آزمون استخدامی برای میکروبیولوژی

میکروبیولوژی علمی گسترده و جذاب است که دانشجویان این رشته می‌توانند در فرصت ‌های شغلی متنوعی فعالیت داشته باشند. میکروبیولوژیست ‌ها وظایف مختلفی را در موسسات و مراکز مختلف ایفا می‌کنند، از جمله این وظایف می‌توان به درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، بررسی نقش میکروب‌ ها در تغییرات اقلیم و غیره، استفاده از فراورده های میکروبی در صنایع مختلف اشاره کرد، پس استخدام میکروبیولوژیست ‌ها در زمینه‌ های شغلی مورد نیاز تحت عنوان های مختلف انجام می‌شود، مثل مراکز تحقیقاتی و غیرتحقیقاتی، کارخانجات و شرکت های مختلف کاربردی و تحقیقاتی و یا همکاری با دانشمندان پزشکی یا زیست‌شناسان بر روی اطلاعات جدید. به دلیل اینکه میکروبیولوژی با سایر علوم و صنایع ارتباط بالایی دارد، فرصت های شغلی متنوعی برای کارجویان این رشته فراهم می‌شود. در این محتوا می‌خواهیم آزمون استخدامی و موقعیت های موجود برای رشته میکروبیولوژی را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید. همچنین برای برنامه ریزی و اطلاع از منابع دقیق جهت شرکت در آزمون می‌توانید از پنل برنامه ریزی دقیق موسسه 3گام بهره ببرید، برای ارتباط بیشتر می‌توانید با کارشناسان موسسه 3گام در ارتباط باشید.

شرایط و مدارک ثبت نام آزمون استخدامی میکروبیولوژی

طبق دفترچه ارائه شده برای آزمون استخدامی برخی از شرایط به صورت عمومی برای همه داوطلبان وجود دارد از جمله:

  • داشتن تابعیت کشور ایران.
  • اعتقاد به دین اسلام یا از ادیان شناخته شده در قانون کشور ایران.
  • اعتقاد به قوانین جمهوری اسلامی.
  • گذراندن دوره مقدس سربازی برای داوطلبان آقا.
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی لازم جهت انجام امور مرتبط با شغل انتخابی.
  • عدم سو پیشینه و نداشتن اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.
  • عدم هرگونه ممنوعیت استخدامی در دستگاه‌های اجرایی.
  • همچنین داوطلبان استخدام نباید از نیروهای بازخرید خدمت دستگاه‌های اجرایی و یا بازنشسته باشند.
  • داشتن حداقل بیست سال و حداکثر سی و شش سال برای دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس، حداکثر چهل سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و حداکثر چهل و پنج سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکتری و دکترای تخصصی نیاز است.
  • همچنین در صورت متاهل بودن و داشتن فرزند، یک ‌سال به محدوده سنی داوطلب اضافه می‌شود.
  • پس از بررسی شرایط و تطبیق آن‌ها، برخی از مدارک شخصی مورد نیاز از جمله عکس پرسنلی، مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی، کارت شرکت در آزمون استخدامی را آماده کرده و در آزمون استخدامی نام‌نویسی می‌کنید.

موقعیت های شغلی آزمون استخدامی میکروبیولوژی

هر ساله طبق دفترچه آزمون استخدامی، موقعیت های شغلی مختلفی در دفترچه آزمون استخدامی بر حسب نیاز دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود، در ادامه به بررسی پرتکرار ترین موقعیت های شغلی رشته میکروبیولوژی در آزمون استخدامی می‌پردازیم.

  • هنرآموز صنایع غذایی

هدف از این عنوان شغلی جذب افرادی است که تمرکز و دقت بالایی دارند و علاقه به تولید و تهیه مواد غذایی باکیفیت دارند. در این عنوان شغلی فرد پس از پذیرش وظایف مختلفی دارد از جمله: کنترل کیفیت و کنترل بهداشت مواد غذایی در فرآیند تولید مواد غذایی و فرآورده ها، ایجاد راهکار های نگهداری با کیفیت تر و ایمن مواد غذایی و غیره.

  • کارشناس آزمایشگاه دفع آفات کشاورزی و منابع طبیعی

در این عنوان شغلی هدف از جذب افراد، انجام فعالیت های آزمایشگاهی مرتبط با دفع آفات محصولات کشاورزی است که در کنار آن تجزیه و تحلیل بیماری های صورت گرفته، راهکار های جدید برای دفع آفات و غیره نیز باید صورت گیرد.

  • کارشناس صنایع کشاورزی

هدف از فعالیت میکروبیولوژیست‌ها در عنوان شغلی کارشناس صنایع کشاورزی، مطالعه و پژوهش و نظارت در صنایع کشاورزی است که در کنار آن توسعه محصولات و ابداع روش های جدید با بازدهی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

  • کارشناس تغذیه دام

در این عنوان شغلی کارشناس مربوطه باید روند تغذیه دام را در نظر داشته باشد و اگر اشکالی در روند تهیه و توزیع بود بررسی‌ و رفع نماید. همچنین ارتقا کیفیت تغذیه دام، آنالیز مواد مصرفی و منابع بر عهده فرد کارشناس است.

  • کارشناس تولید تکثیر و پرورش آبزیان

هدف از استخدام میکروبیولوژیست‌ها در این عنوان شغلی، مطالعه بررسی و تحقیق در فعالیت‌های مرتبط با تغذیه نگهداری و تکثیر و پرورش جانداران آبزی است.

  • کارشناس تحقیقات گیاه‌ پزشکی

فرد پذیرفته شده در این عنوان شغلی باید پژوهش همراه با برنامه ریزی برای کار های مرتبط با گیاه پزشکی انجام دهد همچنین بر اجرای خط مشی ها نظارت داشته باشد.

  • کارشناس حفظ نباتات

در اینجا فرو میکروبیولوژیست‌ باید اطلاعات به روزی در زمینه حفظ نباتات در برابر آفات، روش ها و مواد مورد استفاده جدید داشته باشد، همچنین فرد باید اطلاعاتی در زمینه تشخیص آفات، اجرای روش های قرنطینه گیاه و ... نیز داشته باشد.

  • دبیر علوم زیستی و بهداشتی

یکی دیگر از موقعیت های شغلی در آزمون استخدامی میکروبیولوژی دبیر علوم زیستی و بهداشتی است که درآمد دبیری زیست به صورت مصوب و تعیین شده از سوی دولت مشخص می شود و البته هر ساله میزان آن رو به افزایش است.

برای اطلاع بیشتر در زمینه هر یک از عنوان های گفته شده و همچنین مقطع تحصیلی مورد نظر برای هر یک می‌توانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی آزمون استخدامی میکروبیولوژی با کارشناسان موسسه 3گام در ارتباط باشید.

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون استخدامی میکروبیولوژی

داشتن برنامه ریزی درسی باعث می‌شود ذهنی منظم داشته باشید تا بهتر تمرکز کنید، همچنین نقاط ضعف خود را پیدا کنید و آن ها را قبل از مشکل ساز شدن حل کنید. برنامه‌ریزی برای قبولی در آزمون استخدامی میکروبیولوژی برای هر فرد به صورت متفاوت است به دلیل اینکه در برنامه ریزی مناسب پارامترهای مختلفی دخیل هستند، از جمله: مقدار زمان آزاد برای مطالعه، زمان باقی‌مانده تا آزمون، میزان تسلط داوطلب بر منابع و سایر موارد، علاوه بر این‌ها انتخاب منبع جزو مهم ‌ترین مراحل برنامه ریزی است که باید با آنالیز شرایط و سطح داوطلب انتخاب شود. پنل برنامه ریزی درسی موسسه 3گام شما را از سردرگمی خارج می‌کند و مسیری پیش رویتان را هموار می‌سازد تا در نهایت شما را به اهداف تان برسید. برای استفاده از پنل برنامه ریزی تخصصی موسسه 3گام همواره‌ می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

جمع بندی آزمون استخدامی برای میکروبیولوژی

رشته میکروبیولوژی از گرایش های مختلف تشکیل شده است که به علت گستردگی و ارتباط با سایر علوم می‌تواند فرصت‌های شغلی متنوعی در آزمون استخدامی در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی ازجمله بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز بهداشت، شرکت‌های تولید دارو داشته باشد. هر یک از عنوان های ذکر شده در دفترچه استخدامی از وظایف مختلفی تشکیل شده است که در متن به آن اشاره شد. کارشناس تخصصی موسسه 3گام در کنار شما هستند تا پاسخگوی هرگونه سوال و ابهام در زمینه آزمون استخدامی میکروبیولوژی باشند. در صورت نیاز برای برنامه ریزی و یا مشاوره می‌توانید با کارشناسان موسسه 3گام در ارتباط باشید.