همواره یکی از دغدغه های مشترک دانشجویان و اساتید این است که مقاله و یا مطالعات پژوهشی مورد نیاز آن ها در کدام سایت قابل دسترسی است. شاید برای یافتن یک مقاله علمی، دانشجو ساعت ها در اینترنت جست و جو کند اما نتواند اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد. از این رو مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این سامانه را تحت عنوان سامانه منبع یاب وزارت بهداشت به آدرس rsf.research.ac.ir طراحی کرده است. این سامانه صرفا برای بهره برداری دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی طراحی شده است.  سامانه منبع یاب وزارت بهداشت این امکان را فراهم آورده است که دانشجویان و اساتید در زمانی کوتاه به اهداف مطالعاتی خود دست یابند. لازم به ذکر است اطلاعات این سامانه به صورت هفتگی منطبق بر شاخص های ارزیابی سالانه و انتشار ویرایش جدید کتب، به روز رسانی خواهد شد. سامانه منبع یاب وزارت بهداشت با هدف ایجاد امکان جست و جو لغتی، موضوعی و الفبایی مجلات طراحی شده است. 

نحوه ورود و استفاده از سامانه منبع یاب وزارت بهداشت

هنگامی که شما وارد سامانه منبع یاب وزارت بهداشت به آدرس rsf.research.ac.ir  می شوید، صفحه ای پیش روی شما قرار می گیرد که مقالات مختلفی را به شما نشان می دهد.

نواری در بالای صفحه خواهید دید که در آن پیش فرض های تحت عنوان جست و جو ساده، جست و جو پیشرفته، جست و جو موضوعی، رتبه بندی scopus، رتبه بندی ISI، مجلات نامعتبر و منابع اطلاعاتی وجود دارد. پس از آنکه مقاله مورد نظر خود را جست و جو کردید، در سمت راست این لیست ستونی تحت عنوان details مشاهده خواهید کرد. داده ها در این ستون به ۳ رنگ متفاوت هستند. در صورتی که رنگ سبز را مشاهده کنید، نشان‌ دهنده دسترسی به منبع، رنگ نارنجی به معنای دسترسی رایگان و رنگ خاکستری نشانه دسترسی به چکیده اطلاعات است. 

خوب است بدانید بخش اعظم اطلاعاتی که در این سامانه وجود دارد منابع و کتب خریداری شده از ناشران بین المللی است که برای استفاده دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی در دسترس قرار گرفته است. 

در سامانه منبع یاب وزارت بهداشت، سه روش برای دسترسی به اطلاعات در نظر گرفته شده است به گونه ای که ‌برای هر یک از این روش ها پارامترهای متفاوتی طراحی شده است. 

۱- جست و جوی ساده

در این روش، درصورتی که تنها قسمتی از عنوان مورد نظر را تایپ کنید، سامانه تمام منابعی که آن عنوان را در خود شامل می شوند، به شما نشان خواهد داد. پس از آن که عنوان خود را وارد کردید می توانید داده ها را از طریق انتخاب کتاب، مجله و راهنما و هم چنین از نظر دسترسی مشترک، رایگان و غیرمشترک محدود نمایید تا سامانه داده های دقیق تری را به شما نمایش دهد. 

۲- جست و جوی پیشرفته

در لبن قسمت هرچقدر کاربر اطلاعات بیشتری وارد کند، نتیجه دقیق تری مشاهده خواهد کرد. می توان علاوه بر وارد کردن نام مقاله، نام نویسنده، انتشارات، sjr و impact factor را نیز وارد کرد تا نتایج به آنچه که می خواهید نزدیک تر شوند. 

۳- جست و جوی موضوعی

در این روش کاربر کافیست موضوع مجله مورد نظر خود را در باکس مربوطه تایپ نماید و سپس مجلات مرتبط با آن موضوع برای کاربر نمایش داده می شود. درصورتیکه موضوع مورد نظر دارای حوزه مشترکی با سایر مقالات باشد، علامت «+» در کنار قرار خواهد گرفت که با انتخاب آن می توان مقالات مرتبط را مشاهده کرد.

سامانه منبع یاب وزارت بهداشت ابزاری کارآمد برای بروزرسانی سطح علمی دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی است. اما برای آنکه شما بتوانید به درستی از این سامانه بهره ببرید لازم است تا با زبان و اصطلاحات به کار رفته در این سامانه آشنا شوید.

در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا اصلاحات مورد استفاده در این سامانه را بیاموزیم، همچنین اگر پس خواندن این مقاله برای شما ابهامی باقی ماند می توانید با مشاوران مجرب ما در موسسه ۳ گام ارتباط حاصل فرمایید. 

 

معنای فارسی

کلید واژه

پایگاه داده شامل اطلاعاتی از جمله عنوان، ناشر و …

Databases

عنوان

Title

جزییات که نشان دهنده نوع دسترسی هست

Details

ژورنال های قابل دسترسی

E-journal

کتب الکترونیک

E-books

اطلس ها و پایگاه داده

Atlases & CME

ناشر

Publisher

عنوان مقاله

Indexed in

شماره نمایه و یا شابک

ISSN/ISBN

نویسنده مقاله

Author

عنوان کتاب یا مجله

Journal/book title

محاسبه شمار استنادهای دریافتی یک مجله

SJR

شاخص ساده برای تاثیر استنادی مجلات

Citescore

میزان ارجاع به مقالات

Impact factor

ضریب تاثیر به هنجار شده بر اساس منبع

SNIP

اضافه کردن پایگاه نمایه

Add subject area

نمایش ورودی

Index in

صدک مجله در گروه موضوعی 

Percentile

رتبه بندی موضوعی

Scopus

چارک های چهارگانه هر مجله

Quartile

دسته بندی موضوعی

Subject category

معیار رتبه بندی

Rank criterion

امکان جست و جو الفبایی

A-Z

لیست منابع موجود در پایگاه های اطلاعاتی

Evidence bases resources

مجموعه منابعی مولتی مدیا موجود در پایگاه اطلاعاتی

Multimedia

مجموعه منابع اطلاعاتی فارسی

Local resources

قابلیت جست و جو منابع براساس رتبه Q1 تا Q2 

Scopus

کاربردهای سامانه منبع یاب وزارت بهداشت

۱- گستردگی اطلاعات: در سامانه منبع یاب وزارت بهداشت بیش از ۸۰ هزار منبع اطلاعاتی اعم از کتب، مجلات، مقالات، فیلم ها و تصاویر آموزشی قرار دارد. 

 

۲- عرضه بروز ترین اطلاعات علمی: این سامانه به صورت هفتگی اطلاعات خود را بر اساس ویرایش جدید کتب و مجلات بروزرسانی خواهد کرد.

 

۳- ارزیابی مجلات براساس شاخص های علم سنجی: سامانه منبع یاب وزارت بهداشت این امکان را فراهم آورده است تا با کیفیت ترین اطلاعات را از لحاظ علمی به کاربران ارائه دهد.

 

۴- سهولت در دستیابی به اطلاعات: این سامانه با ارائه سه روش جست و جو ساده، پیشرفته، موضوعی موجب تسریع در روند جست و جو اطلاعات مورد نظر شده است. 

 

۵- فهرست و اطلاعات مجلات: این سامانه به صورت کامل فهرست و اطلاعات مجلات مورد نظر را به کاربر ارائه می دهد.

 

۶- ارائه تازه ترین اسناد ناشرین معتبر بین المللی: به صورت مدام اسنادی که از توسط ناشرین معتبر بین المللی عرضه می شود در این سامانه قرار خواهد گرفت. 

 

۷- جست و جو براساس رتبه بندی scopus و ISI

با استفاده از این روش جست و جو کاربر می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را بر اساس scopus و ISI رتبه بندی کند. 

 

جمع بندی سامانه منبع یاب وزارت بهداشت

سامانه منبع یاب وزارت بهداشت، یکی از ۱۲ سامانه ای است که توسط مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شده است. در این سامانه موضوعات به صورت درخت واره آورده شدند و این مسئله موجب سهولت بیشتر در جست و جوی اطلاعات می شود. این سامانه با هدف دسترسی به فهرست کامل مجلات، مقالات و کتب علمی راه اندازی شد. چنانچه پس از مطالعه مقاله فوق برای شما سوال یا ابهامی باقی ماند می توانید با مشاوران ما در موسسه ۳گام تماس حاصل فرمایید.