آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟
آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

 

 

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

یک مصوبه سال گذشته اعلام شد که باعث اعتراض تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی شد. داستان از این قرار بود که بر اساس این مصوبه، از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون ‌کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط»، امکان‌پذیر خواهد بود. که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

داوطلبانی که در یکی از رشته های کارشناسی درس خوانده اند و خواهان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند در اواسط آذر ماه هر سال اقدام به ثبت نام در یک رشته امتحانی در مقطع کارشناسی ارشد می کنند. در این بین داوطلبانی هستند که می خواهد در یک رشته غیر مرتبط از مقطع کارشناسی خود در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند که پس از اعلام مصوبه فوق این سوال ایجاد می شود که آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

در اینجا باید به این سوال پاسخ داد که به چه دلیل دانشجویان تصمیم به تغییر رشته و تحصیل در رشته غیرمرتبط با مدرک کارشناسی می کنند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که دانشجویان به دو دلیل تمایل دارند که در مقطع کارشناسی ارشد رشته دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

  1. عدم فرصت شغلی مناسب در رشته کارشناسی
  2. عدم علاقه به رشته کارشناسی

همانطورکه گفته شد تا قبل از سال 1400 هیچ صحبتی در رابطه با موضوع کارشناسی ارشد غیرمرتبط وجود نداشت و مانند روال سابق و طبق قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانستند بدون توجه به نوع مدرک تحصیلی کارشناسی در کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته شرکت کنند. به این صورت که متقاضیان می توانستند بدون در نظر گرفتن رشته قبلی خود در هر یک از گروه های آزمایشی کنکور علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی و علوم پایه شرکت کنند. این قانون اعلام شد اما چند روز مانده به کنکور کارشناسی ارشد سال 1400 رای وزارت علوم برگشت و این مصوبه به تعویق افتاد و وضعیت قانون ممنوعیت کارشناسی ارشد غیرمرتبط تا زمان انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور 1401 مشخص می شود.

به گفته سید جلال موسوی مدیر کل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست های آموزش و پژوهش ستا علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط به صورت کلی لغو شده است و تمامی دانشجویان می توانند امسال و سال های آتی از رشته های غیر مرتبط وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

 

 

مزایای تغییر رشته در کارشناسی ارشد

اگر تغییر رشته با دقت و در نظر گرفتن تمامی جنبه ها از جمله علاقه به رشته انتخاب شود قطعا مشکلی وجود نخواهد داشت. در ادامه به بررسی مزایای تغییر رشته ارشد می پردازیم.

داشتن تصور بهتر از آینده: افرادی که قصد تغییر رشته در ارشد را دارند تصور بهتری از آینده خود در آن رشته دارند به همین دلیل می توانند مسیر موفقیت را با تسلط بیشتری طی کنند.

دنبال کردن علاقه: دنبال کردن علاقه بسیار مهم است و بسیاری از دانشجویان در دوران کارشناسی به دنبال علاقه خود نرفتند و ضرر آن را دیده اند پس می خواهند در ارشد به دنبال علاقه خود بروند.

پیدا کردن شناخت بهتر از خود: بعد از 4 سال تصحیل در مقطع کارشناسی افراد به شناخت بهتری نسبت به خود می رسند و علاقه خود را راحت تر پیدا می کنند و تصمیم به تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد می گیرند.

شناخت بازار کار: افرادی هستند که در رشته ی تحصیلی کارشناسی وارد بازار کار نشدند و یا اگر شدند ننتیجه نگرفته اند. به همین دلیل افرادی که تصمیم به انتخاب رشته دارند شناخت بهتری از بازار کار رشته ی غیرمرتبط با رشته کارشناسی خود دارند.  

 

 

بهترین رشته های برای تغییر رشته ارشد

موارد پیشنهادی برای تغییر رشته

داوطلبان مناسب برای انتخاب

داوطلبان نامناسب برای انتخاب

مدیریت IT

گروه مدیریت و گروه صنایع

مدیریت مالی

افراد گروه حسابداری، مالی

این رشته به افرادی که واحدهای مالی نخوانده‌اند و یا علاقه به این مباحث ندارند، توصیه نمی‌شود.

مدیریت صنعتی
 

مدیریت بازرگانی
 

مدیریت بهره‌وری

مدیریت اجرایی
 

مدیریت منابع انسانی
 

تمام گروه مدیریت

مدیریت MBA

گروه ریاضی، گروه آمار، گروه مهندسی

گروه انسانی

 

 

همچنین اگر علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های مدیریت، روانشناسی، MBA، مشاوره، حقوق و علوم سیاسی و روابط بین الملل دارید می توانید به صورت جامع مقاله های زیر را مطالعه کنید.

 

تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت - نقاط قوت و ضعف داوطلبان تغییر رشته ای

تغییر رشته در کارشناسی ارشد به مدیریت کسب و کار (MBA)

 

تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی- محدودیت ها و نقاط قوت داوطلبان تغییر رشته ای

تغییر رشته به ارشد مشاوره

تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق

بازار کار کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

تغییر رشته در کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی