صفر تا صد اپلای و اخذ بورسیه تحصیلی
صفر تا صد اپلای و اخذ بورسیه تحصیلی

 

 

 

بورسیه و کمک هزینه تحصیلی چیست؟

بسیاری از افراد برای رسیدن به مراتب تحصیلی بالا تلاش می کنند و برای پذیرش تحصیلی و گرفتن بورسیه تحصیلی از یک دانشگاه خارجی اقدام می کنند اما شرایط بورسیه تحصیلی با توجه به نوع بورسیه، نوع دانشگاه و کشور متفاوت است. 

به طور کلی بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی به کمک های مالی ای گفته می شود که از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دانشجویان با شرایط خاص داده می شود و دانشجو نیاز به بازپرداخت هزینه دریافتی ندارد. به این معنی که دانشگاه محل تحصیل تمام هزینه های زندگی و تحصیل یا بخشی از آن را تامین می کند و هزینه ای از دانشجو دریافت نمی کند.

بورسیه تحصیلی توسط دانشگاه ها، دولت ها، افراد خیر و موسسات نیکوکاری و علمی ارائه می شود تا بتوانند برای دانشجویان بین المللی فرصت تحصیل را فراهم کنند. 

 

مهاجرت تحصیلی کانادا | نحوه گرفتن بورسیه کانادا

مهاجرت تحصیلی آلمان | نحوه گرفتن بورسیه آلمان

مهاجرت تحصیلی ترکیه | نحوه گرفتن بورسیه ترکیه

مهاجرت تحصیلی فرانسه | نحوه گرفتن بورسیه فرانسه

مهاجرت تحصیلی استرالیا | نحوه گرفتن بورسیه استرالیا

مهاجرت تحصیلی ایتالیا | نحوه گرفتن بورسیه ایتالیا

مهاجرت تحصیلی سوئد | نحوه گرفتن بورسیه سوئد

مهاجرت تحصیلی هلند | نحوه گرفتن بورسیه هلند

مهاجرت تحصیلی انگلیس | نحوه گرفتن بورسیه انگلیس

مهاجرت تحصیلی انگلیس | نحوه گرفتن بورسیه نروژ

مهاجرت تحصیلی انگلیس | نحوه گرفتن بورسیه سوئیس

مهاجرت تحصیلی انگلیس | نحوه گرفتن بورسیه اتریش

 

 

انواع بورسیه تحصیلی و شرایط آن 

همانطور که گفته شد بورسیه های تحصیلی بسته به نوع بورسیه و نوع دانشگاه و کشور شرایط مختلف و متفاوتی دارددرک درستی به همین دلیل در این بخش به بررسی کامل بورسیه ها و شرایط آن ها می پردازیم. درک درستی از معنای هر یک از اصطلاحات  می‌تواند شانس تحصیل رایگان یا حتی تحصیل کم هزینه برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور را افزایش دهد.

 

اسکالرشیپ Scholarship

یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین کمک هزینه های تحصیلی اسکالرشیپ است. این نوع کمک هزینه تحصیلی  را بیشتر بر اساس شایستگی تحصیلی بیشتر هر دانشجو داده می شود به این صورت که این بورسیه تحصیلی از طرف دانشگاه ها و مراکز علمی و موسسات خیریه به دانشجویان ممتاز و واجد شرایط داده می شود. اسکالرشیپ در بیشتر وقت ها برای دوره های تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا داده می شود و همانطور که گفته شد این بورسیه نیازی به بازپرداخت از طرف دانشجو را ندارد و به عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجو داده می شود تا بتواند در مقطع مد نظر خود تحصیل کند. دانشجویانی که قصد دریافت این نوع بورسیه‌های تحصیلی را دارند‌، باید از سوابق تحصیلی خوبی برخودار باشند و همچنین برای تمدید آن از طرف دانشگاه، عملکرد خوبی از خود در ترم های تحصیلی نشان دهند. یکی از مهم‌ترین این بورس‌ها، بورس تحصیلی (Erasmus Mundus) است. این بورسیه که در مقطع کارشناسی ارشد دا نشجویان داده می شود، کل شهریه دانشگاه را پوشش می‌دهد و ماهانه ۱۰۰۰ یورو به مدت ۲۴ ماه (طول دوره) به دریافت کننده این بورسیه تحصیلی، اسپانیا پرداخت می‌کند. 

 

انواع Scholarship 

بورسیه تحصیلی بر پایه شایستگی  (Merit-based)

این بورسیه‌ها مبتنی بر شایستگی‌های علمی، هنری، ورزشی یا سایر توانایی‌های دانشجویان است. بیشترین و رایج‌ترین بورسیه‌هایی که بر اساس شایستگی است و توسط دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سازمان‌های خصوصی به طور مستقیم به دانشجو اعطا می‌شود. البته در برخی از موارد بجای اینکه این کمک هزینه‌های تحصیلی مستقیم به دانشجو داده شود، توسط موسسه یا نهادی که دانشجو را بورسیه کرده به دانشگاه یا موسسات آموزشی پرداخته می‌شود.

از دانشگاه هایی که این نوع بورسیه را به دانشجویان می دهند می توان به بورسیه بر پایه شایستگی دانشگاهHamburg  و بورسیه‌های دانشگاه پلی تکنیک میلان اشاره کرد.

 

بورسیه تحصیلی بر پایه نیاز  (Need-based)

همانطور که از اسم این بورسیه مشخص است به دانشجویانی داده می شود که نیاز به کمک مالی برای ادامه تحصیل دارند. در این بخش می توان به بورسیه های دولتی ایتالیا، بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا اشاره کرد که در این زمینه از معروف ترین ها هستند. بورسیه استانی به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا شرایطی مانند سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن دانشجو و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار و در این بورسیه تحصیلی سوابق تحصیلی دانشجویان را در نظر نمی گیرند.

 

بورسیه دانشجویان ویژه  (Student-specific)

این بورسیه در واقع نوعی از کمک هزینه‌های تحصیلی است که به دانشجویانی اعطاء می‌شود که بر اساس جنسیت، نژاد، مذهب، خانواده، و تاریخچه پزشکی یا بسیاری از عوامل خاص دیگر واجد شرایط هستند. بورسیه‌های اقلیت (Minority scholarships) از رایج ترین نوع این کمک هزینه‌های تحصیلی هستند. به عنوان مثال دانشجویان بومی کانادا می‌توانند چه برای تحصیل در این کشور و چه در خارج از کانادا از این نوع بورسیه استفاده کنند. یکی دیگر از این بورسیه‌ها، بورسیه Gates Millennium Scholars   است که به دانشجویان ممتاز آمریکایی آفریقایی، آمریکایی هندی و آمریکای لاتین که در کالج ثبت نام می‌کنند، داده می‌شود.

 

بورسیه مشاغل خاص  (Career-specific)

همانطورکه از نام این بورسیه مشخص است به دانشجویانی داده می شود که قصد تحصیل در یک رشته یا دوره خاص را دارند. این بورسیه به این دلیل داده می شود که دانشجویان در رشته هایی با تقاضای بالا می خواهند تحصیل کنند. مانند رشته پرستاری به دلیل بالا بدون تعداد دانشجویان متقاضی بورسیه مشاغل خاص به این افراد داده می شود. برای مثال در ایالات متحده به پرستاران آینده بورس‌های تحصیلی کامل اعطاء می‌شود تا وارد این زمینه شوند، به ویژه اگر دانشجو قصد کار در یک جامعه با نیاز بالا را داشته باشد. بورسیه تحصیلی دانشگاه ادیث کوان استرالیا در رشته پرستاری، مامایی و بهداشت یکی از این نوع بورسیه‌ها است.

 

بورسیه ویژه کالج (College-specific)

بورسیه‌های تحصیلی ویژه کالج توسط دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها به متقاضیان دارای مهارت بالا پیشنهاد می‌شود. در واقع این بورسیه‌ها بر اساس پیشرفت تحصیلی و شخصی داده می‌شود. البته باید توجه داشت برای دریافت برخی از این بورس‌ها به “وثیقه” نیاز است. دانشجویانی که این کمک‌ هزینه‌های تحصیلی را دریافت می‌کنند ممکن است ملزم به کار برای یک کارفرمای خاص برای مدت زمانی مشخص یا کار در مناطق روستایی یا دورافتاده باشند. حتما باید از تمام جوانب این بورسیه اطلاع داشته باشید تا بهترین را انتخاب برای آینده خود بکنید.

 

بورسیه ورزشی  (Athletic)

نوعی کمک هزینه تحصیلی یا جوایز مالی است که هزینه های کالج یا دانشگاه یا یک مدرسه خصوصی را به ورزشکاران با استعداد اهدا می‌کند. بورسیه‌های ورزشی فردی هستند، (نه تیمی) که بر اساس توانایی فرد در یک رشته ورزشی داده می‌شود. بورسیه‌های ورزشی در ایالات متحده رایج و متداول هستند. بورسیه های ورزشی تا حد زیادی توسط انجمن ملی ورزشکاران کالج (NCAA) تنظیم می شود.

 

بورسیه‌های تحصیلی خلاقانه  (Creative Contest Scholarships)

این بورسیه‌ها به دانشجویان خلاق ارائه می‌شود. در واقع این نوع کمک هزینه‌ها برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که دارای ایده‌های منحصر به فرد و خلاقانه هستند.  به عنوان مثال  berlin school of creative leadership 

در این بخش به انواع اسکالرشیپ ها پرداختیم. اما گاهی در کنار بورسیه های داده شده انواعی از پاداش ها، وام ها و ... نیز براساس شرایطی به دانشجویان داده می شود که در ادامه بررسی میکنیم.

 

Award

در بعضی از موارد و البته ضوابط و شرایط خاص ممکن است به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی به صورت پاداش است داده شود. کسب رتبه برتر در ترم تحصیلی خاص، تائیدیه هیئت علمی در مورد صلاحیت برتر علمی دانشجو یا بسته به نوع موسسه یا سازمانی که این پاداش را در نظر گرفته (داشتن مقاله معتبر یا نیاز مالی) این پاداش به دانشجویان اعطا می‌شود. این پاداش‌‌ها ممکن است در طول چند ترم به دانشجویان تعلق بگیرید و البته نیازی به بازگشت آن نیست. میزان مبلغ پاداش به اندازه‌ای نخواهد بود که هزینه‌های تحصیلی را تامین کند. این مبلغ مستقیما به حساب دانشجو واریز می‌شود و برخی اوقات نیز ممکن است به صورت کوپن، بن خرید کتاب، هزینه سفر برای ارائه مقاله در کنفرانسی خاص و یا هزینه شرکت در یک دوره تخصصی باشد.

برای مثال Coca-Cola Scholars Foundation   و Dell Scholars Program جز بزرگترین پادش‌های دانشگاهی در ایالت متحده هستند.

 

Loan

وام دانشجویی یا وام تحصیلی (Student loan) نوعی وام (کمک هزینه) است که به دانشجویان برای کمک به پرداخت شهریه دانشگاه، هزینه کتاب‌ها و مخارج زندگی داده می‌شود. نکته مهمی که در این بخش باید به آن اشاره کدر این است وام تحصیلی تنها در اختیار شهروندان کشور ارائه دهنده وام است و به دانشجویان بین‌‌المللی تعلق نمی‌گیرد. برای اخذ این نوع وام وجود ضامن (مقیم آن کشور) الزامی است. بازپرداخت وام‌های تحصیلی بعد از اتمام دوره دانشگاه شروع می شود و البته نرخ سود این وام‌ها پایین تر و  بازپرداخت آن‌ها نیز انعطاف‌پذیرتر از وام‌های دیگر است. دانشجویان بین‌المللی که در کانادا مشغول به تحصیل هستند می‌توانند برای دریافت وام تحصیلی از بانک‌های خصوصی کانادا اقدام کنند. برای دریافت وام دانشجویی می‌بایست فردی که دارای سابقه و اعتبار خوبی است به عنوان ضامن معرفی کنید.

 

Grant

در بیشتر مواقع اصطلاحات Scholarship و Grant به صورت جایگزین استفاده می‌شود. اما معمولاً اختلافاتی بین این دو کمک هزینه تحصیلی وجود دارد. همانطور که گفتیم بیشتر بورسیه‌های تحصیلی (scholarship) بر اساس شایستگی علمی و تحصیلی فرد است. به عنوان مثال داشتن معدل بالا و یا مقالات معتبر علمی در یک نشریه معتبر مثل Nature. اما کمک هزینه Grant بر اساس نیاز (financial need) است. در واقع این کمک هزینه‌ها بر اساس وضعیت مالی دانشجو یا خانواده آن اعطا می‌شود.

 Grant کمک هزینه‌ای بلاعوض است و انواع مختلفی دارد. این کمک هزینه تحصیلی از سوی نهادهای خصوصی و دولتی یا سازمان‌های خیریه برای هر سال تحصیلی جدید ارائه می‌شود. میزان این کمک هزینه‌ها نیز متغیر است و شرایط دریافت آن نیز از سوی سازمان و یا نهاد ارائه‌دهنده مشخص خواهد شد. کمک‌ هزینه‌های تحصیلی آژانس توسعه و همکاری‌های بین‌المللی اسپانیا و  Study Grants for International Students  در دانشگاه بولونیا ایتالیا نمونه‌های از انواع Grant هستند.

مهمترین تفاوت بین گرنت و اسکالرشیپ:  

گرنت: براساس نیاز مالی 

اسکالرشیپ: براساس شایستگی علمی و تحصیلی

 

Fellowship

کمک هزینه تحصیلی Fellowship می‌تواند بر اساس شرایط و ضوابط خاصی (غالباً بر اساس شایستگی) به برخی از دانشجویان اعطاء شود. در واقع این نوع کمک هزینه همانند دیگر کمک هزینه‌ها برای تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی است. کمک هزینه Fellowship بیشتر به دانشجویان دوره دکترا و در مواردی کارشناسی ارشد و همچنین به گروه‌های پژوهشی‌ای تعلق می‌گیرد که بر روی موضوع خاصی متمرکز هستند و عموماً هر ساله تمدید می‌شود. فلوشیپ فوق دکتری بنتینگ یکی از معروف‌ترین فلوشیپ‌های دانشگاه‌های کانادا است. این بورسیه مختص به دانشجویان فوق دکتری که در زمینه‌های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و سلامت فعالیت دارند است. مبلغ این بورسیه ۷۰۰۰۰ دلار در سال و برای مدت دو سال است.  دولت کانادا این بورسیه را در هر سال به ۷۰ نفر اعطا می‌کند. همچنین دانشجویانی که موفق به دریافت فلوشیپ دکتری در فرانسه شوند، ماهانه ۱۴۰۰ یورو به مدت ۳ سال از دانشگاه مقصد دریافت می‌کنند. فلوشیپ دکتری در فرانسه مانند قرارداد کاری است و هیچ شرایط سنی ندارد. این فلوشیپ قابلیت تمدید تا حداکثر ۵ سال را دارد. فلوشیپ‌های تحقیقاتی، فلوشیپ‌های تدریس، فلوشیپ‌های پزشکی از انواع مختلف این نوع کمک هزینه‌های تحصیلی به شمار می‌روند.

 

Tuition Waiver

کمک هزینه معاف از پرداخت شهریه در واقع نوعی از کمک‌های تحصیلی غیر پولی است که با توجه به امتیاز کسب شده در دوره پذیرش به بهترین داوطلبان داده می‌شود. حذف شهریه (Tuition Waiver ) تنها شامل شهریه دانشگاه (هزینه واحدهای درسی) می‌شود و ممکن است دانشجو کلاً یا بخشی از پرداخت شهریه معاف شود. همچنین این کمک هزینه تحصیلی می‌تواند شامل هزینه خوابگاه یا هزینه یک بازدید علمی باشد. در برخی از کشور‌های اسکاندیناوی (سوئد، نروژ، دانمارک، فلاند و …) به جای ارائه بورسیه، سیستم معافیت از پرداخت شهریه را برای دانشجویان نخبه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دنبال می‌کنند. معاف از پرداخت شهریه می‌تواند به صورت کامل (Full Fund) و جزئی (Partial Fund) باشد. در حالت کامل تمام هزینه‌های دانشگاه، محل زندگی یا خوابگاه، خوراک، کتاب‌های درسی و غیره برای کل مدت تحصیل (یا زمان مشخصی مثلا ۱ سال) توسط دانشگاه پرداخت می‌شود. در حالت جزئی تنها بخشی از هزینه‌های دانشگاه (حدود ۵۰ درصد) را دربرمی‌گیرد. یکی از این کمک هزینه‌های تحصیلی که به صورت معاف از پرداخت شهریه است مربوط به برنامه  Radboud  Scholarship برای دانشجویان غیر اروپایی در هلند است.

 

Research Assistantship

دستیار تحقیق نوعی کمک هزینه تحصیلی است که در آن دانشجو در ازای دریافت شهریه جزئی یا کامل و یا کمک هزینه به عنوان “دستیار” فعالیت می‌کند. دانشجویانی که به آنها دستیار تحقیق اعطا می‌شوند، به عنوان دستیار آزمایشگاه شناخته می‌شوند. اما به واقع این افراد در آزمایشگاه کار نمی‌کنند بلکه اغلب در نوشتن مقاله یا کتاب کمک به استاد بوده و یا اگر نیاز به انجام نظر سنجی، تحقیقات و موارد دیگر باشد، فعالیت می‌کنند. در حالت کلی دانشجویانی که موفق به کسب دستیار تحقیق از طرف یک دانشگاه شده‌اند می‌بایست بر روی موارد زیر کار کنند:

  • جمع‌آوری داده‌ها، ورود و تجزیه و تحلیل آن‌ها
  • مرور ادبیات و دیگر کارهای کتابخانه
  • نوشتن گزارشات
  • سازماندهی و تمیز کردن آزمایشگاه یا مطب

 

Teaching Assistantship

دستیار تدریس ( Teaching Assistantship ) یا TA در واقع همانند یک استاد حمل تمرین است. در واقع TA نوعی از کار دانشجویی است که از طریق استاد به دانشجو داده می ‌شود و حقوقش را استاد یا دانشگاه پرداخت می‌کند. دستیاران آموزشی در دانشگاه‌ها معمولاً دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند که دانشجویان هم‌مقطع خود یا مقطع پایین‌تر را آموزش می‌دهند. با این وجود کار یا وظایف این افراد شرح مشخصی ندارد و بسته به درخواست استاد می تواند از تصحیح برگه ها، برگزاری امتحان، جلسه رفع اشکال یا مواردی دیگر باشد.

قانون خاصی برای گرفتن TA وجود ندارد و معمولاً دانشجویانی که سطح علمی بالایی دارند در این پست قرار می‌گیرند. داشتن مهارت‌های ارتباطی بالا (Speaking) می‌تواند به دانشجویان ممتاز در گرفتن TA کمک کند.

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی 

اخذ کمک هزینه و بورسیه تحصیلی به شرایط عمومی و شرایط کشوری و دانشگاهی مربوط می شود. به بیان دیگر یک سری شرایط عمومی برای همه افراد به عنوان شرایط بورس تحصیلی وجود دارد اما باز بر اساس رشته، دانشگاه و کشور مقصد شرایط متفاوت است.

سن داوطلب اخذ بورسیه تحصیلی

سن در گرفتن بورسیه تحصیلی نقش مهمی دارد. هر چند کم سن و سال تر باشید اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی بیشتر خواهد بود. برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد شرط سنی ۲۵ سال و برای دوره دکترا تقریبا ۳۰ سال است.

وقفه تحصیلی

پس از بررسی شرایط سنی وقفه یا به اصطلاح گپ تحصیلی متقاضی بررسی می شود. گپ به فاصله زمانی از دریافت مدرک فارغ التحصیلی مقطع پیشین تا تاریخ ثبت درخواست پذیرش تحصیلی در برنامه تحصیلی مورد نظر گفته می شود. نکته ی مهم در گرفتن بورسیه تحصیلی این است که فاصله تحصیلی نباید از ۳ سال تجاوز کند.

اگر وقفه تحصیلی نیز وجود داشته باشد اما اگر این گپ تحصیلی با سابقه شغلی مرتبط به رشته باشد برای ادامه تحصیلی مشکلی نخواهد بود و برخی دانشگاه ها به این موضوع اهمیت می دهند.

مدرک تحصیلی معتبر

دانشجویانی که قصد اخذ بورسیه تحصیلی دارند باید مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های سراسری معتبر و دارای رتبه گرفته باشند تا شانس بورسیه شدن خود را بیشتر کنند.

نمرات و معدل بالا

معدل بالا و اخذ نمرات بالا در واحد های تخصصی و پایه ای نقش بسیاری در دریافت بورسیه ی تحصیلی دارند. شما باید در اخرین مدرک تحصیلی خود معدل ۱۶ یا ۱۷ داشته باشید تا برای کمک هزینه تحصیلی خود در خارج از کشور اقدام کنید.

کارنامه آزمون های بین المللی

آزمون های بین المللی مانند ACT,SAT,GPA,GRE را اگر شرکت کرده باشید و نمره ی خوبی در آن ها کسب کرده باشید تاثیر بسیار زیادی در اخذ بورسیه تحصیلی دارند. البته باید مدارک قبولی آن ها داشته باشید تا در مرحله پذیرش تحصیلی برخی رشته ها آن ها برای ثبت نام ارائه دهید.

رزومه تحصیلی 

سوابق تحصیلی و شغلی از اولین مدارکی است که در پذیرش تحصیلی و بورسیه مورد بررسی قرار می گیرد. 

چندین نکته در رزومه تحصیلی شاخص است:

  • ارتباط رشته مقاطع قبلی با برنامه تحصیلی انتخابی
  • ریز نمرات دروس تخصصی مرتبط
  • نمره زبان انگلیسی
  • دستاوردهای تحقیقاتی و تالیفات

داشتن سابقه کاری مرتبط به ویژه در مقاطع تکمیلی نیز می تواند به اخذ بورسیه تحصیلی کمک کند.

مدرک زبان با نمره بالا

زبان انگلیسی زبان روز دنیا و یکی از مهم ترین قاعده های اخذ بورسیه تحصیلی است. مسلط بودن به زبان رایج کشورها مانند انگلیسی، آلمانی و ... یک نکته مثبت حساب می شود.

داشتن مدرک زبان آیلتس حداقل ۷ و یا تافل بالای ۸۰ یک امری ضروری در اخذ بورسیه تحصیلی است.

ارائه مقالات در سطح جهانی و ISI

داشتن مقالات در سطح جهانی باعث می شود دیدگاه کشور و دانشگاه مقصد نسبت به شما تغییر کند و شما را به منظور تحقیق و توسعه در حوزه ی تحصیلی تان لایق بدانند.

اختراعات و طرح های صنعتی ثبت شده

داشتن ذهنی خلاق که بتواند طرح ها و اختراعاتی را در خود جای دهد امتیازی مثبت برای شما جهت اخذ بورسیه تحصیلی حساب می شود و باعث می شود از کمک هزینه هایی مانند فول فاند بهره مند شوید.

 

مدارک مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی

برای اخذ بورسیه تحصیلی نیاز است مدارک خاصی را به سفارت مربوطه ارائه دهید. تهیه مدارک را از ابتدا شروع کنید و به روزهای پایانی بارگذاری نسپارید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی عبارتند از:

  • فرم تکمیل شده برای درخواست بورسیه تحصیلی
  • کپی تمام مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات آن ها همراه با مهر رسمی و معتبر موسسه های آموزشی پیشین 
  • رزومه علمی فرد
  • برگه اثبات مدرک زبان مثل آیلتس یا تافل
  • توصیه نامه از اساتید قبلی که در آن از مهارت، میل و انگیزه، شخصیت و ظرفیت فکری فرد توضیح داده شده است.
  • نمرات آزمون های علمی مهم مثل SAT، ACT، GRE، GPA  که تاثیر بسیار زیادی در اخذ بورسیه تحصیلی دارند.

توجه داشته باشید که هر قدر این مدارک بیشتر و با نمرات بهتری باشند امکان اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجوی متقاضی بیشتر می باشد.

 

شرایط بورسیه شدن در مقطع کارشناسی

شرایط بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور، بدین صورت است که در کشورهایی چون آلمان، نروژ، اتریش و غیره که بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان ارائه می شود اغلب شرایط خاصی وجود دارد تا متقاضی بتواند برای اخذ بورسیه تحصیلی کشور مورد نظرش درخواست دهد. به طور کلی دوره کارشناسی یا لیسانس به مدت 4 سال طول می کشد و رشته های گوناگونی در کشورهای مختلف برای تحصیل در این مقطع وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اغلب بورسیه های تحصیلی برای مقطع دکتری و کارشناسی ارشد ارائه می شوند و احتمال دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی خیلی کمتر از دریافت بورسیه در دیگر مقاطع تحصیلی می باشد. مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

  • رزومه تحصیلی متقاضی
  • مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات
  • مدرک زبان آیلتس حداقل 6.5 یا مدک زبان رسمی کشور موردنظر
  • انگیزه نامه که نامه ای است که دانشجو در آن اهداف و قصد خود از تحصیل در این رشته و دانشگاه را در آن بیان می کند.

 

شرایط بورسیه شدن ارشد

کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس مقطع بعد از کارشناسی است که به مدت 2 سال حدوداً طول می کشد و زمان دقیق اتمام آن بستگی به دانشجو دارد. به طور کلی امکان اخذ ویزا در این مقطع بیشتر از مقطع کارشناسی است چون دانشجو تا حدودی رشته و مقصد خود را معین کرده است. دانشگاه های زیادی با رنک بالا در سرتاسر دنیا اقدام به دادن بورسیه کارشناسی ارشد به دانشجویان خود با تراز علمی بالا می کنند تا به آن ها کمک کنند راحت تر از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور ها بربیاید. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید در پایان دوره تحصیلی خود یک پژوهش علمی را انجام دهند و به اتمام برسانند تا مدرک آن ها تحویل داده شود و فارغ التحصیل گردند. این پژوهش علمی کمک شایانی به دانشجویان می کند تا با انجام درست آن مورد توجه دانشگاه و مراکز علمی جویای متخصص قرار بگیرند و آینده کاری خود را نیز تامین کنند. از مدارک مورد نیازی که جزو نحوه اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه تحصیلی متقاضی
  • مدرک دیپلم و مدرک کارشناسی متقاضی به همراه ریز نمرات آن
  • فرم انگیزه نامه دانشجو
  • مدرک زبان آیلتس حداقل 7 یا زبان رسمی آن کشور

 

شرایط بورسیه شدن در مقطع دکترا

نحوه اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری تا حدودی شبیه به دیگر مقاطع تحصیلی یعنی کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد، اما تفاوت های قابل توجهی نیز با هم دارند. مقطع دکتری بعد از مقطع کارشناسی ارشد است و از تفاوت های مهم آن با دیگر مقاطع می توان به وجود استاد راهنما یا وپروایزر اشاره کرد. استاد راهنما یا سوپروایزر که تنها در مقطع دکتری وجود دارد استادی است که به متقاضی کمک می کند تا در مراحل پذیرش در دانشگاه، مراحل تحصیل و همچنین مراحل تکمیل پروژه موفق عمل کند. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، اکثر بورسیه ها برای مقطع دکتری در نظر گرفته می شوند. تحصیل در مقطع دکتری چون نیاز به انجام فعالیت های عملی و کسب تجربه دارد به مشابه شغل در نظر گرفته می شود و افراد مقداری حقوق از این بابت می گیرند اما برای بالا بردن کیفیت زندگی و کاهش مخارج این میزان حقوق کافی نیست و به همین دلیل دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دانشجو ها در این مقطع کمک هزینه های تحصیلی یا زندگی می دهند تا با آن کیفیت پروژه یا زندگی خود را افزایش دهند.

از مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع می توان به موارد زیراشاره کرد:

  • فرم رزومه تحصیلی
  • مدارک تحصیلی دوره های پیشین به همراه ریز نمرات آن ها
  • فرم تائیدیه از سوپروایزر یا استاد راهنما
  • مدرک آیلتس با نمره حدود 7

 

شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی رایگان و ویزای تحصیلی

  • پرکردن فرم های پذیرش تحصیلی به شکل آنلاین و ارسال کردن آن ها به اداره پذیرش مربوطه
  • پاسپورت با اعتبار زمانی که تا مدتی که فرد در آن کشور می ماند تمام نشود.
  • مدارک تحصیلی معتبر فرد 
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا زبان رسمی آن کشور که در دانشگاه ها با آن تدریس می شود.
  • گزارش پزشکی و فرم ارزیابی سلامت
  • ارائه انگیزه نامه یا هدف نامه
  • توصیه نامه از اساتید قبلی
  • مدارک تولد متقاضی
  • رزومه فرد
  • مقالات بین المللی و پژوهش های علمی انجام شده توسط دانشجو

 

انتخاب کشور، شهر و دانشگاه

در انتخاب دانشگاه باید به نکات زیر دقت لازم مبذول داشت:

۱اعتبار دانشگاه

۲هزینه دانشگاه

۳امکان گرفتن کمک مالی

۴کشور تحصیل

۵شهر تحصیل

۶هزینه تحصیل

۷فضای اجتماعی

۸آینده کاری

۹امکان اقامت

بعضی سایت های اطلاع رسانی مانند www.topuniversity.com اعتبار و رتبه هر دانشگاه را اعلام می کنند. باید دقت کرد که رتبه علمی جهانی دانشگاه در مقایسه با شهر محل تحصیل از اهمیت کمتری برخوردار است زیرا شما قرار است زمانی را آنجا زندگی کنید و باید بتوانید إحساس آرامش داشته باشید.

 

آزمون های لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی

 در این بخش به بررسی آزمون های لازم زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی را بررسی می کنیم. همانطور که گفته شد داشتن مدرک زبان امری ضروری است. 

۱آزمون های زبان انگلیسی ( English Language Tests ) :

  • آزمون جی آر ای عمومی (GRE General)
  • آزمون جی آر ای موضوعی (GRE Subject)
  • آزمون جی مت (GMAT)
  • آزمون تافل ( TOEFL )
  • آزمون آیلتس  ( IELTS )
  • آزمون تی اس ای  ( TSE )
  • آزمون ام کَت  ( MCAT )
  • آزمون اس ای تی  ( SAT )
  • آزمون ام سی اچ ای  ( MCHE-MSRT )
  • آزمون ال ست  ( LSAT )

۲آزمون های زبان فرانسه ( French Language Tests ) :

  • آزمون دلف (DELF / DALF) 
  • آزمون تی سی اف (TCF / TCFQ)
  • آزمون تی ای اف (TEF / TEFAQ)
  • آزمون تی اف آی ( TFI )

۳آزمون های زبان آلمانی ( German Language Tests ) :

  • آزمون های سطح آ (Level A) 
  • آزمون های سطح بی (Level B)
  • آزمون های سطح سی (Level C)

۴آزمون های زبان ترکی استانبولی ( Turkish Language Tests ) :

  • آزمون تومر (TOMMER)
  • آزمون الس (ALES)

۵آزمون های علوم پزشکی ( Medical Science Tests ) :

  • آزمون یو اس ام ال ای (USMLE)
  • آزمون ام سی سی ای ای (MCCEE, MCCQE)
  • آزمون ام سی کیو (MCQ)
  • آزمون پی لب ( PLAB )

 

آب و هوا در مهاجرت

یکی از فاکتورهای مهم که هر فرد باید به ان پیش از مهاجرت به یک کشور خارجی و زندگی در آنجا توجه کند، وضعیت آب و هوایی مقصد مورد نظر است. برای مثال فردی که در شهرهای جنوبی ایران بزرگ شده است آب و هوای گرم و مرطوب و بعضی وقت ها گرم و خشک را تجربه کرده است و اگر به کشوری مانند سوئد یا فنلاند مهاجرت کند ممکن است دچار مشکل شود زیرا در برخی از کشورهایی که نزدیک به قطب شمال هستند دما به زیر صفر هم میرسد و یا گاهی خورشید را به چشم نمیبینند. شاید با خود بگویید که انسان با هر شرایطی خود را وفق می دهد و به هر وضعیت آب و هوایی عادت می کند؛ اما این فقط همه مسئله نیست؛ آب و هوا حتی کار، زندگی، تفریح، نحوه پوشش و حتی ساعات بیرون رفتن از منزل و هوا خوردن را تحت شعاع قرار می دهد. به عنوان مثال شما در کشوری نظیر سوئد به علت برودت هوا ممکن است بعضی روزها را نتوانید از خانه خارج شوید و این امر بر بسیاری از جزئیات زندگی شما تأثیری بسیاری دارد. به هر روی اینها تنها برخی از مسائلی است که اهمیت بررسی آب و هوا را در تصمیم گیری به مهاجرت به خارج از کشور به ما نشان می دهد. لذا بهترین حالت این است که آب و هوای کشور و شهر مورد نظر مان به آب و هوای منطقه کنونی نزدیک باشد.