آموزش و پرورش در ادامه راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی در حوزه های مختلف مدارس، اقدام به طراحی سامانه ای دانش آموزی تحت عنوان سامانه پادا به آدرس الکترونیکی pada.medu.ir نموده است. سامانه پادا که مخفف "پرونده الکترونیکی دانش آموزان" است، به منظور ارائه خدمات مختلفی نظیر نقل و انتقال دانش آموزان، پیش ثبت نام مدارس شاهد، ثبت نام دانش آموزان اتباع، دریافت کارت ورود به جلسه امتحان نهایی، دریافت کارنامه دانش آموزان و ... ایجاد شده است. در این مقاله به بررسی سامانه پادا پرداخته و کاربردهای آن مورد بررسی قرار می گیرد. دانش آموزان پایه های مختلف تحصیل می بایست آگاهی کاملی از سامانه پادا داشته و با عملکرد آن آشنا باشند، لذا دانش آموزان محترم می توانند برای اطلاع از آخرین تغییرات سامان پادا و همچنین دریافت راهنمایی در مورد سامانه پادا با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.

سامانه پادا

با پیشرفت اینترنت و فضای مجازی در جامعه، آموزش و پرورش برای کاهش مراجعات حضوری و همچنین تسهیل و تسریع فرایند های اداری دانش آموزان اقدام به طراحی و اجرای سامانه پادا به آدرس الکترونیکی pada.medu.ir نموده است. نام این سامانه مخفف عبارت " پرونده الکترونیکی دانش آموزان" است که دانش آموزان بدون نیاز به مراجعه حضوری به مدرسه و یا آموزش و پرورش می توانند خدماتی زیادی از جمله نقل و انتقال دانش آموزی، پیش ثبت نام پایه هفتم و دهم، مشاهده کارنامه آنلاین و ... را انجام دهند که در این مقاله به طور کامل معرفی می شوند.

ورود به سامانه پادا به نشانی pada.medu.ir از طریق اطلاعات دانش آموزی ثبت شده در سامانه یکپارچه سازی اطلاعات دانش آموزان یا سیدا به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است، انجام می گیرد. همچنین دانش آموزان برای ورود به این سامانه نیازمند دریافت رمز عبور و نام کاربری هستند که برای این کار می بایست به صورت حضوری به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نموده و نسبت به دریافت رمز عبور اقدام نمایند.

سامانه پادا در راستای وظیفه اصلی خود یا همان پرونده الکترونیکی دانش آموزان، اهداف بسیاری را دنبال می کند که در ادامه به اهداف اصلی این سامانه اشاره شده است:

  • خدمات نقل و انتقال دانش آموزان
  • آزمون های ورودی مدارس استعداد درخشان، المپیادها و جشنواره‌ها
  • مشاهده کارنامه و دریافت پرونده الکترونیکی دانش آموزی
  • سایر موارد شامل: ارزیابی سواد حرکتی دانش آموز، پیش ثبت نام مدارس شاهد، وقفه و تعیین پایه و ...
  • خدمات پرورشی: سامانه نورینو به منظور ساماندهی برنامه های پرورشی و قرآنی

همانطور که اشاره شد سامانه پادا اهداف مختلفی را دنبال کرده و لازم است تا دانش آموزان و حتی والدین آن‌ها از آن‌ها آگاهی کامل داشته تا بتوانند از خدمات آن استفاده نمایند. بسیاری از دانش آموزان و یا خانواده هنگام استفاده از سامانه پادا با مشکلاتی در زمینه های مختلف نرم افزاری و یا کاربردی مواجه می شوند که برای رفع این موارد و همچنین دریافت راهنمایی های اختصاصی در مورد سامانه پادا می توانند با کارشناسان تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار نمایند تا در اسرع وقت پاسخ پرسش های خود را دریافت کنند.

کاربرد سامانه پادا

سامانه پادا به آدرس الکترونیکی pada.medu.ir  بر اساس آنچه پیش‌تر گفته شد به صورت تخصصی برای دسترسی دانش آموزان و یا والدین آن‌ها طراحی شده است و خدمات مختلفی را در زمینه های آموزشی و پرورشی به صورت غیر حضوری در اختیار آن‌ها قرار می دهد. در ادامه به بررسی اختصاصی و تفکیک شده کاربردهای سامانه پادا پرداخته می شود:

  • نقل و انتقال دانش آموزان: دانش آموزانی که به دنبال مجوز جابه جایی و انتقال خود به مدرسه دیگری هستند، می بایست به سامانه پادا مراجعه نموده و با بارگذاری مدارک مورد نیاز درخواست خود را ثبت نمایند. لازم به ذکر است دانش آموزان سمپادی (استعداد درخشان) نیز می بایست جهت نقل و انتقال از سامانه پادا استفاده نمایند.
  • آزمون ورودی مدارس استعداد درخشان: یکی دیگر از کاربردهای سامانه پادا برای دانش آموزان، بخش آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه‌های هفتم و دهم است که دانش آموزان برای اطلاع از نتایج این آزمون می توانند به سامانه پادا مراجعه نمایند.
  • ثبت نام آزمون المپیاد: دانش آموزان جهت ثبت نام در آزمون های المپیاد می توانند به سامانه سینا مراجعه نمایند.
  • جشنواره ها: دانش آموزان برای ثبت نام در جشنواره های مختلف و همچنین مسابقات می بایست به بخش جشنواره ها در سامانه پادا مراجعه کنند.
  • وقفه و تعیین پایه: یکی از کاربردهای جدید سامانه پادا امکان ایجاد وقفه تحصیلی است. بدین صورت که دانش آموزانی که به هردلیل توانایی ادامه تحصیل را ندارند، می بایست با ورود به سایت پادا و انتخاب گزینه "وقفه و تعیین پایه"، به مدت یک سال وقفه تحصیلی ایجاد نمایند و سپس در سال تحصیلی آینده پایه تحصیلی خود را بگذرانند.
  • مشاهده کارنامه: دانش آموزان می توانند برای مشاهده و دریافت کارنامه تحصیلی خود به سامانه پادا مراجعه نمایند.
  • دریافت پرونده الکترونیکی: دانش آموزان می توانند پرونده تحصیلی خود را در صورت نیاز به صورت غیر حضوری از سامانه پادا دریافت نمایند. لازم به ذکر است که ثبت اطلاعات دانش آموزی در پرونده الکترونیکی در سامانه پادا از طریق سامانه سیدا و توسط مدرسه صورت می گیرد.
  • پیش ثبت نام مدارس شاهد: دانش آموزان یکه قصد ثبت نام و تحصیل در مدارس شاهد را درس سال تحصیلی دارند، می بایست در بازه زمانی اعلام شده جهت ثبت نام مدارس شاهد به سامانه پادا مراجعه نمانید و به صورت غیر حضوری پیش ثبت نام خود را انجام دهند.
  • ارزیابی سواد حرکتی: ازآنجاکه فعالیت فیزیکی در کنار تحصیلی بسیار حائز اهمیت است، بخشی به عنوان ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا برای دانش آموزان ایجاد شده است. بدین منظور والدین می بایست به سؤالاتی درمورد فعالیت‌های فیزیکی و بدنی فرزند خود پاسخ و تست هایی را در این زمینه انجام دهند.
  • کارت ورود به جلسه: همچنین دانش آموزان برای ورود و حضور در جلسات امتحان و آزمون سمپاد می توانند به سامانه پادا مراجعه نموده و کارت ورود خود را دریافت کنند.
  • سامانه نورینو: سامانه دانش آموزی نورینو در بخش پرورشی سامانه پادا به جهت پاسخگویی به سؤالات دینی دانش آموزان ایجاد شده است و هدف اصلی آن بهبود فعالیت های پرورشی دانش آموزان است.

همان‌طور که گفته شد سامانه پادا طیف متنوعی از امکانات تحصیلی و پرورشی را در اختیار دانش آموزان و والدین آن‌ها قرار می دهد که با استفاده از سامانه پادا می توانند بسیاری از خدمات را بدون نیاز به مراجعه حضوری به مدرسه و یا آموزش و پرورش منطقه خود دریافت نمایند. در این راستا لازم است دانش آموزان و حتی والدین آنها (به خصوص در مقطع ابتدایی) به طور کامل با سامانه پادا آشنایی پیدا کرده و چگونگی کار با آن را بیاموزند. بدین منظور می توانید با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار کرده و ضمن دریافت راهنمایی کامل پیرامون سامانه پادا، پاسخ تمامی پرسش های خود را نیز در این مورد دریافت نمایید.

جمع بندی سامانه پادا

سامانه پادا با عنوان "پرونده الکترونیکی دانش آموزان" سامانه ی تخصصی آموزش و پرورش برای دانش آموزان و والدین آن‌ها است. این سامانه خدمات مختلفی را در بخش آموزشی و پرورشی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که به موجب آن نیاز به مراجعه حضوری را بسیار کاهش می دهد. از جمله اصلی ترین خدمات سامانه پادا می توان به دریافت پرونده دانش آموزی، دریافت کارنامه، نقل و انتقال دانش آموزان، پیش ثبت نام مدارس شاهد، سامانه نورینو و ... اشاره کرد که در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتند. برای ورود به سامانه پادا و استفاده از خدمات آن، دانش آموزان می بایست رمز عبور اختصاصی خود را از مدرسه محل تحصیل خود دریافت نمایند.

دانش آموزان و والدین آنها می بایست نحوه کار با سامانه پادا را فراگیرند و در موارد مختلف و در زمان تعیین شده جهت دریافت خدمات و یا ثبت درخواست خود در بخش‌های مختلف سامانه پادا اقدام نمایند. ممکن است در هنگام استفاده از سامانه پادا و یا در بخش ورود به سامانه پادا مشکلات مختلفی برای دانش آموزان و والدین پیش آید که می توانند با مشاوره با کارشناسان تخصصی موسسه 3گام دراسرع‌وقت راهنمایی لازم را درباره سامانه پادا دریافت نمایند.