همه ما روزهایی را تجربه کردیم که با آوردن هزاران بهانه، از مسئولیتی که برعهده مان بود، شانه خالی کردیم. اگر بخواهم این جمله را ساده تر کنم، باید بگویم در انجام دادن امور، تنبلی کردیم به عبارتی کار امروز را به فردا واگذار کردیم. 

شاید برای شما هم بسیار پیش آمده است، هرباری که سمت درس و کتاب می روید انگار شخصی با طناب شما را می کشد به سمت خود تا مانع از شروع کردن شما شود. آن شخص به شما کارهای جذاب تری از درس خواندن پیشنهاد می کند و شما را به گونه ای متقاعد می کند که همیشه برای درس خواندن وقت هست. 

اما من در این مقاله می خواهم شما را از بند این ریسمان برهانم و راه های مقابله با تنبلی در درس خواندن را به شما آموزش دهم پس با من در این مقاله همراه باشید.

برنامه ریزی منطقی جهت رفع تنبلی در درس خواندن

بیشترین جملاتی که من از داوطلبین می شنوم این است «حوصله درس خواندن ندارم» «دلم می خواهد درس بخوانم؛ اما نمی توانم» «درس خواندن برایم جذابیتی ندارد» و… 

در ابتدا باید بگویم این طبیعی هست که درس خواندن برای عده ای فاقد جذابیت باشد. من نیز در این مقاله قصد ندارم تا درس خواندن را برای شما جذاب نشان دهم، بلکه امروز تمام تلاشم را خواهم کرد تا درس خواندن را در روتین روزانه زندگی شما قرار دهم و شما بتوانید دلیلی برای آغاز بیابید پس با من همراه باشید.

نداشتن حوصله و انگیزه کافی می تواند برای هر داوطلب علت خاصی داشته باشد. چیزی که شما لازم است بدانید این است که بسیاری از این مشکلات قابل حل هستند.

به طور مثال داوطلبینی که برنامه مطالعاتی مناسبی ندارند، مدام در روند درسی سرخورده می شوند و به نقطه ای می رسند که برای درس نخواندن هزاران بهانه می تراشند.

برای آنکه تمام این بهانه ها را دور بریزید و با روندی رو به جلو مطالعه بفرمایید لازم است تا برنامه ای منظم و مدام داشته باشید. 

به یاد داشته باشید هر دست آورد مهمی مستلزم تلاش فراوان است. پیمودن این مسیر پر از چالش عاری از خستگی و ناامیدی نخواهد بود. پس باید ذهن خود را آماده پذیرش چالش ها کنید. برای هرکدام از موانع راه حلی بیابید. چالش ها نباید شما را از مسیر اصلی برنامه ریزی خارج کند؛ بلکه باید زنگ هشداری برای بازیابی دوباره انرژی و بازنگری مجدد بر روی شیوه مطالعاتی باشد. 

هدف بزرگتان که می تواند قبولی رشته دلخواه در کنکور باشد را به مسئولیت های کوچک تقسیم کنید. به طوری که خود را موظف بدانید باید زمان خاصی را به این مسئولیت ها اختصاص دهید.

برای داشتن برنامه ای که به آن پایبند بمانید لازم است تا توانایی های خود را به درستی بشناسید. برنامه شما نباید خارج از دایره توانایی های شما باشد به گونه ای که انجام آن برای شما دشوار باشد. این مسئله می تواند به راحتی موجب شود که شما برنامه درسی خود را رها کنید. اگر شناخت توانایی ها برایتان دشوار است و نمی توانید برنامه ای مناسب با خودتان تهیه کنید می توانید با اعتماد بر مشاوران مجرب ما در موسسه ۳گام به راحتی از این مشکل عبور کنید.

غلبه بر کمال گرایی جهت جلوگیری از تنبلی در درس خواندن برای کنکور

مهم ترین دلیلی که موجب می شود شخصی اراده به انجام کاری کند، داشتن انگیزه قوی هست. گاهی فرد انگیزه کافی برای درس خواندن دارد؛ اما دچار کمال گرایی بی حد و مرز می شود. 

کمال گرایی موجب می شود فرد درس را به صورت صفر یا صدی فرا بگیرد. به گونه ای که شاید بیش از ده بار یک پاراگراف را بخواند تا همان لحظه آن را از بر شود. این امر کند خوانی در مطالعه را با خود به همراه می آورد. کندخوانی موجب می شود فرد نتواند درک خوبی روی مطالب داشته باشد و به مرور زمان به دلیل آنکه فرد پیشرفتی در مطالعه خود نمی بیند و مدام نتیجه معکوس می گیرد، درس را رها می کند و دیگر کششی برای باز کردن کتاب های درسی خود نخواهد داشت. پرداختن بیش از اندازه به جزییات، فرد را از اهداف اصلی دور خواهد کرد. 

گاهی فرد به دلیل ترس از عدم یادگیری درست و زمانی که از دست رفته، مدام شروع خواندن را به تعویق می اندازد. این افراد معتقد هستند در مدت زمان باقی مانده هرگز نمی توانند به خوبی مطالعه کنند و نتیجه خوبی کسب نمایند.

به یاد داشته باشید انتظارات نامعقول همیشه موجب سرخوردگی می شوند. هدف را آنقدر بزرگ در نظر نگیرید که ترجیحتان این باشد که هرگز به سمت آن حرکت نکنید. برخی از عادات مانند زنجیری به دور شما می پیچند و مانع از تحقق اهداف شما می شوند. پس برای رسیدن به هدفی که برای خود مشخص کرده اید کافیست تا این زنجیرها را بگشایید و قدمی رو به جلو بردارید. 

جلوگیری از افکار حاشیه ای جهت رفع تنبلی برای درس خواندن کنکور

یقیناً می دانید که موارد بی شماری موجب حواس پرتی هنگام مطالعه می شود. باید تمام این عوامل از جمله گوشی همراه، اینترنت، تلویزیون و هرچیز دیگری که موجب برهم زدن تمرکز شما می شود را از خود دور کنید.

یکی از عوامل دور شدن از مطالعه، افکار حاشیه ای هست. مغز عضوی پویا هست. شما وقتی رو مطلبی تمرکز می کنید همزمان مغز شما به هزاران چیز دیگر می اندیشد. این امر می تواند موجب حواس پرتی شما هنگام مطالعه شود.

نداشتن تمرکز هنگام مطالعه، مهم ترین عاملی است که می تواند ذهن را از مطالعه دور کند. این مسئله می تواند به صورت مستقیم روی کیفیت مطالعه تاثیر بگذارد.

باید بدانید که تمرکز یک امر اکتسابی است که می توانید با تمرین و تکرار آن را کسب کنید. به طور مثال زمانی که درحال مطالعه هستید، افکاری که به سراغتان می آیند را یادداشت کنید و با خود قرار بگذارید که بعد از اتمام مطالعه به آنها رسیدگی خواهید کرد. سعی کنید محیطی آرام و به دور از اشیا مزاحم را برای مطالعه خود فراهم کنید. 

لازم است این مکان نور مناسب، میز و صندلی برای نشستن و تهویه مناسبی داشته باشد. برای درس خواندن زمان بندی مناسبی در نظر بگیرید. این زمان بندی نه آنقدر کوتاه باشد که به سرعت تمام شود و نه آنقدر طولانی که موجب فرسایش ذهن شود.

همیشه هنگام مطالعه کاغذ و قلم کنار خود نگه دارید. مطالب و نکات مهم را یادداشت کنید. این امر می تواند به حفظ تمرکز شما بر روی متنی که درحال مطالعه آن هستید کمک بسیار زیادی کند.

در طول روز خود را با مطالعه کردن به چالش بکشید و سعی کنید به صداهای مزاحم و افکار حاشیه ای بها ندهید.

نکات مهم برای رفع تنبلی در درس خواندن برای کنکور

اگر مطالعه برای کنکور یکی از دغدغه های اصلی شماست، اما نمی دانید چگونه و از کجا باید شروع کنید، باید بگویم شما تنها نیستید و این دغدغه مشترک بسیاری از داوطلبین کنکوری است.

تا به اینجا در این مقاله سعی کردیم تا عوامل اصلی موثر در تنبلی و به تعویق انداختن درس خواندن را بررسی کنیم. اما در ادامه با من همراه باشید تا با موارد بیشتری آشنا شوید.

 ۱- نداشتن برنامه مطالعاتی مناسب

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردم، یکی از عوامل مهم جهت موفقیت در کنکور، استفاده از برنامه مطالعاتی مناسب و شخصی سازی شده برای هر فرد است. شما می توانید جهت دریافت برنامه منحصر به فرد خودتان، با مشاوران ما در موسسه ۳گام تماس حاصل فرمایید.

۲- تاثیر دوستان

اگر دایره دوستان شما از افرادی تشکیل شود که هرگونه دغدغه ای جز درس خواندن داشته باشند، شما نیز به مرور زمان مشابه آنها خواهید شد. پس در زمانی که سخت در حال تلاش برای پیروزی در ماراتن کنکور هستید، احتیاط کنید که چه افرادی را در دایره دوستان خود راه می دهید.

۳- برداشتن سنگ های بزرگ

همانطور که شما نیز شنیده اید، سنگ بزرگ نشانه نزدن است. اگر شما سنگی انتخاب کنید که حتی بلند کردن آن برای شما دشوار باشد، هرگز نمی توانید آن را پرتاب کنید. پس تا اینجا دانستیم که برای موفقیت باید قدم های کوچک و به اندازه برداریم تا نتیجه بزرگتری ببینیم.

۴- فکر کردن دائمی به نتیجه مسیر

شنیده اید که می گویند ماهی را هر زمان از آب بگیرید تازه است؟ پس به جای آنکه مدام خود را بابت زمانی که از دست داده اید سرزنش کنید، قدمی رو به جلو بردارید تا اشتباهات خود را جبران کنید. 

۵- لحظه ها را غنیمت بشمارید

یکی از مهم ترین علت هایی که موجب می شود مدام کاری را به بعد موکول کنیم، این است که باز هم زمان دارم پس چه عجله ای است؟ باید بدانید خیلی زود دیر می شود. از تک تک لحظاتی که در اختیار شما گذاشته شده است نهایت استفاده را ببرید.

۶- کارها را اولویت بندی کنید

قطعا شما به عنوان یک داوطلب کنکوری کارهای زیادی برای انجام دادن اعم از رفتن به مدرسه، کلاس های فوق برنامه، امتحانات مدرسه، آزمون های مختلف و در نهایت هدفی به نان کنکور دارید. پس این حجم از کار را باید به درستی اولویت بندی نمایید.

جمع بندی تنبلی در درس خواندن برای کنکور

قطعا شما هم روزهایی را تجربه کرده اید که حس و حال انجام هیچ کاری را نداشته اید. تمام شرایط فراهم بوده است؛ اما مدام مسئولیت هایی که روی دوشتان بوده است را به فردا موکول کردید، فردایی که هرگز نمی آید. در این مقاله علل تنبلی و اهمال کاری در درس خواندن و راه های مقابله با آن به طور کامل شرح داده شد. اگر شما دلایل دیگری برای شروع نکردن و یا تنبلی دارید که در مقاله فوق به آن اشاره نشده است، با ما به اشتراک بگذارید و از تجربه مشاوران موسسه ۳گام در حل این مشکلات نهایت استفاده را ببرید.