شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان در رشته پزشکی

دانشجویانی که در حال حاضر دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هستند و یا به تازگی به استخدام آموزش و پرورش در آمده اند می توانند در صورت شرایط خاصی در رشته های دیگر نیز ادامه تحصیل دهند. به زبان دیگر اگر دانشجویی از دانشگاه فرهنگیان انصراف دهد و مجوز رسمی از آموزش و پرورش داشته باشد می تواند در رشته دیگری تحصیل کند.

بعضی از دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند، قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند اما این تغییر در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان در رشته پزشکی را دارا باشند. در ادامه به بررسی شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان در رشته پزشکی می پردازیم.

همانطور که می دانید دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی بری تربیت معلم و شغل معلمی است اما پیش می آید دانشجویی از شغل معلمی رضایت ندارد یا متوجه می شود به این رشته و شغل علاقه ندارد و دوست دارد در رشته های غیر مرتبط با آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهد. یکی از رشته های غیر مرتبط با آموزش و پرورش که طرفداران بسیار زیادی دارد رشته ی پزشکی است که در ادامه شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان در رشته پزشکی را بررسی می کنیم.

  • آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های مختلف را دارند نباید ارای تعهد خدمت به هیچ ارگانی از جمله آموزش و پرورش باشند. (اگر این شرط برقرار نباشد دانشجو از ادامه تحصیل در رشته های مختلف بازخواهد ماند)
  • دانشجویی که در دانشگاه فرهنگیان درس بخواند و بخواهد در یکی از دانشگاه های دولتی و در رشته پزشکی یا هر رشته دیگری ادامه تحصیل دهد باید شهریه ای معدل دوره شبانه دانشگاه را پرداخت کند. این بند به دلیل رعایت عدالت بین دانشجویان سراسر کشور است.
  • همانطورکه گفته شد به دلیل اینکه دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان دارای تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش هستند و از این ارگان حقوق دریافت می کنند باید برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی یا هر رشته دیگر در دانشگاه های سراسر کشور (دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و ....) از سازمان آموزش و پرورش مجوز های لازم را دریافت کنند.
  • از آنجایی که دانشجویان آقایی که به خدمت سربازی نرفته اند و مشکل اتمام زمان معافیت تحصیلی دارند نمی توانند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند. معافیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فقط یک سال پس از فارغ التحصیلی و یا انصراف از دانشگاه اعتبار دارد.
  • اگر دانشجویی قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را داشته باشد باید برای ادامه تحصیل در رشته پزشی در کنکور سراسری علوم تحربی شرکت کند.

 

شرایط ثبت نام کنکور مجدد فرهنگیان

در صورتی فرهنگیان امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی یا رشته های دیگر را خواهند داشت که امکان ثبت نام در کنکور را داشته باشند.

مطالعه دقیق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری نیز می تواند شما را به خوبی راهنمایی کند اما برای راحت تر شدن کار شما داوطلبان مهم ترین مطالب را در ادامه به آن می پردازیم.

  • دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در رشته های مختلف کنکور از جمله رشته پزشکی را دارند نیابدی دارای تعهد خدمتی به هیچ سازمانی باشند.
  • دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در صورت داشتن تعهد خدمت می توانند با دریافت مجوز از وزارت آموزش و پرورش مجدد در کنکور سراسری شرکت کنند.
  • دانشجویان آقا نیز باید در نظر داشته باشند تا مشکل نظام وظیفه و یا اتمام زمان معافیت تحصیلی نداشته باشند.
  • دانشجویانی که از دانشگاه فرهنگیان اخراج شده اند و مشمول نظام وظیفه هستند تا زمان دریافت کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری نمی باشند.