حباب رتبه کنکور 1403

از همین ابتدا موضع خود را (با احترام به همکاران شریف اعم از استاد، مشاور، معلم و ...) با برخی مشاورنماها مشخص کنیم: 

 

 حباب وجود شماست                                                                                             

کاش با این همه باد هوا در وجود، کمتر سخن بگویید.

 

اما چرا برخی صحبت ها در مورد حباب در واقع باد هوای خود مشاوران است؟ 
در حالی که داوطلبان مظلوم کنکور 1403 درگیر بیشترین تغییرات و گنگ ترین کنکور تاریخ ایران هستند متاسفانه عده ای مشاورنما و مافیای کنکور با موج سواری روی عدم شفافیت ها و ضعف مدیریتی سازمان سنجش، موضوعی را با عنوان حباب رتبه ها مطرح کرده اند و باعث سردرگمی بیش از پیش داوطلبان شده اند. این افراد با طرح موضوعاتی مثل:

  1. درصدهای برابر نسبت به درصدهای مشابه پارسال، رتبه بدتری گرفته اند 
  2. ترازهای 1403 نسبت به تراز مشابه 1402 رتبه بدتری گرفته اند. 
  3. ممنوعیت انتخاب رشته برای قبولی های 1402، در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رتبه ها را نصف می کند.
  4. لغو قبولی 1402 در صورت قبولی در 1403 باعث ایجاد حباب سنگین شده است.

و مواردی مثل این سعی می کنند روی موج این روزها سواری کنند و از عدم شفافیت حاکم سو استفاده می کنند و به دنبال منفعت های مادی و شخصی هستند در صورتی که مساله آینده داوطلبان به هیچ وجه نباید شوخی و بازی گرفته شود. 

به همین دلیل ما مشاوران مستقل 3گام بر آن شدیم تا رسالت اصلی خود که چیزی به جز آگاه سازی نیست را در این برهه حساس انجام دهیم که در ادامه به شبهات مطرح شده در این خصوص پاسخ می دهیم. امید است این سند، روشنی بخش روزهای حال و آینده داوطلبان تلاشگر و مشتی محکم بر دهان یاوه گویان موج سوار باشد. تاریخ قضاوت خواهد کرد.

همچنین در پایان متن، راهکار وضع فعلی داده شده است. همچنین هر سوال یا ابهامی داشتید حتما در قسمت نظرات مطرح کنید.

مساله اول: گروه آزمایشی 

اولین و مهم ترین مساله این است که از بین 5 گروه آزمایشی اصلی، گروه های انسانی، ریاضی، هنر و زبان به هیچ وجه شامل این مساله نمی شوند. هرچند که برخی مشاوران با تکیه بر مواردی خلاف واقع به دنبال ماهی گیری از آب گل آلود و گمراه کردن داوطلبان هستند
برای توضیحات بیشتر به دو مقایسه زیر توجه کنید. 


حباب رتبه رشته ریاضی

 

در عکس بالا مقایسه دو کارنامه از دو سال 1402 (عکس پایین) و سال 1403 (عکس بالا) رشته ریاضی را مشاهده می کنید. با دقت در کارنامه متوجه می شوید که در محدوده تراز 5400، رتبه هر دو داوطلب حدود 50 هزار شده است که البته 1000 رتبه اختلاف در محدوده 50 هزار رتبه اختلافی جزئی (حدود 2 درصد) به حساب می آید که عملا نمی تواند رشته / محل قبولی را به طرز چشمگیری جابجا کند. 

 

سال 1402 

سال 1403 

اختلاف  

تراز کل

5375

5405

30 نمره

رتبه کل 

51443

50098

1345 رتبه

حالا به عکس زیر برای مقایسه رشته انسانی توجه کنید. 

 

حباب رتبه های انسانی 

 

در عکس بالا مقایسه دو کارنامه از دو سال 1402 (عکس پایین) و سال 1403 (عکس بالا) رشته انسانی را مشاهده می کنید. با دقت در کارنامه متوجه می شوید که در تراز برابر 6015 در هر دوسال، رتبه هر دو داوطلب بالا 80 هزار با اختلاف زیر 5000 تا شده است که البته باید توجه کرد که تعداد داوطلبان 1402 بیشتر بوده است ولی به هرحال باز هم اختلاف حدود 5 درصد است که عملا نمی تواند رشته / محل قبولی را به طرز چشمگیری جابجا کند. 

 

سال 1402 

سال 1403 

اختلاف  

تراز کل

6015

6015

صفر

رتبه کل 

88686

83976

4710 رتبه

برای رشته های زبان و هنر هم همین مثال ها وجود دارد که برای جلوگیری از تکرار واضحات از ذکر آن ها پرهیز می کنیم.

همانطور که مشاهده کردید داوطلبان به جز گروه آزمایشی تجربی اصلا نباید به این موضوع توجه کنند و مانند سال های قبل انتخاب رشته خود را انجام دهند. 

ادامه مسائل این متن مختص داوطلبان تجربی است پس اگر از سایر گروه های آزمایشی هستید می توانید به قسمت پیشنهادها در مورد حباب در اخر مطلب بروید تا بهترین نحوه انتخاب رشته را بدانید یا اینکه سوال خود را در قسمت نظرات بپرسید.

 

مساله دوم: اضافه شدن شرکت کنندگان سال 1402 به انتخاب رشته 1403 

ابتدا به تصویر زیر از متن دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1403 توجه کنید:



متن دفترچه ثبت نام در مورد شرکت داوطلبان 1402 در آزمون 1403

 

طبق تصویر بالا، هر شرکت کننده ای از کنکور 1402، قصد شرکت در کنکور 1403 را داشته باشد باید حتما در یکی از آزمون های سال 1403 شرکت کند بنابراین به این شکل نیست که هر داوطلبی که سال پیش شرکت کرده باشد نتیجه آزمون سال قبل او امسال هم معتبر باشد چرا که در این صورت عملا ما به جای حدود 1 میلیون شرکت کننده باید نزدیک به دومیلیون شرکت کننده می داشتیم که واضح است این اتفاق نیفتاده است. در واقع طبق متن دفترچه ما فقط باید داوطلبانی از سال 1402 را در رقابت با داوطلبان امسال در نظر بگیریم که در آزمون ثبت نام کرده باشند و به نوعی آمار این ثبت نامی ها لحاظ شده است و صحبت بعضی از مشاورنماها بر این مبنا که تعداد زیادی رتبه و کارنامه اضافه شده است غلط است. در کنکور تجربی طبق جدول زیر تفاوت کل ثبت نامی های پارسال و امسال رشته تجربی را مشاهده می کنید.

 

1402

1403

تعداد شرکت کننده 

504 هزار نفر 

510 هزار نفر 

همانطور که مشاهده می کنید کل تفاوت داوطلبان پارسال و امسال بر اساس اطلاعات مندرج در کارنامه حدود 6000 هزار نفر بوده است ولی ناگفته نماند چون همواره طی این سال ها روند تعداد داوطلبان نزولی بوده پس اختلاف باید بیشتر از این باشد اما نکته پنهان که در همه بحث ها ناگفته مانده است این است که تعداد قابل توجهی از داوطلبان پشت کنکوری سال های گذشته به دلیل تغییرات بالا که مهمترین آن ها تاثیر سوابق تحصیلی یازدهم از آزمون سال 1404 است عملا این آزمون را به نوعی نقطه عطف و آخرین پیچ برای ورود به تحصیلات تکمیلی می دانند پس بخشی از افت هرسال داوطلبان توسط این افراد جبران شده است. به هرحال در بهترین حالت ما نهایتا حدود 6000 هزار اختلاف رتبه خواهیم داشت و در بدترین با اختلافی حدود 15000 رتبه طرف هستیم. 

اما مهمترین نکته اینجاست که آیا این 15000 هزار اختلاف رتبه (در بدبینانه ترین حالت) را برای همه باید در نظر بگیریم یا خیر؟ قطعا پاسخ خیر است که می توانید قسمت پیشنهادات را در پایان همین متن مطالعه کنید ولی پیشنهاد می کنیم ابتدا سایر دلیل را هم مطالعه کنید.

مساله سوم: حذف انتخاب رشته دانشجویان سه رشته پزشکی، دندانپزشکی  و داروسازی

در این مورد هم مهمترین نکته این است که بدانیم در هر محدوده تراز چقدر اختلاف رتبه بین سال 1402 و 1403 داریم و ببینیم واقعا حبابی وجود دارد یا نه. ما برای جلوگیری از سو استفاده از عدم آگاهی داوطلبان با برسی صدها کارنامه اختلاف رتبه در محدوده ترازهای مختلف را بررسی کرده ایم که نکته قابل توجه این است که بیشترین اختلاف برای رتبه های زیر 10 هزار بوده و تقریبا می توان گفت که برای رتبه های بالاتر اختلاف از گروه های ازمایشی دیگر بیشتر است ولی به اندازه ای چشمگیر نیست که برای مثال رتبه معملی پیراپزشکی را به رتبه پزشکی تبدیل کند. به دلیل حساسیت موضوع و جلوگیری از سواستفاده افراد متفرقه این مقایسه فقط برای افراد احراز شده ارسال می شود برای دریافت این مقایسه به پشتیبانی از طریق لینک زیر پیام دهید.

دریافت اطلاعات حباب رتبه از پشتیبانی

مساله چهارم: لغو قبولی سال گذشته داوطلبانی که امسال قبول شوند

هر فردی حتی اگر یکبار هم دفترچه انتخاب رشته سال های گذشته را مطالعه کرده باشد  به راحتی متوجه این مطلب می شود که این قانون در سال های گذشته هم وجود داشته و اصلا مساله جدیدی نیست. اما باعث تاسف است که برخی از مشاورنماها از این مطلب استفاده می کنند و این موضوع را باعث ایجاد حباب رتبه می دانند و معتقدند به این دلیل با رتبه بیشتر از سال قبل می توان قبولی بهتری کسب کرد. 

داوطلبان عزیز توجه داشته باشید که این قانون سالها در دفترچه انتخاب رشته قید شده است و امری طبیعی است و در ضمن اصلا ربطی به ایجاد حباب ندارد چرا که این قانون مربوط به بعد از قبولی مجدد داوطلبان می شود و به این معنی است که اگر داوطلبی انتخاب رشته کند و قبول شود باید قبولی جدید را ثبت نام کند و قطعا افرادی که برای بار دوم انتخاب رشته می کنند به دنبال قبولی در رشته / محل های بهتر هستند پس کسی که سال گذشته به فرض دانشگاه دولتی قبول شده است و در حال تحصیل است خیلی بعید است

که به فرض دانشگاه پیام نور را انتخاب کند و عملا این رقبا نه تنها حباب نیستند بلکه بسیار باید جدی گرفته شوند. 

 

نتیجه گیری و پیشنهادات در مورد حباب رتبه

1- اگر داوطلب گروه های آزمایشی انسانی، ریاضی، هنر و زبان بدون توجه به حواشی اخیر به انتخاب رشته اصولی خود بپردازید و در جریان باشید حوالی رتبه قبولی شما مانند سال های گذشته خواهد بود و با ترکیب: 30 انتخاب اول رویایی، 50 انتخاب خوش بینانه و 20 انتخاب منطقی و قطعی داشته باشند. خبر خوب اینکه نرم افزار انتخاب رشته 3گام هم احتمال قبولی شما را در همه کد رشته ها در سه سطح: کم احتمال، خوش بینانه و پر احتمال نشان می دهد هم می تواند بر اساس اصول درست چیدمان انجام دهد.

برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته از طریق لینک زیر اقدام کنید.

نرم افزار انتخاب رشته 

2- اگر داوطلب گروه آزمایشی تجربی هستید کار برای شما کمی متفاوت تر و حساس تر هست. با توجه به محدوده رتبه خود ابتدا باید ببینید مسائل توضیح داده شده در بالا چقدر قرار است تاثیرگذار باشد. که قطعا به اندازه اغراق شده مشاور نماها نخواهد بود. بعد از محاسبه می توانید احتمالات قبولی خود را به صورت تعدیل شده مشاهده کنید برای اطلاع از رتبه به پشتیبانی پیام دهید.
دریافت اطلاعات حباب رتبه از پشتیبانی
البته نا گفته نماند که همچنان اگر از فرمول 30 انتخاب اول رویایی، 50 انتخاب خوش بینانه و 20 انتخاب منطقی و قطعی استفاده کنید می توانید از فرصت های احتمالی استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید با طناب پوسیده کسانی که می کویند رتبه شما دو برابر رتبه واقعی است در چاه نروید.

در قسمت نظرات می توانید هرگونه ابهام یا سوالات خود را با ما در میان بگذارید.