کد ضریب در کنکور ارشد چیست؟
کد ضریب در کنکور ارشد چیست؟

 

 

 

برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته ارشد 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com/

 

محتویات کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

به صورت کلی کارنامه اولیه ای که داوطلبان دریافت می کنند شامل دو بخش است:

  • مشخصات ثبت نامی

در تصویر زیر این اطلاعات دیده می شود:

 

مشخصات ثبت نامی داوطلب در کارنامه ارشد

مشخصات ثبت نامی داوطلب در کارنامه ارشد

داوطلبان گرامی می توانند از مطلب انتخاب رشته کنکور ارشد خود آموز انتخاب رشته ارشد را مطالعه کنند.

  • اطلاعات رشته امتحانی اول

هر کدام از بخش های فوق نیز اطلاعات گسترده ای را در بر می گیرند. در این مطلب به بخش دوم کارنامه یعنی اطلاعات رشته امتحانی اول می پردازیم. در این بخش مطالبی مانند وضعیت انتخاب رشته داوطلب، معدل موثر، نمرات اکتسابی، نمره کل، کد ضریب و ... وجود دارند. موضوع بحث این مطلب نیز کد ضریب در کنکور ارشد است. در قسمت پایین کارنامه داوطلب کنکور ارشد جدولی تحت عنوان «وضعیت داوطلب در هر کد ضریب در رشته امتحانی اول» وجود دارد که برای درک مفهوم کد ضریب و رتبه اصلی در کارنامه ارشد باید به آن مراجعه نمود.

 

وضعیت داوطلب در هر کد ضریب در رشته امتحانی اول
وضعیت داوطلب در هر کد ضریب در رشته امتحانی اول

 

 

 

مفهوم کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد

کنکور ارشد از آزمون های مهمی است که کسب اطلاعات در مورد آن برای بسیاری از داوطلبان ضروری است. مفهوم کد ضریب در کنکور ارشد نیز برای داوطلبان جای سوال دارد و باید بررسی شود؛ هر آزمونی دارای مجموعه های امتحانی است که کد ضریب، گرایش های مختلف هر مجموعه امتحانی را در کنکور ارشد نشان می دهد. کد ضریب های ارشد رشته های مختلف را برای راحتی دسترسی داوطلبان در زیر آورده ایم:

کد ضریب ارشد حقوق

کد ضریب ارشد برق

کد ضریب ارشد علوم تربیتی

کد ضریب ارشد مدیریت

کد ضریب ارشد مکانیک

کد ضریب ارشد روانشناسی

کد ضریب ارشد صنایع

کد ضریب ارشد مهندسی شیمی

کد ضریب ارشد تربیت بدنی

کد ضریب ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

کد ضریب ارشد شیمی

کد ضریب ارشد مهندسی مواد

کد ضریب ارشد مهندسی کامپیوتر

 

نکته: برخی از داوطلبان کنکور ارشد فقط منابع یکی از گرایش های یک مجموعه امتحانی را مطالعه می کنند و تصمیم می گیرند در زمان کنکور نیز به همان درس هایی که مشخص کرده اند جواب دهند. اما توصیه می شود که داوطلبان علاوه بر گرایش های مورد علاقه خود دیگر مواد امتحانی را نیز مطالعه کنند. زیرا داوطلبان از تعداد شرکت کننده ها در آن گرایش اطلاعات کافی ندارند و امکان دارد با اختلاف کم در رتبه ها نتوانند در دانشگاه و رشته مورد نظر خود پذیرفته شوند.

 

کد ضریب در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد

در واقع در کنار عنوان هر گرایش ستونی از اعداد مختلف وجود دارد که نمایانگر کد ضریب می باشند. در کارنامه، نامی از عنوان گرایش ها برده نمی شود و صرفا برای مشخص نمودن آن ها از کد ضریب استفاده می شود. برای مثال اگر به کارنامه کارشناسی ارشد که در زیر آمده است دقت کنید متوجه می شوید که مجموعه حسابداری از 3 کد ضریب برخوردار است. بر اساس دفترچه ثبت نام ارشد، این کد ضریب ها به رشته گرایش های حسابداری، حسابرسی و حسابداری مدیریت اختصاص می یابند. همچنین در این کارنامه رتبه اکتسابی داوطلبان ارشد برای هر کد ضریب تعیین شده است.

 

کد ضریب در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد
کد ضریب در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد

 

کد ضریب مشترک در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

آن دسته از گرایش هایی که دارای ضریب دروس امتحانی یکسان هستند در واقع در یک کد ضریب مشترک  یا کد ضریب مشابه قرار می گیرند.

 

تاثیر کد ضریب در انتخاب رشته کنکور ارشد

کارنامه داوطلبان ارشد علاوه بر نتیجه کنکور اطلاعات مهم دیگری را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که بتوانند در انتخاب رشته از آن استفاده کنند. بنابراین درک محتوای کارنامه می تواند داوطلبان را برای یک انتخاب رشته درست و اصولی راهنمایی کند. در جدولی که در قسمت پایین کارنامه قرار دارد رتبه و نمره داوطلب در هر کد ضریب، مجاز بودن یا مجاز نبودن برای انتخاب رشته در آن کد ضریب به تفکیک روزانه و غیر روزانه ارائه شده است. داوطلبان باید مد نظر داشته باشند بر مبنای رتبه کسب شده در هر کد ضریب انتخاب رشته نمایند.