معرفی کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی

کارشناسی ارشد بیوشیمی به مطالعه فرایندهای شیمیایی در سیستم های زنده موجودات می پردازد. بیوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد، با ساختار و عملکرد اجزاء سلولی مثل پروتئین‌ها، کربوهیدارت ‌ها، لیپیدها، اسیدهای نوکلئیک و انواع دیگر مولکول های زیستی سر و کار دارد. هدف آن، پاسخ دادن به سؤال ‌هایی در ارتباط با واکنش های شیمیایی و فرآیندهای درون اندام های موجودات زنده می باشد. رشته بیوشیمی بالینی که در آن از روش های شیمیایی برای درک و شناخت فرایند های زیستی استفاده می شود، دارای اهمیت روز افزونی می باشد؛ تمام گیاهان و جانوران از ترکیب های شیمیایی ساخته شده ‌اند و وظیفه بیوشیمیست ها آن است که ساختمان این مواد و نقش آن ها را در حیات موجودات زنده بررسی و شناسایی کنند. کربوهیدرات ها، لیپید ها و اسیدهای نوکلئیک مانند دی ان آ فقط تعدادی از مولکول های شیمیایی هستند که از موضوعات مورد مطالعه بیوشیمیست ها به شمار می آیند. در یکی از شاخه های این علم از این مطالعات برای تولید واکسن های مقابله کننده با بیماری های ویروسی نظیر اوریون استفاده می شود. بیوشیمیست ها در زمینه درمان بیماری های کشنده ای همچون ایدز و سرطان نیز کار می کنند.

بیوشیمی بالینی یکی از شاخه ‌های دانش پزشکی است و زیر مجموعه رشته های وزارت بهداشت می باشد. رشته بیوشیمی بالینی بر پایه آزمایش هایی استوار است که در نتیجه انجام این آزمایشات تشخیص اختلالات در مقدار مواد تشکیل دهنده بدن و بیماری های مرتبط با آن ها میسر می گردد.

از آنجا که رشته بیوشیمی بالینی دارای ابعاد گسترده ای است که لزوم شناساندن آن به داوطلبان این رشته کمک شایانی خواهد کرد لذا مشاور تخصصی کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی و تیم مشاوره و برنامه ریزی 3گام هم در راستای معرفی کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی به داوطلبان توصیه می کند که مطالب زیر را در سایت 3گام مطالعه کنند:

بهترین روش خواندن درس زیست سلولی مولکولی ارشد وزارت بهداشت

بهترین روش خواندن درس بیوشیمی کنکور ارشد وزارت بهداشت

دروس دوره کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت

منابع کنکور کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی 1400 وزارت بهداشت​

مقایسه بازار کار کارشناسی ارشد گرایش های علوم آزمایشگاهی (بیوشیمی بالینی، ایمنی شناسی، هماتولوژی و ...)

منابع کنکور کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت

بازار کار بیوشیمی بالینی​

رشته های مجاز برای کنکور ارشد بیوشیمی بالینی​

 

 

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی به تفکیک دانشگاه

هر ساله در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، ظرفیت پذیرش رشته ها در دانشگاه های مختلف اعلام می گردد. اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته است. لذا بروزترین نسخه ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی به تفکیک دانشگاه​ به داوطلبان این رشته کمک خواهد کرد تا با برنامه ریزی بهتری برای کنکور ارشد بیوشیمی بالینی آماده شوند.

 

 

 

تفاوت کارشناسی ارشد بیوشیمی وزرات علوم با بیوشیمی بالینی:

جذابیت بیوشیمی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد به ویژه نوع پزشکی آن، داوطلبان زیادی را به سمت این رشته کشانده است. فرق کارشناسی ارشد بیوشیمی وزرات علوم با بیوشیمی بالینی در این است که بیوشیمی بالینی دارای ماهیت پزشکی و تشخیص طبی بوده، در حالیکه در رشته بیوشیمی مفاهیم پایه ای این علم مورد بررسی و پژوهش قرار می گیرد. در مجموع از نظر بازار کار وضعیت رشته بیوشیمی بالینی بهتر است. کارشناسی ارشد بیوشیمی وزارت علوم از حیث پویایی این علم در عرصه های پژوهشی و کشفیات نوین در راستای توسعه این علم مورد توجه علاقه مندان به تدریس، پژوهش و خلاقیت در زمینه بیوشیمی می باشد. زمانی که بحث انتخاب بین این دو رشته از دو وزارت متفاوت در میان باشد باید دید علاقه مندی در کنار بازار کار اهمیت دارد یا علاقه به توسعه مرزهای دانش در این رشته نقش اساسی را بازی می کند.

گستره بازار کار بیوشیمی بالینی در مراکز درمانی، آموزشی، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی می باشد.