منابع سطح بندی شده کنکور ارشد بیوشیمی بالینی

منابع کنکور کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت به صورت منابع سطح بندی شده ارائه شده است. این منابع به سه دسته از داوطلبان شامل کسانی که زمان کافی برای مطالعه برای کنکور ارشد پزشکی دارند و حداقل 8 ساعت در روز برای بازه زمانی یک ساله تا هشت ماهه مطالعه می کنند، کسانی که زمان متوسطی برای درس خواندن دارند و میانگین روزانه 6 ساعت در بازه زمانی 6 ماهه زمان دارند، کسانی که زمان کوتاهی تا کنکور ارشد پزشکی دارند و یا روزانه 2 ساعت در بازه زمانی طولانی مدت فرصت مطالعه دارند و کسانی فرصت ناچیزی برای کنکور وزارت بهداشت دارند و یا روزانه می توانند یک ساعت در بازه طولانی مدت مطالعه کنند، ارائه می شود. 

در ضمن داوطلبان برای کسب اطلاعات از لیست کامل مدارک مورد پذیرش بیوشیمی بالینی می توانند به مطلب رشته های مجاز برای کنکور ارشد بیوشیمی بالینی در سایت 3گام مراجعه کنند.

 

دسته اول:

 کسانی که زمان کافی برای مطالعه برای کنکور ارشد پزشکی دارند و حداقل 8 ساعت در روز برای بازه زمانی یک ساله تا هشت ماهه مطالعه می کنند:

درسنامه:

بیوشیمی: کتاب اصول و کاربردهای رضا محمدی دو جلدی

شیمی عمومی: کتاب چارلز مورتیمر هر دو جلد

شیمی آلی: موریسون- بوید هر 3 جلد

زیست شناسی سلولی-مولکولی: کتاب لودیش

زبان عمومی: پکیج مهاجرنیا (شامل هندبوک، کتاب جامع و فلش کارت)

 

 

منابع تست:

ETC دکتر فاطمه ابرقویی انتشارات اطمینان

بیوشیمی: مجموعه تست های بیوشیمی بالینی- گنجینه سوالات بیوشیمی- دکتر جعفرنژاد

شیمی عمومی: کتاب های تست شیمی دوران دبیرستان و پیش دانشگاهی (مبتکران)

شیمی آلی:  شیمی آلی- دکتر نادری- کتابخانه فرهنگ

زیست شناسی سلولی - مولکولی: مجموعه تستهای طبقه بندی شده- دکتر مصطفی عبادی- کتابخانه فرهنگ

زبان عمومی: مجموعه تست های زبان- سالهای گذشته یا خود کتاب امیر لزگی

توجه: دوستانی که زمان و فرصت کافی دارند باید مراقب باشند که چون زمان زیادی تا کنکور دارند و فرصت مطالعه شون هم زیاده، وسط کار خسته نشن و باید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشند تا بتونند این خستگی و گاهی از دست رفتن انگیزه رو جبران کنند. باید بدونند که می خوان چند دور هر درس رو بخونند و چقدر و چطوری تست بزنند و به چه شکل مرور کنند تا مطالب از ذهنشون فرار نکنه. زمان طولانی همونقدر که مزیت حساب میشه، اگه مدیریت زمان و منابع رو به صورت دقیق و برنامه ریزی شده به همراه نداشته باشه بیشتر از یک ماه طول نمیکشه و تنها یک ماه وقت تلف می کنید، چون برگشتن به حالت قبل نیازمند تلاش دو برابره. 

برای داشتن بهترین نتیجه، داشتن یک برنامه ریزی اصولی خیلی مهم تر از داشتن بهترین منابع و زمان بسیار زیاد است.

 

 

دسته دوم:

کسانی که زمان متوسطی برای درس خواندن دارند و میانگین روزانه 6 ساعت در بازه زمانی 6 ماهه زمان دارند:

بیوشیمی: بیوشیمی صفر تاصد هیمن مرادی انتشارات سنا

شیمی عمومی: درسنامه های کتب دبیرستانی

شیمی آلی: جزوه کتاب شیمی آلی کتابخانه فرهنگ- دکتر نادری

زیست شناسی سلولی مولکولی: کتاب جامع سلولی مولکولی منصور عرب انتشارات خلیلی

زبان عمومی: پکیج مهاجرنیا (شامل هندبوک، کتاب جامع و فلش کارت)

منابع تست:

ETC دکتر فاطمه ابرقویی انتشارات اطمینان

بیوشیمی: گنجینه سوالات بیوشیمی - دکتر جعفرنژاد

شیمی عمومی: کتاب های تست شیمی دوران دبیرستان و پیش دانشگاهی (مبتکران)

شیمی آلی: شیمی آلی- کتابخانه فرهنگ- دکتر نادری

زیست شناسی سلولی - مولکولی: مجموعه تست های طبقه بندی شده- دکتر مصطفی عبادی- کتابخانه فرهنگ

زبان عمومی: کتاب امیر لزگی

توجه: اگر کاملاً با مدیریت زمان و به دست آوردن مهارت های خوندن و تست زدن و به خصوص مرور کردن پیش برید چیزی کمتر از دسته اول ندارید. باید حواستون جمع باشه که با مهارت درس بخونید و از اول بدونید که چی میخواید و چطوری میشه با زمان بندی مناسب مراحل مختلف درس خوندن، تست زدن و مرور کردن و جمع بندی رو پیاده سازی کرد. فراموش نکنید که مطالب فراره و نیاز هست که کاملاً حساب شده در بازه های زمانی استاندارد دوره تست ها و مطالب انجام بشه. یه برنامه ریزی دقیق و مرحله به مرحله که با روحیه یادگیری شما مطابقه و از ابتدا تا انتهاش مشخصه، شما رو حتی از دسته اول هم جلوتر می بره. کسانی تو کنکور موفق ترند که می دونند می خوان چی کار کنند و چطوری باید این کار رو انجام بدن. 

 

 

دسته سوم:

کسانی که زمان کوتاهی تا کنکور ارشد پزشکی (وزارت بهداشت) دارند و یا روزانه 2 ساعت در بازه زمانی طولانی مدت فرصت مطالعه دارند:

بیوشیمی:    گنجینه سوالات بیوشیمی - دکتر جعفرنژاد

شیمی عمومی: درسنامه های کتب دبیرستان یا کتب کنکوری مربوطه مثل مبتکران

شیمی آلی: کتاب شیمی آلی دکتر نادری

زیست شناسی سلولی-مولکولی: کتاب نمودارنامه منصور عرب انتشارات سنا

زبان عمومی: پکیج مهاجرنیا (شامل هندبوک، کتاب جامع و فلش کارت)

زیست شناسی سلولی - مولکولی: مجموعه تستهای طبقه بندی شده- دکتر مصطفی عبادی- کتابخانه فرهنگ

توجه: با در نظر گرفتن فشردگی رقابت تو کنکور وزارت بهداشت و میانگین درصدها و نمره های بالا، باید به دقت حواستونو جمع کنید و با تمرکز مطلق درس بخونید تا بتونید با دو دسته قبلی رقابت کنید. داشتن زمان زیاد و یا تایم مطالعه زیاد دلیل بر قبولی صد در صد نیست. چه بسیار آدمایی که یک سال و با زمان های طولانی درس خوندند و نتایج ضعیفی گرفتند. تنها به این دلیل که نتونستند منابع مناسب رو تو بازار گسترده تشخیص بدن و یا حتی با داشتن بهترین منابع و کلاسها، نتونستند با مهارت و تمرکز کامل درس بخونند. زمان کمتر این دسته هم خطرناکه و هم یک حسنه. خطرناک به خاطر این که زمان کمه و مطالب زیاد و مزیت از این نظر که تازه نفس ترند و تازه وارد این دوی ماراتن شدند. این تازه نفسی باید همراه با تمرکز مطلق باشه. باید به طور کاملاً هوشمندانه مطالب کم اهمیت رو حذف کنند و مباحث حیاتی و پر تست رو تشخیص بدن. جوری برنامه ریزی کنند که از اول بدونند کجاها رو باید بخونند و کجاها رو نباید. باید به طور حساب شده ای مطالب سنگین و کم اهمیتی که وقت گذاشتن واسه شون فقط وقت تلف کردنه رو از خیرش بگذرند. پیشنهاد میشه فقط 75 درصد مطالب رو بخونند. 75 درصد مهم و برای این 75 درصد جوری برنامه ریزی کنند که بتونند در بازه های زمانی مشخص مرورهای فشرده رو انجام بدن تا مطالب همزمان هم تموم شده باشند و هم مرور. اینجا هنر تست زدن اهمیت خاصی داره. اینکه چطوری تست ها رو بزنید که کاربردی باشه و حداکثر بازدهی رو داشته باشه. 

منابع تست:

بیوما تست منصور عرب

 

دسته چهارم:

کسانی فرصت ناچیزی برای کنکور وزارت بهداشت دارند و یا روزانه می توانند یک ساعت در بازه طولانی مدت مطالعه کنند:

بیوشیمی: گنجینه سوالات بیوشیمی -دکتر جعفر نژاد

شیمی عمومی: کتاب های کنکوری دوران دبیرستان مثل مبتکران

شیمی آلی: شیمی آلی- کتابخانه فرهنگ- دکتر نادری

زیست شناسی سلولی- مولکولی: بیوما تست منصور عرب

زبان عمومی: پکیج مهاجرنیا (شامل هندبوک، کتاب جامع و فلش کارت)

توجه: خب! این دوستان باید اولاً سریع بجنبند. یعنی بعد از خوندن همین مطالب شروع کنند و حتی یک دقیقه رو هم از دست ندن. کار اینا خیلی سخت تر از سه دسته قبلیه ولیکن نشدنی نیست. شرط ساده اش هم اینه که بهترین منابع خلاصه رو پیدا کنند و در بازه های زمانی کوتاهی تست تمرین کنند. جوری تست بزنند که انگار دارند خود مبحث رو از کتاب رفرنس میخونند. استرس رو باید بذارن کنار و با تمرکز کامل و گوش های کر فقط درس بخونند. چرا گوش های کر؟! چونکه همه میگن نمیشه بذار واسه سال بعد. به این دوستان باید گفت حتی اگه امسال هم نشه (تو دلتون بگید البته به کوری چشم شما حتماً میشه) بازم چیزی رو از دست نمیدم. چونکه حداقلش اینه که اگر هم قبول نشدم برای سال بعد با دید کاملتر و تجربه بهتری سرمایه گذاری می کنم. نکته مهم و فوق العاده قابل توجه برای این دوستان اینه که یه برنامه ریزی دقیق رو داشته باشند که فقط 50 درصد مطالب مهم رو پوشش بده و مباحث مهم رو جوری تست بزنند که انگار خود کتاب اصلیه. باید در بازه های زمانی مشخص و دقیق تست ها و 50 درصد مطالب مهم رو مرور کنند که مطالب به صورت نامنظم تلنبار نشه و مغز قابلیت سازماندهی مطالب رو داشته باشه.