انتخاب دو رشته برای کنکور ارشد وزارت بهداشت
انتخاب دو رشته برای کنکور ارشد وزارت بهداشت

منظور از انتخاب دو رشته در کنکور ارشد بهداشت چیست؟

از آنجا که انتخاب رشته در کنکور ارشد وزارت بهداشت برای بسیاری از داوطلبان مهم است و سوالات زیادی برای آن ها مطرح می شود لذا در این مطلب تلاش بر آن است به این مسائل و همچنین سوال "منظور از انتخاب دو رشته در کنکور ارشد بهداشت چیست؟" پرداخته شود تا داوطلبان بتوانند با آگاهی و اطمینان خاطر بیشتر اقدام به انتخاب رشته نمایند. انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت باید با دقت هر چه بیشتر صورت بگیرد چرا که سرنوشت هر داوطلبی به آن بستگی دارد.

منظور از انتخاب دو رشته در کنکور ارشد بهداشت انتخاب دو رشته یا مجموعه امتحانی از دو گروه مختلف می باشد. رشته های ارشد وزارت بهداشت در قالب چهار گروه تعیین شده است و هر داوطلب باید حداقل یک رشته یا مجموعه از گروه های چهار گانه را انتخاب کند و یا حد اکثر دو مجموعه یا دو رشته و یا یک مجموعه و یک رشته را از میان دو گروه مجزا انتخاب کند و اقدام به ثبت نام در آن نماید. دانلود دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1400 می تواند در این مسیر به داوطلبان یاری رساند.

انتخاب دو رشته برای کنکور ارشد بهداشت زمان ثبت نام

بر اساس اطلاعات منتشر شده در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت داوطلبان باید با پرداخت هزینه خواسته شده در دو رشته امتحانی آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت نمایند. همچنین یادآور می شود که برای رشته هایی که در قالب یک مجموعه ارائه شده اند، فقط یک دفترچه سوال صادر خواهد شد. در واقع داوطلب با انتخاب کردن یک مجموعه اگر دارای شرایط شرکت در سایر رشته های آن مجموعه باشد، می تواند در آن رشته ها شرکت کند. قابل ذکر می باشد داوطلبانی که اقدام به ثبت نام در دو گروه امتحانی کرده اند برای هر رشته کارت مجزایی دریافت خواهند کرد. لیست رشته های ارشد وزارت بهداشت به صورت کامل به توضیح این مجموعه ها و سایر رشته های ارشد وزارت بهداشت پرداخته است.

نکته ای که باید مورد توجه داوطلبان قرار گیرد این است که برای انتخاب دو رشته مجاز به انتخاب دو رشته یا دو مجموعه از گروه نیستند.

انتخاب دو رشته برای کنکور ارشد بهداشت زمان انتخاب رشته

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور وزارت بهداشت نوبت به یکی از مهم ترین مراحل آزمون یعنی انتخاب رشته نهایی می رسیم. دواطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند باید با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد وزارت بهداشت و مراجعه به سایت Sanjeshp.ir انتخاب رشته نهایی خود را انجام دهند. در انتخاب رشته وزارت بهداشت داوطلب می تواند صد انتخاب داشته باشد که ترتیب گزینه های انتخاب نیز به علاقه و سایر شرایط داوطلبان بستگی دارد. داوطلب هایی که در دو مجموعه یا دو رشته امتحانی شرکت کرده اند باید گزینه های انتخابی خود را به شکل ترکیبی از آن دو مجموعه وارد نمایند؛ در واقع برای همه رشته ها یا مجموعه های انتخابی، فقط یک فرم انتخاب رشته به صورت مشترک وجود دارد و مجزا نمی باشد.

راهنمای انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت برای این منظور در دسترس داوطلبان گرامی قرار گرفته است.

جدول گروه های چهارگانه امتحانی کنکور وزارت بهداشت

در این جدول رشته های امتحانی در قالب گروه هایی چهارگانه برای داوطلبان ارائه شده است. 

گروه 1

گروه 2

گروه 3

گروه 4

مجموعه علوم آزمایشگاهی ( 1 ) شامل : بیوشیمی بالینی - زیست فناوری پزشکی - ژنتیک انسانی

مجموعه پرستاری شامل : پرستاری اورژانس - پرستاری توانبخشی - پرستاری داخلی جراحی - پرستاری سالمندی - پرستاری سلامت جامعه - روان پرستاری - پرستاری کودکان - پرستاری نظامی - پرستاری مراقبتهای ویژه - پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان - مدیریت پرستاری پرستاری مراقبتهای ویژه کودکان

مجموعه علوم آزمایشگاهی ( 3 ) شامل : قارچ شناسی پزشکی - میکروب شناسی پزشکی - ویروس شناسی پزشکی - انگل شناسی پزشکی

مجموعه تغذیه شامل : علوم تغذیه - تغذیه در بحران - علوم بهداشتی در تغذیه - تغذیه بالینی تغذیه ورزشی

مجموعه آموزش پزشکی شامل : آموزش پزشکی - یادگیری الکترونیکی در پزشکی - تکنولوژی آموزشی در پزشکی

علوم تشریحی

مجموعه مامایی شامل : مامایی - مشاوره مامایی

مجموعه علوم آزمایشگاهی ( 2 ) شامل : ایمنی شناسی پزشکی - خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون

مجموعه روانشناسی شامل : روانشناسی بالینی - بهداشت روان - روانشناسی سلامت - روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

فناوری اطلاعات سلامت

مدیریت سلامت ، ایمنی و محیط زیست

مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

مجموعه بهداشت محیط شامل : بهداشت محیط و سم شناسی - مهندسی بهداشت محیط و مدیریت پسماند - مهندسی بهداشت محیط - مهندسی بهداشت محیط و بهره برداری و نگهداری از تاسیسات بهداشتی

پدافند غیرعامل در نظام سلامت

مهندسی پزشکی ( بیوالکتریک )

ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی

مجموعه فیزیک پزشکی شامل : فیزیک پزشکی - رادیولوژی و حفاظت پرتویی

نانو تکنولوژی پزشکی

مددکاری اجتماعی

مجموعه فیزیوتراپی شامل : فیزیوتراپی - فیزیوتراپی ورزشی

آموزش بهداشت و ارتقا سلامت

آموزش هوشبری

ژورنالیسم پزشکی

تکنولوژی گردش خون

تکنولوژی اتاق عمل

-

ارزیابی فناوری سلامت

سم شناسی

بینایی سنجی

-

آمار زیستی

فیزیولوژی

اعضای مصنوعی

-

سلامت و رفاه اجتماعی

شیمی دارویی

بهداشت و ایمنی مواد غذایی

-

انفورماتیک

کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی

کاردرمانی

-

سلامت سالمندی

میکروب شناسی مواد غذایی

تاریخ علوم پزشکی

-

ارگونومی

علوم و صنایع غذایی

بیولوژی و کنترل ناقلین بیماریها

-

اکولوژی انسانی

فناوری تصویربرداری پزشکی

شنوایی سنجی

-

اپیدمیولوژی

مهندسی بهداشت حرفه ای

گفتاردرمانی

-

سلامت و ترافیک

کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

مهندسی پزشکی ( بیومواد )

-

مدیریت توانبخشی

-

-

-

اقتصاد بهداشت

-

 

مدارک مورد پذیرش برای انتخاب دو رشته در کنکور ارشد بهداشت

وزارت بهداشت و آموزش پزشکی بر خلاف وزارت علوم برای شرکت در آزمون کنکور ارشد محدودیت هایی را قائل می شود و برای هر رشته مدارک پذیرش مختص به همان رشته را مورد قبول قرار می دهد.

تغییر رشته در فرم انتخاب دو رشته در کنکور ارشد وزارت بهداشت

بعد از انتخاب رشته و ثبت نام نهایی در کنکور ارشد وزارت بهداشت، در هیچ کدام از مراحل (قبل و بعد از آزمون، پذیرفته شدن و تحصیل) امکان تغییر رشته امتحانی یا مجموعه امتحانی وجود ندارد. لذا داوطلبان باید در انتخاب خود نهایت توجه و دقت را داشته باشند.

نکات مهم برای انتخاب دو رشته در کنکور ارشد بهداشت

  • داوطلبان دقت داشته باشند که در زمان انتخاب رشته مدرک فارغ التحصیلی مقطع قبلی آن ها با مدارک مورد پذیرش رشته انتخابی همخوانی داشته باشد.
  • طبق آیین نامه مشترک کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، انتقال، تغییر رشته یا جابجایی محل تحصیل در این مقطع ممنوع است. بنابراین تهیه پیش نویسی از انتخاب ها قبل از اقدام به انتخاب رشته ضروری می باشد.
  • برخی از رشته های کنکور ارشد وزارت بهداشت همچون گرایش های ارشد رشته بهداشت عمومی فاقد زیر مجموعه هستند و داوطلبان باید با داشتن لیسانس بهداشت عمومی در برخی از کد رشته هایی که دارای موضوعات آموزشی مشترک  و مرتبط با بهداشت عمومی است در آزمون شرکت کنند.
  • داوطلبانی که تصمیم دارند در یکی از گرایش های یک مجموعه پذیرفته شوند در زمان ثبت نام بیاد از میان لیست رشته های موجود به دنبال اسم مجموعه باشند. برای مثال کسی که می خواد در رشته ICU قبول شود در هنگام ثبت نام باید از گروه دوم B، نام مجموعه پرستاری را برگزیند. بنابراین در هنگام ثبت نام نیازی به تعیین نام گرایش داوطلب نمی باشد.
  • اگر رشته اول انتخابی داوطلب در قالب مجموعه و دارای چندین گرایش باشد، مانند مجموعه پرستاری و ... توصیه می گردد که داوطلب به جای اینکه انرژی خود را برای رشته دوم بگذارد آن را برای گرایش های دیگر از همان مجموعه امتحانی رشته اول صرف کند.
  • رشته دوم خود را به صورتی انتخاب نمایید که حداقل دو درس آن با دروس رشته اول داوطلب مشترک باشد.
  • رشته دومی که در آزمون ارشد وزارت بهداشت انتخاب می شود باید در گروهی متفاوت از گروه امتحانی اول داوطلبان قرار گرفته باشد.
  • رشته فارغ التحصیلی داوطلبان باید برای انتخاب رشته به هنگام ثبت نام مجاز باشد.
  • مبلغی که برای هزینه ثبت نام در کنکور ارشد وزارت بهداشت برای انتخاب دو رشته پرداخت شده باشد قابل استرداد نمی باشد.