قطعا در تمامی رشته های تحصیلی، دروس عملی کارآموزی و کارورزی، جز پایه های اصلی آموزشی هستند. از این رو سامانه بهکاد، این امکان را فراهم آورده است که دانشجویان تمامی مراحل و فرایندهای اجرایی دوره کارآموزی را در قالب برنامه ای هدفمند به صورت غیرحضوری فرا گیرند.

در این مقاله به معرفی سامانه بهکاد به نشانی behkad.tvu.ac.ir، نحوه ورود و استفاده از این سامانه خواهیم پرداخت.

مشاوران ما در موسسه ۳ گام با تکیه بر تجربه چندین ساله در امر مشاوره آماده هستند تا در جلسات مشاوره به سوالات شما پاسخ دهند، پس با ما همراه باشید.

سامانه بهکاد

دوره کارآموزی فرصت ارزشمندی است که دانشجویان را برای ورود به دنیای کار آماده خواهد کرد. در این مرحله از تحصیل دانشجویان هیچ گونه مسئولیت شغلی را به دوش نمی کشند و می توانند به دور از هرگونه استرس شغلی مهارت آموزی کنند. در دوران کارآموزی دانشجویان به طور کامل از فضای تئوری دروس خارج می شوند و با محیط کاری رشته ای که در آن تحصیل کردند، در مقطع کارآموزی آشنا می شوند. به دلیل اهمیت این دوره از تحصیل، سامانه ای تحت عنوان سامانه بهکاد (برنامه هوشمند کارآموزی دانشگاه) طراحی شده است. در این سامانه کلیه مراحل مربوط به کارآموزی در قالب یک برنامه هدفمند و منظم به صورت کاملا غیرحضوری انجام می پذیرد. این سامانه موجب بهبود کیفیت دوره کارآموزی می شود.  نکته ای که حائز اهمیت است، متاسفانه درحال حاضر این سامانه تنها در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در دسترس است و دانشجویان سایر استان های ایران در حال حاضر امکان استفاده از این سامانه را ندارند.  می توانید در ادامه لیست دانشگاه هایی که مجاز به بهره برداری از این سامانه هستند را مشاهده نمایید.

۱- دانشکده فنی حرفه ای شماره یک تبریز

۲- آموزشکده فنی شماره دو تبریز

۳- آموزشکده فنی و حرفه ای دختران تبریز الزهرا (س)

۴- آموزشکده شهید چمران اهر

۵- آموزشکده فنی و حرفه ای دختران مراغه

۶- آموزشکده فنی و کشاورزی مراغه

7- آموزشکده فنی و حرفه ای سراب

نحوه استفاده از سامانه بهکاد

هنگامی که وارد این سامانه می شوید، قسمت های مختلفی پیش روی شما قرار می گیرد که در ادامه به معرفی هر یک از این قسمت ها خواهیم پرداخت.

ورود به سامانه

در این قسمت شما گزینه ای تحت عنوان «ورود» را خواهید دید. اساتید و دانشجویان می توانند در این قسمت وارد حساب کاربری خود شوند. 

آموزش

در این قسمت از سامانه، اساتید آموزش های متعددی را جهت بهره برداری دانشجویان تهیه دیده اند و شما با ورود به این بخش می توانید از این آموزش ها استفاده نمایید.

ثبت نام HSE

عبارت HSE مخفف شده Health safety environment هست که بر بهداشت و ایمنی کارکنان محیط کار تاکید دارد. تمامی کارکنان و کارگران از این حق برخوردارند که با خطرات محیط کار خود آشنا شوند و سامانه بهکاد این امکان را فراهم آورده است تا معنای HSE را به کارگران و کارکنان آموزش دهد. 

لازم به ذکر است تنها دانشجویان و اساتید استان های ذکر شده امکان ورود به این سامانه را دارند و جهت استفاده نیازی به ثبت نام در این سامانه ندارند؛ زیرا که اطلاعات دانشجویان از سامانه ناد فنی حرفه ای و اطلاعات اساتید توسط دانشگاه در این سامانه ثبت شده است. برای ورود تنها نیاز به وارد کردن رمز عبور و نام کاربری هست.

نحوه اخذ واحد کارآموزی در سامانه بهکاد

ابتدا باید وارد سامانه behkad.tvu.ac.ir شوید. پس از ورود به حساب کاربری نیاز است تا اطلاعاتی که از شما خواسته شده که شامل اطلاعات تماس، محل کارآموزی و روزهای حضور در محل کارآموزی هست را تکمیل نمایید. پس از انجام مراحل فوق لازم است تا منتظر تایید گروه آموزشی باشید. پس از آنکه تایید گروه آموزشی را دریافت کردید، باید از فرم اولیه پرینت تهیه کرده آن را اسکن کنید و از طریق پنل کاربری خود در سامانه بهکاد ارسال نمایید. در انتها برگه تاییدیه ای که از دانشگاه دریافت خواهید کرد را پرینت گرفته و به محل کارآموزی خود ارائه دهید.

کاربرد سامانه بهکاد

۱- آموزش: یکی از مهمترین موارد استفاده از این سامانه، در امر آموزش هست. این سامانه با ایجاد فرصت آموزشی، دانشجویان را برای ورود به دنیای کار آماده خواهد کرد.

۲- فراگیری مهارت های عملی: سامانه بهکاد با هدف فراگیری هرچه بهتر مهارت های رشته فنی و توانایی حل مسئله طراحی شده است. 

۳- گذراندن دوران کارآموزی در محیطی غیر از آنکه دانشگاه برای دانشجو تعیین کرده است: دانشجو می توانند تقاضای خود را در قالب فرمی به مدیرگروه دانشکده ارائه دهد که این مراحل در سامانه بهکاد قابل انجام است.

۴- ایجاد فرصت شغلی: دانشجویان می توانند جهت آشنایی با محیط های کاری و ادامه همکاری با محیط، از این سامانه بهره ببرند.

۵- آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی: این سامانه به صورت کاملا آنلاین، جهت سهولت هرچه بیشتر دانشجویان در امر فراگیری دروس کارآموزی طراحی شده است.

۶- نظارت برحضور مداوم دانشجویان: در سامانه بهکاد، حضور دانشجویان در محیط کارآموزی برای اساتید و دانشگاه ها قابل رویت و پیگیری است. 

۷- دریافت گزارش از سامانه: این امکان در سامانه بهکاد وجود دارد که اطلاعات و فعالیت های اساتید و دانشجویان قابل دریافت است. 

۸- گزارش روزانه: فعالیت های روزانه دانشجویان که به عبارتی حضور و غیاب آنان را شامل می شود در این قسمت ثبت خواهد شد.

۹- ارسال پیام از طریق سامانه بهکاد: دانشجویان و اساتید می توانند از این طریق با یکدیگر در ارتباط باشند و پیام ارسال کنند.

جمع بندی سامانه بهکاد

دوره کارآموزی آینده شغلی یک دانشجو را مشخص می‌ کند. کارآموزی این موقعیت را فراهم می کند تا دانشجو با بالا بردن دانش علمی و اجرایی خود برای محیط شغلی آماده شود. از این رو سامانه بهکاد تمامی مراحل کارآموزی را در قالب دوره های آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی فراهم آورده است تا نیرویی آماده و حرفه ای وارد دنیای کار کند. اگر پس از خواندن مقاله مقابل همچنان برای شما سوال و یا ابهامی باقی مانده است می توانید با کارشناسان با در موسسه ۳گام تماس حاصل فرمایید.