انصراف از دانشگاه فرهنگیان

عوامل و دلایل مختلفی وجود دارد که دانشجویی بخواهد از دانشگاه فرهنیگان انصراف بدهد. یک نکته مهمی که در انصراف از دانشگاه فرهنگیان وجود دارد این است که دانشجو باید با تمامی شرایط و قوانین تعیین شده توسط دانشگاه فرهنگیان آشنا باشد و طبق اصول گفته شده اقدام به انصراف از دانشگاه فرهنگیان کند. همانطورکه گفته شد در پی انصراف از دانشگاه فرهنگیان دانشجو باید هزینه ای مشخص را به عنوان جریمه پرداخت کند که مبلغ هزینه نسبت به قوانین و سیاست های دانشگاه ها تعیین می شود. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اقدام به انصراف از دانشگاه فرهنگیان پیش از ثبت نمرات و پایان نیمسال دوم، منجر به محرومیت یک سال از انتخاب رشته روزانه کنکور می شود. در ادامه به بررسی بیشتر شرایط انصراف از دانشگاه فرهنگیان می پردازیم.

 

شرایط انصراف از دانشگاه فرهنگیان

همانطور که گفته شد عوامل و دلایل مختلفی وجود دارد که دانشجو تصمیم به انصراف از دانشگاه فرهنگیان می گیرد. از جمله این دلایل می توان به بی علاقگی به رشته دانشگاهی و تمایل به تحصیل در رشته دیگر، هزینه های زیاد مربوط به تحصیل و رفت و آمد، شرایط سخت تحصیل و روش تدریس نامناسب اساتید در دانشگاه اشاره کرد اما سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا به شرایط و قوانین مهم انصراف از دانشگاه فرهنگیان مسلط هستید؟

  • اگر در کنکور سراسری رتبه قبولی و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان را کسب کرده اید باید حداقل 2 ترم را در دانشگاه تحصیل کرده باشید و پس از 2 ترم می توانید اقدام به انصراف کنید.
  • اگر دانشجویی در طول 2 ترم اولیه اقدام به انصراف از دانشگاه فرهنگیان کند اجازه انتخاب رشته و اخذ پذیرش روزانه را برای یک سال نخواهد داشت.
  • اگر قصد انصراف از دانشگاه فرهنگیان دارید باید نمرات مربوط به ترم دوم تحصیلی در سیستم گلستان دانشگاه فرهنگیان ثبت شود و پس از آن امکان انصراف برای دانشجو وجود خواهد داشت.
  • اگر دانشجویی واجد شرایط انصراف باشد و طبق قوانینی تعیین شده واحد دانشگاه خود اقدام به انصراف کرده باشد، امکان اخذ پذیرش دانشگاه های روزانه نیز برای او وجود خواهد داشت.
  • اگر قصد شرکت در کنکور سراسری سال آینده دارید و می خواهید از دانشگاه فرهنگیان انصراف دهید لازم است ابتدا تمام مراحل انصراف از دانشگاه فرهنگیان را نهایی و تاییدیه انصراف خود را از دانشگاه دریافت کرده باشید و بعد ثبت نام کنکور خود را انجام دهید در این صورت امکان شرکت در کنکور سال آینده را خواهید داشت.

 

هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان

به دلیل اینکه هر دانشجویی که در دانشگاه فرهنیگان یا دانشگاه های دیگر قبول می شود در واقع ظرفیت دانشگاه را پر کرده است، برای انصراف از دانشگاه فرهنگیان باید مبلغی را به عنوان هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان پرداخت کند.

هزینه ای که دانشجو به عنوان هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان پرداخت می کند با توجه به سیاست و قوانین دانشگاه فرهنگیان محاسبه می شود و مسئولین آموزشی دانشگاه فرهنگیان مبلغ هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان را تعیین می کنند. به این ترتیب که هزینه انصراف یا به عنوانی دیگر جریمه انصراف با توجه به مقطع، ترم تحصیلی و دروسی که دانشجو تا آن زمان اخذ کرده است محاسبه می شود.

همانطور که گفته شد هزینه ثابتی برای هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد و اگر دانشجویی هزینه انصراف خود را به صورت کامل پرداخت نکند امکان انصراف از دانشگاه فرهنگیان را نخواهند داشت و درخواست آن ها بررسی نخواهد شد.

 

نحوه انصراف از دانشگاه فرهنگیان

ادامه به بررسی نحوه و مراحل انصراف از دانشگاه فرهنگیان می پردازیم. همچنین عدم اطلاع کافی از شرایط انصراف از تحصیل و شرکت مجدد دانشگاه روزانه ممکن است در امکان شرکت مجدد دانشجو در کنکور سراسری، انتخاب رشته دوره روزانه و ثبت نام دوباره در دانشگاه اختلال ایجاد کند.

  • ابتدا باید فرم درخواست انصراف دریافت کنید که این فرم را به شکل حضوری و از دفتر دانشگاه یا از سایت دانشگاه می توانید پیدا کنید.
  • پس از تکمیل و بررسی فرم درخواست انصراف از دانشگاه فرهنگیان باید فرم را به مسئول آموزش دانشگاه تحویل دهید.
  • درخواست شما ثبت می شود.
  • پرداخت مبلغ جریمه انصراف از دانشگاه فرهنگیان
  • بررسی درخواست انصراف از دانشگاه فرهنگیان پس از گذشت 1 ماه
  • صدور تاییدیه انصراف از دانشگاه فرهنگیان

 

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه فرهنگیان

برای انصراف از دانشگاه فرهنگیان شما باید مدارک لازم برای انصراف را به دانشگاه ارائه کنید.

از مهم ترین و اصلی ترین مدارکی که باید برای انصراف خود ارائه دهید فرم درخواست انصراف است که باید به طور دقیق تکمیل و به آموزش دانشگاه تحویل دهد. دقت کنید هنگام تکمیل فرم درخواست انصراف از دانشگاه فرهنگیان اطلاعاتی که ثبت می کنید صحیح و کامل باشد زیرا در صورت بروز اشتباه در تکمل فرم به درخواست شما رسیدگی نمی کنند.

  • ارائه کارت ملی
  • ارائه اصل شناسنامه
  • ارائه کارت دانشجویی
  • ارائه یک نسخه کپی از کلیه مدارک
  • ارائه فیش واریزی جریمه نقدی

پس از انصراف دانشجو تمامی واحدهای گذرونده شده از بین می رود و می توان گفت انصراف از دانشگاه نه تنها از لحاظ مالی هزینه دارد بلکه باعث هدر رفتن زمان و عمر افراد می شود.