کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل
کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

 

ژان-پل سارتر می‌گوید:«سیاست یک علم است، شما می توانید اثبات کنید که حق با شماست و دیگران در اشتباه هستند.» مطالعه علمی سیاست امروز به بخش مهمی از علوم انسانی تبدیل شده است. واژه سیاست به خودی خود آنقدری جذاب است که بسیاری را در زمان انتخاب رشته تحصیلی به سمت خود می‌کشاند. سالانه صدها نفر در سراسر کشور از دانشگاه‌های مختلف از این رشته در کشورمان فارغ التحصیل می‌شوند. ظرفیت دانشگاه های کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل هم برای این گرایش در سطح خوبی قرار دارد. برای دست‌کم نیمی از این افراد چهار سال کارشناسی با آنچه در ذهن درنظر داشتند تفاوت کرده است. شاید برخی از این فارغ التحصیلان از یکنواختی یا حتی غیرکاربردی بودن اندیشه ها و نظریه های سیاسی گلایه کنند. شرایطی که موجب می‌شود فارغ التحصیلان کارشناسی علوم سیاسی بر سر دو راهی قرار گیرند. تردید در اینکه کارشناسی ارشد علوم سیاسی گزینه مناسبی برای آینده است یا پرونده علوم سیاسی آکادمیک را باید ببندند به یک سوال بزرگ تبدیل می‌شود. اینکه با انتخاب کدام گزینه آینده بهتری را می‌توان در ذهن تصور کرد به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد اما دست کم مطالعه این متن تا پایان شاید بتواند انتخاب را برای بسیاری از افرادی که در تردید هستند روشن سازد. کارشناسی ارشد علوم سیاسی با گرایش‌هایی که از آن منشعب می‌شود یکنواختی را پشت سرمی‌گذارد و وارد مرحله جذابیت برای اکثریت دانشجویان کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل می‌شود. این رشته در کارشناسی ارشد به سه گرایش اصلی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، کارشناسی ارشد روابط بین الملل و کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای تقسیم می شود. بازار کار کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل هم در هنگام انتخاب گرایش مورد توجه قرار می گیرد.

پس از انتخاب کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل به عنوان رشته تحصیلی و در صورت جدی بودن تصمیم به قبولی در این رشته، پذیرفته شدن در یک دانشگاه بسیار معتبر حائز اهمیت است. بنابراین اگر از انتخاب کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل مطمئن هستید با یک برنامه دقیق، سعی کنید قبولی خود در دانشگاههای معتبر را تضمین کنید. حالا تصمیم به تحصیل در رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل گرفته اید مطالعه منابع کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل برای شما مفید خواهد بود.

 

 

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

گرایش کارشناسی ارشد علوم سیاسی و اندیشه سیاسی: اگر علاقه‌مند به علوم سیاسی محض، اندیشه‌ها و نظریه‌های مختلف هستید از نظریه‌های تاریخی تا معاصر، به دنبال واکاوی و چیستی علم سیاست هستید این گرایش برای شما فرصت مناسبی است تا خود را به عنوان یک سیاست شناس مطرح کنید. شناخت انواع حکومت‌ها، اینکه دموکراسی یا دیکتاتوری با کدام خطوط جدا می‌شوند بخشی گرایش کارشناسی ارشد علوم سیاسی و اندیشه سیاسی است. توسعه سیاسی همچنان به عنوان یک چالش در کشورهای در حال توسعه به چشم می‌خورد. سیاست‌های تطبیقی و راهکارهای توسعه سیاسی بخشی از مطالبی است که در این گرایش با آن آشنا خواهید شد. اینجا با مطالعه نشریه‌ها و اندیشه‌ها آینده یک کشور و سازمان سیاسی آن می‌تواند رقم بخورد. اندیشه سیاسی نیز در دل این گرایش قرار دارد. این گرایش بیشترین شباهت را به علوم سیاسی محض دارد . اندیشه‌های سیاسی به عنوان بخش مهمی از ساختار سیاسی ایران کاربرد دارد. سیاست و اندیشه اسلامی به نوعی از دوره مشروطیت در ایران پیوند خورده‌اند و امروز نیز نظریه‌ها و اندیشه‌های اسلامی به عنوان ابزار پرنفوذ سیاستمداران جمهوری اسلامی استفاده می‌شود. اگر به دنبال تلفیقی از سیاست و اسلام هستید این گرایش برای شما بهترین انتخاب است.

گرایش کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل: این ترکیب شاید در بسیاری از  رسانه‌های دیداری و مکتوب به چشم شما خورده است. روابط بین الملل با شرایط امروز جهانی و شکل گیری دهکده جهانی به مهمترین بخش سیاست تبدیل شده است. روابط میان کشورهای بزرگ، مناطق مختلف، اینکه قدرت های جهانی چه در سر دارند و سازوکار قدرت در بهبود جایگاه جهانی چگونه است، همه و همه در این گرایش بررسی می‌شود. اگر به سیاست خارجی علاقه‌مند هستید اینجا بخشی از انتخاب شما می‌تواند باشد. چالش امنیت جهانی در سال هایی که تروریسم در مناطق مختلف جهان ریشه دوانیده نیاز به تحلیلگران و تصمیم‌سازان خبره را در گرایش روابط بین الملل بیش از پیش افزایش داده است.

گرایش کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای: اگرچه امروز جهان بیش از هرزمانی به وابستگی متقابل رسیده اما آروزی جهان با یک حکومت واحد جهانی که بیشتر در ابتدای دهه 90 میلادی مطرح بود به باد رفته است. منطقه‌گرایی حالا به عنوان یک ترکیب پراستفاده قلمداد می‌شود. مدینه فاضله‌ی اتحادیه اروپا همه جهان را به دنبال خود کشانده است. اما مناطق مختلف با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو شده‌اند. در این گرایش شما به عنوان متخصص یک منطقه خاص می‌توانید حرف اول و آخر را در منطقه مورد مطالعه خود بزنید. تخصص گرایی به عنوان یک فاکتور مهم در سیاست امروز جهانی شناخته می‌شود. این گرایش به 5 زیرگرایش با نام‌های کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه، کارشناسی ارشد آمریکای شمالی، کارشناسی ارشد اروپا، کارشناسی ارشد آسیای مرکزی و  کارشناسی ارشد جنوب شرقی آسیا دانشجو می‌پذیرد.

 

برای درک بیشتر از گرایشها می توانید مطلب زیر را نیز مطالعه کنید:

مقایسه گرایشهای کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل