مهاجرت تحصیلی ایتالیا | نحوه گرفتن بورسیه ایتالیا
مهاجرت تحصیلی ایتالیا | نحوه گرفتن بورسیه ایتالیا

 

 

مهاجرت تحصیلی ایتالیا | نحوه گرفتن بورسیه ایتالیا

مهاجرت تحصیلی، زمینه ساز پیشرفت های بسیار زیادی برای دانشجویان است. مهاجرت های تحصیلی در سال های اخیر رایج شده است. اگر شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در دیگر کشورهای خارجی را دارید، بهتر است ابتدا درباره‌ی کشورهای گوناگون و دلایل محبوبیت آن‌ها مطالعه کنید به صورتی که صفر تا صد اپلای و اخذ بورسیه تحصیلی را بدانید و بتوانید از دانسته های خود در جهت مثبت استفاده و برای اخذ ویزای تحصیلی یا حتی بورسیه تحصیلی کشور مورد نظر خود اقدام کنید. مساحت کشور ایتالیا 302 کیلومتر مربع با جمعیتی معادل 61 میلیون نفر می باشد. واحد پول کشور ایتالیا یورو و زبان رسمی این کشور ایتالیایی است. همانطور که می دانید پایتخت کشور ایتالیا شهر رم می باشد و از اصلی ترین شهرهای دیگر این کشور می توان به شهرهای میلان، تورین و بلونیا اشاره کرد. کشور ایتالیا دارای دانشگاه های معتبر در بین دانشگاه های اروپایی است و از نقاط مختلف دنیا برای ادامه تحصیل و یا گذراندن دوره های تخصصی به کشور ایتالیا می آیند. کشور ایتالیا دارای 96 دانشگاه است که تعداد 26 تای آن ها دانشگاه خصوصی می باشد. یکی از مزایای تحصیل برای دانشجویان بین المللی امکان دریافت بورسیه تحصیلی است و این دسته از دانشجویان می توانند مانند دانشجویان ایتالیایی از کمک هزینه های مالی بهره مند شوند.

 

سیستم آموزشی ایتالیا

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع دکترا

کار دانشجویی در کنار تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا و ویزای همراه

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

معروف ترین بورسیه های تحصیلی ایتالیا

مزایای تحصیل در ایتالیا

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ایتالیا

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا

رتبه بندی دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در کشور ایتالیا

ارزان ترین دانشگاه های کشور ایتالیا

 هزینه تحصیل در کشور ایتالیا

نتیجه گیری

 

سیستم آموزشی ایتالیا

آموزش در کشور ایتالیا از یک سیستم یک پارچه تشکیل شده است. سال تحصیلی در ایتالیا به دو ترم تقسیم می شود. ترم اول از سپتامبر تا فوریه برگزار می شود و ترم دوم در ماه فوریه آغاز می شود و در ماه ژوئیه به پایان می رسد. مدارک تحصیلی در ایتالیا به شرح زیر است:

  • اولین دوره / Laurea: قابل مقایسه با مدرک کارشناسی.
  • برنامه های ویژه کارشناسی ارشد / Master Universitario di 1 ° Livello: معمولا یک سال تحصیل را شامل  می شوند و دانشجویان را با دانش حرفه ای آشنا می کند.
  • برنامه های کارشناسی ارشد / Laurea Magistrale Ciclo Unico
  • دوره سوم / Dottorato di Ricerca: برنامه های سه ساله، PhD.

 

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی نیازمند مدرک دیپلم 12 سال می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال می باشد. دانشجویان ایرانی در مقطع کارشناسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا را ندارند و در کل می توان گفت شانس اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایتالیا بسیار کم است اما راه دیگر برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا به این صورت است که سفارت ایتالیا در تهران هر سال 3 ترم کلاس های زبان ایتالیایی برگزار می کند که هر ترم شامل 33 حلسه بوده و به صورت 3 جلسه 2 ساعته در هفته برگزار می شود. اگر شخصی بتواند 90 امتیاز یا نمره A را دریافت کند به سفارت ایتالیا معرفی می شود و می تواند جهت دریافت پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی اقدام کند. کمک هزینه های زندگی، بیمه درمان و بهداشت و تحصیل در ایتالیا به دانشجویان بین المللی که بورسیه تحصیلی را اخذ کرده اند داده می شود.

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شده اند می توانند 10 ساعت در هفته به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. با توجه به بالا بودن آمار بیکاری در کشور ایتالیا پیدا کردن کار برای دانشجویان بین المللی سخت است. اما در صورت پیدا کردن کار به صورت پاره وقت درامدی در حدود 8 الی 10 یورو در ساعت می توانید دریافت کنید.

  • مدت زمان تحصیل: 4 سال
  • اهمیت شرایط سنی
  •  حداکثر فاصله تحصیلی بین مقاطع تحصیلی باید 4 الی 5 سال باشد.
  • شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا برای مقطع کارشناسی بررسی نمی شود.
  • اجازه کار به صورت پاره وقت به مدت 10 ساعت در هفته

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند مدرک فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی به همراه مدارک زبان انگلیسی یا ایتالیایی می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1 الی 2 سال است و بدون مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 6.5 به بالا) یا ایتالیایی (سطح B2) امکان پذیر نخواهد بود. در مقطع کارشناسی ارشد نیز مانند مقطع کارشناسی شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا لحاظ نمی شود. در مقطع کارشناسی ارشد رشته های بسیاری ارائه می شود که تحصیل در هر رشته بنا به دانشگاه نیاز به تسلط روی دو زبان ایتالیایی و انگلیسی دارد. آن دسته از متقاضیان اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد با در نظر گرفتن زمان ثبت نام بورسیه تحصیلی ایتالیا می توانند اقدامات لازم را انجام دهند و مدارک خود را ارائه دهند. بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد شامل هزینه تحصیلی و کمک هزینه های زندگی می باشد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند علاوه بر تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار پاره وقت باشند و به ازای هر ساعت کار 8 الی 10 یورو دریافت کنند. همانظور که گفته شد کشور ایتالیا با بحران بیکاری رو به رو است و پیدا کردن کار برای دانشجویان بین المللی مشکل خواهد بود.

  • مدت زمان تحصیل: 1 الی 2 سال
  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی الزامی است.
  • داشتن مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی الزامی است.
  •  شرط معدل برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بررسی نمی شود
  • اجازه کار به صورت پاره وقت به مدت 20 ساعت
  • مدارک: انگیزه نامه، توصیه نامه و استادی پلن

 

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع دکترا

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع دکترا داشتن دیپلم 12 ساله و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، داشتن رزومه تحقیقاتی بسیار قوی شامل زبان با نمره آیلتس 7، داشتن 2 الی 3 مقاله در ISI و همچنین ارائه توصیه نامه از دو استاد الزامی است و همچنین باید یک سوپروایزر یا استاد راهنما که از قبل با وی مصاحبه و تمایل به همکاری با وی در یک پروژه علمی انجام شده باشد. یکی دیگر از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع دکترا داشتن شرایط سنی است که حداکثر سن مجاز برای تحصیل در مقطع دکترا 30 سال است. البته این نکته قابل ذکر است افرادی که دارای مدرک دکترا هستند و در پروژه های تحقیقاتی علاقمند به فعالیت در کشور ایتالیا هستند با حداکثر 40 سال نیز می توانند اقدام به اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا نمایند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند علاوه بر تحصیل به مدت 30 ساعت در هفته مشغول به کار پاره وقت باشند و به ازای هر ساعت کار 8 الی 10 یورو دریافت کنند. همانظور که گفته شد کشور ایتالیا با بحران بیکاری رو به رو است و پیدا کردن کار برای دانشجویان بین المللی مشکل خواهد بود.

  • مدت زمان تحصیلی: 2 الی 3 سال
  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد الزامی است.
  •  داشتن مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی الزامی است.
  • اهمیت شرایط سنی: حداکثر 30 سال
  • مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع دکترا: رزومه تحقیقاتی قوی، انگیزه نامه، توصیه نامه از دو استاد، داشتن مقاله در ISI، داشتن مدرک زبان آیلتس 7 به بالا

 

 

کار دانشجویی در کنار تحصیل در ایتالیا

اجازه کار پاره وقت یکی از مزایای تحصیل در کشور ایتالیا می باشد. به صورت کلی می توان گفت دانشجویان بین المللی می توانند از شرایط کار همراه با تحصیل خود در دانشگاه بهره مند شوند. به صورتی که دانشجویان کارشناسی اجازه 10 ساعت کار در هفته، دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه 20 ساعت کار در هفته و دانشجویان دکترا اجازه 30 ساعت کار در هفته را در ایتالیا خواهند داشت. می توان گفت درآمد این کار می تواند کمکی به هزینه زندگی در کشور ایتالیا باشد و بخش قابل توجهی  از هزینه های زندگی تامین می شود. البته به دلیل اینکه کشور ایتالیا در حال حاضر با بحران بیکاری مواجه شده است امکان یافتن کار در این کشور برای شهروندان ایتالیایی نیز سخت می باشد.

 

 


تحصیل در ایتالیا و ویزای همراه

کشور ایتالیا اجازه می دهد دانشجویان متاهل خانواده خود را که همسر و فرزندان زیر 14 سال هستند با ویزای تورستی در کنار خود داشته باشند. مدت زمان ویزای توریستی این دسته از افراد 3 ماه خواهد بود که این امکان نیز وجود دارد که این 3 ماه حضور خانواده تبدیل به اقامت کامل با ارائه درخواست اقامت و مدارک مورد نظر به سفارت شود. دارا بودن امکانات و تمکن مالی از شرایط اصلی دریافت اقامت خانواده است به جهت همراهی و تامین مخارج خانواده است. نکته مهم تحصیل در ایتالیا و ویزای همراه این است که همراهان اجازه کار نخواهند داشت در صورتی که موافقت سفارت و اداره مهاجرت ایتالیا صادر شود همراهان می توانند در ایتالیا شروع به کار کنند.

مدارک مورد نیاز برای ویزای همراه

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • پاسپورت و کلیه مدارک هویتی اعضای خانواده که شامل همسر و فرزندان زیر 14 سال است.
  • عکس پاسپورتی
  •  سند ازدواج
  • اثبات برخورداری از امکان اسکان دانشجو و خانواده وی
  • ارائه تمکن مالی کافی

 

 

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

کشور ایتالیا به دانشجویان بین المللی متقاضی بورسیه تحصیلی دو نوع بورسیه را ارائه می دهد.

بورسیه استانی

بورسیه استانی به بورسیه های DSU نیز معروف هستند و توسط سازمان بورسیه هر استان به دانشجویان متقاضی مقاطع تحصیلی داده می شود. بورسیه استانی شامل هزینه های تحصیلی و زندگی می شود و بین 5 تا 8 هزار یورو در سال متناسب با مقطع تحصیلی مورد نظر داده می شود. بورسیه استانی شامل محدودیت سنی بسته به برنامه تحصیلی در مقاطع مختلف می باشد. برای مقاطع کارشناسی ارشد سن دانشجو باید حداکثر 28 سال و در مقطع دکترا باید حداکثر 30 سال داشته باشد. برای افرادی که قصد شرکت در پروژه های تحقیقاتی زیر نظر یک استاد راهنما را دارند محدودیت سنی به حداکثر 40 سال می رسد به طور کلی برنامه های تحصیلی دارای شرایط سنی خاصی نیز می باشد پس قبل از هرگونه برنامه ریزی برای اخد بورسیه استانی بهتر است از شرایط سنی آن آگاه باشید.

  • معافیت از شهریه دانشگاه
  • اقامت تقریبا رایگان در خوایگاه های دانشجویی
  • وعده های غذایی رایگان در سالن های غذاخوری دانشگاه
  • پرداخت کمک هزینه برای پوشش هزینه های اضافی
  • زمان ثبت نام برای دریافت بورسیه تحصیلی: در ماه جولای

بورسیه دانشگاهی

 بورسیه دانشگاهی از سمت دانشگاه های ایتالیا به دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داده میشود. شرایط اخذ بورسیه دانشگاهی داشتن رزومه های علمی قوی و سن مناسب است که این بورسیه شامل مبلغ 8 الی 30 هزار یورو در سال می باشد و هزینه های تحصیل، زندگی و بیمه دانشجویی را پوشش می دهد.

 

 

معروف ترین بورسیه های تحصیلی ایتالیا

۱- بورسیه دانشگاه بلونیا

اولین دانشگاه ایتالیایی که در رتبه بندی دانشگاه های ایتالیا در رتبه اول قرار دارد، دانشگاه بلونیا است. این بورسیه به 5 نفر از دانشجویان بین المللی در مقطه کارشناسی، 20 نفر از دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد تعلق می گیرد. این بورسیه به مبلغ 11059 یورو به عنوان کمک هزینه تحصیلی داده می شود و شهریه های تحصلی تا 20 هزار یورو در مقطع کارشناسی را پوشش می دهد و در مقطع کارشناسی ارشد مبلغ 11 هزار یورو به عنوان کمک هزینه تحصیلی و مبلغ 10 هزار یورو از هزینه شهریه تحصیل را پوشش می دهد. شرایط سنی نیز در ارائه این بورسیه به دانشجویان دخیل می باشد. برای مقطع کارشناسی شرایط سنی حداکثر 22 سال، برای کارشناسی ارشد حداکثر 30 سال می باشد به شرطی که تا کنون از این بورسیه استفاده نکرده باشند.

2- بورسیه دانشگاه Bocconi در میلان

بورسیه این دانشگاه به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و هزینه شهریه دانشگاه را شامل می شود. علاوه بر پوشش هزینه های تحصیلی کمک هزینه هایی به مبلغ 12 هزار یورو به دانشجویان کارشناسی و 12 هزار یورو به دانشجویان کارشناسی ارشد داده می شود. از شرایط این بورسیه نیز داشتن رزومه قوی می باشد.

3- بورسیه دانشگاه پاویا

این بورسیه متعلق به 5 نفر از دانشجویان بین المللی کشورهای در حال توسعه در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. دانشجویان رشته های مهندسی الکترونیک، مدیریت مالی، اقتصاد، تجارت بین الملل، ژنتیک و زیست شناسی سلول مولکولی، سیاست جهانی و روابط بین المللی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا متعلق به دانشگاه پاویا را خواهند داشت. این بورسیه به مبلغ 8 هزار یورو می باشد که به دانشجویان به عنوان کمک هزینه زندگی داده می شود و دانشجویان از پرداخت شهریه معاف هستند. از جمله الزامات دریافت این بورسیه شرایط سنی کمتر از 40 سال می باشد.  

4- بورسیه دولتی ایتالیا

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد، دکترا و رشته های هنر و موسیقی توسط وزارت امور خارجه ایتالیا داده می شود. این بورسیه به مبلغ 900 یورو به صورت ماهیانه می باشد و دانشجویان معاف از پرداخت شهریه و بیمه دانشجویی خواهند بود.  شرایط سنی برای دریافت این بورسیه دولتی به این صورت است که دانشجویان کارشناسی ارشد حداکثر 28 سال و دانشجویان دکترا حداکثر 30 سال داشته باشند. همچنین دیگر شرط اخذ این بورسیه داشتن مدرک B2 ایتالیایی است.

5- بورسیه دانشگاه Piedmont

بورسیه دانشگاه Piedmont تنها متعلق به دانشجویان مقطع دکترا در رشته های زست شناسی سلول مولکولی و فارماکالوژی دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. این بورسیه سالیانه مبلغی معادل 24 هزار یورو به دانشجویان اعطا می کند. زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی می باشد.

6- بورسیه دانشگاه Gransasso

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا داده میشود که دارای رزومه علمی تحقیقاتی بسیار قوی باشند.  اگر دانشجوی رشته های ریاضی، کامپیوتر، علوم طبیعی و اقتصاد و مطالعات شهری باشید می توانید از این بورسیه بهره مند شوید. این بورسیه به مبلغ 16 هزار یورو می باشد که مبلغ کمک هزینه و تحصیل رایگان را پوشش می دهد. تحصیل در این مقطع و رشته های گفته شده به زبان انگلیسی می باشد.

 

 

مزایای تحصیل در ایتالیا

هر کشوری مقصد خوبی برای تحصیل می تواند باشد زیرا دارای مزایای تحصیلی مفیدی است، کشور ایتالیا نیز از این قضیه مستثنا نیست و در این بخش می خواهیم به مزایا تحصیل در ایتالیا بپردازیم.

  • داشتن دانشگاه های معتبر برای تحصیل
  • یادگیری زبان ایتالیایی در بالا ترین سطح که منجر به پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی می شود
  • امکان درخواست بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی
  • خوابگاه هایی با هزینه های 300 الی 400 یورو در ماه
  • امکان سفر کردن به سرتاسر اروپا و بهره مندی از کمک هزینه ها برای دانشجویان بین المللی
  •  کم هزینه و مقرون به صرفه بودن تحصیل در ایتالیا در صورت عدم اخذ بورسیه تحصیلی
  • اجازه تمدید ویزای دانشجو در هنگام فارغ التحصیلی
  • اجازه کار پاره وقت برای تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا

 

 

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ایتالیا

برای اخد بورسیه تحصیلی ایتالیا باید مدارک مورد نیاز را در زمان تعیین شده آماده کنید. این مدارک برای ثبت درخواست بورسیه تحصلی ایتالیا و دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا مورد نیاز است. مدارک خواسته شده بسته به نوع رشته، دانشگاه و بورسیه درخواستی می تواند متفاوت باشد اما به صورت عمومی مدارک مورد نیاز به صورت زیر می باشد.

  • گذرنامه معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • شناسنامه و کارت ملی معتبر
  • رزومه
  • مدارک و ریز نمرات مقاطع قبلی همراه با ترجمه ایتالیایی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • نامه تمکن مالی
  • مدرک زبان (زبان ایتالیایی – زبان انگلیسی)
  •  پر کردن فرم درخواست ویزا
  • بیمه درمانی
  • مدارک مربوط به محل زندگی در ایتالیا

 

 

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

  • مدارک فارغ التحصیلی فرد متقاضی
  • ریز نمرات تحصیلی مقاطع مختلف
  • ترجمه مدارک فارغ التحصیلی به همراه ریز نمرات تحصیلی
  • ارایه مدرک زبان آیلتس
  • اصل پاسپورت معتبر
  • ارایه رزومه تحصیلی فرد
  • ارایه مقالات و تحقیقات علمی
  •  انگیزه نامه
  • توصیه نامه از دو استاد
  • 5 قطعه عکس پاسپورتی

 

 

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید مدارک مورد نیاز سفارت ایتالیا را آماده کنید که به موارد آن اشاره می کنیم.

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا
  • عکس به تعداد مورد نیاز
  • پاسپورت و کلیه مدارک هویتی مورد نیاز
  • ارائه تمکن مالی
  • ارائه اصل مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات با در دست داشتن ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی
  • ترجمه مدارک هویتی به زبان انگلیسی یا ایتالیا
  • بیمه نامه دانشجویی
  • اثبات دارا بودن اسکان از ابتدا ورود به ایتالیا
  •  ارائه انگیزه نامه
  • ارائه توصیه نامه از اساتید
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا ایتالیایی مورد نیاز در هر مقطع تحصیلی

 

 

رتبه بندی دانشگاه های ایتالیا


کشور ایتالیا دارای دانشگاه های بسیار معتبری می باشد که دارای رتبه ها و رنکینگ های بالا در دنیا هستند. در جدول زیر رتبه بندی دانشگاه های کشور ایتالیا را می توانید مشاهده کنید.

 

جدول رتبه بندی دانشگاه های ایتالیا

شهر

نام دانشگاه

رتبه جهانی

رتبه در ایتالیا

بولونیا

بولونیا

146

1

میلان

پلی تکنیک میلان

167

2

میلان

میلان

275

3

رم

ساپینزای رم

293

4

پادووا

پادووا

335

5

تورین

تورین

348

6

تورین

پلی تکنیک تورین

358

7

فلورنس

فلورنس

457

8

ناپل

فدریکوی دوم ناپل

515

9

پیزا

پیزا

533

10

ترنتو

ترنتو

647

11

ژنوا

ژنوا

749

12

ونیز

کا فوسکاری ونیز

766

13

رم

تور ورگاتای رم

769

14

پارما

پارما

793

15

رم

رم تر

919

16

میلان

میلان- بیکوکا

1017

17

 کاتانیا

کاتانیا

1049

18

باری

باری

1148

19

سیئنا

سیئنا

1150

20

 

 

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در کشور ایتالیا

دانشگاه های ممتاز (الف)

  • Universita degli studi di Bologna
  • Universita degli studi di Perugia
  • Universita degli studi di Roma “La Sapienza”
  • Universitả degli Studi di Modena e Reggio Emilia
  • Universita Commerciale Luigi Bocconi
  • Universitả Cả Foscari di Venezia
  • Politecnico di Milano
  • Universita degli studi di Catania
  • Universita degli studi di Milano
  • Universitả degli Studi di Roma Tre
  • Universita degli studi di Pisa
  • Universita degli studi di Bari
  • Universita degli studi di Padova
  • Universitả Degli Studi di Verona
  • Universitả Degli Studi di Roma Tor Vergata
  • Universidad degli studi di palermo
  • Politecnico di Torino
  • Universita degli studi di Trieste
  • Universita degli studi di Firenze
  • Universita degli studi di Siena
  • Universita degli studi “Federico II” di Napoli
  • Universitả degli Stadi di Milano- Bicocca
  • Universita degli studi di Torino
  • Universita degli studi di Genova
  • Universita degli studi di Pavia
  • Universita Cattolica del Sacro Cuore – Milano

 

دانشگاه های خوب (ب)

  • Universita Degli Studi di Trento
  • Universita  degli Studi di Udine (University of Udine)
  • Universita  degli studi di Cagliari
  • Universita  degli studi di Ferrera
  • Universita  degli studi di Parma
  • Universita  degli studi di Salerno (University of Salerno)
  • Universitả  della Calabria
  • Universita  IUAV di Venezia
  • Universitả degli Studi di Bergamo
  • Universita del salento (universita degli studi di Lecco)
  • Universita per stranieri di siena
  • Universita Degli Studi di Teramo

 

دانشگاه های متوسط (ج)

  • Universitả ‘Campus Bio- Medico’ di Roma
  • Universitả Carlo Cattaneo
  • university of foreigners,Perugia
  • Universitả degli di Cassino
  • Universitả degli Stadi ‘Magna Graeciả di Catanzaro
  • Universitả degli Stadi di Brescia
  • Universitả degli Stadi del Piemonte Orientale ‘Amedeo Avogadro’
  • Universitả degli Studi dell’ Aquila (University of Aquila)
  • Universita degli studi dell’ Insubria   
  • Universitả degli studi di Foggia
  • Universitả degli studi del Molise
  • Universitả degli studi del Sannio-Benevento
  • Universitả degli studi Suor Orsola Benincasa
  •  Universitảdella Val d’ Aosta
  • Universitả politecnica delle Marche
  • Universita degli studi “ Gabriele d’annuzio’ di Chieti-Pascara

 

 

ارزان ترین دانشگاه های کشور ایتالیا

 

دانشگاه های از ایتالیا که هزینه پایین تری دارند

دانشگاه پیزا

دانشگاه آزاد بوزن- بولزانو

دانشگاه مدیترانه ای رجیو کالابریا

دانشگاه کامرینو

 

 

هزینه تحصیل در کشور ایتالیا

مقطع تحصیلی

شهریه سالیانه ( یورو)

مدارس

6000 الی 13000

 مقطع کارشناسی

10000 الی 25000

مقطع کارشناسی ارشد

15000 الی 35000

دکترا

7000 الی 10000

 

 

هزینه های زندگی در کشور ایتالیا

هزینه های زندگی در ایتالیا برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه می باشد که متناسب با سبک زندگی و شهر انتخابی متفاوت می باشد. هزینه اجاره مسکن بیشترین سهم را در هزینه ها به خود اختصاص داده است. از دیگر هزینه ها می توان به خوراک، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه های جاری اشاره کرد.

 

هزینه های معمول

ایتالیا (یورو)

غذا در رستوران گران قیمت

 15.00

غذا برای دو نفر در رستوران معمولی

 50.00

بطری آب (5/1 لیتری)

 0.39

شیر (1 لیتر)

 1.14

یک قرص نان (500 گرم)

 1.60

هزینه های پایه یک آپارتمان 85 متری

 158.75

باشگاه ورزشی برای یک فرد بالغ

 48.77

اجاره یک منزل یک خوابه در مرکز شهر

 618.23

 اجاره یک منزل 3 خوابه در مرکز شهر

 1,120.92

اجاره یک منزل یک خوابه در خارج از شهر

 470.03

اجاره یک منزل 3 خوابه در خارج از شهر

 804.55

 

 

 

نتیجه گیری

تحصیل در ایتالیا به واسطه هزینه های بسیار مناسب زندگی و تحصیل در این کشور و امکان تحصیل در معتبرترین دانشگاه های اروپا به همراه استفاده از امکانات آموزشی و اجتماعی فوق العاده مسیر بسیار ساده و کم هزینه ایی برای دست یابی به سطوح بالای علمی و موفقیتی تضمین شده است. از سوی دیگر امکان دریافت بورسیه های تحصیلی متنوع با شرایط بسیار آسان و تجربه زندگی در یکی از زیباترین کشورهای جهان با بالاترین امکانات و استانداردها، ایتالیا را به مقصد نهایی بسیاری از دانشجویان بین‌الملل تبدیل نموده است. اخذ نمایندگی از بسیاری دانشگاه و مراکز معتبر جهان، ارائه صدها پرونده موفق به چندین سفارت کشورهای مختلف و ایجاد رابطه مبتنی بر رضایت قلبی و اطمینان خاطر موکلین عزیز همواره بزرگترین افتخار آریاناپارس بوده و سرلوحه عملکرد آتی آن نیز خواهد بود. شما عزیزان برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان می توانید با مشاورین موسسه آریاناپارس تماس حاصل فرمایید.