بازار کار کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

قبل از مطالعه کامل مطلب به سراغ این سوال بروید که آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ اگر جواب این سوال را یافتید می توانید مطلب زیر را به دقت بخوانید.

تحصیل در کارشناسی ارشد یک رشته به تنهایی کافی نیست و ترسیم آینده شغلی بزرگترین چالش برای داوطلبان کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل است. آینده شغلی هم تا حدود زیادی به انتخاب داوطلبان در گرایش های این رشته بر می گردد. راهنمای انتخاب گرایش های کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل در سایت 3گام می تواند به داوطلبان این رشته در تصمیم گیری درست کمک کند. کمی باید صادق باشیم دست‌یابی به شغل مورد نظر پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل به میزان تلاش بستگی دارد. برای مثال شما داوطلبان کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل باید توجه کنید که برای بازار کار بهتر ادامه تحصیل در پایتخت و شهرهای بزرگ آینده ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد؛ به ویژه مطالعه دروس گرایش های ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل هم می تواند باعث شود که دید علمی و تخصصی نسبت به بازار کار پیدا کنید. بنابراین اگر به دنبال شغل و بازار کار مناسب در کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل هستید در قدم اول باید اهداف بزرگ را در سر بپرورانید در این رشته برخلاف رشته‌های مهندسی سرنوشت رتبه‌های برتر با رتبه‌هایی که در سایر دانشگاه‌های درجه دو پذیرش می شوند متفاوت است. برای مثال پذیرش در یک دانشگاه درجه یک مثلا در تهران، شما را با فرصت همکاری با اساتیدی که هرکدام در بخش‌های مختلف سیاسی در بازار کار فعال هستند آشنا می کند. اینجا همان شرایطی است که باید خود را ثابت کنید، قرار بر مطالعه بی‌وقفه و کسب معدل عالی نیست چرا که فعالیت‌های پژوهشی در این میان نقش پررنگ‌تری را ایفا می کند، همان فاکتوری که کارشناسی ارشد را جذاب می کند. شاید بسیاری از افراد در این رشته با مشکل زبان انگلیسی روبه‌رو هستند اما باید گفت اگرچه در کنکور کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل می توان با زبان صفر درصد هم رتبه برتر شد اما زبان انگلیسی باید در برنامه دانشجویان کارشناسی ارشد این رشته باشد چرا که قفل های زیادی را در آینده شما باز خواهد کرد. بنابراین کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل یک رقابت است، رقابتی که در کنکور آغاز می‌شود اما پایان این رقابت می‌تواند به جایگاه‌های شغلی بالای جامعه در بازار کار برای شما ختم شود. مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل می تواند اطلاعات دقیق تری را به داوطلبان این رشته بدهد.

 

موقعیت‌های شغلی در ایران:

وزرات کشور- وزرات خارجه- صداوسیما-مرکز بررسی‌های ریاست‌ جمهوری- مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص- موسسات خصوصی پژوهشی- مطبوعات و خبرگزاری‌ها. معرفی گرایش های کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل در انتخاب گرایش و به تبع آن موقعیت های شغلی تاثیرگذار است.

 

موقعیت شغلی در خارج از کشور:

دکتری در خارج از کشور فرصتی است که دانشجویان کارشناسی ارشد علوم سیاسی می توانند از آن استفاده کنند. اهمیت خاورمیانه و ایران در جهان این فرصت را فراهم می کند که بسیاری از کشورها نظیر آمریکا، کانادا، استرالیا و.. با دانشگاه‌های مطرح و انبوهی از موسسات تحقیقاتی چشم به دانشجویان ایرانی بدوزند. البته برای کسب این وضعیت ممتاز شما باید دانشجوی پرتلاشی باشید.

در نتیجه تلاش کنید تا با برنامه ریزی درست، فقط و فقط به رتبه های برتر فکر کنید.

 

 

بازار کار کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل
بازار کار کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

 

 

آنچه تغییر رشته ای ها باید بدانند

جذابیت سیاست بسیاری را به سمت کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل جذب می کند. نگاهی به پذیرفته شدگان کنکور در دانشگاه های برتر هر ساله حاکی از پذیرفته شدن تعدادی از داوطلبانی است که از رشته های مهندسی، علوم پایه و... وارد این رشته شدند. همین حضور نشان می دهد افرادی که از سایر رشته ها وارد می شود اگرچه باید تلاش بیشتری به خرج دهند اما دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد و آنها با یک برنامه ریزی مدون می توانند آینده خود را بر اساس رشته مورد علاقه خود بسازند. به طور مثال دانشجویان مهندسی و علوم پایه با توجه به دروسی مانند سیاست تطبیقی یا اصول روابط بین الملل می توانند از توان تحلیلی خود استفاده کنند تا این دروس را به برگ برنده خود در آزمون ارشد تبدیل کنند.