برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته ارشد 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com/

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

بعد از اعلام نتایج اولیه ارشد زمان انتخاب رشته فرا می رسد. شما می توانید به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، این دفترچه را از طریق لینک زیر دانلود نمایید. پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته ارشد اگر سوال و ابهامی در ذهنتان وجود داشت، می توانید از مشاوران با تجربه و متخصص ما بپرسید. در حال حاضر می توانید دفترچه انتخاب رشته سال گذشته را مطالعه کنید.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401

 

داوطلبان گرامی می توانند از مطلب انتخاب رشته کنکور ارشد خود آموز انتخاب رشته ارشد را مطالعه کنند.

همچنین تا قبل از انتشار دفترچه انتخاب رشته جدید برای مطالعه قوانین کلی انتخاب رشته و مشاهده ظرفیت سال های گذشته در لینک زیر می توانید دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 را دانلود نمایید. بعد از مطالعه دفترچه انتخاب رشته ارشد، مطالعه مطالب زیر می تواند به شما در انتخاب رشته کنکور ارشد 1401 کمک زیادی کند. 

راهنمای تصویری انتخاب رشته ارشد

مشاوره انتخاب رشته ارشد

 

برای استفاده از نرم افزار انتخاب رشته ارشد به لینک زیر بروید :
نرم افزار انتخاب رشته ارشد

 

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 | زمان انتشار

 امسال هم مانند سه سال گذشته یک کارنامه برای هر دو آزمون ارشد سراسری و آزاد برای داوطلبان منتشر می شود ولی زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و آزاد متفاوت است. 

پس از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد 1402 و مشخص شدن رتبه های داوطلبان، دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد در سایت سازمان سنجش منتشر می شود. زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد 1402 در تیر ماه می باشد و دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 پس از انتشار کارنامه در اختیار داوطلبان قرار می‌ گیرد. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند در مرداد ماه نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 شامل کلیه رشته های دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان می باشد و رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد در دفترچه ای جداگانه و از طریق سیستم اطلاع رسانی دانشگاه آزاد به نشانی  azmoon.org منتشر می شود.

 

به داوطلبان توصیه می کنیم پس از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد 1402، پس از مشاوره و راهنمایی با افراد آگاه برای انتخاب رشته ارشد 1402 (سراسری و آزاد) اقدام نمایند. مشاوران متخصص 3گام راهنمایان مناسبی در این زمینه می باشند.

 

 

 

 

موسسه 3گام  برای این منظور نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد را راه اندازی کرده است که در زمان انتخاب رشته فعال می شود. 

نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 3گام، برخلاف سایر نرم افزارها حتی کد رشته محل های پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان، مجازی، نیمه حضوری و هر گونه انتخابی را برای شما احتمال سنجی می کند. انتخاب های شما بر اساس اولویت بندی شما مانند کیفیت دانشگاه، بازارکار، علاقه مندی به گرایش ها، دوری و نزدیکی دانشگاه به محل سکونت و تاثیر شیوه آموزشی دسته بندی می شود.

 

نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری 3گام با کمک هوش مصنوعی، 100 انتخاب را برای شما اولویت بندی می کند که می توانید آن کد رشته ها را مستقیما در فرم انتخاب رشته سنجش وارد کنید. 

با انتشار دفترچه در سایت سازمان سنجش، کد رشته های جدید اعلام می شود و با اعلام این کد رشته ها، ظرفیت های پذیرش جدید برای سال 1402 مشخص می گردد. با مشخص شدن ظرفیت ها و اعلام رتبه های هر یک از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد 1402، عملا کار انتخاب رشته به صورت جدی دنبال می شود.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 می توانند 100 کد رشته را متناسب با مجموعه امتحانی خود از دفترچه انتخاب نمایند. داوطلبان فقط می توانند از همان کد رشته ای که آزمون داده و مجاز شده اند، انتخاب رشته کنند.

در صورتی که داوطلبان در زمان ثبت نام، رشته های دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور را اعلام علاقه مندی نکرده باشند ولی حداقل نمره لازم را برای انتخاب این رشته ها کسب کنند، پیغامی را مبنی بر امکان انتخاب این رشته ها در کارنامه اعلام نتایج اولیه مشاهده خواهند کرد. این دسته از داوطلبان در صورتی که تصمیم به انتخاب کد رشته های دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور در فرم انتخاب رشته خود داشته باشند، می توانند پس از پرداخت مبلغ اعلامی توسط سازمان سنجش، این رشته ها را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند. 

انتخاب رشته برای رشته‌ های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی کارنامه اولیه آزمون به صورت جداگانه انجام می شود. داوطلبانی که در یکی از رشته‌ های دانشگاه های غیرانتفاعی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند، می‌ توانند به دلخواه خود در یکی از رشته ها  ثبت‌ نام و مشغول به تحصیل شوند.

 

دفترچه انتخاب رشته ارشد بازیابی اطلاعات ثبت نامی

یکی از موضوعاتی که ممکن است داوطلبان به هنگام انتخاب رشته ارشد با آن مواجه شوند این باشد که اطلاعات ثبت نامی خود را فراموش کرده باشند. ولی جای نگرانی نیست و داوطلبان می توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته ارشد از نحوه بازیابی و دسترسی به این اطلاعات مطلع شوند که البته برای راحتی دسترسی پیدا کردن داوطلبان به آن ها ما روش های بازیابی اطلاعات ثبت نامی را از دفترچه انتخاب رشته ارشد استخراج کرده ایم و در اینجا قرار داده ایم. اگر داوطلبان اطلاعات ثبت نامی خود را فراموش کرده اند و یا آن ها را در دسترس ندارند می توانند از دو راه به آن ها دست پیدا کنندکه در اینجا به این دو روش پرداخته می شود:

راه اول: داوطلبان می بایست وارد سامانه سازمان سنجش به نشانی (http://request.sanjesh.org) شوند. ولی در استفاده از این روش داوطلبان باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

  • اما اگر داوطلبان قبلا در این سامانه عضو نبوده اند، لازم است با وراد کردن اطلاعات فردی در این سامانه عضو شوند.
  • بعد از عضویت در سامانه، رمز عبور به ایمیل داوطلبان فرستاده می شود و لذا می بایست در وارد کردن ایمیل معتبر دقت لازم را داشته باشند.
  • با نام کاربری که خود داوطلبان انتخاب می کنند و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند.
  • در قسمت درخواست جدید و پس از انتخاب آزمون سال، داوطلبان می توانند اطلاعات ثبت نامی خود را ببینند.

راه دوم: داوطلبان می توانند با تلفن گویای روابط عمومی سازمان سنجش (36124-021) تماس بگیرند. لذا در این مورد داوطلبان می بایست به نکات زیر توجه لازم را داشته باشند:

  • این تلفن به دلیل مراجعه زیاد ممکن است اشغال باشد.
  • ابتدا کلید 3 (آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته) و سپس کلید 3 را انتخاب کنید.
  • سپس داوطلبان می بایست کد ملی و سریال شش رقمی شناسنامه شان را وارد کنند.
  • پس از انجام مراحل بالا، اطلاعات ثبت نامی داوطلبان اعلام می گردد.

 

دفترچه انتخاب رشته ارشد شرایط پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان

بر طبق اطلاعات موجود در دفترچه انتخاب رشته ارشد مفاد آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد به شمار 77897/21 مورخ 5/5/1393 مصوب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به تمامی دانشگاه های و موسسات آموزش عالی نیز ابلاغ شده است، داوطلبان دارای شرایط ذیل حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی (و صرفا برای یک بار) به شرط شرکت در آزمون و کسب حد نصاب علمی حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کد رشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند.

  • برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی – دانشجویی.
  • دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان.
  • رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه.
  • دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال دانش آموخته شده است.
  • دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

 

دفترچه انتخاب رشته ارشد اطلاعات مهم

تعدادی از نکات مهم در دفترچه انتخاب رشته ارشد وجود دارد که لازم است داوطلبان نسبت به آن ها آگاه باشند:

  • انتخاب رشته اینترنتی منحصرا در محدوده زمانی که از طریق اطلاعیه های منتشر می شود صورت می پذیرد، لذا آن دسته از داوطلبانی که در موعد مقرر موفق به انتخاب رشته نشوند به منزله انصراف از ادامه مراحل آزمون تلقی خواهند شد.
  • با توج به اینکه بر اساس نمره کل محاسبه شده برای هر یک از داوطلبان گزینش علمی صورت می گیرد، لذا تقدم و یا تاخر کد رشته محل های انتخابی توسط داوطلب هیچگونه تاثیر یا امتیازی در گزینش نهایی نخواهد داشت و منحصرا تقدم کد محل تحصیل نشانگر ترتیب علاقه داوطلب به تحصیل در محل مربوط می باشد.
  • با توجه به اینکه کد محل های انتخابی درج شده در فرم انتخاب رشته اینترنتی پس از گرفتن تاییدیه به هیچ عنوان قابل تغییر و یا تعویض نیست، به داوطلبان گرامی اکیدا توصیه می گردد قبل از اقدام به تکمیل نهایی فرم انتخاب رشته های تحصیلی خود، جزئیات و اطلاعات مربوط به کد رشته های انتخابی (محل دانشگاه، دوره، میزان شهریه دوره های مختلف و ...) را مطالعه نموده و مد نظر داشته باشند.
  • با توجه به اینکه امکان افزاریش و یا کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از کد رشته محل های تحصیلی مندرج در دفترچه انتخاب رشته ارشد براساس درخواست دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ذیربط خواهد بود، لذا بدیهی است که بر اساس ظرفیت تغییر یافته گزینش نهایی انجام می گیرد.

 

 

مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 از روز اعلام نتایج  و انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد معمولا به مدت یک هفته می باشد.

 

ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

داوطلبان می توانند به تعداد دفعاتی که سازمان سنجش مشخص می کند، کد رشته محل های انتخابی خود را ویرایش نمایند. برای این منظور می توانند پس از ورود به سایت سازمان سنجش و وارد شدن به بخش کارشناسی ارشد، روی لینک سامانه جامع آزمون تحصیلات تکمیلی 1402 کلیک نمایند و با وارد کردن اطلاعات ثبت نامی، میز کار خود را مشاهده کنند. یکی از گزینه های میز کار داوطلب ویرایش انتخاب رشته می باشد و داوطلب می تواند برای حذف، اضافه یا جابجایی اولویت های انتخاب خود اقدام نماید.

 

داوطلبان باید توجه داشته باشند که تنها در صورت قبولی در دوره روزانه دانشگاه های سراسری به مدت یک سال از شرکت در کنکور ارشد محروم خواهند شد.

 

 

 

 

اشتراکات انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و آزاد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد دارای یک سری اشتراکاتی می باشند که عبارتند از :

امکان شرکت در کنکور ارشد رشته دوم : داوطلبانی که در دو کد رشته کنکور داده اند (رشته اصلی و رشته شناور) و در هر دو کد رشته مجاز شده اند، می توانند رشته محل های هر دو رشته امتحانی را در فرم انتخاب رشته خود، ثبت نمایند.

سهمیه شاگرد اولی: داوطلبان دارای شرایط سهمیه شاگرد اولی، می توانند به شرط کسب 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر دانشگاه از ظرفیت مازادی که برای استعدادهای درخشان در کنکور ارشد در نظر گرفته شده است، استفاده نمایند.

سهمیه ایثارگران و رزمندگان: سهمیه رزمندگان و ایثارگران تا 20% ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد را به خود اختصاص می دهند و شرط آن علاوه بر دارا بودن شرایط رزمندگی و یا ایثار گری کسب حد نصاب حداقل 70% برای ایثارگران و حداقل 80% برای رزمندگان می باشد. در واقع نمره آنها نباید کمتر از 70 تا 80 درصد کل نمره آخرین فرد مجاز باشد.

انتخاب رشته مجزا و مشابه در تعداد کد رشته های انتخابی و اولویت بندی آن ها: انتخاب 100 کد رشته محل در انتخاب رشته ارشد سراسری و آزاد 

 

عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

با توجه به پیچیدگی های فرآیند انتخاب رشته کارشناسی ارشد و از همه مهم تر، وابستگی قبولی داوطلبان به پارامترهایی به جز رتبه، این نوع انتخاب رشته را بسیار پیچیده تر می کند. 

علاقه یکی از مهمترین عواملی است که باید به عنوان اولین اولویت های انتخاب رشته داوطلبان مورد توجه قرار بگیرد. زیر فرد باید از نظر روحی و روانی آمادگی لازم برای پذیرش شغلی که رشته دانشگاهی به آن منتهی می شود داشته باشد. البته ناگفته نماند که داوطلبانی هم هستند که رشته ای را در مقطع لیسانس با علاقه خواندند و بعد در چالش عظیم بازار کار خود را محکوم به تغییر رشته در کارشناسی ارشد دیدند؛ به همین دلیل اکثر داوطلبان در حال حاضر به رشته هایی تمایل دارند که آینده شغلی تضمین شده ای داشته باشد.

برخی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402، اعتبار و ارزش علمی دانشگاه، شرایط بسیار متنوع و متفاوت گرایش های یک رشته، شهریه دانشگاه، شهر محل قبولی، آینده شغلی و بازار کار، امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا و میزان علاقه داوطلب به اخذ پذیرش از دانشگاه های رتبه برتر جهان می باشد.

با برشمردن این عوامل مشخص می شود که در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 تنها رتبه داوطلب، تعیین کننده ی نهایی قبولی او نمی باشد. به همین دلیل گاهی در برخی از رشته ها با رتبه های بسیار بالاتر و البته بدتر نسبت به آزمون های سال های گذشته، داوطلبان در دانشگاه های خوبی قبولی شده اند که دلیل این موضوع، میزان تاثیر گذاری عوامل موثر (به جز رتبه) در انتخاب رشته داوطلبان کارشناسی ارشد با رتبه بهتر از این داوطلب می باشد که چنین اختلافی را به وجود آورده است.

 

در نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 3گام شما می توانید بر اساس عوامل موثر بر انتخاب رشته، اولویت های خود را مشخص کنید. 

 

تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد 1402

تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد 1402، ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ نفر می باشند. از تعداد ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب این آزمون تعداد ۳۰۸ هزار و ۵۴ نفر معادل ۵۰.۱۰ درصد داوطلبان زن و تعداد ۳۰۶ هزار و ۸۲۹ نفر معادل ۴۹.۹۰ درصد داوطلبان مرد هستند. تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد 1402 نسبت به آمار داوطلبان سال 1401 این آزمون ۱۲۱ هزار و ۵۰۲ نفر کمتر شده است. در جدول زیر تعداد هر کدام از داوطلبان بر اساس گروه تفکیک شده است.

 

ردیف گروه  تعداد داوطلبان تعداد کد رشته
1 علوم انسانی ۳۸۵ هزار و ۶۴۰ نفر 45
2 علوم پایه ۳۳ هزار و ۶۷۸ نفر 17
3 فنی و مهندسی  ۱۳۰ هزار و ۴۰۶ نفر 24
4 کشاورزی و منابع طبیعی ۱۷ هزار و ۸۵۱ 23
5 هنر  ۴۵ هزار و ۹۱۳ 13
6 دامپزشکی یک هزار و ۳۹۵ داوطلب 9

 

زمان اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد 1402

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 در اواسط مرداد ماه اعلام می شود.