انتخاب رشته علوم تجربی
انتخاب رشته تجربی

 

 

 

برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته کنکور 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com/

انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی به دلیل حجم بالای داوطلبان در رشته تجربی، مهم ترین انتخاب رشته کنکور سراسری و حتی مهم ترین انتخاب رشته کل کشور در تمامی کنکورها به شمار می آید. برای انتخاب رشته تجربی، باید نکات بسیار مهمی را مد نظر قرار دهیم. نکاتی که هم خود دانش آموز و هم والدین دانش آموز باید از آنها آگاه باشند تا بدانند که انتخاب رشته تجربی به چه شکل است و چگونه می توان یک انتخاب رشته صحیح تجربی را انجام داد. اطلاعات بسیار مهمی را باید بدانیم تا بتوانیم یک انتخاب رشته خوب را برای رشته تجربی انجام بدهیم.

برای اینکه به طور کامل همه چیز را در اینجا توضیح بدهیم، سعی می کنیم که یک مطلب بسیار کامل و جامع را بنویسیم تا به شما بیشترین کمک را بکند. با توجه به حجم زیاد این مطلب و جامع و کامل بودن آن، می توانید از طریق فهرست زیر به بخشهایی که دوست دارید بروید تا در وقت مطالعه خود صرفه جویی کنید.

تفسیر کارنامه تجربی 1402 برای انتخاب رشته تجربی

سهمیه منطقه یک در انتخاب رشته تجربی

سهمیه منطقه دو در انتخاب رشته تجربی

سهمیه منطقه سه در انتخاب رشته تجربی

سهمیه 5 درصد ایثارگران در انتخاب رشته تجربی

سهمیه 25 درصد ایثارگران در انتخاب رشته تجربی

سهمیه خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته تجربی

سهمیه مناطق محروم در انتخاب رشته تجربی

دفترچه انتخاب رشته تجربی 1402 سازمان سنجش

تفسیر فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش

آخرین رتبه های قبولی در انتخاب رشته تجربی

انواع دوره های تحصیلی دانشگاه ها برای انتخاب رشته تجربی

شهریه دانشگاه ها و نقش شهریه در انتخاب رشته تجربی

اولویت بندی انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش

انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد

مشاوره انتخاب رشته تجربی

 

 

 

تفسیر کارنامه تجربی 1402 برای انتخاب رشته تجربی

با انتشار کارنامه در سازمان سنجش برای رشته تجربی، عملاً انتخاب رشته تجربی آغاز می شود. فرم کارنامه تجربی سال گذشته برای درک بیشتر شما از اطلاعات کارنامه در اینجا تشریح می شود. توجه داشته باشید که کارنامه تجربی امسال (سال 1402) تفاوت هایی با کارنامه سال گذشته دارد ولی در مجموع اطلاعاتی که برای انتخاب رشته تجربی استفاده می شود در هر دو یکسان خواهد بود، زیرا مفاهیم اصلی کارنامه که برای انتخاب رشته تجربی اهمیت دارد، تغییری نخواهد کرد. یکی از مهم ترین مواردی که باید برای انتخاب رشته تجربی از آن آگاه باشید این است که بتوانید کارنامه خودتان را به خوبی تحلیل کنید و بدانید که چه رتبه هایی را در چه رشته هایی به دست آورده اید.

قسمت اول کارنامه تجربی، مربوط به اطلاعات ثبت نامی و آزمونی شماست. در این قسمت، همانطور که در تصویر زیر می بینید اطلاعات بسیار مهمی قرار داده شده است که اشتباه بودن هر یک از آنها باعث می شود تا شما سریعاً نسبت به اصلاح کارنامه تان اقدام کنید. برای انتخاب رشته تجربی، درست بودن و تطابق اطلاعات این بخش بسیار اهمیت دارد.

 

کارنامه تجربی- قسمت اول: اطلاعات ثبت نامی و آزمون
کارنامه تجربی- قسمت اول: اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

 

 

 

اطلاعات شناسنامه ای و ثبت نامی:

در ردیف اول این جدول، شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، جنسیت، شماره شناسنامه، سال تولد، دین، زبان خارجی که کنکور داده اید، سهمیه نهایی، شرایط معلولیت و معدل کتبی قرار دارد. مهم ترین اطلاعات این ردیف، سهمیه نهایی و معدل کتبی است. بسیار اتفاق افتاده است که سهمیه ثبت نامی شما با سهمیه نهایی تطابق ندارد. یعنی شما سهمیه منطقه 2 ثبت نام کرده اید ولی سهمیه نهایی شما منطقه یک محسوب شده است. انتخاب رشته تجربی به سهمیه بسیار حساس و وابسته است و شانس قبولی شما براساس سهمیه بسیار تغییر می کند. پس دقت داشته باشید که این سهمیه برای شما درست اعمال شده باشد. معدل کتبی دیپلم نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین دقت کنید که دقیقا با معدل کتبی شما یکی باشد. شماره پرونده نیز باید با شماره پرونده ثبت نامی شما یکی باشد. هر اطلاعاتی مغایر با اطلاعات شناسنامه ای شما باعث می شود تا کارنامه شما ایراد داشته باشد و باید بلافاصله از طریق خود سازمان سنجش و یا از طریق فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش نسبت به اصلاح و ویرایش آن اقدام کنید. ردیف اول برای انتخاب رشته تجربی بسیار اهمیت دارد در حالی که ردیف دوم بیشتر برای خود کارنامه تجربی و رتبه های به دست آمده اهمیت دارد.

مهم ترین اطلاعات ردیف اول کارنامه تجربی
مهم ترین اطلاعات ردیف اول کارنامه تجربی

 

 

 

اطلاعات دیپلم و پیش دانشگاهی:

در ردیف دوم اطلاعات تحصیلی شما قرار دارد. عنوان دیپلم، کد دیپلم، سال اخذ دیپلم، کد دانش آموزی، کد منطقه اخذ دیپلم، عنوان مدرک پیش دانشگاهی و سال اخذ مدرک پیش دانشگاهی در این ردیف قرار گرفته اند. اهمیت این ردیف نسبت به ردیف اول کمتر است و می توان گفت که چندان اهمیتی ندارد. البته هر گونه مغایرت در این اطلاعات نیز باید ویرایش و اصلاح شود. اهمیت این بخش بیشتر برای خود کارنامه تجربی است نه برای انتخاب رشته تجربی. نوع دیپلم شما باعث تاثیر و یا عدم تاثیر سوابق تحصیلی شما در تراز یا نمره کل شما می شود. همینطور عنوان مدرک پیش دانشگاهی شما نیز اهمیت دارد. بنابراین این بخش چندان برای انتخاب رشته اهمیتی ندارد ولی برای درست بودن کارنامه و رتبه شما بسیار مهم است. هرگونه مغایرت باعث می شود تا نتیجه مندرج در کارنامه شما غلط باشد که باید بلافاصله پیگیری و اصلاح شود.

مهم ترین اطلاعات ردیف دوم کارنامه تجربی
مهم ترین اطلاعات ردیف دوم کارنامه تجربی

 

 

اطلاعات محل اخذ مدارک و سهمیه نهایی و تعیین ناحیه و قطب بومی:

ردیف سوم کارنامه برای انتخاب رشته تاثیر بسیار زیادی دارد. علت اینکه شما در یکی از سهمیه های مناطق قرار می گیرید، وابسته به این ردیف از قسمت اول کارنامه تجربی است. محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی، محل اخذ دیپلم، محل اخذ سال ماقبل دیپلم، محل تولد، ناحیه بومی و قطب بومی در این قسمت درج می شود و براساس این محل ها مشخص می شود که شما چه سهمیه ای از مناطق را خواهید داشت. همچنین با توجه به محل تولد شما، ناحیه بومی و قطب بومی شما نیز تعیین می شود. همانطور که می بینید که این دانش آموز مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم خود را در کرج که منطقه دو است گرفته است ولی سال ماقبل دیپلم را در منطقه یک و تهران بوده است. در نتیجه سهمیه نهایی او منطقه یک شده است. درباره سهمیه مناطق کنکور اطلاعات کاملی را قبلا در سایت قرار داده ایم. در مجموع اطلاعات ردیف سوم باعث می شود تا شما سهمیه خاص خود را داشته باشید و سهمیه مهم ترین و در واقع اصلی ترین مورد برای انتخاب رشته تجربی خواهد بود. مفصل درباره نقش سهمیه منطقه در انتخاب رشته تجربی صحبت خواهیم کرد.

اطلاعات مهم ردیف سوم کارنامه تجربی و تعیین سهمیه نهایی شما
اطلاعات مهم ردیف سوم کارنامه تجربی و تعیین سهمیه نهایی شما

درباره ناحیه بومی و قطب بومی و دسته بندی ناحیه ها و قطب ها به طور کامل در مطلب زیر شرح داده شده است:

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

 

کارنامه تجربی 1402 : اعلام علاقه مندی برای انتخاب رشته

در این قسمت از کارنامه تجربی، برای شما مشخص شده است که برای انتخاب رشته خود حق انتخاب رشته های پیام نور و غیر انتفاعی را دارید یا خیر. توجه داشته باشید که این مورد را شما قبلا در مراحل ثبت نام خود مشخص کرده اید. اگر در مرحله اول ثبت نام این کار را انجام نداده اید، نگران نباشید و فقط کافیست که در این مرحله از انتخاب رشته، سریال علاقه مندی به انتخاب رشته های پیام نور و غیرانتفاعی را خریداری کنید تا مجوز انتخاب رشته های پیام نور و غیرانتفاعی را داشته باشید.

اعلام علاقه مندی به انتخاب رشته تجربی برای دوره های غیرانتفاعی و پیام نور
اعلام علاقه مندی به انتخاب رشته تجربی برای دوره های غیرانتفاعی و پیام نور

در این قسمت، اگر شما در مراحل اولیه ثبت نام قید کرده اید که کارمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا دانشگاه ها، موسسات و مراکز وابسته و زیر نظر وزارت علوم هستید، شما مجوز انتخاب رشته های خاص کارمندان وزارت علوم و یا مراکز وابسته به وزارت علوم را دارید یا خیر. این سهمیه شامل استفاده از ده درصد ظرفیت کد رشته های نوبت دوم دانشگاه های سراسری است. باید بیشتر از 35 سال نداشته باشید. همچنین این کارمندان باید بدانند که به هیچ عنوان حق استفاده از مزایای مأموریت آموزشی، کمک و یا پرداخت شهریه نوبت دوم و یا هر گونه کمک هزینه تحصیلی را ندارند.

اعلام کارمندی برای انتخاب رشته های خاص و بورسیه ای کارمندان
اعلام کارمندی برای انتخاب رشته های خاص و بورسیه ای کارمندان

در آخرین قسمت برای اطلاعات علاقه مندی، استفاده از سهمیه ویژه بهیاران گنجانده شده است که اگر شما بهیار هستید می توانید از این امکان استفاده کنید. ضمناً این سهمیه یک سهمیه بومی نیز تلقی می شود به نحوی که بهیار حق انتخاب هیچ استانی به غیر از استان بومی خود را ندارد و در صورت قبولی در استانی غیر از استان بومی محل خدمت خود، قبولی او لغو خواهد شد. ضمنا حق جابجایی یا انتقالی را نیز نخواهند داشت.

اعلام بهیاری برای دریافت سهمیه خاص بهیاران در انتخاب رشته تجربی
اعلام بهیاری برای دریافت سهمیه خاص بهیاران در انتخاب رشته تجربی

 

کارنامه تجربی: مشخص شدن وضعیت مجاز بودن یا غیر مجاز بودن برای انتخاب رشته

یکی از مهم ترین قسمتهای کارنامه تجربی برای انتخاب رشته دقیقاً همین بخش است و بخشی که به شما اعلام می کند که با توجه به رتبه ها و تراز به دست آمده شما حق انتخاب رشته خواهید داشت یا خیر. طبیعتاً انتخاب رشته در دوره های روزانه و نوبت دوم دانشگاه های سراسری مهم ترین قسمت است که همه به دنبال مجاز شدن در آن هستند. مجاز شدن در دوره های روزانه و نوبت دوم دانشگاه های سراسری به این معناست که شما حق دارید رشته هایی که دارای کد روزانه و نوبت دوم در دانشگاه های دولتی هستید را در فرم انتخاب رشته تجربی خود انتخاب کنید. اگر غیر مجاز شده باشید به این معناست که شما نخواهید توانست از دوره های روزانه و نوبت دوم، انتخابی را داشته باشید. در قسمت دوره های تحصیلی به طور کامل همه دوره ها توضیح داده شده است. فقط بدانید که دوره های روزانه یعنی همان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی و دوره های نوبت دوم یعنی دوره های دارای شهریه در دانشگاه های دولتی که با توجه به کیفیت مدرک و یکسان بودن کیفیت مدرک دوره های روزانه و نوبت دوم، مهم ترین دوره های تحصیلی هستند که تعداد بسیاری از داوطلبان برای انتخاب رشته این دوره ها غیرمجاز می شوند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید بدانید این است که مجاز شدن دلیلی بر قبولی شما نیست. هر ساله سازمان سنجش، چندین برابر ظرفیت قبولی دانشگاه های سراسری در دوره های روزانه و نوبت دوم، اعلام مجازی می کند که از این تعداد، افراد کمی پس از انتخاب رشته در این دوره ها قبول خواهند شد. پس با صرفاً مجاز شدن خود خوشحال نباشید، مجاز شدن چندین برابر ظرفیت قبولی خواهد بود. توجه کنید که اگر در دوره روزانه پس از انتخاب رشته قبول شوید ولی به هر دلیلی ثبت نام نکنید، از دادن کنکور در سال بعد محروم خواهید شد. دوره نوبت دوم اینطور نیست و اگر قبول بشوید و نروید، محروم نمی شوید. تنها دوره ای که عدم رفتن شما باعث محرومیت شما می شود، همان دوره رایگان روزانه است. چون شما با نرفتن خود، حق یک نفر دیگر را برای تحصیل رایگان پایمال کرده اید و به نوعی این جریمه ایست برای کسانی که دوره روزانه قبول می شوند و نمی روند.

اعلام مجازی برای انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دئم دانشگاه های سراسری
اعلام مجاز شدن برای انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دوم دانشگاه های سراسری

درانتخاب رشته تجربی، شما می توانید انواع دوره های تحصیلی را که در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش آمده است انتخاب کنید. به غیر از دوره های روزانه و نوبت دوم، دانشگاه های سراسری و یا به عبارتی دولتی دارای دوره های دیگری نیز هستند. این دوره ها شامل دوره های مازاد، پردیس خودگردان و مجازی (الکترونیکی) است. توجه داشته باشید که تنها دوره ای که تحصیل در آن اصلا شهریه ندارد، دوره های روزانه است و تمامی دوره ها به غیر از روزانه شامل پرداخت شهریه خواهد بود که بالاترین شهریه مربوط به پردیس های خودگردان خواهد بود که در بخش شهریه دانشگاه ها و نقش آن در انتخاب رشته به طور کامل توضیح داده شده است. تقریبا می توان گفت سنجش تلاش دارد تا همه داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی را در این دوره ها مجاز کند. دلیل این امر این است که پرداخت شهریه های بالا در این دوره ها باعث می شود که تعداد زیادی از انتخاب رشته این دوره ها منصرف شوند و این باعث می شود تا ظرفیت این دوره ها خالی بماند. بنابراین سنجش ترجیح می دهد تا همه را مجاز به انتخاب رشته در این دوره ها بکند تا کسانی که توان مالی و تمایل به تحصیل در این دوره ها دارند بتوانند این دوره ها را انتخاب کرده و وارد انتخاب رشته تجربی خود بکنند.

اعلام مجاز شدن برای انتخاب رشته دوره های مازاد علوم پزشکی، مجازی و پردیس های خودگردان
اعلام مجاز شدن برای انتخاب رشته دوره های مازاد علوم پزشکی، مجازی و پردیس های خودگردان

درباره بهیاری و سهیه خاص آن در قسمت قبل توضیح داده شد. فقط کسانی مجاز به انتخاب این دوره ها هستند که بهیار باشند و طبیعتا بقیه داوطلبان، حق انتخاب رشته این دوره ها را ندارند. این سهمیه مختص رشته های پرستاری است.

اعلام مجاز شدن برای انتخاب رشته بهیاران
اعلام مجاز شدن برای انتخاب رشته بهیاران

یکی دیگر از مهم ترین قسمت های کارنامه اعلام مجاز شدن یا غیر مجاز شدن شما برای انتخاب رشته های تربیت معلم است. با توجه به استخدام رسمی آموزش وپرورش و سایر مزایای تحصیل در دانشگاه های تربیت معلم و دانشگاه های فرهنگیان، برای خیلی از دواطلبان اهمیت مجاز بودن در این دوره ها حتی از مجاز شدن برای دوره های روزانه نیز بیشتر است. البته باید بدانید که مجاز شدن و قبولی در دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان و در نهایت معلم شدن و استخدام رسمی آموزش و پرورش شدن، شرایط خاص خود را دارد که در اینجا به آنها اشاره کوتاهی می کنیم و مطلب کامل تر را می توانید در انتخاب رشته دوره های تربیت معلم و دانشگاه های فرهنگیان مطالعه و بررسی کنید.

1- دوره های تربیت معلم و دانشگاه های فرهنگیان همانند دوره های روزانه و رایگان است.

2- پذیرش در دوره های تربیت معلم و دانشگاه های فرهنگیان بومی است و هر داوطلب فقط حق استفاده از رشته هایی را دارد که در دفترچه ویژه استان یا منطقه بومی آنها باشد.

3- کسب حداقل نمره کل یا تراز 6500.

4- قبولی در مراحل مصاحبه های عقیدتی سیاسی، معاینه های پزشکی و مصاحبه های روانشناسی.

اعلام مجازشدن برای انتخاب رشته دوره های تربیت معلم و استخدامی آموزش و پرورش
اعلام مجازشدن برای انتخاب رشته دوره های تربیت معلم و استخدامی آموزش و پرورش

درباره مجاز شدن در دوره های پیام نور و یا غیرانتفاعی توضیح کوتاهی در بخش قبلی داده شد. در کل، همه داوطلبان حق استفاده از این دوره ها را خواهند داشت و حتی اگر داوطلبی در مرحله اول ثبت نام اعلام علاقه مندی نکرده باشد می تواند در انتخاب رشته، این علاقه مندی را اعلام کند و بعد از آن در انتخاب رشته خود، دوره های پیام نور و غیرانتفاعی را نیز انتخاب کند. برای این کار کافیست که کارت اعتباری سریال علاقه مندی به انتخاب دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی رشته های تجربی خریداری شود.

اعلام مجاز شدن برای انتخاب رشته دوره های پیام نور و غیرانتفاعی
اعلام مجاز شدن برای انتخاب رشته دوره های پیام نور و غیرانتفاعی

 

 

 

کارنامه تجربی 1402 : رتبه ها و نمرات کل داوطلب در زیرگروه های مختلف

استرس زاترین بخش کارنامه تجربی، همین قسمت است. بخشی که سرنوشت شما را در انتخاب رشته تجربی رقم می زند. قسمتی که در واقع نامه اعمال شماست. در این قسمت، رتبه و تراز شما اعلام می شود و مشخص می شود که شما چه رتبه ای را در بین هم سهمیه ایهای خود و در کل کشور به دست آورده اید. به دلیل اهمیت بیش از حد این بخش در انتخاب رشته تجربی، سعی کرده ایم به صورت کاملا تشریحی این بخش را برای شما توضیح دهیم. شمای کلی قسمت رتبه ها و ترازها (نمرات کل) در کارنامه تجربی به این شکل خواهد بود:

قسمت رتبه ها و نمرات کل داوطلب در کارنامه تجربی
قسمت رتبه ها و نمرات کل داوطلب در کارنامه تجربی

در اولین ردیف این جدول، شماره زیرگروه های تجربی را مشاهده می کنید. اطلاع از این زیرگروه ها بسیار اهمیت دارد. چرا که رتبه در هر زیر گروه معنای متفاوتی دارد. مثلا زیرگروه یک مهم ترین زیرگروه تجربی است که در انتخاب رشته تجربی، همه به دنبال این زیرگروه هستند. زیرگروه یک مربوط به رشته های پزشکی و دندانپزشکی و پیراپزشکی است و زیر گروه دو مخصوص رشته داروسازی است. ما بقی زیرگروهها برای داوطلبان تجربی اهمیت کمتری دارد. مگر اینکه رتبه های خوبی در زیرگروه های یک و دو به دست نیاورده باشند.

ردیف مروبط به زیر گروه های تجربی
ردیف مربوط به زیر گروه های تجربی

***در انتخاب رشته تجربی 1402 عملا دیگر زیرگروه ها وجود ندارند و و ضرایب دروس برای همه رشته ها ثابت است. 

جدول رشته های زیر گروه یک تجربی مخصوص انتخاب رشته تجربی 1402

پزشکی مامایی علوم و صنایع غذایی
دندانپزشکی هوشبری روانشناسی
دکترای پیوسته بیوتکنولوژی اتاق عمل بهداشت و بازرسی گوشت
فیزیوتراپی اعضای مصنوعی بهداشت مواد غذایی
بینایی سنجی علوم آزمایشگاهی کاردانی بهداشت حرفه ای
شنوایی شناسی زیست شناسی سلولی مولکولی کاردانی بهداشت محیط
گفتاردرمانی زیست شناسی کاردانی ساخت پروتزهای دندانی
علوم تغذیه دبیری زیست شناسی کاردانی تکنولوژی ( رادیوتراپی )
پرستاری کاردرمانی کاردانی دامپزشکی
کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی ( رادیولوژی ) کارشناسی بهداشت محیط کاردانی فوریت های پزشکی
کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی ( رادیوتراپی ) کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی کاردانی مامایی

اصلی ترین و پرطرفدارترین رشته های تجربی در زیرگروه یک قرار دارند.

جدول رشته های زیر گروه دو تجربی مخصوص انتخاب رشته تجربی 1402

داروسازی تکنولوژی پزشکی هسته ای
شیمی کاربردی فنـاوری اطلاعات سلامت
شیمی محـض مهندسی بهداشت حرفه ای
بهداشت عمومی مهندسی بهداشت محیط
 آموزش شیمی کاردانی بهداشت حرفه ای 
بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها  

بهترین رشته زیرگروه دو، رشته داروسازی است.

جدول رشته های زیر گروه سه تجربی مخصوص انتخاب رشته تجربی 1402

اقیانوس شناسی زمین شناسی

زیرگروه سه، عملا کم طرفدارترین زیرگروه انتخاب رشته تجربی محسوب می شود.

جدول رشته های زیر گروه چهار تجربی مخصوص انتخاب رشته تجربی 1402

کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد مدیریت اطلاعات و ارتباطات کاردانی امور بانکی
ادیان و مذاهب، اقتصاد مدیریت امور بانکی کاردانی بیمه
تاریخ اسلام مدیریت امور گمرکی کاردانی امور دولتی
حسابداری مدیریت بازرگانی کاردانی امور فرهنگی
زبـان و ادبیـات عربـی مدیریت بیمه کاردانی امور مالی و مالیاتی
شـیعه شناسـی مدیریت بیمه اکو کاردانی تربیـت مبلـغ قـرآن کـریم
علم اطلاعات و دانش شناسی مدیریت دولتی کاردانی جهانگردی
علوم انتظامی فناوری اطلاعات و ارتباطات کاردانی حسابداری
 علوم قرآن و حدیث مدیریت صـنعتی کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی
فقه و حقوق اسلامی مدیریت فرهنگی هنری کاردانی علوم انتظامی
فقه و حقوق حنفی مدیریت کسب وکارهای کوچک کاردانی مدارک پزشکی
فقه و مبانی حقوق اسلامی مدیریت مالی کاردانی مدیریت بازرگانی
فلسفه و حکمت اسلامی مدیریت و بازرگانی دریایی کاردانی مدیریت صنعتی
فلسفه و کلام اسلامی معارف اسلامی کاردانی مدیریت گمرکی
گردشـگری  تبلیغ و ارتباطات کاردانی هتلداری

رشته های شناور علوم انسانی در زیرگروه چهار انتخاب رشته تجربی قرار گرفته اند.

جدول رشته های زیر گروه پنج تجربی مخصوص انتخاب رشته تجربی 1402

 امنیت اطلاعات علوم و مهندسی محیط زیست مهندسی طبیعت
امنیت بین الملل کاردانی تکنولوژی صنایع غذایی مهندسی فضای سبز
امنیت نرم، پژوهشگری امنیت کـاردانی تکنولـوژی مرتـع و آبخیز داری کاردانی امور اراضی
 پژوهشگری امنیت کاردانی تولید و فراوری خرما کاردانی امور زراعی و باغی
تربیت مروج سیاسی کاردانی پرورش زنبورعسـل کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی
 تـرویج و آمـوزش کشـاورزی پایدار کاردانی علوم ورزشی کـاردانی تکنولـوژی تولیـدات گیـاهی
حفاظت اطلاعات، ضد تروریسم  کتابداری در شاخه پزشکی کـاردانی تکنولـوژی جنگلداری
علوم سیاسی  گیـاه پزشـکی کاردانی تکنولوژی چوب
علوم فنی امنیت مددکاری اجتماعی کاردانی تکنولوژی شیلات
علوم ورزشی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی کاردانی تکنولوژی مواد غذایی
علوم و مهندسی باغبـانی مربیگری عقیـدتی  کاردانی پرورش اسب
علـوم و مهندسـی جنگـل مطالعـات امنیتـی کـاردانی تولیـد و بهـره بـرداری از گیاهان دارویی و معطر
علـوم و مهندسی خاک مهندسـی تولیـد و ژنتیـک گیـاهی کاردانی نوغانداری
علوم و مهندسی شیلات مهندسـی صـنایع چـوب و  فرآورده های سلولزی  

زیرگروه پنج مخصوص رشته های مهندسی کشاورزیست.

ضرایب دروس مختلف در این زیرگروه ها با هم متفاوت است و به همین علت است که رتبه های متفاوتی در هر زیرگروه به دست می آید. مثلا مهم ترین درس در زیرگروه یک، درس های زیست شناسی و شیمی هستند و مهم ترین درس های زیرگروه دو، درس های زیست، شیمی و ریاضی است . مهم ترین درس های زیرگروه سه، درس های ریاضی و زمین شناسی هستند. مهم ترین درس های زیر گروه چهار و پنج، درس های ریاضی و فیزیک هستند. بنابراین با تغییر ضرایب دروس مختلف در زیرگروه های مختلف، رتبه های داوطلبان در زیرگروه های متفاوت، فرق می کند.

در ردیف دوم این جدول، میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم بر روی تراز و رتبه داوطلب اعلام می شود. میزان این تاثیر براساس نوع دیپلم داوطلب و نوع کنکوری که شرکت کرده است تعیین می شود. سازمان سنجش، یک جدول برای تاثیر معدل ارائه کرده است که براساس این جدول حداکثر میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم برای انواع دیپلم ها ذکر شده است. این جداول را می توانید در مطلب تأثیر معدل در کنکور سراسری، ببینید. منظور از این ردیف در این جدول، همین جداول درج شده برای تاثیر معدل در دفترچه سنجش هستند. مثلا داوطلبی که دارای دیپلم تجربی است و کنکور تجربی هم شرکت کرده است حداکثر تاثیر معدل دیپلم را بر روی تراز خود خواهد داشت، یعنی 25 درصد.

ردیف مربوط به میزان تاثیر معدل دیپلم بر روی تراز و در نهایت رتبه داوطلب
ردیف مربوط به میزان تاثیر معدل دیپلم بر روی تراز و در نهایت رتبه داوطلب

ردیف سوم مربوط به تاثیر معدل پیش دانشگاهی بر روی تراز و رتبه داوطلب تجربی است. حداکثر این تاثیر 5 درصد است که مخصوص داوطلبی است که مدرک دیپلم و کنکور او، هر دو تجربی باشد.

ردیف مربوط به میزان تاثیر معدل پیش دانشگاهی بر روی تراز و رتبه نهایی داوطلب
ردیف مربوط به میزان تاثیر معدل پیش دانشگاهی بر روی تراز و رتبه نهایی داوطلب

مهم ترین ردیف کل کارنامه ردیف چهارم جدول رتبه هاست. انتخاب رشته تجربی دقیقا براساس همین ردیف تعیین تکلیف می شود. رتبه داوطلب در سهمیه، یعنی رتبه ای که داوطلب کسب کرده است و مبنای قبولی او رتبه در سهمیه خواهد بود. در این ردیف، آمده است که رتبه در سهمیه نهایی بین 102152 نفر، چند شده است یا به عبارتی دیگر یعنی در سهمیه منطقه یک که مربوط به این کارنامه تجربی است، جمعاً 102152داوطلب وجود داشته است که در بین این افراد رتبه داوطلب در زیرگروه های مختلف به شرح زیر می باشد:

ردیف مربوط به رتبه داوطلب در سهمیه در زیر گروه های پنج گانه تجربی
ردیف مربوط به رتبه داوطلب در سهمیه در زیر گروه های پنج گانه تجربی

در زیرگروه یک، بین 102152 نفر، این داوطلب تجربی، رتبه 16788 را به دست آورده است. زیرگروه یک همانطور که قبلا هم گفته شده است، مهم ترین زیرگروه تجربی است و این داوطلب بین 102152 نفر از بچه های منطقه یک، نفر 16788 بوده است. براساس این رتبه، شانس قبولی داوطلب تعیین می شود و به همین خاطر باید دنبال قبولی هایی بگردیم که در سال گذشته با چنین رتبه ای توانسته اند قبول شوند. به همین ترتیب در زیرگروه دو یا همان رشته داروسازی، رتبه داوطلب، 17310 شده است. بنابراین رتبه داوطلب برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی بهتر از رتبه او برای رشته داروسازی شده است. رتبه های او در زیرگروه سه (رشته های زمین شناسی و اقیانوس شناسی)، زیرگروه چهار (رشته های شناور علوم انسانی) و زیرگروه پنج (رشته های مهندسی کشاورزی) به ترتیب 17022، 18656 و 17796 است. با توجه به این رتبه ها، بهترین رتبه داوطلب مربوط به زیرگروه یک است. برای سنجش مهم این است که شما در سهمیه خودتان چه رتبه ای به دست آورده اید و مبنای انتخاب رشته شما نیز همین رتبه است و رتبه کشوری شما اهمیت زیادی ندارد و صرفاً برای اطلاع رسانی به داوطلب است و در پاره ای از مواقع برای قبولی در پذیرش های کشوری استفاده می شود که در رشته های با پذیرش کشوری، رتبه در سهمیه اهمیتی ندارد و رتبه بدون سهمیه یا همان رتبه کشوری اهمیت پیدا می کند. با توجه به اینکه اکثر رشته های تجربی، رشته های بومی گزینی هستند بنابراین اهمیت رتبه در سهمیه خیلی بیشتر می شود. مثلا پزشکی یک رشته با پذیرش ناحیه ای است و در نتیجه رتبه در سهمیه برای قبولی در پزشکی اهمیت پیدا می کند. برای شناخت بیشتر انواع پذیرش ها در کنکور سراسری بهتر است مطلب انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه کنید.

ردیف چهارم از این جدول، رتبه بدون سهمیه یا رتبه کشوری شما را اعلام می کند که اهمیت بسیار کمتری از رتبه در سهمیه دارد و اهمیت رتبه کشوری یا رتبه بدون سهمیه، برای رشته های با پذیرش کشوری است. مثلا رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی پذیرش کشوری دارد و رتبه کشوری برای آن اهمیت دارد و رتبه در سهمیه برای آن بی اهمیت است.

ردیف مربوط به رتبه داوطلب بدون اعمال سهمیه و یا همان رتبه معروف کشوری داوطلب در زیر گروه های پنج گانه تجربی
ردیف مربوط به رتبه داوطلب بدون اعمال سهمیه و یا همان رتبه معروف کشوری داوطلب در زیر گروه های پنج گانه تجربی

در این ردیف ابتدا عنوان می شود که کل شرکت کنندگان در کنکور تجربی چند نفر بوده است که براساس این کارنامه تعداد این افراد، 507103 نفر بوده است. این داوطلب در زیر گروه یک تجربی در کل کشور، رتبه 64530 را به دست آورده است. به تفاوت زیاد بین رتبه در سهمیه و رتبه کشوری توجه کنید. دلیل این اختلاف کاملا مشخص است. در رتبه در سهمیه، شما فقط در بین افراد هم سهمیه ای خود سنجیده می شوید ولی در رتبه کشوری با همه داوطلبان در همه سهمیه ها مقایسه می شوید. بنابراین فریب رتبه بالای کشوری خود را نخورید، رتبه در سهمیه بسیار اهمیت دارد و رتبه این داوطلب در واقع، 16788 است نه 64530. رتبه کشوری داوطلب در سایر زیرگروه ها، را می توانید در شکل بالا ببینید.

ردیف مهم دیگر در این جدول، ردیف نمره کل یا همان تراز است. در واقع رتبه شما براساس این ردیف است که تعیین می شود. یعنی ابتدا درصدهای شما را با یک فرمول خیلی خاص تبدیل به تراز می کنند و سپس با تاثیر سوابق تحصیلی، تراز نهایی را به دست می آورند و بدین ترتیب، رتبه نهایی شما در کارنامه تجربی به دست می آید.

ردیف مربوط به نمره کل یا همان تراز داوطلب
ردیف مربوط به نمره کل یا همان تراز داوطلب

 

به عنوان مثال نمره کل یا تراز این داوطلب براساس درصدها و تاثیر معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در زیرگروه یک، 7433 شده است. تراز یکی از مهم ترین بحث های کنکور است. چون که تراز است که رتبه شما را مشخص می کند. تراز است که نشان می دهد درصدهای بالا یا پایین چقدر ارزشمند هستند. مثلا اگر در یک سال شیمی بسیار آسان باشد، درصد های 100 در این درس زیاد می شود و در این صورت، درصدهایی مثل 60 و 70 ارزش زیادی ندارد ولی اگر در یک سال دیگر، درس شیمی بسیار سخت باشد، ارزش درصدهای حتی 30 و 40 نیز بسیار بسیار بیشتر می شود. اتفاقی در کنکور سال 95 و 96 افتاد. در سال 95، درس شیمی بسیار سخت بود و افرادی با درصدهای 30 تا 40 درصد، رتبه های بسیار خوبی آوردند در حالی که در سال 96 که شیمی بسیار آسان بود، درصدهای 50 و 60 نیز رتبه خوبی به دست نیاورده بودند. تراز است که باعث این تفاوت می شود. در واقع، تراز باعث می شود تا همه چیز موازنه شود و عدالت رعایت شود. یعنی کسی که درصد بالاتری را در یک درس با سوالات سخت دارد، بسیار با ارزش تر از کسی است که درصدهای بالایی در درس هایی با سوالات آسان به دست آورده است. تراز در هر درس وابسته به درصدهای همه افراد و میانگین نهایی این درصدها خواهد داشت. بنابریان برای رعایت عدالت در رتبه دهی، قانون تراز در سنجش وجود دارد و خوبی تراز این است که از سالی به سال دیگر تغییر زیادی نمی کند. مثلا در هر سال رتبه های یک تراز کاملا شبیهی به هم دارند ولی درصدهای آنها ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. همینطور این اختلاف در درصدها بین رتبه های 100 و 1000 نیز بسیار زیاد است ولی تراز آنها از سالی به سال دیگر تفاوت زیادی نخواهد داشت. چون تراز ثابت می ماند، اکثرا سعی می شود تا همیشه وضعیت داوطلب با تراز تعیین شود. پس این تراز است که در نهایت همه رتبه های شما را تعیین می کند.

اگر برایتان مهم است که بدانید تراز و یا همان نمره کل چگونه محاسبه می شود، بهتر است مطلب چگونگی محاسبه تراز کنکور سراسری را بخوانید. البته محاسبه تراز در کنکور سراسری، بسیار سخت است که ما سعی می کنیم با محاسبات ساده تر آن را به شما آموزش دهیم.

ردیف ششم به تاثیرگذاری معدل دیپلم و پیش دانشگاهی اشاره دارد و عنوان می کند که تراز یا همان نمره کل شما، در هر زیرگروه چقدر تحت تاثیر معدل شما بوده است. مثلا در شکل زیر می بینید که تراز و رتبه داوطلب در زیر گروه یک، فقط تحت تاثیر سوابق دیپلم داوطلب بوده است ولی سایر زیر گروه ها علاوه بر دیپلم، پیش دانشگاهی نیز تاثیرگذار بوده است. در نظر داشته باشید که تاثیر معدل، به صورت تاثیر مثبت است. یعنی اگر قرار باشد که تاثیر منفی داشته باشد، آن را تاثیر نخواهند داد. توجه داشته باشید که معدل زمانی تاثیر می گذارد که تراز درصدی شما در کنکور کمتر از تراز نمره ای شما در امتحانات دیپلم و پیش دانشگاهی باشد. مثلا اگر داوطلبی در درس ادبیات دیپلم 20 شده باشد ولی در کنکور در درس ادبیات 30 درصد زده باشد، چون نمره 20 او تراز بالاتری را برای داوطلب در درس ادبیات به وجود می آورد، تاثیر مثبت می گذارد که سقف این تاثیر 25 درصد برای دیپلم و 5 درصد برای پیش دانشگاهی خواهد بود. یعنی تراز شما را تا حدود 30 درصد تراز کسب شده بهتر می کند. با توجه به پیچیدگی چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم بهتر است مطلب تأثیر نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی در تراز نهایی کارنامه  کنکور سراسری را مطالعه کنید.

ردیف مربوط به اعمال یا عدم اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی بر روی تراز و رتبه نهایی داوطلب
ردیف مربوط به اعمال یا عدم اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی بر روی تراز و رتبه نهایی داوطلب

 

کارنامه تجربی 1402 : نمرات خام یا همان درصدهای شما در دروس مختلف کنکور تجربی

قسمت بعدی در کارنامه مربوط به درصدهای شماست. درصدهای شما به این صورت محاسبه می شود که تعداد سوالات صحیح شما در آن درس در عدد سه ضرب می شود و بعد از تعداد سوالات غلط کم می شود و در نهایت حاصل این تفریق در سه برابر تعداد کل سوالات آن درس تقسیم می شود و بدین ترتیب درصد یا نمره شما در آن درس محاسبه می شود. در واقع درصدهای شما، باعث محاسبه تراز شما می شود و تراز هم در نهایت رتبه شما را تعیین می کند.

درصدهای داوطلب در دروس مختلف کنکور تجربی
درصدهای داوطلب در دروس مختلف کنکور تجربی

کارنامه تجربی 1402 : نمره کل و رتبه کل شما در کشور بدون در نظر گرفتن زیرگروه ها

اگر به دنبال این هستید که در کل بفهمید در کنکور تجربی، چه وضعیتی داشته اید این قسمت را برای همین اطلاعات گذاشته اند که البته اهمیتی در انتخاب رشته تجربی ندارد و فقط برای این است که شما یک رتبه کل داشته باشید و بدانید بدون در نظر گرفتن زیرگروه ها چه وضعیتی خواهید داشت. ضمنا در اینجاست که می فهمید چرا در دوره های روزانه و نوبت دوم مجاز یا غیرمجاز شده اید.

در اولین ستون این جدول، به شما اعلام می شود که کدام تراز شما را برای محاسبه رتبه کل شما استفاده کرده اند. سازمان سنجش، بالاترین نمره کل یا تراز شما را مبنای بقیه محاسبات خود در این جدول خواهد کرد. با توجه به شکلهای زیر مشاهده می کنید که حداکثر تراز برای این داوطلب، تراز زیرگروه یک بوده است.

ماکزیمم نمره کل یا حداکثر تراز داوطلب
ماکزیمم نمره کل یا حداکثر تراز داوطلب

در ستون دوم این جدول، براساس حداکثر تراز شما در سهمیه، رتبه شما در سهمیه شما تعیین می شود. یعنی اینکه شما با این تراز، بدون در نظر گرفتن زیرگروه ها چه رتبه ای در سهمیه به دست آورده اید.

رتبه کل داوطلب در سهمیه
رتبه کل داوطلب در سهمیه

مهم ترین ستون این جدول، ستونی است که در آن آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی در دوره های روزانه و نوبت دوم درج شده است. اگر رتبه کل شما، کمتر از عدد مندرج در ستون آخرین رتبه مجاز باشد، شما مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و نوبت دوم خواهید بود ولی اگر رتبه شما بزرگتر از این عدد باشد شما غیر مجاز در این دوره های روزانه و نوبت دوم هستید. توجه داشته باشید که از 102152 نفر داوطلب سهمیه منطقه یک کنکور تجربی، فقط و فقط 36978 نفر مجاز به انتخاب رشته تجربی دوره های روزانه و نوبت دوم دانشگاه های سراسری شده اند و نزدیک به دو سوم داوطلبان این سهمیه، حق انتخاب رشته در دوره های روزانه و نوبت دوم تجربی را نخواهند داشت. در ضمن حتی این 36978 نفر نیز همگی در دوره های روزانه و یا نوبت دوم قبول نمی شوند و شاید بتوان گفت نزدیک به یک چهارم تا یک سوم انها می توانند در این دوره ها پذیرفته شوند.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه و مقایسه رتبه داوطلب با این رتبه برای تعیین مجاز یا غیر مجاز شدن در دوره های روزانه و نوبت دوم
آخرین رتبه مجاز در سهمیه و مقایسه رتبه داوطلب با این رتبه برای تعیین مجاز یا غیر مجاز شدن در دوره های روزانه و نوبت دوم

آخرین قسمت کارنامه تجربی، مربوط به انتخاب رشته دانشگاه آزاد است. با توجه به یکی بودن آزمون دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد، کارنامه تجربی شما مخصوص انتخاب رشته دانشگاه آزاد تجربی نیز هست. شما برای اینکه انتخاب رشته تجربی خود را در دانشگاه آزاد انجام دهید نیاز است که کد دسترسی داده شده مانند ردیف زیر را در سایت دانشگاه آزاد وارد کنید. پس شما یک انتخاب رشته جداگانه تجربی نیز در دانشگاه آزاد خواهید داشت. البته انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد دو جور خواهد بود: انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد برای رشته های با آزمون و انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد برای رشته های بدون آزمون.

کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد
کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

 

 

 

سهمیه منطقه یک در انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی وابسته به سهمیه است. در انتخاب رشته تجربی مهم ترین سهمیه، سهمیه مناطق است و در این بین سهمیه منطقه یک، یکی از اصلی ترین سهمیه ها به حساب می آید. سهمیه منطقه یک انتخاب رشته تجربی مخصوص مراکز شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز است. منطقه یک به عنوان مرفه ترین سهمیه مناطق در نظر گرفته می شود که حجم و فشردگی رقابت در آن بسیار بالاست و برای به دست آوردن رتبه های خوب باید درصدهای به مراتب بالاتری نسبت به منطقه 2 و 3 به دست آورد. همین عامل، یکی از عواملیست که بسیاری از داوطلبان از منطقه یک فراری باشند و مقطع متوسطه دوم را در مناطق 2 یا 3 بگذرانند. با درصدهایی مشابه با درصدهای منطقه یک، رتبه داوطلب در منطقه سه، رتبه بسیار خوبی می شود. از این بحث ها که بگذریم، به موضوع اصلی می رسیم. انتخاب رشته تجربی برای سهمیه منطقه یک چگونه خواهد بود؟ انتخاب رشته تجربی در ظاهر برای منطقه یک با دیگر مناطق تفاوتی ندارد ولی وقتی که دقیق تر بخواهیم به انتخاب رشته این منطقه نگاه کنیم، متوجه می شویم که تفاوت های بسیار بزرگی در انتخاب رشته مختص سهمیه منطقه یک وجود دارد. اولین تفاوت این انتخاب رشته در رتبه های قبولی داوطلبان منطقه یک نسبت به منطقه دو و سه است. طبیعتاً رتبه مورد نیاز برای قبولی در منطقه یک نسبت به منطقه دو و سه برای دانشگاه های درجه یک مراکز استان های مناطق یک نیازمند رتبه های به مراتب بهتری است. هر قدر کیفیت دانشگاه پایین می آید، رتبه مورد نیاز برای منطقه یک نسبت به منطقه سه بهتر می شود ولی نسبت به منطقه دو همچنان رتبه قبولی بهتری نیاز دارد. تفاوت بزرگ بعدی در انتخاب رشته سهمیه منطقه یک در این است که میزان پذیرش این منطقه به نسبت منطقه 2 بسیار کمتر است و نسبت به منطقه سه کمی بیشتر است. مقدار پذیرش و توزیع ظرفیت ببین سهمیه مناطق به تعداد شرکت کنندگان هر منطقه بستگی دارد. قطعا بیشترین تعداد داوطلبان تجربی، مربوط به منطقه 2 است و بنابراین بیشترین توزیع ظرفیت به منطقه 2 می رسد. براساس قانون توزیع ظرفیت، به نسبت جمعیت شرکت کننده در هر سهمیه مناطق، ظرفیت تقسیم می شود. مثلا اگر تعداد داوطلبان سهمیه منطقه یک در انتخاب رشته تجربی، نصف تعداد داوطلبان منطقه دو باشد، پس نصف ظرفیت پذیرش منطقه 2، به سهمیه منطقه یک می رسد. نکته مهم دیگر این است که تعداد دانشگاه هایی که در منطقه دو قرار می گیرند بسیار بیشتر از تعداد دانشگاه هایی است که در منطقه یک قرار دارد و بنابراین باز هم شانس قبولی داوطلبان منطقه دو بیشتر از سهمیه منطقه یک می شود. در انتخاب رشته سهمیه منطقه یک دقت داشته باشید که رتبه قبولی دختر و پسر سهمیه منطقه یک با هم تفاوت دارد و مثلا اگر آخرین قبولی دختر سهمیه منطقه یک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رتبه 100 باشد، دلیلی وجود ندارد که آخرین رتبه قبولی برای جنسیت پسر نیز همین باشد. پس وقتی دارید شانس قبولی را براساس آخرین رتبه های قبولی می سنجید، به جنسیت قبول شدگان توجه ویژه ای داشته باشید تا هیچوقت اشتباهات بزرگی را مرتکب نشوید.

 

 

 

سهمیه منطقه دو در انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی برای سهمیه منطقه دو، مهم ترین انتخاب رشته است. دلیل این امر این است که بیشترین جمعیت شرکت کنندگان کنکور تجربی مربوط به منطقه دو است و در نتیجه ترافیک رقابت در این منطقه از نظر تعدادی بسیار بالاتر است. از طرفی بیشترین مقدار ظرفیت نیز به منطقه دو می رسد. یک نکته مهم که برای انتخاب رشته تجربی سهمیه منطقه دو باید لحاظ شود این است که رتبه های قبولی سهمیه منطقه دو، به نسبت سهمیه های منطقه یک و سه، بسیار بهتر است. یعنی با رتبه های بالاتری نسبت به این دو منطقه، داوطلبان منطقه دو قبول می شوند. همانطور که درباره انتخاب رشته تجربی منطقه یک توضیح داده شد، بیشتر دانشگاه های کشور در منطقه دو قرار دارد که همین باعث قبولی راحت تر بچه های منطقه دو نسبت به منطقه یک و سه می شود. تفاوت بزرگ منطقه دو با منطقه سه در این است که با درصدهای مشابه، رتبه بدتری نسبت به منطقه سه به دست می آید که این موضوع به دلیل ترافیک بالای داوطلبان و در نتیجه ترافیک شدید رقابتی است. در انتخاب رشته تجربی منطقه دو در نظر داشته باشید که برای رشته های ناحیه ای، چون اکثر نواحی مربوط به منطقه دو هستند و در این نواحی منطقه یک وجود ندارد، حجم رقابتی به نفع منطقه دو خواهد بود. مثلا ناحیه های 4 و 6 و 7 و 9، تماما متعلق به منطقه دو و منطقه سه می باشد و منطقه یک هیچ سهمی در این مناطق ندارد. بنابراین قبولی سهمیه منطقه دو در این نواحی بسیار راحت تر می شود. اگر نواحی کنکور تجربی را نمی شناسید بهتر است مطلب گزینش بومی در کنکور سراسری را مطالعه کنید. این امر را با یک مثال برای شما روشن تر می کنم. فرض کنید بخواهیم گزینش بومی دانشگاه لرستان را بررسی کنیم. لرستان، دانشگاهی است که در خرم آباد و در منطقه دو قرار گرفته است. براساس گزینش بومی در رشته پزشکی و ناحیه ای بودن پزشکی، بیشترین پذیرش مربوط به ناحیه لرستان خواهد بود. لرستان در ناحیه هفت و درکنار استان های ایلام و خوزستان قرار دارد. این ناحیه، تعداد زیادی منطقه سه نیز دارد و هیچ خبری از منطقه یک در این ناحیه نیست. براساس پذیرش ناحیه ای رشته پزشکی و از طرفی پرطرفدار بودن رشته پزشکی، توزیع ظرفیت برای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بدین طریق می شود که 60 درصد آن بومی گزینی و 40 درصد آن پذیرش کشوری خواهد داشت. 60 درصد که بومی گزینی است فقط به منطقه دو و سه می رسد و در 60 درصد بومی گزینی هیچ خبری از سهمیه منطقه یک نخواهد بود و تازه در پذیرش کشوری است که سر و کله بچه های منطقه یک پیدا می شود. بنابراین با این مثال روشن می شود که چرا قبولی سهمیه منطقه 2 با رتبه های بدتری نسبت به منطقه یک امکان پذیر است. 

 

 

 

سهمیه منطقه سه در انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی برای سهمیه منطقه سه، با توجه به اینکه اکثر داوطلبان منطقه سه از امکانات خوب مشاوره ای برخوردار نیستند، بسیار عجیب و غریب می شود و متاسفانه هر ساله شاهد هستیم که بدترین انتخاب رشته ها را داوطلبان سهمیه منطقه سه انجام می دهند. علاوه بر این مشکل برای داوطلبان منطقه سه، مشکل بزرگ دیگری نیز برای داوطلبان منطقه سه وجود دارد و آن این است که به نسبت تعداد کمتری ظرفیت نسبت به دو منطقه دیگر به این سهمیه تعلق می گیرد و خود این عامل باعث می شود تا قبولی منطقه سه قدری سخت تر از دو منطقه دیگر بشود اما مزیت بزرگ منطقه سه این است که با درصدهای به مراتب پایین تر نسبت به منطقه یک و دو، رتبه های بسیار خوبی به دست می آید. مثلا اگر با میانگین 50 درصد، رتبه داوطلبی در منطقه یک 2000 و در منطقه دو 1800 بشود، در منطقه سه احتمال اینکه این رتبه تبدیل به یک رتبه سه رقمی بشود بسیار زیاد است. در نتیجه می توان از نظر درصدهای مورد نیاز برای قبولی، بهترین منطقه را منطقه سه دانست ولی از نقطه نظر رتبه مورد نیاز برای قبولی منطقه سه را بدترین منطقه حساب کرد. نکته مهمی که در انتخاب رشته تجربی منطقه سه باید رعایت شود این است که باید دقت داشته باشید که در دانشگاه های درجه یک به نسبت منطقه یک، رتبه های بدتری قبول می شوند که دلیل این امر این است که تعداد افراد منطقه سه در ناحیه و قطب اینگونه دانشگاه ها کمتر است و مثلا داوطلبی که منطقه سه تهران است، با رتبه بدتری نسبت به منطقه یک در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران قبول می شود. این قضیه برای قبولی در دانشگاه های سطح پایین تر علوم پزشکی که در منطقه 2 و 3 قرار می گیرند برعکس می شود و فشردگی رقابت برای داوطلبان منطقه سه بیشتر می شود و البته امتیازی که وجود دارد این است که اگر هیچ منطقه یکی در این نواحی وجود نداشته باشد، عملا ظرفیت بومی بین منطقه دو و سه تقسیم می شود و سهمی از بومی گزینی به منطقه یک نمی رسد. در کل با توجه به اینکه انتخاب رشته تجربی منطقه سه یکی از پیچیده ترین و حساس ترین انتخاب رشته های کنکور تجربی به حساب می آید توصیه اکید می شود که داوطلبان منطقه سه، حتما با افراد متخصص و حرفه ای در انتخاب رشته مشورت کنند و به هیچ عنوان صرفا به توصیه های خویشان و نزدیکان اکتفا نکنند و به شدت برای انتخاب رشته هم زمان بگذراند و هم هزینه کنند.

 

 

 

 

سهمیه 5 درصد ایثارگران در انتخاب رشته تجربی

از دو سال پیش سهمیه جدیدی به سهمیه های کنکور تجربی اضافه شد. سهمیه 5 درصدی که با کلی سر و صدا وارد سهمیه های کنکور شد، انتخاب رشته بسیار خاصی دارد و با توجه به قوانین بسیار پیچیده سهمیه 5 درصدی در انتخاب رشته تجربی، انتخاب رشته سهمیه 5 درصدی، تبدیل به یکی از چالشی ترین انتخاب رشته های کل سهمیه ها می شود. بیایید ابتدا نگاهی به قوانین سهمیه 5 درصد ایثارگران بیندازیم. براساس اطلاعات دفترچه سازمان سنجش برای سهمیه 5 درصد ایثارگران متوجه 4 نکته مهم می شویم:

1- سهمیه 5 درصد ایثارگران مثل سهمیه 25 درصد ایثارگران، باید 70 تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد را کسب کنند تا حق بررسی شدن در آن دانشگاه و رشته را داشته باشند. 

2- 5 درصد از ظرفیت کد رشته محل های دفترچه انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش مخصوص داوطلبان این سهمیه است و ظرفیت در کد رشته محل هایی که از نظر ریاضی قابلیت گرد کردن به عدد صحیح را داشته باشند به این سهمیه می رسد.

3- ظرفیت خالی مانده از سهمیه 25 درصد ایثارگران، ابتدا به سهمیه 5 درصد و سپس به سهمیه آزاد می رسد.

4- داوطلبان سهمیه 5 درصد ایثارگران هم در سهمیه خودشان مورد بررسی قرار می گیرند و هم در سهمیه منطقه شان.

حالا بیایید به دقت ببینیم این قوانین چگونه در انتخاب رشته تجربی مورد استفاده قرار می گیرند. به این نکاتی که از این قوانین استخراج شده است دقت کنید:

1- صرفاً کسب 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد برای قبولی سهمیه 5 درصد ایثارگران در آن کد رشته دانشگاه، کافی نیست و فقط و فقط باعث می شود تا شما اعتبار لازم برای بررسی شدن در آن کد رشته دانشگاه را داشته باشید. براساس تجربیات این دو سال عملا نیاز است تا داوطلبان سهمیه 5 درصد ایثارگران چیزی در حدود 90 تا 95 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد را کسب کرده باشند. با یک حساب کتاب خیلی ساده می بینیم که عملا شاید تفادت زیادی بین درصدهای قبولی مورد نیاز برای سهمیه 5 درصد ایثارگران و سهمیه آزاد وجود نداشته باشد. این مورد در سال اول باعث تعجب بسیاری از داوطلبان سهمیه 5 درصدی شد.

2- 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه به این داوطلبان می رسد و در نتیجه، کمترین مقدار ظرفیت به بچه های سهمیه 5 درصدی می رسد. در مقایسه با سهمیه منطقه یک، دو و سه و سهمیه 25 درصد ایثارگران، سهمیه 5 درصدی کمترین توزیع ظرفیت را خواهد داشت که در عمل رقم ناچیزی می شود و همین امر باعث می شود تا بسیاری دوست داشته باشند از همان سهمیه مناطق استفاده کنند. از طرفی احتمال اینکه ظرفیت بعضی از این کد رشته دانشگاه ها قابل گرد کردن به عدد صحیح نباشد هست و در نتیجه می توان گفت که بعضی از کد رشته دانشگاه ها اصلا سهمیه 5 درصد ایثارگران را پذیرش نخواهند کرد.

3- مهم ترین امتیاز سهمیه 5 درصد ایثارگران این است که ظرفیت خالی مانده سهمیه 25 درصد ایثارگران به این سهمیه می رسد و اینجاست که قبولی سهمیه 5 درصد کمی بهتر می شود. هر ساله تعدادی از ظرفیت 25 درصد ایثارگران خالی می ماند. دلیل این خالی ماندن این است که اولا تعداد داوطلبان سهمیه 25 درصد ایثارگری که حائز شرایط کسب 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد هستند، کم است و دلیل دوم این است که کلا تعداد داوطلبان سهمیه 25 درصدی از نظر جمعیتی بسیار پایین است. بنابراین اینجاست که سهمیه 5 درصد ایثارگران اهمیت می یابد.

4- اینکه داوطلبان سهمیه 5 درصد ایثارگران شانس سهمیه مناطق خود را از دست نمی دهند باعث می شود تا خیال داوطلبان سهمیه 5 درصد ایثارگران از داشتن این سهمیه راحت شود. بنابریان مزیت بزرگ دیگر سهمیه 5 درصد ایثارگران در این است که آنها هم در سهمیه خود مورد بررسی انتخاب رشته قرار می گیرند و هم در سهمیه مناطق مربوط به خودشان.

با توجه به موارد بالا که ذکر شد باید بدانید که جمعیت شرکت کننده سهمیه 5 درصد ایثارگران به مراتب خیلی بیشتر از جمعیت سهمیه 25 درصد ایثارگران خواهد بود و حتی در سال گذشته به اندازه شرکت کنندگان سهمیه منطقه سه رسیده بود. از طرفی دیگر، رتبه  درسهمیه 5 درصد ایثارگران، به نسبت رتبه در سهمیه های مناطق، رتبه های بسیار پایین تر و بهتری خواهد شد ولی بزرگترین اشتباه داوطلبان سهمیه 5 درصد ایثارگران همین است که فکر می کنند این رتبه، کار را تمام می کند ولی بی خبر از اینکه تنها 5 درصد ظرفیت کد رشته دانشگاه ها به آنها می رسد و چون تعداد 5 درصد آنقدر کم است، بنابراین رتبه های خیلی کمتر و بهتری برای قبولی سهمیه 5 درصد ایثارگران مورد نیاز است. برای مثال اگر قبولی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای منطقه یک رتبه 150 و برای منطقه دو رتبه 250 و برای منطقه سه نزدیک به 300 باشد، رتبه قبولی برای سهمیه 5 درصد ایثارگران باید رتبه، زیر عدد 40 باشد. یعنی رتبه ای دو رقمی در حالی که رتبه سهمیه مناطق، رتبه ای سه رقمی بوده است. 

انتخاب رشته تجربی برای سهمیه 5 درصد ایثارگران به دلیل این حساسیت ها بسیار پیچیده می شود و قوانین خاص توزیع ظرفیت و تراز قبولی، این حساسیت را بیشتر نیز می کند. بنابراین توصیه می شود که داوطلبان سهمیه 5 درصد ایثارگران در انتخاب رشته خود دقت لازم را داشته باشند.

 

 

 

سهمیه 25 درصد ایثارگران در انتخاب رشته تجربی

بهترین سهمیه انتخاب رشته تجربی، سهمیه 25 درصد ایثارگران است. بیایید ابتدا نگاهی به قوانین قبولی سهمیه 25 درصد ایثارگران بیندازیم.

1- قبولی در سهمیه 25 درصد ایثارگران، حائز شرایط کسب 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد می باشد.

2- ابتدا از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه، 25 درصد کسر می شود و سپس ظرفیت باقی مانده برای سهمیه های دیگر توزیع می شود. همین امر دال بر اولویت بالای ظرفیتی این سهمیه است. همچنین ظرفیت در کد رشته محل هایی که از نظر ریاضی قابل گرد کردن به عدد صحیح را داشته باشند به این سهمیه می رسد.

3- داوطلبان سهمیه 25درصد ایثارگران هم در سهمیه خودشان مورد بررسی قرار می گیرند و هم در سهمیه منطقه شان.

با توجه به این دو قانون به این نتیجه می رسیم که از نظر توزیع ظرفیت قبولی، سهم بسیار بالایی مخصوص این سهمیه است، چیزی برابر با یک چهارم کل ظرفیت که رقم قابل توجهی می شود. از طرفی دیگر یک چهارم، عدد یست که احتمال اینکه پس از کسر به یک عدد صحیح ریاضی برسد و یا قابل گرد کردن باشد بسیار بالاست و در نتیجه می توان گفت که همه داوطلبان سهمیه 25 درصد ایثارگران در همه کد رشته دانشگاه ها دارای ظرفیت خواهند بود، برخلاف سهمیه 5 درصد که ممکن است در برخی کد رشته دانشگاه ها از چنین امکانی بی بهره باشند. از طرفی دیگر کسب 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه 25 درصد ایثارگران نیز باعث می شود تا قبولی در این سهمیه بسیار راحت تر شود و برخلاف سهمیه 5 درصد ایثارگران که در عمل، باید تا 90 الی 95 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد را کسب کرد، در سهمیه 25 درصد ایثارگران، تا حدود زیادی این 70 درصد تراز، واقعا اتفاق می افتد و فقط شاید در دانشگاه های درجه یک باشد که نیاز باشد تا عددی بالاتر از 70 درصد مورد نیاز باشد و تراز قبولی سهمیه 25 درصد ایثارگران به عددی مابین 80 تا 90 تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد برسد.

علاوه بر این امتیازات در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل برای این سهمیه عملا رایگان خواهد شد و آنها برای دانشگاه آزاد که شهریه ای نمی پردازند و برای نوبت دوم نیز به همین ترتیب و برای ظرفیت های مازاد و پردیس های خودگردان نیز تسهیلات بسیار خوبی برای کاهش شهریه و پرداخت آن دارند. این سهمیه سال به سال کمتر می شود و هر ساله تعداد داوطلبان دارای سهمیه 25 درصد ایثارگران کمتر و کمتر می شود. همچنین شانس بزرگ دیگری که سهمیه 25 درصد ایثارگران را تبدیل به بهترین سهمیه انتخاب رشته تجربی می کند، این است که حتی در سهمیه مناطق نیز مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرند.

انتخاب رشته تجربی سهمیه 25 درصد ایثارگران در یک نقطه نسبت به بقیه انتخاب رشته ها پیچیده تر می شود. این پیچیدگی از اینجا ناشی می شود که آخرین رتبه قبولی سهمیه 25 درصد ایثارگران در هر سال نوسانات شدیدی دارد و از سالی به سال دیگر بسیار متفاوت می شود. به همین دلیل است که نمی توان پیش بینی دقیقی از آخرین رتبه قبولی سهمیه 25 درصد ایثارگران به دست آورد و برای به دست آوردن آخرین رتبه قبولی سهمیه 25 درصد ایثارگران و تحلیل شانس قبولی نهایی داوطلبان این سهمیه، باید بسیار دقت کرد و اطلاعات بسیار بسیار بیشتری داشت و جالب اینجاست که تعداد مشاورانی که توانایی تحلیل آخرین قبولی سهمیه 25 درصد ایثارگران را دارند بسیار کم است و توصیه اکید می شود که داوطلبان سهمیه 25 درصد ایثارگران به مشاورانی مراجعه کنند که استاد تحلیل آخرین رتبه قبولی در این سهمیه هستند.

 

 

 

 

 

سهمیه خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته تجربی

سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان د رانتخاب رشته تجربی، جزء سهمیه هایی است که کمتر به آنها پرداخته شده است. نکات مهم این سهمیه ها برای انتخاب رشته این نکات است:

1- سهمیه رزمندگان حائز شرایط کسب 75 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است.

2- سهمیه خانواده شهدا حائز شرایط 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است.

3- سهمیه رزمندگان مختص کسانیست که حداقل 6 ماه حضور در جبهه داشته باشند.

4- سهمیه خانواد شهدا به بستگان درجه یک نسبی شهدا تعلق دارد، یعنی پدر، مادر، خوهر و برادر شهید.

5- تعداد داوطلبان در این دو سهمیه بسیار کم است.

6- سهمیه خانواده شهدا مانند سهمیه مناطق، توزیع ظرفیت می شود، یعنی بعد از کسر 25 درصد ظرفیت برای سهمیه 25 درصد ایثارگران و 5 درصد ظرفیت سهمیه 5 درصد ایثارگران، مابقی ظرفیت بین داوطلبان سهمیه مناطق و خانواد شهدا تقسیم می شود. با توجه به اینکه این توزیع ظرفیت دقیقا به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر سهمیه توزیع می شود، در عمل ظرفیت بسیار بسیار ناچیزی به خانواده شهدا می رسد که شاید در عمل اصلا قابل توزیع نباشد.

7- هم سهمیه رزمندگان و هم سهمیه خانواده شهدا، امکان بررسی شدن در سهمیه منطقه خود را نیز دارند.

نکات بالا برای انتخاب رشته تجربی در سهمیه های خانواد شهدا و رزمندگان کفایت می کند.

 

 

 

سهمیه مناطق محروم در انتخاب رشته تجربی

این سهمیه نیز یکی از سهمیه های خاص و البته خوب انتخاب رشته تجربی به حساب می آید. خوبی این سهمیه در این است که اولا ظرفیت کاملا جداگانه و ویژه خود را دارند که مختص خود آنهاست و از طرفی ظرفیت پذیرش برای آنها کاملا مخصوص خود آنها باقی خواهد ماند و چنین امتیازی باعث می شود تا داوطلبانی با رتبه های بسیار بد و عجیب و غریب حتی در رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی قبول شوند. مهم ترین نکته ای که در این سهمیه برای انتخاب رشته تجربی باید در نظر گرفته شود این است که سهمیه مناطق محروم تعهداتی را ایجاد می کند که پس از قبولی باید این تعهدات انجام بگیرد. انتخاب رشته تجربی برای سهمیه های مناطق محروم به نسبت سایر انتخاب رشته ها راحت تر است، زیرا در دفترچه کد رشته های هر منطقه محروم به طور کامل مجزا و مشخص است و دقیقا مخصوص همان منطقه است و هیچ کس دیگری نمی تواند این کد رشته ها را انتخاب کند. انتخاب رشته تجربی برای سهمیه های مناطق محروم زمانی قدری سخت تر می شود که داوطلب بخواهد در خارج از سهمیه مناطق محروم خود نیز انتخاب هایی را داشته باشد که در آن حالت مشمول سهمیه منطقه خود خواهند شد که طبیعتا در اکثر مواقع نه همه موارد، سهمیه منطقه آنها منطقه سه خواهد بود.

 

 

 

 

 

دفترچه انتخاب رشته تجربی 1402 سازمان سنجش

انتخاب رشته تجربی با دفترچه انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش معنا پیدا می کند. دفترچه انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش از سایت سازمان سنجش دانلود می شود و برای انتخاب رشته باید کد رشته های درج شده در این دفترچه را در فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش وارد کنید. دفترچه انتخاب رشته تجربی را می توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.

دفترچه انتخاب رشته تجربی

به محض انتشار دفترچه جدید انتخاب رشته تجربی مربوط به سال 1402، لینک دانلود آن در این صفحه قرار می گیرد و می توانید دفترچه جدید را دانلود کنید. البته در نظر داشته باشید که برای پیدا کردن کد رشته ها دقت زیادی لازم است که 3گام به خاطر سیستم بسیار پیشرفته انتخاب رشته خود، تمامی این کد رشته های جدید را به روزرسانی می کند و علاوه بر تعیین شانس قبولی در تمامی کد رشته های دفترچه سنجش انتخاب رشته تجربی، آنها را برای شما اولویت بندی کرده و کد رشته های دانشگاه های به روز دفترچه جدید را به شما می دهد که شما می توانید همان ها را در فرم انتخاب رشته سنجش 1402 وارد کنید.

 

 

 

تفسیر فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش

فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش، فرم پیچیده ای نیست و انتخاب رشته آنلاین در نرم افزار انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش، بسیار ساده است. در ابتدا یک سری تاییدیه ها از شما گرفته می شود. تاییدیه هایی مبنی بر درست بودن اطلاعات شناسنامه ای و ثبت نامی شما، اطلاعات مربوط به معدل دیپلم و سایر سوابق تحصیلی شما و سایر اطلاعات دیگر که در مراحل اولیه ثبت نام پر کرده بودید. فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش به شما این امکان را می دهد که اگر اطلاعاتی احتمالاً غلط باشد، خودتان قبل از تایید، آن را ویرایش و سپس تایید کنید. پس نگران غلط بودن این اطلاعات نباشید. در مرحله بعدی، شما باید کد رشته های خود را وارد کنید که حداکثر 150 کد رشته را می توانید وارد کنید. کد رشته محل های دوره های روزانه و نوبت دوم را به شرطی می توانید انتخاب کنید که در این دوره ها مجاز شده باشید. کد رشته های مربوط به پردیس های خودگردان، مازاد و مجازی دانشگاه های سراسری و دولتی را همگان می توانند وارد کنند. کد رشته های مربوط به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان نیز به شرط مجاز شدن در آنها، قابل درج در فرم انتخاب رشته 150 تایی سنجش است. کد رشته های دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی را به شرطی می توانید وارد کنید که کارت اعتباری علاقه مندی و انتخاب این دانشگاه های را خریداری کرده باشید که اگر قبلا تهیه نکرده اید در همین مرحله می توانید این کارت اعتباری را خریداری کنید که یک شماره سریال پس از خرید به شما داده می شود که شما باید این شماره سریال را در کادر مربوط به رشته های پیام نور و غیرانتفاعی وارد کنید تا امکان و مجوز انتخاب رشته دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی به شما در فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش داده شود.

یکی از مهم ترین نکات درباره انتخاب رشته کد رشته های نیمه متمرکز و دارای شرایط خاص مصاحبه و استخدام است. شما برخلاف گذشته، تعداد نامحدودی از این کد رشته ها را می توانید انتخاب کنید ولی فقط و فقط برای دو کد رشته محل از این کد رشته ها دعوت به مصاحبه می شوید. اگر در کد رشته هایی که در اولویت بندی بالاتر از این کد رشته قرار گرفته اند، قبول شوید دیگر در کد رشته های نیمه متمرکز دعوت به مصاحبه نخواهید شد. اگر در یک رشته متمرکز قبول شوید و برای رشته های متمرکز و یا دارای شرایط خاص مصاحبه دعوت به مصاحبه شدید و در نهایت قبول شدید، باید آن رشته نیمه متمرکز را برای تحصیل انتخاب کنید و قبولی شما در دوره متمرکز لغو می شود. بهتر است در فرم 150 تایی به نحوی این کد رشته ها را انتخاب کنید که اگر تمایلی به قبولی در آنها ندارید در انتخابهای اولیه قرار نگیرند البته اگر هم قرار بگیرند باز هم اتفاقی نمی افتد چون شما می توانید در مصاحبه آن شرکت نکنید و خود به خود این کد رشته ها را دیگر قبول نمی شوید. در کل، انتخاب کد رشته های نیمه متمرکز و دارای شرایط خاص به خاطر تعهداتی که ایجاد می کند و یا به خاطر بعضی موارد استخدامی و بورسیه ای بسیار حساس است و سعی کنید در انتخاب این کد رشته ها در فرم انتخاب رشته نهایت دقت را داشته باشید.

با توجه به تعداد بسیار زیاد کد رشته دانشگاه های تجربی در دفترچه، واقعاً انتخاب فقط 150 تا از این کد رشته ها بسیار بسیار دشوار است. تعداد کد رشته های پزشکی و دنداپزشکی و داروسازی به تنهایی چندین برابر تعداد کل انتخاب های فرم انتخاب رشته است و دلیل اینکه سخت ترین انتخاب رشته مربوط به انتخاب رشته تجربی است، همین مورد است. وجود کد رشته های دارای تعهد خدمت، کد رشته های نیمه متمرکز، کد رشته های مخصوص استخدام و کد رشته های داری مصاحبه و شرایط ویژه در کنار کد رشته های عادی باعث می شود تا انتخاب رشته تجربی یکی از کلافه کننده ترین و البته پیچیده ترین انواع تصمیمات در زندگی هر آدمی باشد و همین پیچیدگی باعث می شود که هر ساله تعداد بسیار زیادی از داوطلبان به اشتباه، انتخاب رشته کنند و کل مسیر سرنوشت خود را تغییر دهند.

 

 

 

 

 

آخرین رتبه های قبولی در انتخاب رشته تجربی

برای اینکه بتوانید یک انتخاب رشته تجربی موفق داشته باشید باید از آخرین رتبه های قبولی رشته های تجربی سال گذشته  با خبر باشید تا بدانید که با توجه به رتبه شما، سال گذشته در چه کد رشته ها و دانشگاه هایی پذیرفته شده اند. به دلیل تعداد بسیار زیاد کد رشته دانشگاه های دفترچه انتخاب رشته تجربی و از طرفی، حساس بودن آخرین رتبه قبولی به سهمیه مناطق و جنسیت، این آمار بسیار پیچیده می شود و فقط نرم افزارهای انتخاب رشته می توانند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهندئو متاسفانه بسیاری از نرم افزارهای انتخاب رشته به خصوص نسخه های رایگان آنها، به طور کامل این موارد را رعایت نمی کنند و در نتیجه اطلاعات گمراه کننده ای را به داوطلبان می دهند. نرم افزار اختصاصی انتخاب رشته کنکور سراسری 3گام سعی کرده است تا تمامی قوانین پذیرش و سهمیه بندی انتخاب رشته تجربی و دفترچه سازمان سنجش را رعایت کند تا دقیق ترین و موثق ترین و معتبرترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد که شما برای آشنایی بیشتر با نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری 3گام می توانید مطلب نرم افزار انتخاب رشته مجازی 3 گام در کنکور سراسری را مطالعه کنید و حتی می توانید مقایسه این نرم افزار با سایر نرم افزارهای انتخاب رشته را نیز بررسی کنید.

 

 

 

انواع دوره های تحصیلی دانشگاه ها برای انتخاب رشته تجربی

انواع دوره های تحصیلی در انتخاب رشته از این حیث اهمیت دارد که هر کدام از آنها شرایط ویژه ای را می طلبد. به طور کامل در مطلب انتخاب رشته کنکور سراسری، این دوره ها و شرایط آنها توضیح داده شده است. در اینجا فقط به این نکته اشاره می شود که تنها دوره رایگان برای تحصیل همان دوره روزانه است. دوره نوبت دوم یا همان دوره شبانه، دقیقا مانند دوره روزانه است و هیچ تفاوتی از نظر کیفیت مدرک و تحصیل با دوره روزانه ندارد و فقط شهریه تحصیل در این دوره از داوطلبان دریافت می شود. گران ترین دوره مربوط به پردیس های خودگردان است. ارزانترین شهریه مربوط به دانشگاه های پیام نور است. دوره های مجازی به صورت آنلاین و اینترنتی برگزار می شوند ولی برای امتحانات باید حضوری به محل تعیین شده بروید. دوره های مازاد مخصوص رشته های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است و دوره های نوبت دوم یا همان شبانه مخصوص رشته های وزارت علوم است. به نوعی دوره های مازاد معادل همان دوره های نوبت دوم است که شهریه دوره های مازاد تقریبا دو برابر (و حتی بیشتر) شهریه نوبت دوم می باشد. 

 

 

 

شهریه دانشگاه ها و نقش شهریه در انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی قطعا وابستگی شدیدی به توان مالی داوطلبان به پرداخت شهریه دارد. مثلا دوره های پردیس های خودگردان به دلیل بالا بودن شهریه در فرم انتخاب رشته بسیاری از افراد جایی ندارد و یا بسیاری از افراد که مشکل شهریه ندارند، حاضرند با رتبه های خیلی خوب که امکان قبولی ردوره های روزانه سایر شهرستان ها را دارند ولی نمی خواهند به شهرستان های دیگر غیر از محل سکونت خودشان بروند، دوره های دارای شهریه محل سکونت خودشان را در اولویت های بهتری نسبت به دوره های روزانه قرار می دهند و در کل مقدار بودجه و هزینه ای که خانواده ها حاضرند تا برای تحصیل داوطلب در دانشگاه ها بپردازند، کل انتخاب رشته تجربی را تحت الشعاع قرار می دهد و به نوعی اصلی ترین عاملی که بعد از رتبه داوطلب، فرم انتخاب رشته تجربی را تعیین تکلیف می کند همین قضیه شهریه است که در کنار دور یا نزدیکی به محل سکونت و کیفیت تحصیل در دانشگاه های مختلف، فرآیند انتخاب رشته تجربی را بسیار پیچیده می کند. درباره شهریه ها به طور کامل در مطلب انتخاب رشته کنکور سراسری صحبت شده است.

 

 

 

 

 

 

اولویت بندی انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش

اولویت بندی انتخاب رشته سازمان سنجش یک نکته بسیار مهم دارد و آن این است که حتما باید براساس علاقه مندی باشد و بالاتر گذاشتن یک انتخاب، دلیل برای افزایش شانس قبولی شما در آن انتخاب نیست. دلیل این امر این است که سازمان سنجش به ترتیب رتبه ها، انتخاب رشته ها را چک می کند. مثلا رتبه 1000، مورد بررسی قرار نمی گیرد تا زمانی که 14009 نفر قبل از آن تعیین تکلیف شده باشد. حالا اگر رتبه 14009، مثلا یک کد رشته را در ردیف 100 خود انتخاب کرده باشد که رتبه 1000 آن را در انتخاب اول خود گنجانده باشد تفاوتی در شانس قبولی آن کد رشته محل برای رتبه 1000 ایجاد نمی شود. اگر رتبه 14009، آخرین قبولی آن کد رشته محل باشد، رتبه 1000 که آن را در انتخاب یک گذاشته است قبول نمی شود چرا که در رتبه 14009، ظرفیت آن کد رشته تکمیل شده است. اولویت بندی زمانی ارزش دارد که فرم انتخاب رشته هر فرد نسبت به خود آن فرد بررسی می شود. مثلا اگر همین داوطلب رتبه 1000، بتواند در دوره روزانه علوم پزشکی دانشگاه کردستان قبول بشود ولی انتخاب اولش را دانشگاه پیام نور گذاشته باشد، در همان انتخاب اول قبول می شود و دیگر بقیه انتخاب های او لحاظ نمی شود. در واقع اولویت بندی غلط در فرم انتخاب رشته هر شخص است که باعث می شود سرنوشت شما تبدیل به کابوس بشود. پس بهتر است اولویت بندی براساس کیفیت رشته و دوره و دانشگاه و همچنین علاقه باشد تا هیچوقت از آن پشیمان نشوید. اگر تعداد کد رشته هایی که دارید اولویت بندی می کنید بیشتر از 150 تا شد باید سعی کنید از انتخاب های رویایی بالاتر کم کنید. بهتر است انتخاب های اولیه شما جاهایی باشد که شما بسیار به آنها علاقه دارید حتی اگر شانس قبولی شما در آنها صفر باشد و به همین ترتیب که پایین تر می آیید، رفته رفته کد رشته هایی را بزنید که شانس قبولی شما در آنها بیشتر است و در نهایت در انتهای فرم انتخاب رشته 150 تایی، کد رشته دانشگاه هایی را قرار دهید که شانس قبولی شما در آنها قطعا صد در صد است. البته باز هم تذکر می دهیم که شانس قبولی نسبت به علاقه مندی شما فاکتور دوم حساب می شود و اولین اصل رعایت علاقه مندی است. در ضمن در اولویت بندی خود علاوه برعلاقه، استعداد و توانایی خود را هم مد نظر داشته باشید. نرم افزار 3گام یک آزمون استعداد سنجش تحصیلی و شغلی نیز دارد که توصیه می شود در آن شرکت کنید و پیشنهادهای نرم افزار را نیز مورد بررسی قرار دهید.

 

 

 

انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد

انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد برخلاف انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش یا همان انتخاب رشته تجربی سراسری، ساده تر است. زیرا هم تعداد کد رشته های آن کمتر است و هم اینکه تعداد انتخاب های آن محدود است و بیشتر از 20 تا نیست. توجه داشته باشد که انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد برای رشته تجربی داری نکات زیر است:

1- انتخاب رشته با آزمون تجربی دانشگاه آزاد محدود به 20 انتخاب است.

2- انتخاب رشته تجربی و با آزمون دانشگاه آزاد نیز باید براساس علاقه مندی اولویت بندی شود و همان نکاتی که در اولویت بندی سراسری تجربی تذکر داده شد، همان نکات نیز باید در انتخاب 20 تایی دانشگاه آزاد نیز رعایت شود.

3- رشته های با آزمون دانشگاه آزاد در رشته تجربی شامل رشته های زیر خواهد بود:

پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، پرستاری، هوشبری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، تغذیه، صنایع غذایی، زیست شناسی، شیمی، بهداشت عمومی و محیط و حرفه ای و مواد غذایی.

4- لطفا دقت کنید که رشته های پر طرفداری مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و رادیولوژی در دانشگاه آزاد پذیرش ندارند.

5- دانشگاه آزاد نیز مانند دانشگاه های سراسری، دوره ای به نام مازاد دارد که شهریه آن دو برابر دانشگاه آزاد عادی خواهد بود.

6- قبولی در رشته های پرطرفدار تجربی مانند پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های آزاد مانند دانشگاه های سراسری سخت است و نیازمند رتبه های خوبی است.

7- شما فقط و فقط حق انتخاب رشته کد رشته هایی را دارید که در کنکور آن شرکت کرده اید، یعنی حق ندارید کد رشته های با آزمون رشته های ریاضی یا انسانی را نیز انتخاب کنید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای رشته های بدون کنکور شرایط کاملا متفاوتی را در انتخاب رتشه تجربی خواهد داشت. این شرایط عبارتند از:

1- تعداد انتخاب ها در انتخاب رشته بدون آزمون نامحدود است ولی برای هر انتخاب باید یک کارت اعتباری خریداری کنید. یعنی هر کارت اعتباری امکان انتخاب یک کد رشته را به شما می دهد.

2- انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد بدون محدودیت و ممنوعیت در انتخاب رشته از گروه های دیگر است. یعنی داوطلبی که کنکور انسانی داده است می تواند کد رشته های ریاضی و یا تجربی بدون آزمون را نیز انتخاب کند.

3- انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد نیز وابسته به سوابق تحصیلی شماست و ربطی به رتبه شما ندارد.

4- انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد ربطی به شرکت شما در کنکور هم ندارد و حتی اگر در کنکور هم ثبت نام نکرده باشید حق انتخاب رشته را دارید.

5- رشته های پر طرفدار و دانشگاه های آزاد پر طرفدار در همان روزهای اولیه و حتی ساعات اولیه تکمیل می شوند پس بهتر است هر چه سریعتر انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد خود را حداقل در رشته های پر طرفدار بدون آزمون و دانشگاه های درجه یک آزاد انجام دهید که مبادا ظرفیتی برای انتخاب آنها باقی نماند.

 

 

 

 

 

مشاوره انتخاب رشته تجربی- حرف آخر

در کل برای اینکه بهترین نوع اولویت بندی را در انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 داشته باشید، سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید:

1- علاوه بر رشته های زیر گروه پزشکی شامل دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی، حتما به رشته های زیر گروه پیراپزشکی مثل علوم آزمایشگاهی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی، پرتوشناسی (رادیولوژی)، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری و ... نیز نیم نگاهی داشته باشید. بعد از رشته های پزشکی، این رشته ها، جزء رشته های دارای بازار کار خوب و با درآمد مناسب هستند.

2- اگر به گروههای غیر پزشکی نظیر شیمی و زیست شناسی علاقه من هستید باید بدانید که یا باید با لیسانس بلافاصله به دنبال کار باشید و یا این که تا مقطع دکترا در این رشته ها تحصیل کنید. در نظر داشته باشید که این رشته ها بهترین رشته های ایران برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا هستند و بهترین شرایط بورسیه مخصوص این رشته هاست.

3- برای اولویت بندی رشته های تجربی بهتر سعی کنید با توجه به رتبه خود بدین ترتیب عمل کنید. ابتدا رویایی ترین و بهترین انتخابهای خود را در فرم انتخاب رشته سنجش مخصوص گروه تجربی وارد کنید. می توان گفت که بهتر است از 150 انتخاب حداقل 30 انتخاب، انتخابهای رویایی باشد که شما حتی شانس قبولی در آنها را ندارید. رشته هایی با کیفیت و در دانشگاههایی خوب. سعی کنید 50 انتخاب خود را انتخابهای خوشبینانه بچینید. انتخاب هایی که اگر خوش شانس باشید در آنها قبول می شوید و 50 انتخاب بعدی خود را انتخابهایی با احتمال قوی در قبولی را قرار دهید. 20 انتخاب آخر مخصوص انتخابهایی است که صد در صد در آنها قبول هستید.

4- رشته های مهندسی کشاورزی از نظر بازار کار به حاشیه رانده شده اند و رشته هایی مانند زمین شناسی محجور مانده اند. در مجموع با این وضعیت نا به سامان در سایر رشته های تجربی چه سبکی از انتخاب رشته پاسخگو خواهد بود؟

پیشنهاد ما این است که در ابتدا این را در نظر بگیرید که قرار است تا آخر عمر با این رشته زندگی کنید و این انتخاب یک انتخاب موقتی نیست. عملا از فرآیند کسب درآمد تا ازدواج و سالمندی شما، این انتخاب، زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس با دید بلند مدت به موضوع نگاه کنید. به جای این که دچار کابوس حسرت شوید که چرا اینگونه انتخاب رشته کردم، با دیدی باز انتخاب رشته کنید. از کسانی که می دانند و در این زمینه متخصص هستند کمک بگیرید. قطعا مسائلی وجود دارد که شما در این سن کم اصلا به آنها فکر نمی کنید ولی 10 سال بعد یقه شما را در پیچهای تند زندگی می گیرند.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

انتخاب رشته کنکور سراسری

نرم افزار مجازی کنکور سراسری