بنیاد ملی نخبگان جهت شناسایی افراد با استعداد و نخبه و به کار بردن توانایی آن‌ها در کشور عزیزمان ایجاد شده است. این بنیاد برای آسان تر شدن روند شناسایی نخبگان و دریافت مدارک آن‌ها همراه با بررسی، سامانه‌ای به نام سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان به نشانی sina.bmn.ir طراحی کرده است. هدف از ارائه این محتوا بررسی سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان و نحوه بهره‌مندی از آن برای افراد مختلف است. همواره کارشناسان موسسه 3گام در کنار شما هستند تا اگر در زمینه استفاده از سامانه سینا، نحوه نام نویسی و بارگزاری مدارک نیاز به راهنمایی داشتید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان

بنیاد ملی نخبگان ایران در سال ۱۳۸۵ برای شناسایی بهتر افراد نخبه و بررسی توانایی و استعداد آن‌ها تاسیس شد.
اهداف این بنیاد عبارت است از:

  • شناسایی افراد نخبه و نخبه‌پروری برای تولید علم
  • سنجش افراد مستعد و نخبه
  • استفاده از استعداد های علمی نخبگان
  • حمایت و پشتیبانی از ایده‌های نخبگان کشور و فراهم کردن امکانات
  • بهره‌گیری از استعداد نخبگان در دستگاه‌های مرتبط

چه کسانی می‌توانند در سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان نام‌نویسی کنند؟ لازم به ذکر است که در سامانه سینا تنها افرادی که برخی از شرایط خاص را دارند می توانند برای نام‌نویسی اقدام کنند؛ این افراد عبارتند از:
دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه، اساتید راهبر و علاوه بر آن افراد نخبه و با استعدادی که عضو یکی از گروه‌های زیر باشند:

  • رتبه‌‌های برتر کنکور سراسری و برگزیدگان در کشور (100 نفر اول برای رشته ریاضی، 50 نفر اول برای رشته علوم تجربی، 50 نفر اول برای رشته علوم‌ انسانی و 20 نفر اول برای رشته‌ هنر)
  • نفرات اول تا سوم المپیادهای علمی معتبر داخلی و بین المللی با تایید وزارت های علوم و بهداشت و یا وزارت آموزش و پرورش
  • دانشجوی برتر کشوری مورد تایید وزارت های علوم و بهداشت
  • برگزیدگان در جشنواره‌ های علمی معتبر و مسابقات مختلف مثل مسابقات قرآن، عترت و نماز و حفظ متون، با معرفی وزارت های علوم و بهداشت
  • مخترعان و مکتشفان
  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و بالاتر و همچنین فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه در صورت داشتن مدرک معتبر
  • نویسندگان مقالات علمی و یا کتاب هایی که در حل مسائل مختلف کشور موثر بوده اند.
  • افرادی که آثار ارزنده ادبی و هنری در زمینه های موسیقی، نقاشی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، معماری و ... داشته اند
  • افراد هیات ‌علمی و اساتید برتر دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و متقاضیان برای ورود به سامانه سینا نیاز به ساخت حساب کاربری دارند و در واقع این سامانه فقط برای کسانی است که در این سامانه پنل شخصی دارند؛ پس افرادی که در سایت سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان یا در واقع bmn.ir نام نویسی کرده باشند و با ارسال مدارک لازم امتیاز لازم را کسب کنند همواره می‌توانند از تسهیلات و امکانات این بنیاد بهره‌مند شوند. این بنیاد مدارک دانشجویان، اساتید و فارغ التحصیلان را جهت ارائه تسهیلات بررسی می‌کند در نهایت مرحله نام‌نویسی نهایی نخبگان و بارگذاری مدارک از طریق سایت sina.bmn.ir انجام می‌شود. البته داوطلبان باید بدانند که نام‌نویسی و ارسال مدارک، به معنای پذیرش فرد در لیست نخبگان نیست. در واقع کسانی که بیشترین فعالیت علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و... را از نظر بنیاد ملی نخبگان داشته باشند، به عنوان فرد نخبه پذیرش می‌شوند.
    برای بررسی امتیازات و فعالیت‌های خود جهت نام‌نویسی در سامانه می‌توانید با مشاوران موسسه 3گام با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی بنیاد ملی نخبگان در ارتباط باشید.

امکانات سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان

پس از عضویت در سامانه سینا بنیاد نخبگان، افراد می‌توانند با توجه به موقعیت و امتیازات خود از امکانات طرح‌های مختلف که به صورت هدفمند طراحی شده‌اند بهر‌مند شود؛ این طرح‌ها در سن‌ها و شرایط مختلف، متفاوت هستند.
در ادامه به معرفی جزئی هریک از این طرح‌ها و امکانات آن‌ها خواهیم پرداخت:

طرح‌های دانش آموزان

طرح شهاب: طرح شهاب مخفف شناسایی و هدایت استعداد های برتر است و هدف از این طرح هدایت و حمایت دانش آموزان با استعداد بدون ایجاد استرس در محیط و شرایط برابر است.

طرح ایران گشت: این طرح برای ایجاد انگیزه در دانش‌ آموزان برای فعالیت در مراکز پژوهشی و مدیریتی کشور در آینده ویژه دانش آموزان مستعد رشته علوم تجربی ایجاد شده است.
طرح همکاری با کانون‌ها: این طرح با هدف همکاری دانش‌آموزان مستعد با کانون های آموزشی برای شکوفایی استعداد طراحی شده‌است.

طرح‌های دانشجویان و طلاب

طرح شهید وزوایی: این طرح برای توسعه فعالیت‌ های علمی و فرهنگی دانشجویان و طلاب مستعد است که برای برگزیدگان طرح تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود.
طرح شهید احمدی روشن: این طرح با هدف توسعه هسته های مسئله محور پژوهشی/فناورانه ایجاد شده است و تسهیلات و امتیازاتی را برای برگزیدگان فراهم می‌کند.
طرح شهید بابایی: این طرح با هدف توسعه رویداد های رقابتی مسئله محور در جهت ارائه تسهیلات به دانشجویان و طلاب مستعد ایجاد شده است.
طرح پشتیبانی از پایان نامه: این طرح جهت حمایت مالی و پشتیبانی از فعالیت های پایان نامه برای دانشجویان و طلاب مستعد ارائه شده است.

طرح‌های دانش‌آموختگان

طرح شهید صیاد شیرازی: این طرح با هدف تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی ارائه شده است.
طرح شهید دکتر چمران: این طرح برای تسهیلات دوره پسادکتری ایجاد شده است.
طرح شهید احدی: هدف از ارائه این طرح حضور دانش‌آموختگان برتر در داخل کشور و ایجاد آرامش بیشتر ذهنی برای تحصیل و فعالیت‌های علمی آن‌ها و در واقع با هدف تسهیلات ادامه تحصیل در دوره دکتری تخصصی ایجاد شده است.
طرح شهید رهنمون: طرح شهید رهنمون به هدف ارائه تسهیلات رفاهی فرهنگی برای دانش آموختگان ارائه شده است.
طرح شهید تهرانی مقدم: این طرح با هدف تسهیلات جذب در نهاد های فناورانه ارائه شده است.
طرح شهید دکتر شهریاری: این طرح برای تسهیلات جذب در موسسات علمی برای دانش آموختگان ایجاد شده است.
طرح مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی: هدف از ارائه این طرح توسعه فعالیت های پژوهشی استادیاران جوان است.
طرح شهید رضوی: این طرح با هدف حمایت از اشتغال و اثرگذاری دانش‌آموختگان برتر در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور ایجاد شده است.

طرح‌های مخترعان

طرح شهید فخری‌ زاده: هدف از ارائه این طرح پشتیبانی از اختراع های برگزیده است.
توسعه رویداد نخبگانی: این طرح بنیاد ملی نخبگان با هدف کامل کردن فرایند توانمندی اجتماعات نخبگان، توسعه و تنوع رقابت‌ها، همایش‌ها و مسابقه‌ها در زمینه‌های مختلف ارائه شده است.

طرح‌های نخبگان در زمینه‌های تخصصی

  • طرح برگزیدگان ادبی: هدف از ایجاد این طرح شناسایی اجتماعات نخبگان در هر یک از زمینه ‌های ادبی مثل: شعر، داستان، نویسندگی، ویرایش، آموزش و غیره است.
    طرح برگزیدگان هنری: این طرح با هدف شناسایی اجتماعات نخبگان در گروه‌های هشت‌ گانه هنری با اهداف مختلفی ایجاد شده است.
    طرح برگزیدگان قرآنی: هدف از ارائه این طرح شناسایی اجتماعات نخبگان در زمینه‌هایی که مرتبط با قرآن است مثل: حفظ، قرائت، تفسیر، تربیت منابع انسانی، آموزش، پژوهش و غیره است.
    اگر در انتخاب طرح جهت بارگذاری مدارک تردید دارید و نمی‌دانید با توجه به هدف شخصی کدام طرح برای شما مناسب است می‌توانید با کارشناسان موسسه 3گام در ارتباط باشید تا راهنمایی شوید.

کاربرد سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان

پس از تایید شدن شرایط فرد در سامانه ثبت نام بنیاد ملی نخبگان، در هر سال برای افراد نخبه امکانات و تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را جزو کاربرد سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان محسوب کرد. در ادامه به برخی از انواع تسهیلات ارائه شده توسط بنیاد ملی نخبگان اشاره می‌کنیم:

  • ارائه کمک هزینه ‌های آموزشی و فعالیت‌های علمی
  • ارائه کمک‌ هزینه و پشتیبانی از ارائه پایان‌نامه و رساله
  • ارائه کمک هزینه برای شرکت در مجع های علمی داخلی و خارجی
  • ارائه کمک‌ هزینه برای اعزام مطالعات بین المللی
  • ارائه کمک هزینه ازدواج و تولد فرزند 
  • ارائه جوایز تحصیلی دانشجویی
  • تسهیلات مربوط مشمولان نظام وظیفه دانشگاهی
  • تسهیل استفاده از امکانات پژوهشی موجود در استان بومی نخبگان
  • پشتیبانی و ارائه تسهیلات و اعتبار پژوهشی به برگزیدگان
  • وام خرید مسکن
  • پشتیبانی از اعضای هیئت علمی برگزیده دانشگاه
    بیمه تکمیلی درمانی
  • جذب و استخدام در دستگاه‌های اجرایی کشور

جمع بندی سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان

سامانه سینا از سوی بنیاد ملی نخبگان کشور ایجاد شده است و امتیازات مختلفی را به نخبگان کشور ایران به همراه دارد. برای استفاده از این سامانه سینا فرد متقاضی باید اقدام به نام نویسی و بارگذاری مدارک در سایت sina.bmn.ir کند، که در صورت تایید از امکانات و تسهیلات ارائه شده استفاده نماید. در این محتوا سعی شد تا به تمامی نکات در مورد سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان اشاره شود، اگر سوال یا ابهامی در خصوص ورود به سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان داشتید می‌توانید از راهنمایی کارشناسان موسسه 3گام بهره ببرید.