مقایسه کارشناسی ارشد رشته های ارشد علوم آزمایشگاهی

یکی از اصلی ترین دغدغه های داوطلبان کنکور ارشد گروه های علوم آزمایشگاهی وزارت بهداشت، انتخاب گرایش به تناسب بازار کار، سهولت در قبولی و تعداد پذیرش می باشد. در اینجا سعی داریم کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی، کارشناسی ارشد ایمنی شناسی، کارشناسی ارشد هماتولوژی، کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی، کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی، کارشناسی ارشد میکروبیولوژی، انگل شناسی، باکتری شناسی، قارج شناسی و ویورس شناسی را در پارامترهای مختلف مقایسه و بررسی کنیم.

در ادامه به مقایسه این گرایش ها می پردازیم:

کارشناسی ارشد مجموعه ی علوم آزمایشگاهی 1: شامل کارشناسی ارشد رشته های(بیوشیمی بالینی، بیوتکنولوژی، ژنتیک انسانی)

کارشناسی ارشد مجموعه ی علوم آزمایشگاهی 2: شامل کارشناسی ارشد رشته های (ایمنی شناسی، هماتولوژی و بانک خون)

کارشناسی ارشد مجموعه ی علوم آزمایشگاهی 3: شامل کارشناسی ارشد رشته های (باکتری شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، انگل شناسی)

 

چه گرایش و رشته ای را برای ادامه تحصیل در کنکور ارشد علوم آزمایشگاهی انتخاب کنم؟اینکه چه رشته ای انتخاب شود، جنبه های مشاوره ای بسیار زیادی دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می شود. خواندن مطالب زیر هم در سایت 3گام می تواند در راهنمایی و مشاوره به داوطلبان کمک کند:

معرفی کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی

رشته های مجاز برای کنکور ارشد بیوشیمی بالینی​

اگر تصمیم جدی برای این کار دارید و می خواهید از مشاوره های دپارتمان تخصصی کارشناسی ارشد وزارت بهداشت به صورت اختصاصی و ویژه استفاده کنید، باید در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام عضو شوید.

 

 

مقایسه کارشناسی ارشد رشته های علوم آزمایشگاهی از نظر بازار کار:

به ترتیب کارشناسی ارشد رشته های بیوشیمی بالینی، هماتولوژی و ایمنی شناسی  درمیان رشته های ارشد علوم آزمایشگاهی پرتقاضاترین رشته ها هستند زیرا این سه رشته پایه و بیس اصلی آزمایشگاه را تشکیل می دهند، زیرا این رشته ها تشخیصی هستند و کار اصلی آن ها بر روی نمونه ی بیمار است و در اصطلاح بالینی تر هستند .

کارشناسی ارشد رشته های بیوتکنولوژی پزشکی و ژنتیک رشته های جدید و در حال رشدی هستند که بیشتر جنبه ی تحقیقاتی و پژوهشی دارند و از آنجایی که در کشور ما کمتر به مسائل پژوهشی و تحقیقاتی بها داده می شود این رشته های با ارزش از نظر بازار کار، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند ولی در مورد رشته ی ژنتیک انسانی این امتیاز وجود دارد که داوطلبان بعد از فارغ الاتحصیلی از مقطع دکتری این رشته امکان تاسیس آزمایشگاه ژنتیک و همچنین کار به عنوان مسئول فنی در آزمایشگاه های ژنتیک را دارند .

از میان رشته های گروه علوم آزمایشگاهی 3، باکتری شناسی بهترین گزینه است چون آزمایش های باکتری شناسی جزو آزمایشات روتین به حساب می آیند و هر آزمایشگاهی در هر سطحی که باشد حتما  نیاز به یک میکروبیولوژیست دارد.

در نگاه کلی تمام رشته های ارشد علوم آزمایشگاهی بسیار حیاتی و با ارزش هستند و هرکدام در جای خود مهم و مورد نیاز جامعه می باشند و مقایسه آنها با هم چندان کار اصولی و درستی نیست. تمام این رشته ها مکمل و در عرض هم هستند که نیاز جامعه را برای تشخیص بهتر بیماری ها مرتفع میکنند،  تضمینی وجود ندارد فردی که وارد رشته ی بیوشیمی بالینی یا هماتولوژی شده منحصرا از جایگاه شغلی و درآمد بالایی برخوردار شود و فردی که در رشته ی انگل شناسی پذیرش شده  جایگاه شغلی مناسبی نداشته باشد، پذیرش در هرکدام از این رشته ها در دانشگاه های برتر و درجه یک کشور راه را برای فارغ التحصیلان این رشته ها هموارتر میکند و موقعیت های بهتر شغلی  را پیش رویشان می گشاید که این امر با برنامه ریزی دقیق و اصولی و استفاده از مشاوران متخصص امکان پذیر است.

هر قدر با اطلاعات بیشتری، یک تصمیم را بگیرید، احتمال اشتباه و پشیانی شما در آینده از انتخابتان به صفر می رسد. یکی از روش های به درست آوردن اطلاعات موثق و دقیق در این رابطه، استفاده از اطلاعات مشاوران و افرادیست که زیر و بم رشته های مختلف ارشد وزارت بهداشت در گروه علوم آزمایشگاهی را می شناسند. می توانید با ثبت نام در سایت از مشاوره های ما استفاده کنید و درخواست مشاوره بدهید.

 

 

مقایسه کارشناسی ارشد رشته های علوم آزمایشگاهی از نظر سهولت قبولی:

از نظر سهولت قبولی می توان گفت کارشناسی ارشد رشته بیوتکنولوژی پزشکی، قارچ شناسی و ویروس شناسی به خاطر استقبال و کم طرفدار بودن، در صدر سایر رشته های کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی قرار دارند. کارشناسی ارشد رشته های بیوشیمی بالینی، هماتولوژی، ایمنی شناسی، میکروبیولوژی و ژنتیک وضعیت سخت تری برای قبولی دارند به خصوص کارشناسی ارشد هماتولوژی.

 

مقایسه کارشناسی ارشد رشته های علوم آزمایشگاهی از نظر پذیرش:

از نظر تعداد پذیرش، وضعیت کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی از همه رشته ها بهتر است. در مجموع در بین رشته های کارشناسی ارشد علوم ازمایشگاهی (1)، بیوشیمی بالنی در صدر تعداد پذیرش قرار دارد و بعد از آن کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی و پس از انگل شناسی ارشد ژنتیک انسانی قرار دارد. در کارشناسی ارشد گروه علوم آزمایشگاهی (2)، اوضاع پذیرش چندان خوب نیست و نه ایمنی و نه هماتولوژی شرایط ایده آل و بالایی برای پذیرش ندارند. در کل پذیرش هماتولوژی از ایمنی شناسی نیز پایین تر است و جالب اینجاست سطح تقاضا برای هماتولوژی بیشتر از سایر گروه های کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی می باشد. در گروه سوم کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی، وضعیت کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی و انگل شناسی به نسب ویروس شناسی و قارچ شناسی بهتر است. البته کارشناسی ارشد میکروب شناسی و انگل شناسی از ترافیک تقاضای بالاتری نیز برخوردار است.

در نهایت اگر بخواهیم یک دسته بندی جامع و کلی براساس عولمل مختلف ارائه دهیم می توانیم اولویت بندی زیر را برای کارشناسی ارشد رشته های مختلف علوم آزمایشگاهی در نظر بگیریم:

سطح 1: کارشناسی ارشد هماتولوژی، کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی، کارشناسی ارشد ایمنی شناسی پزشکی، کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی (میکروبیولوژی پزشکی)

سطح 2: کارشناسی ارشد انگل شناسی، کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی (پزشکی)

سطح 3: کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی، کارشناسی ارشد ویروس شناسی، کارشناسی ارشد قارچ شناسی.