 آنها بسیار پایین است. 30 درصد بعدی انتخابها بهتر است شامل انتخابهای خوشبینانه ای باشد که شاید قبول شوید و شاید هم نشوید. 40 درصد بعدی انتخابها بهتر است از بین انتخابهای پر احتمال باشد و در نهایت کار انتخاب رشته خود را با پر کردن 10 درصد از انتخابهایی که قبولی شما در آنها در هر صورتی تضمین شده است به پایان برسانید.

 

  • اگر در آزمون ارشد 1402، هم رشته اصلی را شرکت کرده اید و هم رشته شناور را، باید جوری بین انتخابهای هر دو رشته با توجه به علاقه و رتبه خود توازن ایجاد کنید. البته این کار سخت است و بهتر است این کار یا با یک سیستم نرم افزاری و یا توسط مشاوران بسیار خبره انجام شود.

 

  • سعی کنید عواملی همچون شهریه، دوری و نزدیکی جغرافیایی، شیوه تحصیل، نوع دوره مورد تحصیل در کارشناسی ارشد، شرایط خوابگاه و وام را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب رشته کارشناسی ارشد را بدون پشیمانی برای خود رقم بزنید.

نرم افزار مجازی و آنلاین انتخاب رشته کارشناسی ارشد 3گام، علاوه بر این که احتمال قبولی شما را در تمامی انتخابهایی که مجاز به انتخاب رشته در آنها هستید را به شما می دهد، بلکه برای شما اولویت بندی عمومی داوطلبان در سالهای گذشته و همچنین اولویت بندی اختصاصی براساس ماتریس تصمیم گیری و در نظر گرفتن همه عوامل مهم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد اعم از کیفیت رشته و دانشگاه و گرایش، دوری و نزدیکی جغرافیایی و شهریه را انجام می دهد و حتی در اوج دقت و نوآوری، انتخاب رشته شناور کارشناسی ارشد و اصلی ارشد شما را نیز اولویت بندی می کند و چون این سیستم براساس جدید ترین کدهای انتخاب رشته سازمان سنجش که در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش برای کارشناسی ارشد در سال 1402 انتشار یافته است، منطبق می باشد، شما می توانید به راحتی این کد ها را در فرم نهایی انتخاب رشته کارشناسی ارشد سازمان سنجش وارد کنید. بلافاصله بعد از اعلام نتایج اولیه و کارنامه های کارشناسی ارشد، نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال 1402 با کلیک بر روی لینک زیر در دسترس خواهد بود.

 

 

شهریه های دانشگاه های مختلف برای دوره کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 98-99
شهریه های دانشگاه های مختلف برای دوره کارشناسی ارشد 

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: شهریه های دوره های مختلف تحصیلی کارشناسی ارشد 1402

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال 1402 یکی از اصلی ترین سوالات، تفاوت بین شهریه ها بسته به نوع دوره و نوع دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد می باشد:

 

شهریه نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان و سایر دوره ها در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه ها
 

هر ساله بین 15 الی 25 درصد افزایش شهریه نسبت به سال گذشته داریم. دانشگاههای سراسری تا سقف 15 درصد و دانشگاههای پیام نور و آزاد تا سقف 20 درصد و دانشگاههای غیرانتفاعی تا سقف 25 درصد افزایش شهریه دارند.

شهریه دوره روزانه: در دوره روزانه کارشناسی ارشد هیچ شهریه ای از شما بابت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اعم از متغیر یا ثابت دریافت نخواهد شد. البته در سالهای اخیر، شهریه ای برای واحدهای جبرانی دانشجویان ارشد روزانه قرار داده اند که باعث اعتراض دانشجویان این دوره نیز شده است که مقدار آن از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است. یکی از پر سر و صداترین اعتراضها مربوط به دانشگاه شهید بهشتی بود که دلیل آن مقدار زیاد مبلغ این شهریه عنوان شد. در کل در نهایت، توافقی بین دانشگاه و دانشجویان صورت می گیرد.

شهریه دوره نوبت دوم یا شبانه: در مقطع کارشناسی ارشد در این حالت از شما شهریه ثابت و متغیر دریافت خواهد شد که در دانشگاههای بزرگ و معتبر که مدیریت آنها بر عهده هیئت امنای دانشگاه می باشد، شهریه ها را خود دانشگاه تعیین می کند. سایر دانشگاهها براساس مصوبه باید شهریه را اخذ نمایند.

دانشگاههای بزرگ و معتبر: شامل دانشگاههای تهران، شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، امیر کبیر، تربیت مدرس، خوارزمی، خواجه نصیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان، صنعتی اصفهان، شیراز و صنعتی شیراز می باشد.

برای رشته های علوم انسانی: بین 3،000،000 تا 4،000،000 تومان

برای رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی: بین 3،500،000 تا 4،500،000 تومان 

توجه داشته باشید که شهریه دانشگاه شهید بهشتی و امیرکبیر جز حداکثر شهریه ها است.

بنابراین در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 خود به شدت توصیه می شود که شهریه های دانشگاههای مختلف را بدانید تا زیاد متضرر نشوید.

 

 

 

شهریه دوره های مجازی دولتی:

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد امسال دقت کنید که شهریه دوره های مجازی دولتی در مقطع کارشناسی ارشد، برای رشته های علوم انسانی برای هر ترم بین 2،500،00 تا 3،000،000 تومان بسته به نوع دانشگاه و برای رشته فنی مهندسی و علوم پایه بین 3،000،000 تا 3،500،000 تومان خواهد بود. بنابراین دوره چندان ارزانی هم برای تحصیل در ارشد نیست. بوده اند کسانی که فکر می کرده اند دوره های مجازی دولتی در مقطع کارشناسی ارشد، دوره های ارزان قیمتی هستند ولی بعد از ورود به این دوره های مجازی متوجه شده اند که انتخاب رشته کارشناسی ارشد آنها بسیار اشتباه بوده است.

(برای مشاهده دقیق جدول شهریه تمام دانشگاه های کشور دردوره کارشناسی ارشد به مطلب شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه ها مراجعه کنید.)

شهریه پردیس های خودگردان:

در انتخابرشته کارشناسی ارشد 1402 و بنا بر اعلام دانشگاه های کشور برای دوره کارشناسی ارشد، بسته به نوع دانشگاه شهریه های پردیس های خودگردان بسیار متفاوت است ولیکن می توان گفت که برای رشته های انسانی در هر ترم مبلغی بالغ 7،500،000 تا 9،500،000 تومان و برای رشته های فنی مهندسی و علوم پایه در هر ترم حدود 9،000،000 تا 10،000،000 تومان خواهد بود.

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد توجه داشته باید که هر قدر اعتبار و نام دانشگاه کمتر باشد، شهریه پردیس خودگردان کمتر می شود ولی با این حال باز هم شهریه پردیس خودگردان بالاترین شهریه بین تمامی شهریه دوره های پولی کارشناسی ارشد است. در بین دانشگاه های تهران ارزانترین دانشگاه ها برای پردیس خودگردان، دانشگاه های خوارزمی و تربیت مدرس و گران ترین دانشگاه ها، دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و امیرکبیر هستند.

(برای مشاهده دقیق جدول شهریه تمام دانشگاه های کشور دردوره کارشناسی ارشد به مطلب شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه ها مراجعه کنید.)

شهریه دانشگاه های آزاد: 

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، شهریه ها برای رشته های علوم انسانی بین 6،500،000 تومان تا 8،500،000 تومان و برای رشته های علوم پایه بین 7،000،000 تومان تا 8،500،000 تومان و برای رشته های فنی و مهندسی بین 7،200،000 تومان تا 9،500،000 تومان است.

(برای مشاهده دقیق جدول شهریه تمام دانشگاه های کشور دردوره کارشناسی ارشد به مطلب شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه ها مراجعه کنید.)

شهریه دانشگاههای پیام نور:

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 باز هم ارزانترین و کمترین شهریه در دوران کارشناسی ارشد مربوط به همین تحصیل در دانشگاههای پیام نور است که برای رشته های انسانی به ازای هر ترم بین 4،500،000 تومان تا 5،500،000 تومان و برای رشته های فنی مهندسی و علوم پایه بین 5،000،000 تومان تا 6،500،000 تومان خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال تحصیل ارزانتر با توجه به رتبه بد خود هستید، دانشگاههای پیام نور در کارشناسی ارشد انتخاب خوبی می توانند باشند.

(برای مشاهده دقیق جدول شهریه تمام دانشگاه های کشور دردوره کارشناسی ارشد به مطلب شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه ها مراجعه کنید.)

شهریه دانشگاهها و موسسات غیر انتفاعی:

متغیرترین شهریه برای کارشناسی ارشد، مربوط به موسسات غیرانتفاعیست. این شهریه از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر بسیار متفاوت می شود. به طور میانگین برای ارشد رشته های علوم انسانی بین 5،300،000 تومان تا 6،200،000 تومان و برای ارشد رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی بین 5،000،000 تومان تا 6،000،000 تومان خواهد بود. موسسات غیر انتفاعی، کیفیتهای بسیار متفاوتی دارند و به همین خاطر شهریه های آنها بسیار متفاوت است. بنابراین سعی کنید علاوه بر شهریه، به کیفیت تحصیل نیز در انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود اهمیت دهید.

(برای مشاهده دقیق جدول شهریه تمام دانشگاه های کشور دردوره کارشناسی ارشد به مطلب شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه ها مراجعه کنید.)

شهریه دوره مجازی ویژه شاغلین:

تقریبا شهریه آن با دوره مجازی دولتی در یک سطح قرار دارد ولی در برخی دانشگاهها، تا حدود 25 درصد بیشتر از شهریه دوره های مجازی دولتی ارشد می باشد. در نظر داشته باشید که در انتخاب رشته ارشد خود، اگر شاغل نیستید و سوابق بیمه ای ندارید به سراغ انتخاب این دوره ها نروید.

با توجه به حساسیت انتخاب رشته کارشناسی ارشد و وجود عواقب مالی سنگین و البته بعضی اوقات غیر قابل جبران، بهتر است از مشاوره های تخصصی در اولویت بندی خود استفاده کنید.

(برای مشاهده دقیق جدول شهریه تمام دانشگاه های کشور دردوره کارشناسی ارشد به مطلب شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه ها مراجعه کنید.)

دوره های مجازی غیر انتفاعی و مجازی پیام نور:

در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سازمان سنجش، یک سری کد رشته وجود دارد که مربوط به دوره های مجازی دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی می باشد. شهریه این دوره ها تقریبا به اندازه 500،000 تومان کمتر از شهریه دوره های حضوری است.

(برای مشاهده دقیق جدول شهریه تمام دانشگاه های کشور دردوره کارشناسی ارشد به مطلب شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه ها مراجعه کنید.)

 

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد:  انوع دوره های تحصیلی در کارشناسی ارشد

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از این سوالات تفاوت بین دوره های مختلف تحصیلی در کارشناسی ارشد می باشد. این دوره ها به قسمتهای زیر طبقه بندی می شود:

  1. دوره روزانه: بهترین حالت قبولی در کارشناسی ارشد این دوره می باشد که از شما هیچ شهریه ای برای تحصیل دریافت نمی شود و عملا تحصیل شما رایگان خواهد بود. پس از اخذ مدرک در این دوره، شما تعهد خدمت در کشور را خواهید داشت که به ازای هر ترم تحصیلی می بایست یک سال تعهد خدمت داشته باشید. کسانی که تصمیم دارند برای دکترا برای خارج از کشور اقدام کنند باید هزینه این تعهد را بدهند و یا به قولی مدرک خود را آزاد کنند تا امکان ترجمه و ارسال مدارک برای دانشگاههای خارج از ایران فراهم گردد. در نظر داشته باشید که در دوره کارشناسی ارشد اگر از یک رشته غیرمرتبط وارد رشته دیگری شده باشید و در دوره روزانه کارشناسی ارشد قبول شده باشید، باید شهریه ای را برای دروس جبرانی بپردازید که چنین شهریه ای به تازگی باب شده است و بیشترین مقدار مربوط به دانشگاه های شهید بهشتی و تهران و امیرکبیر می باشد.
  2. دوره نوبت دوم یا شبانه: در مدرک شما قید نمی شود که در دوره شبانه یا نوبت دوم پذیرفته شده اید و عیناً مدرک دوره روزانه به شما تعلق می گیرد با این تفاوت که شما باید شهریه تحصیل در دانشگاههای سراسری را پرداخت کنید. از آنجایی که شما هزینه تحصیل را پرداخته اید، تعهدی برای خدمت در کشور به ازای ترم های تحصیلی خود نخواهید داشت. چیزی که در این زمینه حتما باید درباره شهریه ها ذکر شود این است که میزان شهریه دوره شبانه یا نوبت دوم با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور افزایش یافته است.
  3. مجازی: در انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود در سال 1402 در نظر داشته باشد که تحصیل در دوره های مجازی، یعنی تحصیل از طریق ارتباط آنلاین. امتحانات شما اما در محلی که دانشگاه اعلام می کند و به صورت حضوری برگزار می شود. در مدرک شما قید می شود که در دوره های مجازی تحصیل کرده اید.

  4. پردیس خودگردان: برخی از دانشگاههای سراسری خیلی خوب و بعضاً متوسط سراسری، یک سری دانشکده با عنوان پردیس تأسیس کرده اند. پیشتر عنوان این دوره "بین الملل" بود. شما ملزم به حضور در کلاسها هستید و تفاوت آن با دوره مجازی و نیمه حضوری شهریه بسیار بالاتر و البته حضور فیزیکی شما در کلاس می باشد. ضمناً در مدرک شما قید می شود که در پردیس خودگردان تحصیل کرده اید.

داشتن اطلاعات درباره شیوه تحصیل در انتخاب رشته کارشناسی ارشد به شما کمک می کند تا به خاطر بی اطلاعی از نوع تحصیل دچار اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود نشوید. در واقع وجود مشاور در این زمینه به شما کمک می کند تا بدون خطا انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود را با موفقیت انجام دهید.

 

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: شیوه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شیوه آموزشی یکی دیگر از سوالات مهم داوطلبان در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد است.

آموزشی-پژوهشی: در انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود باید بدانید که در این حالت، هم واحدهای عملی و هم نظری و هم پایان نامه وجود خواهد داشت و کاملترین شیوه آموزشی می باشد. برای ادامه تحصیل در دکترا این شیوه، بهترین نوع می باشد و از نظر اعتبار، معتبرترین می باشد. در دروه های همراه با شهریه، بالاترین میزان شهریه، مربوط به این شیوه تحصیلی و شیوه تحصیلی پژوهش محور خواهد بود.

آموزش محور: در این دوره، پایان نامه و واحدهای عملی وجود ندارد و واحدهای ارائه سمینار در آن وجود خواهد داشت و عملا این دسته شانس پایینی برای گرفتن دکترا خواهند داشت. 2 تا 4 واحد سمینار (تحقیقات نظری و تئوریک) را شامل خواهد شد. شهریه این شیوه تحصلی در دوره های پولی کارشناسی ارشد، از بقیه شیوه های تحصیلی پایین تر است.

پژوهشی: واحد های آنها بیشتر عملی خواهد بود و تنها 6 تا 10 واحد درسی نظری خواهند داشت و پایان نامه برای آنها بسیار پر رنگ تر می باشد. این گروه نیز با توجه به نوع مقالات و پایان نامه پژوهشی-عملیاتی خود شانس برای دکترا خواهند داشت. شهریه این شیوه با توجه به تعدد واحدهای عملی بالاتر است.

 

مقایسه نرم افزارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

 

 

خوابگاه، وام و سهمیه شاگرد اولی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد
خوابگاه، وام و سهمیه شاگرد اولی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: شرایط اعطای خوابگاه به پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد 1402

یکی از مهم ترین دغدغه های متقاضیان دوره کارشناسی ارشد، وضعیت خوابگاه در دوره های مختلف به چه حالت خواهد بود؟

دوره های روزانه کارشناسی ارشد از طرف دانشگاههای سراسری تعهد اعطای خوابگاه دارند ولیکن برای دوره های نوبت دوم و یا شبانه با توجه به ظرفیت خالی دانشگاه، خوابگاه تعلق می گیرد و در مورد دوره های مجازی اساساً نیازی به خوابگاه وجود ندارد و در مورد پردیس های خودگردان در صورت داشتن امکانات خوابگاهی، خوابگاه تعلق می گیرد که البته هزینه خوابگاه برای این دوره ها از همه دوره ها بیشتر می باشد. بنابراین به طور کامل شرایط اعطای خوابگاه را بدانید تا هزینه بسیار سنگینی را به خاطر محل ماندن خود برای تحصیل متحمل نشوید.

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: شرایط اعطای وام در مقطع کارشناسی ارشد

وضعیت اعطای وام در دانشگاههای سراسری بعد از انتخاب رشته کارشناسی ارشد و قبولی د رمقطع ارشد به چه صورت خواهد بود؟

اصولا تسهیلاتی که صندوق رفاه دانشجویی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در نظر می گیرد و به صورت وام های ترمی و یا سالیانه به آنها می دهد مختص دوره های روزانه و شبانه (نوبت دوم) می شود و کمتر برای دوره های مجازی و پردیس خودگردان چنین امکانی در نظر گرفته می شود و قاطعانه دانشگاهها در مورد پردیسهای خودگردان اعطای وام را در نظر نمی گیرند.

 

 

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: سهمیه شاگرد اولی و تاثیر آن بر قبولی در کارشناسی ارشد امسال

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد یک امتیاز ویژه برای سهمیه شاگرد اولی کارشناسی در قبولی کارشناسی ارشد وجود دارد که به شکل زیر می باشد:

هر دانشگاه و موسسه آموزش عالی ملزم است تا برترین دانشجوی خود را در هر رشته و دوره در زمان مقرر به سازمان سنجش اعلام کند. طریقه اعمال این سهمیه قدری پیچیده است و بدین طریق محاسبه می شود.

  1. اگر رشته ای 1تا 4 نفر پذیرش داشته باشد، یک نفر آن با سهمیه شاگرد اولی پذیرفته خواهد شد.
  2. اگر رشته ای 5 تا 9 نفر پذیرش داشته باشد، دو نفر با سهمیه شاگرد اولی پذیرفته خواهد شد.
  3. اگر رشته ای بیش از 9 نفر پذیرش داشته باشد، سه نفر سهمیه پذیرش شاگرد اولی خواهد داشت.

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد نحوه قبولی به این حالت است که اگر کسی با همان رتبه اصلی در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شود، سهمیه شاگرد اولی او محاسبه نخواهد شد. به عنوان مثال فردی با رتبه 3 که شاگرد اول دوره خود نیز بوده است، با همان آزمون و درصدها در دانشگاه تهران پذیرفته می شود و سهمیه شاگرد اولی به رتبه های بعد از او تعلق خواهد گرفت. اگر رتبه شاگرد اول دوره به آخرین رتبه قبولی با آزمون نخورد و فاصله داشته باشد سهمیه شاگرد اولی مقایسه و پذیرش او تأیید می شود.

ضمناً زمانی سهمیه شاگرد اولی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد محاسبه خواهد شد که حداقل داوطلب به 90% حد نصاب آخرین رتبه رسیده باشد. کسانی که مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد نمی شوند، چنین سهمیه ای را نخواهند داشت و تنها در دانشگاه لیسانس خود بدون آزمون می توانند پذیرفته شوند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد با وجود سهمیه شاگرد اولی ظرافت های بسیار خاصی دارد که بهتر است حتما با کمک یک مشاور تخصصی با دانش کامل در این زمینه انجام شود.

 

 

 

سهمیه ایثارگری انتخاب رشته کارشناسی ارشد (5 درصد  25 درصد)
سهمیه ایثارگری انتخاب رشته کارشناسی ارشد (5 درصد 25 درصد)

 

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: سهمیه 5 درصد ایثارگری و شانس قبولی در کارشناسی ارشد

سهمیه جدید که از سال 97 وارد انتخاب رشته کارشناسی ارشد شد، سهمیه 5 درصدی اشت که به فرزاندان و یا افراد دارای کمتر از 25 درصد جانبازی و یا 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها تعلق می گیرد. یکی از پیچیدگی های انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، وجود همین سهمیه 5 درصد ایثارگری خواهد بود. با توجه به پیچیدگی ها و حساس بودن انتخاب رشته سهمیه 5 درصدی ایثارگری، در یک مطلب جداگانه، به صورت کامل تمامی ابعاد آن را بررسی کرده ایم که توصیه می شود حتما حتما این مطلب را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید تا اسیر عدم آگاهی از سهمیه 5 درصد ایثاگری نشوید. در اینجا خلاصه وار نکاتی را در باب سهمیه 5 درصدی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد می گوییم:

  • منظور از سهمیه 5 درصدی این است که 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه، مربوط به افراد دارای این سهمیه است.
  • افراد دارای این سهمیه به شریط در یک دانشگاه قبول می شوند که حداقل 70درصد تراز آخرین قبولی افراد بدون سهمیه یا همان سهمیه آزاد را به دست آورده باشند. البته عملاً واقعا نیاز است که این افراد تا 90 درصد تراز را بیاورند تا در رقابت با هم سهمیه های خود که آنها نیز سهمیه 5 درصدی دارند، موفق به قبولی شوند.
  • در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، سهمیه 5 درصدی تاثیر خیلی زیادی ندارد و تنها ویژگی مثبت آن این است که در صورت خالی ماندن ظرفیت اختصاص یافته به سهیه 25 درصد ایثارگری، این سهمیه در ابتدا به متقاضیان سهمیه 5 درصد ایثاگری می رسد و در صورتی که باز هم خالی بماند به سهمیه آزاد تعلق می گیرد.
  • با توجه به میزان بسیار کم سهمیه اختصاصی، چندان تاصیر خیلی زیادی در قبولی کارشناسی ارشد نمی گذارد.
  • در نظر داشته باشید که اگر به حدنصاب علمی لازم در سهمیه 5 درصدی نرسید، به هیچ عنوان اجازه استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگری را به شما نمی دهند. این مورد به خصوص در مورد انتخاب رتشه کارشناسی ارشد دوره های روزانه شایع است و در کارنامه شما درج می شود که شما حد نصاب علمی لازم را برای استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگری در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دوره های روزانه ندارید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب انتخاب رشته سهمیه 5 درصدی کارشناسی ارشد را حتما مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد: سهمیه 25 درصد ایثارگری و شانس قبولی در کارشناسی ارشد

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 نیز مانند انتخاب رشته در سنوات گذشته، سهمیه معروف ایثارگری وجود دارد که با عنوان سهمیه 25 درصد ایثارگری شناخته می شود. توجه داشته باشید که علت نامگذاری این سهمیه به این دلیل است که 25 درصد معادل یک چهارم از ظرفیت پذیریش هر کد رشته دانشگاه به داوطلبان کارشناسی ارشد دارای این سهمیه تعلق می گیرید. با توجه به اهمیت انتخاب رشته کارشناسی ارشد در سهمیه 25 درصد ایثارگری و اطلاعات کم در این زمینه، مشاوران 3گام، یک مطلب بسیار جامع و کامل درباره انتخاب رشته 25 درصد ایثارگری کارشناسی ارشد نوشته اند که توصیه اکید می شود قبل از اقدام به انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، این مطلب به دقت مطالعه شود. در اینجا به صورت خلاصه مهم ترین نکات در رابطه با سهمیه ایثارگری 25 درصدی را در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ذکر می کنیم:

  • منظور از سهمیه 25 درصد ایثارگری، اختصاص 25 درصد یا یک چهارم از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه به افراد دارای این سهمیه است.
  • در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، سهمیه ایثارگری 25 درصد به کسانی تعلق می گیرد که فرزند و یا همسر شهدا و یا جانبازان با بیش از 25 درصد جانبازی باشند.
  • افراد داری سهمیه 25 درصد ایثارگری زمانی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد پذیرفته می شوند که حداقل 70 درصد تراز آخرین قبولی بدون سهمیه یا همان قبولی سهمیه آزاد را کسب کرده باشند.
  • با توجه به وجود رقابت بین افراد هم سهمیه ای در سهمیه 25 درصد ایثارگری عملا نیاز است بین 80 تا 90 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد کسب شده باشد.
  • در صورتی که تعداد افراد دارای سهمیه 25 درصد ایثارگری، تمامی طرفیت پذیرش اختصاص یافته به خود را پر نکنند، ظرفیت باقیمانده آنها در مرحله نخست به افراد دارای سهمیه 5 درصدی و در نهایت باز هم در صورت خالی ماندن، به افراد بدون سهمیه اختصاص می یابد.
  • در نظر داشته باشید که اگر به حدنصاب علمی لازم در سهمیه 25 درصدی نرسید، به هیچ عنوان اجازه استفاده از سهمیه 25 درصد ایثارگری را به شما نمی دهند. این مورد به خصوص در مورد انتخاب رتشه کارشناسی ارشد دوره های روزانه شایع است و در کارنامه شما درج می شود که شما حد نصاب علمی لازم را برای استفاده از سهمیه 25 درصد ایثارگری در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دوره های روزانه ندارید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب انتخاب رشته سهمیه 25 درصدی کارشناسی ارشد را حتما مطالعه کنید.