سامانه نوید که نام اختصاری "نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاهی" است با عنوان دانشگاه علوم پزشکی مجازی به عنوان سامانه ای پیش‌گام در زمینه آموزش و پژوهش علوم پزشکی در حوزه مجازی طراحی و اجرا شده است. سامانه نوید به آدرس الکترونیکی navid.vums.ac.ir با راه اندازی سیستم مدیریت یادگیری به عنوان زیر ساخت توسعه یادگیری الکترونیکی شرایطی را فراهم آورده تا امور مرتبط با کارگیری، ثبت نام، مدیریت، پیگیری، ارزشیابی، ارائه برنامه ها، برقرار تعامل میان فراگیران و محتوا و همچنین ارتباط فراگیران با اساتید به صورت سیستمی و نرم افزاری انجام شود. در این مقاله ضمن معرفی سامانه نوید به عنوان سامانه دانشگاه مجازی علوم پزشکی به بررسی امکانات و عملکرد آن پرداخته می شود. همچنین دانشجویان می توانند برای دریافت آخرین اطلاعات پیرامون سامانه نوید و چگونگی عملکرد آن با کارشناسان تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار نمایند.

سامانه نوید

سامانه نوید به آدرس اینترنتی navid.vums.ac.ir، با بهره‌مندی از سیستم های مدیریت یادگیری (LMS) اقدام به ایجاد زیرساختی مناسب جهت توسعه یادگیری الکترونیک در حوزه علوم پزشکی کشور نموده است. سامانه نوید که نام خود را از عنوان "نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاهی" گرفته است، با تلاش متخصصان آموزش مجازی و فنی، طراحی آموزش و اجرای نرم افزار در سال 1396 رونمایی شد و ابتدا در دو دانشگاه به صورت و به مرور در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور راه اندازی شد.

هدف اصلی سامانه نوید، ایجاد بستری حرفه ای و مبتنی بر سیستم های مدیریت یادگیری برای یک دانشگاه علوم پزشکی مجازی است. سامانه نوید یکی از سیستم های مدیریت یادگیری برای برگزاری کلاس های مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور است. در سامانه نوید امکان برقراری ارتباط میان دانشجویان و اساتید به خوبی فراهم شده و دانشجویان می توانند با شرکت در کلاس های مورد نظر خود از آموزش مجازی بهره مند شوند.

پس از شیوع کرونا در کشور، تمرکز دانشگاه های علوم پزشکی بر سامانه نوید بیشتر شد و همین موضوع سبب بهبود عملکرد این سامانه در سال های اخیر شده است. به طوری که سامانه نوید تمامی فعالیت های دانشگاهی در قالب فضای مجازی و غیرحضوری گنجانده شده است و امکانات متنوعی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی یا همان سامانه نوید به عنوان دانشگاهی پیشرو در زمینه آموزش مجازی و الکترونیکی با استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی در کشور با همکاری سازمان علوم پزشکی کشور اقدام به ایجاد بستر آموزشی مجازی در کشور کرده و در نتیجه دانشگاه های علوم پزشکی کشور هر یک با آدرس اختصاصی خود اقدام به پیوستن به سامانه نوید نموده اند و با ارائه دروس مختلف در سامانه نوید زمینه را برای فراگیری دانش توسط دانشجویان ایجاد هموار کرده اند.

همچنین قوانینی نیز در زمینه استفاده از سامانه نوید وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود:

  • دانشگاه علوم پزشکی می توانند هر نوع محتوای درسی را بدون هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی مجازی در سامانه نوید برگزار نمایند.
  • مسئولیت محتوا های ارائه شده در سامانه نوید بر عهده اساتید بهره بردار است و دانشگاه پزشکی مجازی مسئولتی در قبال آن ندارد.
  • هر نوع پژوهش و استفاده از نام سامانه نوید در اخبار و یا محصولات علمی می بایست با عنوان دانشگاه علوم پزشکی مجازی باشد.
  • دانشگاه های علوم پزشکی کشور می بایست یک ادمین تام‌الاختیار به دانشگاه علوم پزشکی مجازی معرفی کنند.
  • دانشگاه علوم پزشکی مجازی مسئولیتی در قابل بروز مشکلات در زمینه حفظ اطلاعات موجود در سیستم خود ندارد و در صورت بروز هرگونه مشکل توضیحات لازم به دانشگاه بهره بردار ارسال می شود.

دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی می بایست با مراجعه به سایت دانشگاه خود از سامانه نوید اختصاصی دانشگاه خود اطلاع یابند و با "اطلاعات حساب کاربری سما" به واسطه دانشگاه خود می توانند وارد سامانه نوید به آدرس navid.vums.ac.ir شوند. در این راستا دانشجویان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه نوید و همچنین دریافت پاسخ پرسش های خود با کارشناسان تخصصی موسسه3 گام در این زمینه گفتگو نمایند.

کاربرد سامانه نوید

سامانه نوید یا همان دانشگاه علوم پزشکی مجازی به آدرس اینترنتی navid.vums.ac.ir به عنوان دانشگاه پیشرو در حیطه آموزش، پژوهش و علم آفرینی در حیطه مجازی و در رشته های علوم پزشکی فعال است. سامانه نوید بر پایه سیستم مدیریت یادگیری (LMS یا Learning Management System) ایجاد شده که به عنوان یکی از فاکتور های مهم و اساسی در توسعه یادگیری الکترونیکی است. سامانه نوید به طور کلی یک سامانه مجازی جهت برگزاری کلاس های مختلف علوم پزشکی به صورت آنلاین است که امکانات مختلفی را در این راستا در اختیار دانشجویان قرار داده و باعث کاربردی تر شدن امر آموزش شده است.

در ادامه به امکانات و کاربرد های سامانه نوید قرار گرفته است:

  • ارائه دروس مختلف علوم پزشکی توسط دانشگاه های مختلف علوم پزشکی برای دانشجویان
  • تقسیم بندی دروس به ترم جاری و پیشین: به طوری که دانشجو به تمام دروس خود را چه آنها که پیش تر گذرانده و چه آنها در حال گذراندن است دسترسی دارد:
  • برگزاری تکالیف توسط اساتید
  • برگزاری آزمون
  • امکان برنامه ریزی زمانی: به طوری که اساتید می توانند دانشجو را ملزم به مطالعه در زمان مقرر نمایند و همچنین اساتید می توانند محدودیت زمانی را برای تکالیف نیز ایجاد کنند
  • امکان گفتگو گروهی دانشجویان
  • امکان تعامل دانشجو با استاد
  • دسترسی 24 ساعته
  • وجود پشتیبان برای پاسخگویی به سؤالات و مشکلات

همانطور که اشاره شد سامانه نوید به عنوان دانشگاه مجازی علوم پزشکی کشور دارای امکانات فراروانی در جهت تسهیل امر یادگیری الکترونیکی است و به نوعی شبیه ساز یک کلاس درس حضوری است که تمامی شرایط از جمله ارسال فایل درسی، تکلیف، آزمون، بحث و گفتگو ... را داراست.

دانشجویان می توانند برای کسب اطلاعات تخصصی پیرامون سامانه نوید و همچنین دریافت آخرین اطلاعیه‌ها پیرامون دانشگاه مجازی علوم پزشکی با کارشناسان تخصصی موسسه3 گام مشاوره نمایند.

 

جمع بندی سامانه نوید

نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاهی با عنوان سامانه نوید به آدرس اینترنتی navid.vums.ac.ir بستری مجازی برای برگزاری کلاس های درس حوزه علوم پزشکی به صورت مجازی در دانشگاه ها ی علوم پزشکی است. این سامانه تحت نام دانشگاه علوم پزشکی مجازی با ایجاد زیرساخت سیستم مدیریت یادگیری (LMS) گامی نوین در راستای ایجاد فضای آموزش مجازی در کشور برداشته است. در این مقاله ضمن معرفی سامانه نوید به بررسی امکانات و کاربرد آن پرداخته شد؛ لذا توصیه می شود دانشجویان برای آشنایی دقیق با سامانه نوید به متن مقاله مراجعه نمایند. همچنین در صورت وجود ابهام و یا پرسش‌هایی پیرامون سامانه نوید، دانشجویان می توانند با کارشناسان تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار نموده تا ضمن بررسی اختصاصی شرایط خود، پاسخ پرسش های خود را به طور جامع دریافت نمایند.