معرفی کامل رشته های علوم ریاضی
معرفی کامل رشته های علوم ریاضی

 

 

معرفی رشته های ریاضی

در میان گروه های نظری کنکور سراسری، گروه علوم ریاضی کمترین داوطلبان را نسبت به گروه تجربی و انسانی دارد و در سال 98 حدود 164 هزار و 278 داوطلب بوده است. پس از کنکور سراسری و تقریبا یک ماه بعد از آن نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام می شود و داوطلبان می بایست در وقت معین انتخاب رشته کنند. علاوه بر کنکور سراسری، سالانه تعدادی از داوطلبان رشته های بدون کنکور ریاضی هم جذب مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها می شوند که تا حدودی کمبود داوطلبان را در این رشته جبران می کند.

 

 

آنچه که قبل انتخاب رشته کنکور سراسری ضروری به نظر می رسد، آشنایی با رشته های دانشگاهی و بررسی دقیق آن ها است. چرا که انتخاب رشته تحصیلی مسیر شغلی افراد را در آینده مشخص می کند. یکی از ابزارهای مفید برای پیش بینی قبولی در رشته های مورد نظرتان، نرم افزار انتخاب رشته کنکور ریاضی است. نرم افزاری که بتواند به طور دقیق عوامل موثر بر قبولی دانشگاه ها را در انتخاب شما اثر ببخشد و به درستی نتایج را نمایش دهد. برای این کار می توانید از نرم افزار انتخاب رشته 3گام استفاده کنید.

 

 

همچنین داوطلبان با شناسایی توانمندی های خود می توانند پیش بینی کنند چه رشته ای برای آنان مناسب است و زمینه موفقیت شان را فراهم می کند و چه رشته ای مناسب آن ها نیست. برای آگاهی از این موضوع علاوه بر کمک مشاوران، آزمون استعداد شغلی و تحصیلی هاولند نیز بسیار مفید است. این آزمون در نرم افزار انتخاب رشته 3گام وجود دارد و داوطلبان می توانند از آن استفاده کنند.

 

 

معرفی پرطرفدارترین رشته های علوم ریاضی

در ادامه رشته های شاخص رشته علوم ریاضی را به طور کامل معرفی کرده ایم. در این مطالب شامل معرفی کامل رشته، وظایف فارغ التحصیلان رشته و حوزه های کاری آنان، دوره تحصیل رشته های کنکور ریاضی، آینده تحصیل رشته های علوم ریاضی، امکان مهاجرت، دانشگاه های برتر، وضعیت اشتغال، مزایا و معایب و ... به طور کامل آمده است.

 

در جدول زیر تمام رشته های ریاضی را قرار داده ایم که در ادامه به معرفی این رشته ها می پردازیم. در معرفی هر رشته سعی کرده ایم عواملی را که در آن رشته بیشتر مورد توجه داوطلبان است را بررسی کنیم:

 

جدول لیست رشته های دانشگاهی گروه علوم ریاضی

معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی برق معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی مکانیک معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی عمران
معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی صنایع معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر

معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی نفت

معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی فناوری اطلاعات معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی معدن معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی هوافضا
معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی مواد و متالورژی معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی شهرسازی معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی شیمی
معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی پلیمر معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی رباتیک معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی معماری
معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی نساجی معرفی کامل دوره کارشناسی رشته علوم مهندسی معرفی کامل دوره کارشناسی رشته آمار
معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی دریا معرفی کامل دوره کارشناسی رشته هوانوردی معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی انرژی
  معرفی کامل دوره کارشناسی رشته مهندسی اپتیک و لیزر  

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عوامل موثر 

آشنایی با رشته های ریاضی برای داوطلبان این گروه آزمایشی مهم هستند لذا برای شناخت رشته های ریاضی تلاش کرده ایم به صورت گسترده به بررسی فاکتورهای کلیدی در معرفی رشته های دانشگاهی ریاضی بپردازیم تا داوطلبان بتوانند با خواندن این مطالب در مورد انتخاب رشته تحصیلی خود بهتر تصمیم گیری کنند. در معرفی یک رشته برای تحصیل عوامل مختلفی می توانند تاثیرگذار باشند که ممکن است هنگام انتخاب رشته به آن ها نیاز پیدا کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا هر کدام از این فاکتورها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

 

معرفی رشته های ریاضی - عوامل موثر
معرفی رشته های ریاضی - عوامل موثر

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل علاقه

شاید به جرات بتوان گفت یکی از کلیدی ترین معیارها در هر کاری داشتن علاقه به آن کار یا آن چیز می باشد. در مباحث تحصیلی هم این امر به وفور دیده می شود. بحث داشتن علاقه در معرفی رشته های ریاضی یکی از اساسی ترین نکات در این مورد می باشد چرا که رشته نسبتا سختی مثل علوم ریاضی به عشق و علاقه داوطلبان این رشته وابسته است. علاقه داوطلبان به رشته های ریاضی سبب می شود با فراز و نشیب و سختی و دشواری این رشته ها راحت تر کنار بیایند. ممکن است در میان داوطلبان شاخه های ریاضی، داوطلبانی باشند که به رشته ریاضی علاقه مند باشند و ابعاد محاسباتی این رشته تاثیری بر کیفیت انتخاب آن ها نداشته باشد. پس شایان ذکر است که علاقه حتی ممکن است بسیاری از ضعف های رشته انتخابی داوطلبان را بپوشاند و تحت تاثیر قرار دهد. کسانی که به اندازه کافی به رشته های دانشگاهی ریاضی علاقه مند هستند راحت تر هم می توانند در این رشته ها پذیرفته شوند زیرا که علاقه باعث انگیزه ای قوی و هدفمند در داوطلبان می شود و از درون آن ها را به سمت هدف مورد نظرشان هدایت می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، نباید از عامل علاقه در شناخت بهتر و بیشتر ابعاد مختلف شاخه های ریاضی غافل شد. هر چه علاقه مندی به این رشته های بیشتر باشد در نتیجه تلاش و واکاوی برای شناخت ابعاد گوناگون رشته های ریاضی هم افزون تر می شود. در واقع رابطه عامل علاقه با شناخت رشته تحصیلی مورد نظر، رابطه ای مستقیم و دو طرفه است و بر یکدیگر تاثیر مثبت دارند.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل بازار کار

در جامعه کنونی ما عامل بازار کار بیشتر از هر عاملی دیگر در انتخاب رشته های ریاضی توسط داوطلبان تاثیر دارد. عامل بازار کار برای آشنایی با رشته های ریاضی ضروری است و هر قدر بازار کار یک رشته بهتر باشد در نتیجه داوطلبان بیشتری را هم به خود جذب می کند. برای مثال بازار کار رشته مهندسی نفت در کشور ما که دارای اقتصادی نفتی و وابسته به درآمدهای نفتی می باشد، بسیار پر رونق است و لذا داوطلبان زیادی را هم به خود جذب می کند. اما در مقایسه با مهندسی نفت، رشته ای مثل مهندسی عمران که بازار کار آن به مهارت ها و توانایی های خود شخص بستگی دارد از رونق متوسط به بالایی برخوردار است. به هر حال شاخه های علوم ریاضی متنوع و گسترده هستند و باید به هنگام انتخاب رشته، ملاک های تاثیرگذار به صورت یک به یک مورد بررسی قرار گیرند. از میان رشته های ریاضی، مهندسی برق هم به دلیل اینکه صنعت برق در ایران رو به رشد است، دارای سطح بازار کار خوبی می باشد و داوطلبان مختص به خود را دارد. هر چند رشته های ریاضی در میان گروه های آزمایشی نظری نسبت به گروه تجربی و انسانی دارای تعداد داوطلبان کمتری است اما داوطلبانی که به رشته های ریاضی علاقه دارند، متناسب با روحیات خود یکی از آن رشته ها را انتخاب می کنند. پس توصیه می شود داوطلبان بدون بررسی عوامل بازار کار و علاقه خود، از انتخاب این رشته ها امتناع کنند. لازم به یادآوری است بازار کار خوب یک رشته می تواند به آرامش و امنیت روانی داوطلبان هم منجر شود.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل مدت زمان ورود به بازار کار

عامل مدت زمان ورود به بازار کار یک رشته هم به شناخت و آگاهی بیشتر از رشته های ریاضی منجر می شود. هر چقدر مدت زمان ورود به بازار کار به تحصیلات دانشگاهی مرتبط باشد، داوطلبان هم زودتر سر کار می روند ولی اگر بازار کار شاخه های ریاضی به کسب مهارت های بیرون از دانشگاه وابسته باشد به تبع آن، سرعت ورود به بازار کار هم بیشتر می شود. هر چقدر سطح به دست آوردن تخصص با تحصیل در دانشگاه بیشتر باشد در نتیجه مدت زمان ورود به بازار کار پایین تر می آید. رشته هایی مانند مهندسی هوافضا، مهندسی نفت و مهندسی برق از پایین ترین سطح مدت زمان ورود به بازار کار برخوردار هستند ولی رشته های مثل: مهندسی اپتیک لیزر و مهندسی انرژی دارای سطح متوسط در مدت زمان ورود به بازار کار هستند. عامل مدت زمان ورود به بازار کار برای داوطلبانی که علاقه مند هستند بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند بسیار مهم است ولی برای تعدادی از داوطلبان اینگونه نیست. البته آن دسته از رشته های ریاضی هم که احتیاج به کسب مهارت در بیرون از دانشگاه هم دارند با کمی تلاش توسط داوطلبان به راحتی می توانند مدت زمان ورود به بازار کار را کمتر کنند. با توجه به مطالب گفته شده، به داوطلبان شاخه های ریاضی توصیه می کنیم که متناسب با هدف خود که آیا می خواهند زود شاغل شوند یا غیر؟ دست به انتخاب یکی از رشته های ریاضی بزنند تا در ادمه مسیر خود دچار مشکل نشوند.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل درآمد

در میان تمام رشته های ریاضی، مهندسی نفت از درآمد نسبتا بیشتری برخوردار است و داوطلبان زیادی را به رقابت می طلبد. عامل درآمد به خودی خود عاملی جذب کنند در انتخاب رشته های ریاضی به شمار می آید به طوری که هر چقدر سطح درآمد یک رشته از رشته ای دیگر بیشتر باشد در نتیجه رقابت برای آن رشته بیشتر می شود. البته باز این ملاک به ویژگی های شخصیتی هر کس بر می گردد و شاید برای داوطلبانی این معیار چندان مهم نباشد ولی به هر حال ذکر همه این عوامل خالی از لطف نخواهد بود که داوطلبان بتوانند با دید بازتری برای رشته مورد نظر خود تصمیم بگیرند. متناسب با ملاک هایی که در بالا به آن ها اشاره شده باید گفت که لزوما رشته هایی که بازار کار خوبی دارند از سطح درآمد بیشتری برخوردار نیستند ولی در بعضی موارد می تواند استثنا هم وجود داشته باشد. رشته هایی که سطح درآمد بیشتری دارند یا به اصطلاح به عنوان رشته های پولساز شناخته می شوند در میان رشته های ریاضی دارای اهمیت بیشتری هم هستند چرا که در جامعه الان ما که درآمد و پول به ملاکی ارزشی تبدیل شده لذا داوطلبان علاقه مند تلاش می کنند در این رشته ها پذیرفته شوند. ذکر این نکته ضروری است که سطحی از درآمد با تحصیل در تمام رشته های ریاضی می تواند به دست آید و اگر فارغ التحصیلان دنبال کار باشند و متناسب به رشته خود تخصص های لازم را هم داشته باشند در نتیجه می توانند به گروه رشته های با درآمد خوب سعود کنند. پس مشخص می شود که بیشتر این ملاک ها بر استعداد ها و توانمند های خود فارغ التحصیلان استوار است و حتی ممکن است داوطلبانی وجود داشته باشند که در رشته های خوبی تحصیل کرده باشند ولی بنا به ویژگی های شخصیتی خود آدم های به اصطلاح کاری نباشند که این در کسب کردن درآمد از آن رشته به شدت تاثیرگذار خواهد بود. همانطور که می بینید ارزش دادن به عوامل موثر بر معرفی رشته های ریاضی نسبی بوده و شخص به شخص فرق خواهد داشت. به همه داوطلبان پیشنهاد می کنیم در کل رشته های ریاضی، عامل درآمد را مهم دانسته و در ارتباط با سایر عوامل به سنجش و ارزش گذاری آن بپردازند.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل شناخته بودن

عامل شناخته بودن یکی از معیارهای مهم در آشنایی با رشته های ریاضی می باشد و برای تعدادی از داوطلبان هم از اهمیت زیادی برخوردار است. شناخته بودن رشته، نوعی پرستیژ اجتماعی به فارغ التحصیلان آن رشته می بخشد و همین امر باعث می شود تا تعداد زیادی از داوطلبان برای شرکت در رشته های شناخته شده مصمم شوند. رشته های ریاضی مانند مهندسی عمران، مهندسی نفت، مهندسی برق و... در میان جامعه شناخته شده هستند و کمتر کسی است که آن ها را نشناسد. همین عامل شناخته بودن سبب شده که در بین عموم مردم به فارغ التحصیلان رشته های ریاضی، عنوان های چون: مهندس/ آقای مهندس / خانم مهندس گفته شود. همین امر نشان از شناخته شدن گروه مهندسی در رشته ها ریاضی دارد. اگر تا الان دقت کرده باشید رشته های مانند مهندسی نساجی و مهندسی دریا در میان مردم و جامعه کمتر شناخته شده هستند یا کلا شناخته شده نیستند لذا این جو تا حدود زیادی روی فارغ التحصیلان این رشته ها تاثیر می گذارد. به نظر می رسد که عامل شناخته بودن رشته تحصیلی می تواند روی روحیه فرد هم در طول تحصیل تاثیر داشته باشد. علاوه بر این، اسم رشته ای مانند مهندسی اپتیک و لیزر کمتر به گوش افراد جامعه خورده است. به هر حال شناخته بودن هم در معرفی تمام رشته های ریاضی مهم است و به نوعی عاملی برای تبلیغ آن رشته هم محسوب می شود. آشنایی با رشته های ریاضی تحت تاثیر عامل شناخته بودن بسیاری از داوطلبان به شرکت در کنکور ریاضی وا داشته است لذا باید دقت شود که داوطلبان تحت تاثیر جوی که در جامعه نسبت به یک رشته وجود دارد تصمیم گیری نکنند.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل درجه سختی کار

عامل درجه سختی کار در معرفی رشته های ریاضی هم می تواند یک عامل بازدارنده برای ورود به شاخه های ریاضی باشد. داوطلبان می بایست دقت کنند که تا چه حد به یک رشته علاقه دارند که حاضرند هر سطح از درجه سختی کار آن را به جان بخرند. اینجا عامل علاقه واقعا تعیین کننده بوده و روی روحیه و آستانه تحمل سختی کار یک رشته توسط داوطلبان تاثیر دارد. چنانچه پیش تر هم گفته شد علاقه حتی می تواند عامل درجه سختی کار را برای داوطلبان رشته های ریاضی خوشایند کند. مثلا رشته هایی مانند مهندسی هوافضا و یا مهندسی معدن بسته به شغل و حوزه کاری افراد می تواند تغییر کند و در بعضی مواقع درجه سختی بالاتری را به خود اختصاص دهند ولی در رشته ای مانند مهندسی اپتیک لیزر درجه سختی کار پایین است. به هر صورت درجه سختی کار به عنوان یک عامل در معرفی و شناخت رشته های ریاضی وجود دارد و این بستگی به روحیات و علاقه داوطلبان دارد که تا چه حد می توانند برای رشته انتخابی خود از خودشان مایه بگذارند. البته باید مد نظر قرار داد که توانایی و توانمندی داوطلبان با سطح درجه سختی کار رشته تحصیلی شان قابل سنجش است. مثلا مهندسی معدن تا حدود زیادی داوطلبان مرد را می طلبد زیرا که کار کردن در محیط هایی مثل معدن برای خانم ها به احتمال زیاد خوشایند و متناسب با توانمندی آن ها نخواهد بود لذا خودشناسی و آگاهی از توانایی ها در این زمینه می تواند بسیار راهگشا باشد. یا رشته مهندسی مواد و متالوژی هم بیشتر چهره ای مردانه می طلبد تا خانم. به هر حال همه این نکات برای آشنایی با رشته های ریاضی ضروری می باشد و نباید داوطلبان از هیچ کدام از آن ها غافل بمانند.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل درصد قبولی

آشنایی با رشته های ریاضی بدون توجه به عامل درصد قبولی می تواند ناقص باشد لذا این عامل به عنوان اولین عامل برای پذیرفته شدن و ورود به دانشگاه در این رشته ها شناخته می شود. خوشبختانه رشته های ریاضی هم در اکثر دانشگاه ها آورده می شود و درصدی از قبولی کنکور سراسری را به خود اختصاص می دهد هر چند یادآوری این نکته هم ضروری است که شاخه های ریاضی در مقایسه با رشته های تجربی و انسانی دارای کمترین تعداد داوطلب است که بر عامل درصد قبولی آن تاثیر دارد. گویا عامل شناخته بودن هم بر درصد قبولی در رشته های ریاضی اثر دارد چرا که تعداد درصد قبولی رشته های شناخته شده ای مانند: مهندسی عمران، مهندسی نفت، مهندسی برق و مهندسی مکانیک نسبت به رشته های کمتر شناخته شده مثل مهندسی نساجی، مهندسی اپتیک لیزر و مهندسی دریا بیشتر است. لذا وقتی توصیه می کنیم همه عوامل با هم در نظر گرفته شوند منظورمان همین تاثیر عوامل بر یکدیگر است که ممکن است حتی مسیر زندگی یک داوطلب را تغییر دهد. علاوه بر این، عامل بازار کار هم در عامل درصد قبولی تاثیر دارد و هر چقدر بازار کار یک رشته در سطح بهتری باشد به نسبت درصد قبولی های آن رشته هم زیادتر می شود. لذا نباید از تاثیر عوامل موثر بر معرفی رشته های ریاضی غافل بود. بحث ظرفیت پذیرش در درصد قبولی رشته های ریاضی از طرف دانشگاه های پذیرنده هم حائز اهمیت است که متناسب با تعداد داوطلبان و نیاز بازار کار در جامعه سنجیده می شود.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل شانس قبولی در دانشگاه های برتر

در شناخت و آشنایی با رشته های علوم ریاضی حتما باید عامل شانس قبولی در دانشگاه های برتر هم بررسی شود چرا که فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر می تواند روی بازار کار یک رشته هم تاثیر داشته باشد چرا که دانشگاه های برتر دارای پرستیژ در موقعیت های کاری آن رشته می باشند. در اینجا باید این سوال را از داوطلبان پرسید که آیا فقط دوست دارند در یکی از رشته های ریاضی قبول شوند یا نه دوست دارند همراه با قبولی در رشته مورد علاقه در یک دانشگاه برتر هم پذیرفته شوند؟! این سوالی اساسی است و داوطلبان باید صادقانه به آن پاسخ دهند اگر که فقط رشته مهم باشد و در واقع محل تحصیل مهم نباشد پس تلاش برای پذیرفته شدن در دانشگاه های برتر بیهوده است ولی زمانی که هم رشته و هم دانشگاه هر دو با مهم هستند، قضیه دیگر فرق می کند و داوطلبان شاخه های ریاضی باید همه تلاش و هم و غم خود را برای این دو به کار گیرند. پس کسانی که فقط مقصد را مهم می دانند با کسانی که هم مقصد و هم راه را مهم می دانند بسیار متفاوت خواهند بود. عامل شانس قبولی در دانشگاه های برتر مستقیما در گرفتن بورسیه تحصیلی از سایر کشورها هم تاثیر دارد لذا کسانی که از دانشگاه های برتر فارغ التحصیل می شوند در واقع شانس بیشتری برای پذیرفته شدن در بورسیه را نیز دارند. از آنجا که قبولی در دانشگاه های برتر می تواند برای داوطلبان زیادی خواستنی و مهم باشد لذا رقابت برای قبولی در این دانشگاه ها هم فشرده می شود.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل امکان ادامه تحصیل

خوشبختانه عامل امکان ادامه تحصیل برای بیشتر رشته های ریاضی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای داوطلبان مهیا است. عامل امکان ادامه تحصیل در معرفی رشته های ریاضی به ویژه برای داوطلبانی می خواهند یکی از رشته های ریاضی را در مقاطع بالاتر بخوانند مهم می باشد. اما برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل بعد از دوره کارشناسی را ندارند ممکن است از درجه اهمیت کمتری برخودار باشد. به هر حال امکان ادامه تحصیل در شاخه های ریاضی را نباید نادیده گرفت به خصوص برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل را با استفاده از بورسیه تحصیلی دارند. عامل امکان ادامه تحصیل در رشته های ریاضی برای آشنایی با رشته های ریاضی ضروری است. همچنین داوطلبانی که قصد دارند در یکی از شاخه های علوم ریاضی به استادی و تحقیق و پژوهش بپردازند لذا امکان ادامه تحصیل برای آن ها ضروری است به ویژه که برای هیات علمی شدن در دانشگاه های کشور این امر مهم است که سه تا مقطع را در یک رشته مشترک تحصیل کرده باشید. تا اینجا مشخص شد که تا حد زیادی امکان ادامه تحصیل رشته های ریاضی به اهداف داوطلبان بستگی دارد و اینکه می خواهند در آینده چکاره شوند. البته این عامل هم در ارتباط با عوامل دیگر بیشتر ارزش پیدا می کند و نمی شود به صورت تکی مورد استفاده قرار گیرد. داوطلبان حتما باید با شناخت درست و جامع از رشته های ریاضی وارد رشته تحصیلی خود بشوند تا بتوانند پله های موفقیت را یکی پس از دیگری بپیمایند.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل امکان بورسیه تحصیلی

عامل امکان بورسیه تحصیلی هم یکی از بخش های مهم در معرفی رشته های ریاضی به شمار می آید. در اینجا هم باید داوطلبان این سوال را از خودشان بپرسند که تا چه اندازه برایشان مهم است که امکان گرفتن بورسیه تحصیلی برای رشته مورد علاقه شان فراهم باشد؟! تعداد زیادی از داوطلبان ممکن است خواهان ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند که بورسیه تحصیلی یکی از راه های ورود به دانشگاه های کشور مقصد می باشد. در گرفتن بورسیه تحصیلی عوامل مختلفی مانند بنیه علمی داوطلب، رزومه علمی، داشتن مدرک زبان، شرط معدل و... تاثیرگذار است پس داوطلبی که خود را برای گرفتن بورسیه تحصیلی در یکی از رشته های ریاضی آماده کرده است باید بداند که آیا رشته اش در خارج از کشور بورسیه دارد یا نه؟! تا اینجا معلوم شد که عامل امکان بورسیه تحصیلی برای افراد زیادی مهم است و حتما باید داوطلبان به هنگام انتخاب رشته به آن توجه لازم را داشته باشند. اگر به جدول معرفی کامل رشته های ریاضی هم مراجعه کنید که در بالای همین مطلب قرار دارد، متوجه می شوید که اکثر رشته های ریاضی دارای امکان بورسیه تحصیلی بالا و متوسط به بالا هستند پس اگر یکی از شاخه های ریاضی را انتخاب کرده اید به شما تبریک می گویم زیاد که از شانس بورسیه تحصیلی برخوردار خواهید بود.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل خطرپذیری

در مقایسه با عوامل موثر در معرفی رشته های ریاضی، شاید بتوان گفت که عامل خطرپذیری هم می تواند مانند بعضی از عوامل، در انتخاب رشته بازدارنده باشد. بسیاری از رشته های تحصیلی که نمونه آن ها در رشته های ریاضی هم دیده می شود به دلیل محیط های کاری خود می توانند حد بالایی را در درجه خطرپذیری بخود اختصاص دهند. مثلا رشته مهندسی معدن به دلیل اینکه در معادن به کار گرفته می شود از درجه خطر پذیری بسیار بالاتری نسبت به سایر شاخه های علوم ریاضی برخوردار باشد. ولی با دقت در جدول ویژگی های شاخص مهندسی رباتیک می توان متوجه شد که درجه خطر پذیری پایین تری دارد. عامل خطرپذیری در آشنایی با رشته های ریاضی مستقیما با جان و سلامتی انسان سر و کار دارد لذا تحت هیچ شرایطی نباید با جان خود بازی کرد. اما از طرف دیگر رشته ای مثل مهندسی دریا هم به تناسب موقعیت های شغلی این رشته ممکن است دارای سطح متوسطی از عامل خطر پذیری باشد که می تواند برای ورود بعضی از داوطلبان به این رشته بازدارنده باشد. لازم به یادآوری است که در اینجا هم عامل علاقه بسیار مهم می شود چرا که امکان دارد تعدادی از داوطلبان علاقه را حتی به خطرپذیری رشته های ریاضی ترجیح دهند. عاقلانه ترین روش داشتن حد وسطی از مجموع تمام عوامل است تا به نتیجه ای علمی و متقن منتهی شود.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - عامل آرامش و امنیت روانی

یکی دیگر از مهم ترین عوامل در شناخت شاخه های علوم ریاضی، عامل آرامش و امنیت روانی ناشی از انتخاب یکی از رشته های ریاضی می باشد. اینکه آدم چقدر از انتخاب رشته خود راضی باشد به همان اندازه می تواند در آرامش و امنیت روانی شخص هم تاثیر داشته باشد. مثلا اگر دوباره همان رشته مهندسی معدن را مثال بزنیم به خاطر داشتن عامل خطر پذیری در سطح بالا در نتیجه از لحاظ داشتن عامل آرامش و امنیت روانی هم سطح پایینی می باشد لذا نتیجه گیری می کنیم که دو عامل درجه سختی کار و خطرپذیری، تاثیر مستقیمی در آرامش و امنیت روانی آن رشته هم می گذارد. آرامش و امنیت روانی در انتخاب رشته های دانشگاهی ریاضی مهم می باشد و حتی ممکن است در بعضی موارد نوعی دافعه هم ایجاد کند که داوطلبان در هنگام آشنایی با تمام رشته های ریاضی باید به این عامل توجه لازم را داشته باشند. علاوه بر این امکان بورسیه تحصیلی، بازار کار خوب و شانس قبولی در دانشگاه های برتر هم می تواند میزان آرامش و امنیت روانی ناشی از رشته های ریاضی را افزایش دهد.

 

 

معرفی رشته های ریاضی - کلام آخر

همانطور که در تحلیل هر یک از عوامل هم اشاره شده است نباید از تاثیر عوامل موثر در معرفی رشته های ریاضی بر یکدیگر غافل بود و باید برای تحلیل آن ها یک نگاه سیستمی و همه جانبه نگر به کار برد. تا جایی که لازم بود تلاش کردیم برای معرفی رشته های ریاضی از این عوامل استفاده کنیم ولی شاید عوامل دیگری هم وجود داشته باشند که در درون این عوامل جای گرفته اند. شایان ذکر است که داوطلبان رشته های ریاضی زمانی می توانند به یک تحلیل و بررسی درست از انتخاب رشته مورد نظر خود برسند که بتوانند متناسب با روحیات فردی، توانمندی ها و اهداف خود عوامل فوق را در تحلیل رشته خود به کار برند چرا که بدون شناخت از ابعاد مختلف شخصیتی خود و توجه صرف داشتن به عوامل موثر در معرفی رشته های ریاضی نمی توان به یک نتیجه گیری درست و منطقی رسید.  برای مثال فردی که دارای روحیه کار در محیط های خطر پذیر نباشد نمی تواند در رشته مهندسی معدن تحصیل کند یا برای کسی که دید مادی به رشته خود دارد، عامل درآمد اهمیت پیدا می کند. لذا توصیه می کنیم که برای رسیدن به یک شناخت درست از رشته های ریاضی حتما دو نکته مهم یعنی داشتن دیدگاه سیستمی و شناخت از خود را مد نظر داشته باشید.