شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور
شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور

 

شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور

برخی از دانش آموزان متقاضی کنکور سراسری گروه آزمایشی کنکور را از رشته تحصیلی خود جدا می کنند  در این مطلب به بررسی شدن یا نشدن انجام این کار و همچنین شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور می پردازیم.

دانش آموزانی که در کنکور سراسری قصد شرکت کردن دارند و میخواهند در گروه آزمایشی متفاوت با گروه آزمایشی در حال تحصیل خود کنکور بدهند، می توانند تحت شرایط خاصی اقدام به تغییر گروه آزمایشی کنکور 1401 کنند. برخی از دانش آموزان فکر می کنند امکان تغییر گروه آزمایشی کنکور در پایه تحصیلی دوازدهم وجود ندارد و باید در گروه آزمایشی تحصیلی خود کنکور دهند اما این ذهنیت اشتباه است و اگر فردی شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور را داشته باشد می تواند در گروه آزمایشی مورد علاقه خود ثبت نام کند و کنکور دهد.

 

شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور روند تغییر گروه آزمایشی

برای تغییر گروه آزمایشی کنکور خود کافی است به هنگام تکمیل و پر کردن فرم ثبت نام اینترنتی کنکور، گروه آزمایشی مد نظر خود را از بین ریاضی – فیزیک، علوم تجربی و انسانی انتخاب کنید و نیازی به اقدام دیگری نیست.

برای تغییر گروه آزمایشی کنکور نیازی به دریافت مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و ... در گروه آزمایشی جدید نیست و فقط باید پس از اتمام دوران تحصیل در پایه دوازدهم در کنکور سراسری 1401 و در گروه آزمایشی جدید مد نظر خود شرکت کنید.

همانطور که می دانید سازمان سنجش و آموزش کشور زمان های خاصی را برای ویرایش ثبت نام کنکور سراسری در نظر می گیرند تا داوطلبان در صورت اشتباه وارد کردن اطلاعات فردی و آزمونی خود بتوانند آن ها اصلاح کنند. پس اگر داوطلبی در زمان ثبت نام کنکور سراسری، گروه آزمایشی کنکور خود را انتخاب کرده اما مردد شده است، می تواند در بازه های زمانی که سازمان سنجش اعلام می کند اقدام به اصلاح گروه آزمایشی مد نظر خود کند. به طور مثال اگر فردی گروه آزمایشی انسانی را برای خود انتخاب کرده است اما بعد از کمی تفکر متوجه می شود که گروه آزمایشی انسانی برایش مناسب نیست، می تواند در زمان ویرایش ثبتن ام کنکور سراسری گروه آزمایشی کنکور خود را از انسانی به ریاضی – فیزیک یا علوم تجربی تغییر دهد.

علاوه بر گروه های آزمایشی ریاضی – فیزیک، علوم تجربی و انسانی داوطلبان می توانند در کنکور زبان خارجه و هنر نیز شرکت کنند.

 

شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور تاثیر سوابق تحصیلی

از نکاتی که در تغییر گروه آزمایشی کنکور باید به آن دقت کنید سوابق تحصیلی شماست به این دلیل که طبق گفته ها وزارت آموزش و پرورش سوابق تحصیلی نقش موثری بر روی تراز کنکور شما خواهد داشت. پس این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قصد تغییر گروه آزمایشی کنکور 1401 را دارید سوابق تحصیلی شما در گروه آزمایشی قبلی نقش موثری بر روی تراز شما خواهد داشت.

سوالی که ایجاد می شود این است که آیا معدل دیپلم در کنکور بر روی تراز تاثیر خواهد گداشت؟ بله، با توجه به اینکه امکان تغییر گروه آزمایشی کنکور 1401 وجود دارد و می توان در زمان های ویرایش که از سوی سازمان سنجش اعلام می شود اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده است را تغییر دهید از جمله گروه آزمایشی کنکور 1401.

معدل دیپلم همان گروه آزمایشی است که فرد در آن فارغ التحصیل شده است.

تاثیر معدل در کنکور سراسری به صورت 40 درصد مثبت است و تفاوتی ندارد که در کدام گروه آزمایشی کنکور می دهید و به طور کلی معدل دیپلم تاثیر مستقیم به صورت مثبت بر روی کنکور شما خواهد داشت.

 

شرایط تغییر گروه آزمایشی کنکور محرومیت ها

نظام وظیفه

آن دسته از دانش آموزان پسر که مشمول خدمت سربازی می شوند و معافیت تحصیلی ندارند، باید تحت شرایط وظیفه در کنکور سراسری 1401 شرکت کنند. اگر این دسته از داوطلبان بتوانند در کنکور 1401 شرکت کنند می توانند گروه آزمایشی کنکور خود را تغییر دهند.

شرکت کننده های سال قبل

آن دسته از دانش آموزانی که سال قبل در کنکور شرکت کرده اند و دانشگاه سراسری نوبت روزانه قبول شده اند اما ثبت نام نکرده و نرفته اند باید دفترچه ثبت نام کنکور سراسری را مطالعه کنند و قوانین پذیرش در سال بعد را مطالعه کنند چون دیوان عدالت پذیرفته شدگان روزانه ای که در دانشگاه ثبت نام نکرده اند را محروم از شرکت در کنکور نمی کند. اگر این قانون در سال جاری تغییر نکند داوطلبان می توانند گروه آزمایشی کنکور خود را تغییر دهند.

نداشتن مدرک دیپلم

آن دسته از دانش آموزانی که نتوانسته اند مدرک دیپلم خود را اخذ کننند و در امتحانات شهریور ماه نیز نمره قبولی نگرفته اند اجازه شرکت در کنکور سراسری 1401 را نخواهند داشت و در صورت شرکت و قبولی در کنکور، قبولی آن ها لغو خواهد شد.