معرفی کامل رشته های علوم تجربی
معرفی کامل رشته های علوم تجربی

 

 

رشته های تجربی – معرفی کامل رشته های دانشگاهی تجربی

هر ساله بزرگترین مجموعه کنکور سراسری کشور را گروه علوم تجربی تشکیل می دهد، به طوری که در سال 98 تعداد شرکت کنندگان در این آزمون به 637 هزار و 94 داوطلب رسید و نیمی از داوطلبان کل گروه های کنکور  سراسری را به خود اختصاص داده است. با توجه به حجم زیاد داوطلبان و طیف وسیع رشته های علوم تجربی در مقطع کارشناسی، در انتخاب رشته گروه تجربی باید با دقت بسیار انجام شود. علاوه بر داوطلبان کنکور سراسری علوم تجربی تعداد زیادی از داوطلبان هم در رشته های بدون کنکور تجربی اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته صرفا براساس سوابق تحصیلی می کنند که این مورد هم بر تعداد داوطلبان این گروه آزمایشی افزوده است. 

پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری یا انتخاب رشته های بدون کنکور، می بایست علایق خود را شناسایی کنیم و به طور کامل رشته های مختلف مقطع کارشناسی تجربی را بشناسیم تا بتوانیم با شناخت کامل از رشته ها و توانمندی های خود دست به انتخابی عاقلانه بزنیم.

علاوه بر این با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته می توان احتمال قبولی خود را در رشته مورد علاقه مان بررسی کنیم. برای این کار به نرم افزاری نیازمندیم که طبق استاندارد های سازمان سنجش و دقیقا منطبق بر عوامل و مسائل موثر در انتخاب رشته ازجمله سهمیه ها، نتایج را به ما اعلام کند.

 

 

یکی دیگر از امکاناتی که علاوه بر آشنایی و شناخت رشته ها و کمک از مشاوران برای شناسایی توانمندی های خود در روند انتخاب رشته به کار می آید، آزمون استعدادهای شغلی و تحصیلی هالند است. با استفاده از این آزمون می توان به توانمندی ها و استعدادهای خود پی ببریم. این آزمون در نرم افزار انتخاب رشته علوم تجربی 3گام وجود دارد.

 

 

لیست رشته های تجربی 

در ادامه به معرفی مهم ترین و پرطرفدار ترین رشته های گروه علوم تجربی می پردازیم. در این مطالب معرفی کامل رشته های علوم تجربی، وظایف فارغ التحصیلان رشته و حوزه های کاری آنان، دوره تحصیل رشته ها، آینده تحصیل رشته های علوم تجربی، امکان مهاجرت، دانشگاه های برتر، وضعیت اشتغال، مزایا و معایب و ... به طور کامل آمده است. برای اطلاع از جزئیات نحوه بررسی رشته های تجربی می توانید بعد از جدول پایین عواملی که در هر رشته برای معرفی آن در نظر گرفتیم را مطالعه کنید.

 

 

جدول لیست رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی

معرفی کامل رشته پزشکی معرفی کامل رشته داروسازی معرفی کامل رشته دندانپزشکی 
معرفی کامل رشته پرستاری معرفی کامل رشته فیزیوتراپی

معرفی کامل رشته زمین شناسی

معرفی کامل رشته بینایی سنجی معرفی کامل رشته هوشبری معرفی کامل رشته گفتاردرمانی
معرفی کامل رشته مامایی معرفی کامل رشته شنوایی سنجی معرفی کامل رشته اتاق عمل
معرفی کامل رشته دامپزشکی معرفی کامل رشته مهندسی منابع طبیعی معرفی کامل رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
معرفی کامل رشته مهندسی کشاورزی معرفی کامل رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی معرفی کامل رشته علوم تغذیه
معرفی کامل رشته علوم آزمایشگاهی معرفی کامل رشته شیمی معرفی کامل رشته زیست شناسی

 

 

معرفی رشته های تجربی - عوامل موثر 

رشته های دانشگاهی تجربی برای داوطلبان این گروه آزمایشی از اهمیت بالایی برخوردار هستند لذا برای آشنایی با رشته های تجربی سعی کرده ایم به صورت مفصل در مورد فاکتورهای اساسی در معرفی رشته های دانشگاهی تجربی بپردازیم تا داوطلبان بتوانند با خواندن این مطالب در مورد رشته تحصیلی خود بهتر تصمیم گیری کنند. در معرفی یک رشته برای تحصیل عوامل مختلفی می توانند تاثیرگذار باشند که ممکن است هنگام انتخاب رشته به آن ها نیاز پیدا کنیم. در تصویر پایین 12 عامل اصلی که در معرفی رشته های تجربی در نظر گرفتیم را مشاهده می کنید. در واقع شما برای داشتن انتخابی درست و پیدا کردن یک دید مناسب از هر رشته به بررسی این عوامل نیاز دارید و ما سعی کرده ایم در معرفی همه رشته های تجربی این 12 عامل را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که خیلی از داوطلبان و دانش آموزان تنها به صورت تک عاملی و یا به صورت کلی به تحقیق در مورد رشته های تجربی می پردازند و همواره از مشاوران سوالاتی برای پیدا کردن " پردرآمدترین رشته های تجربی"، "پرطرفدارترین رشته های تجربی"، "بهترین رشته های تجربی"  می پرسند در صورتی که باید حواستان باشد ممکن است برخی از شغل های رشته تجربی در نگاه اول بسیار پر درآمد باشند در صورتی که سختی کار بالایی داشته باشند یا خطر محیطی زیادی داشته باشند. پس باید سعی کنید همه عوامل را با هم بررسی کنید و در مجموع به جمع بندی برسید که کدام یک از رشته های تجربی برای شما مناسب تر است ما هم در معرفی رشته های تجربی این موضوع را رعایت کرده ایم و با مطالعه این مطالب می توانید به راحتی در مورد مناسب بودن یک رشته برای خودتان تصمیم بگیرید.در ادامه مطلب به توضیحات هر یک از این عوامل می پردازیم و این که هر کدام چگونه در معرفی رشته های بررسی شده اند و چرا باید مهم باشند.

 

معرفی رشته های تجربی - عوامل موثر
عوامل موثر معرفی رشته های تجربی

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل علاقه

شاخه های علوم تجربی از تنوع خوبی برای انتخاب رشته برخوردارند ولی باید توجه داشت که عامل علاقه مند بودن به رشته، یکی از اساسی ترین و مهم ترین فاکتورها برای انتخاب رشته علوم تجربی می باشد و در واقع این عامل حرف اول را برای تحصیل در رشته های تجربی می زند. خیلی ها می گویند علاقه دیگر کلیشه شده استو با علاقه نمی توان به درآمد زایی رسید البته از نظر ما هم صرف داشتن علاقه هم به تنهایی کافی نخواهد بود. اگر داوطلبان به رشته ای که می خواهند انتخاب کنند علاقه کافی داشته باشند؛ برای تحصیل در آن رشته انگیزه کافی خواهند داشت تا به راحتی بتوانند از پس سختی های آن بر بیایند. داشتن انگیزه نوعی نیروی همیشگی در وجود داوطلبان علوم تجربی است که به عنوان یک عامل درونی به پیشرفت تحصیلی آن ها خواهد انجامید لذا به هنگام انتخاب رشته حتما به این فاکتور توجه لازم را داشته باشید. قابل ذکر است که عامل علاقه در انتخاب رشته های تجربی حتی می تواند منجر به بازار کار شود.

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل بازار کار

از دیگر عوامل مهمی که در انتخاب تمام رشته های تجربی مورد توجه داوطلبان قرار می گیرد بحث بازار کار آن رشته می باشد. در واقع آشنایی با بازار کار رشته های تجربی یکی از ارکان اساسی در معرفی رشته های تجربی به شمار می آید. این دغدغه مهمی برای داوطلبان رشته های تجربی است که آیا بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن از یک رشته می توانند وارد بازار کار شاخه های علوم تجربی شوند یا نه؟! در ادامه می خواهیم پاسخی جامع و کامل برای این سوال داشته باشیم. داوطلبان برای انتخاب از میان رشته های تجربی باید لیستی از فاکتورهای مهمی را که شخصا در انتخاب رشته مورد توجه قرار می دهند تهیه کرده و در این لیست به فاکتور بازار کار، امتیاز دهند و مشخص کنند که در درجه چندم اهمیت برای آن ها قرار دارد از طرف دیگر باید توجه کنند که ممکن است یک رشته بازار کار خوبی داشته باشد ولی با روحیه داوطلب سازگار نداشته باشد، برای مثال رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین شاخه های علوم تجربی به شمار می آید ولی آیا همه داوطلبان می توانند فقط به خاطر بازار کار، آن را انتخاب کنند؟ مسلما پاسخ منفی خواهد بود چرا که ممکن است داوطلب به رشته پزشکی علاقه داشته باشد ولی دیدن خون یا محیط بیمارستان با روحیه وی سازگار نباشد لذا توصیه می شود که هنگام انتخاب رشته های تجربی، به سازگار بودن رشته با روحیات خود دقت لازم را داشته باشید.

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل مدت زمان ورود به بازار کار

همانطور که در بحث بازار کار رشته های تجربی هم در مورد آن توضیح دادیم باید که وضعیت شغلی و بازار کار بسیاری از رشته های دانشگاهی تجربی، متوسط به بالا می باشد اما باز بستگی به رشته های تاپ و کمتر شناخته شده هم بستگی دارد. عامل مدت زمان ورود به بازار کار در رشته هایی مانند پرستاری، علوم آزمایشگاهی و دندان پزشکی پایین بوده و متخصصان این رشته بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار رو به رشد این رشته ها می شوند. از طرف دیگر رشته هایی مانند مهندسی منابع طبیعی، علوم و مهندسی صنایع غذایی و شنوایی سنجی از مدت زمان ورود به بازار کار نسبتا متوسطی برخوردار هستند و و فارغ التحصیلان آن با سرعت آهسته تری جذب بازار کار این رشته می شوند زیرا بازار کار این رشته ها به مهارت ها و تجربیات فردی آن ها وابسته است. اما رشته هایی مانند گفتار درمانی و دامپزشکی از سرعت متوسط به بالایی در مدت زمان ورود به بازار کار رشته های تجربی برخوردار هستند. لذا به داوطلبان تمام رشته های تجربی پیشنهاد می کنیم که قبل از هر گونه اقدام برای انتخاب این رشته ها، عامل مدت زمان ورود به بازار کار را مد نظر قرار دهند چرا که تعدای از داوطلبان علاقه مند هستند که بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن وارد بازار کار رشته خود شوند. لازم به ذکر است هر چقدر رشته تحصیلی داوطلبان دارای مهارت های تخصصی بیشتری باشد به همان اندازه هم ورود به بازار کار آن هم سریعتر خواهد بود چون دیگر فارغ التحصیلان مجبور نیستند مهارت های لازم را در بیرون از دانشگاه کسب کنند.

 

معرفی رشته های تجربی - عامل درآمد

داوطلبان رشته های دانشگاهی تجربی به هنگام انتخاب رشته برای ورود به داشنگاه حتما باید از خودشان بپرسند که آیا پر درآمدن بودن رشته مورد نظر، برای آن ها مهم است یا نه؟ و اگر مهم است چه امتیازی به آن می دهند؟! ملاک پر درآمد بودن در انتخاب رشته های تجربی به ویژه در جامعه ما یکی از کلیدی ترین ملاک ها به شمار می آید. بسیاری از داوطلبان ممکن است این ملاک را در صدر ملاک های انتخابی خود قرار دهند که این به شخصیت هر داوطلب بستگی دارد. البته باید دقت کنید که ملاک پر درآمد بودن رشته تا حد زیادی به گرایش های جامعه و روندهای مصرفی آن ها بستگی دارد؛ برای مثال از میان شاخه های تجربی، متخصصان زیبایی و پوست و مو از پر درآمدترین رشته ها در جامعه ما محسوب می شوند چرا که روند کلی جامعه به سمت زیبا شدن و زیباتر دیده شدن پیش می رود. پس داشتن نوعی شم جامعه شناسی می تواند به داوطلبان کمک کند تا رشته های پر درآمد را از میان تمام رشته های تجربی تشخیص دهند و برای تحصیل در آن آماده شوند. به داوطلبان گرامی توصیه می شود که همه ملاک های انتخاب رشته به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرند و صرف داشتن یک ملاک، معیارهای دیگر را کم رنگ نکند.

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل شناخته بودن

معیار شناخته بودن یک رشته در معرفی رشته های تجربی به داوطلبان تاثیر به سزایی دارد. شاید خودتان هم دیده یا تجربه کرده باشید تا کسی می خواهد در رشته پزشکی تحصیل کند در خانواده و در میان اطرافیان به وی خانم دکتر یا آقای دکتر گفته می شود که این در درجه اول به شناخته بودن آن رشته در جامعه و پرستیژ داشتن آن بر می گردد. اما ممکن است بسیاری از شاخه های علوم تجربی هم وجود داشته باشند که در جامعه شناخته شده نیستند یا کمتر شناخته شده اند. برای مثال رشته ای مانند زمین شناسی را در نظر بگیرید که از میزان شناخته شدن متوسط به پایین برخوردار است و با شناخته بودن رشته ای مانند پزشکی، زمین تا آسمان فرق دارد. بحث شناخته بودن یک رشته در جامعه به خودی خود به فارغ اتحصیلان آن رشته نوعی پرستیژ یا منزلت اجتماعی و شغلی هم می بخشد که بسیاری از داوطلبان ممکن است تحت تاثیر همین جو قرار گرفته و بدون توجه به فاکتورهای دیگر، آن رشته را انتخاب کنند. شناخته شدن رشته های تجربی تا حدودی مهم است ولی نه به آن اندازه که تنها ملاک برای انتخاب رشته باشد.

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل درجه سختی کار

تمام رشته های تجربی نسبت به ویژگی های ذاتی که دارند ممکن است از درجه سختی بیشتر یا کمتری در کار برخوردار باشند. در بحث عامل علاقه داشتن به رشته بیان شد که علاقه باعث می شود که آدم سختی های ناشی از آن رشته را هم دوست داشته باشد یا بخواهد تحمل کند. ولی باز داوطلبان در انتخاب رشته های دانشگاهی تجربی باید دقت داشته باشند به درجه سختی کار در رشته مورد نظر خود توجه کنند؛ زیرا که امکان دارد این معیار موجب سرد شدن دواطلب از تحصیل در آن رشته شود. برای مثال رشته ای مانند پرستاری که دارای شیفت های شغلی مختلف است را هر کسی نمی تواند انتخاب کند چون درجه سختی کار در آن متوسط به بالا بوده و اراده ای محکم می طلبد. از طرف دیگر محیط بیمارستان و سر و کار داشتن با بیماران مختلف در رشته پرستاری بر درجه سختی این رشته می افزاید لذا داشتن اطلاعات کامل و جامع به هنگام انتخاب رشته های تجربی یکی از ضروریات است. داوطلبان برای شناخت درجه سختی شاخه های تجربی در درجه اول باید به یک شناخت از توانایی و توانمندهای خود دست پیدا کرده باشند چرا که داشتن آستانه توانمندی بالا در کارهای سخت و علاقه داشتن به کار در محیط های دارای درجه سختی کار از مهم ترین بنیان های کار کردن در رشته انتخابی می باشد. پس توجه به ویژگی های شخصیتی در معیار درجه سختی کار یک رشته نقشی حیاتی دارد ولی دسته ای از داوطلبان ممکن است نسبت به این عامل بی تفاوت عمل کنند یا ممکن است دسته ای هم به کارهای پشت میز نشینی و به اصطلاح راحت علاقه داشته باشند؛ به هر حال هر داوطلب به هنگام انتخاب رشته های دانشگاهی تجربی حتما می بایست به شناختی از ویژگی های شخصیتی خود دست یافته باشد تا بتواند انتخابی معقول و منطقی داشته باشد.

 

معرفی رشته های تجربی - عامل درصد قبولی

رشته ها تجربی در مقایسه با رشته های گروه آزمایشی علوم انسانی و ریاضی از رقابت و فشردگی بیشتری برخوردار است و بیشتر داوطلبان در کنکور تجربی شرکت می کنند. این امر هم به نوبه خود بر درصد قبولی در انتخاب رشته های تجربی تاثیرگذار است. در رشته های پر رقابت و به اصطلاح تاپ شاخه های علوم تجربی، پذیرفته شدن کار آسانی نیست و داوطلبان می بایست همه هم و غم خود را برای آن به کار گیرند. رقابت در پنج زیرگروه علوم تجربی مانند: پزشکی، پیراپزشکی، دندان پزشکی، پرستاری و مامایی و هوشبری بسیار بیشتر است زیرا که بر طبق ملاک هایی که در بالا اشاره شد بیشتر داوطلبان این رشته ها را از میان تمام رشته های تجربی ترجیح می دهند لذا به رقابت فشرده می انجامد. اما برای پذیرفته شدن در این رشته ها و داشتن سهمی از درصد قبولی، داوطلبان باید نسبت به رقبای خود یک سر و گردن بیشتر از بنیه علمی و استعداد تحصیلی برخوردار باشند. بنیه علمی هر داوطلب تاثیر مستقیمی در کسب رتبه قبولی دارد و از طرف دیگر نباید عامل سخت کوشی و پشتکار مداوم را از دیده دور نگاه داشت. به قول یک ضرب و المثل ایرانی"هر که بامش بیش، برفش بیشتر" در واقع جدای از بنیه علمی، عامل پشتکار و سخت کوشی می تواند وجه تمایز یک داوطلب از داوطلبان دیگر در به دست آوردن سهمی از درصد قبولی آن رشته باشد به ویژه در رشته های دانشگاهی تجربی که مستقیما به تلاش فرد برای موفقیت در آن رشته بستگی دارد. لذا به داوطلبان توصیه می کنیم که با یک اراده فولادی و پشتکاری مدام خود را برای کنکور علوم تجربی آماده نمایند.

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل شانس قبولی در دانشگاه های برتر

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، شانس قبولی در دانشگاه های برتر در انتخاب رشته های تجربی تا حد زیادی به رقابتی بودن آن رشته و ظرفیت پذیرش آن بستگی دارد. هر چقدر میزان ظرفیت پذیرش رشته های تجربی کم یا زیاد باشد به همان اندازه ارتباط مستقیمی با رقابتی بودن آن رشته دارد. پر واضح است که داوطلبان شاخه های علوم تجربی برای پذیرفته شدن در دانشگاه ها برتر کشور با هم در رقابت هستند. لذا شانس قبولی در دانشگاه های برتر رشته های تجربی نصیب کسانی می شود که بتوانند با تلاش مداوم مطالعه منسجم و هدفمند داشته باشند. مسلما پذیرفته شدن در دانشگاه های رتبه یک برای بسیاری از داوطلبان امری خواستنی است اما ممکن برای دسته ای از داوطلبان هم این امر مهم نباشد و صرف قبول شدن در آن رشته در دیگر دانشگاه ها، آن ها را راضی کند. باید یادآور شد شانس قبولی در دانشگاه های برتر به هدف داوطلبان بستگی دارد. عده ای از داوطلبان ممکن است فقط رشته را به عنوان هدف در دنظر بگیرند ولی تعدادی هم ممکن است هم رشته و هم دانشگاه برایشان مهم باشد. کسانی که هر دو عامل رشته ودانشگاه را مهم می دانند باید تلاششان در مقایسه با کسانی که فقط رشته برایشان مهم است، هم باید دو چندان باشد. پس داوطلبان تمام رشته های تجربی باید در قدم اول هدف خود را مشخص کنند و سپس برای دست یافتن به آن هدف تمام تلاش خودشان را به کار گیرند.  

 

معرفی رشته های تجربی - عامل امکان ادامه تحصیل

یکی از معیارهای دیگر که در معرفی رشته های تجربی به داوطلبان این گروه آزمایشی تاثیر دارد، امکان ادامه تحصیل در رشته مورد نظر می باشد. البته در ابتدا باید مشخص شود که داوطلب بعد از پذیرفته شدن در دانشگاه، وارد بازار کار خواهد شد یا می خواهد ادامه تحصیل بدهد؟! این سوال تا حدودی پاسخ را واضح تر می کند چرا که برای کسانی که مستقیما می خواهند بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار یکی از رشته های دانشگاهی تجربی شوند شاید ادامه تحصیل در آن رشته دیگر از اهمیت کمتری برخوردار باشد ولی برای آن دسته از داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته های تجربی را دارند، این فاکتور مهم و حیاتی می باشد. در معرفی رشته های دانشگاهی تجربی باید گفت که خوشبختانه اکثر رشته ها، امکان ادامه تحصیل در آن ها وجود دارد. لذا به داوطلبان یادآوری می کنیم که به هنگام انتخاب رشته حتما امکان ادامه تحصیل را در رشته مورد علاقه خود بررسی کنند.

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل امکان بورسیه تحصیلی

تعدادی از داوطلبان هنگام آشنایی با رشته های تجربی، عامل بورسیه تحصیلی را برای رشته های تجربی مورد توجه قرار می دهند. چنانچه در بالا هم گفته شد شاید برای بسیاری از داوطلبان مهم نباشد که امکان بورسیه تحصیلی رشته انتخابی اش وجود داشته باشد یا نداشته باشد! اما برای تعدادی از داوطلبان که می خواهند در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهند عامل امکان بورسیه تحصیلی رشته های دانشگاهی تجربی مهم می باشد. شایان ذکر است که هم رشته های شناخته شده و هم رشته های کمتر شناخته شده گروه علوم تجربی امکان بورسیه تحصیلی را در بسیاری از دانشگاه های برتر جهان را دارند. اما این عامل هم مانند بسیاری از عوامل پیش گفته به هدف و پشتکار داوطلب بستگی دارد. شرط داشتن معدل A، رزومه علمی و قوی، شرط سنی، داشتن مدرک زبان انگلیسی یا سایر زبان های موجود در کشور مقصد از معیارهای مهم در گرفتن بورسیه تحصیلی از دانشگاه های جهان می باشند لذا داوطلبانی که قصد گرفتن بورسیه تحصیلی دارند باید نسبت به این عوامل توجه لازم را داشته باشند. 

 

 

معرفی رشته های تجربی - عامل خطرپذیری

عامل خطرپذیری هم در بسیاری انتخاب رشته های تجربی برای داوطلبان این گروه مهم می باشد. تعدادی از رشته های دانشگاهی تجربی دارای عامل خطرپذیری هستند به ویژه رشته های که در آزمایشگاه باشند یا با اشعه های خطرناک سر و کار داشته باشند. برای مثال رشته ای مانند علوم آزمایشگاه درجه خطرپذیری بسیار بالاتری نسبت به سایر رشته های تجربی دارد زیرا که متخصصان این رشته در آزمایشگاه و در معرض مواد آلوده و اشعه ها قرار دارند و در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی و بهداشتی ممکن است به بیماری های چون سرطان مبتلا گردند. یا مثلا کار در رشته ای مانند شیمی هم از درجه خطرپذیری بالایی برخوردار است چرا که متخصصان این رشته در معرض مواد شیمیایی قرار دارند و ممکن است به بروز بیماری هایی در آن ها منجر شود. به داوطلبان این دسته از رشته های تجربی توصیه می شود که در زمان انتخاب رشته به این عامل توجه کنند که در دوره تحصیل خود دچار مشکل نشوند.

 

معرفی رشته های تجربی - عامل آرامش و امنیت روانی

در معرفی رشته های تجربی عامل آرامش و امنیت روانی هم یکی از معیارهای مهم برای داوطلبان این رشته می باشد. البته باید توجه داشت عامل آرامش و امنیت روانی به علاقه داوطلب به آن رشته هم بستگی دارد به طوری که هر چقدر سطح علاقه بیشتر باشد سطح آرامش و امنیت بیشتری را هم به همراه خواهد داشت. تعدادی از رشته های دانشگاهی تجربی مانند داروسازی، پزشکی، مامایی و علوم آزمایشگاهی دامپزشکی از آرامش و امنیت روانی متوسط به بالایی برخوردار هستند. علاوه بر عامل علاقه، عامل بازار کار خوب و پر رونق هم سبب آرامش خاطر و امنیت روانی فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های تجربی می شود. لذا داوطلبان باید همه عوامل موثر در معرفی رشته های تجربی را با هم در نظر بگیرند تا بتوانند تصمیم گیری منطقی تری هم داشته باشند.

 

معرفی رشته های تجربی - کلام آخر

تمام عوامل موثر بر معرفی رشته های تجربی در این مطلب مورد بررسی قرار گرفتند اما در نظر گرفتن یک عامل بدون توجه به عوامل دیگر می تواند برای داوطلبان این رشته ها، هزینه در بر داشته باشد. برای مثال ممکن است از میان عوامل موثر بر معرفی رشته های دانشگاهی تجربی عامل شناخته شدن برای یک داوطلب مهم تر از سایر عوامل باشد یا برای داوطلبی دیگر عامل بازار کار مد نظر باشد؛ ولی برای تصمیم گیری بهتر و منطقی تر، می بایست حد متوسطی از همه عوامل در نظر گرفته شود تا به نتیجه دلخواه منتهی گردد. علاوه بر این داوطلبان می توانند به هر یک از عوامل متناسب با درجه اهمیتی که به آن می دهند امتیازبندی داشته باشند که این هم می تواند به نتیجه گیری معقولانه ای بینجامد.