مطالعه برای کنکور سراسری در عید نوروز

دوران نوروز یا بهتر بگوییم دوران طلایی نوروز زمانی است که می‌توان بسیاری از معادلات را تغییر داد. شما می‌توانید نوروز امسال را متفاوت رقم بزنید و شاهد تغییرات اساسی در عملکرد خود باشید. نوروز بهترین فرصت مطالعاتی است که با برنامه‌ ریزی اصولی و منظم، وضعیت مطالعه درسی به صورت قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند؛ اما باید توجه داشت این دوران می تواند همانند تیغ دولبه عمل کند و به جای اینکه نقطه عطفی در آمادگی شما باشد باعث شود خیلی ساده دچار افت شدید شوید. در ادامه به راهکارها و نکاتی می پردازیم که به راحتی بتوانید به بهترین نحو از این دوران طلایی بهره مند بشوید.

میتونم از عید نوروز برای کنکور شروع کنم؟

هر وقت جلوی ضرر را بگیرید منفعت است؛ اگر به هر دلیلی نتوانستید تا الان برای کنکور سراسری مطالعه کنید؛ آیا نباید جلوی این ضرر را بگیرید؟ آیا نباید با قدرت برای ادامه مسیر بجنگید؟ قطعاً همانطور که می دانید جواب سوالات بالا قطعا بله است. الان دیگر وقت سرزنش کردن خود نیست، درست است که باید زودتر شروع می کردید و الان شرایط به نحوه دیگری پیش می‌رفت؛ اما الان دیگر زمان به عقب برنمی گردد و نباید غصه گذشته را بخورید مهم الان این است که می خواهید با قدرت شروع کنید. در کنار این قصد جدی باید مواردی را رعایت کنید که بتوانید اصولی به خواسته های خود جامه عمل بپوشانید.

  • خیال پردازی ممنوع

برای رسیدن به موفقیت اولین اصل پذیرش حقایق است، اول باید بپذیرید که شرایط شما با دیگر رقیبان یکسان نیست؛ مثلاً فردی که از تابستان سال گذشته مطالعه خودش را شروع کرده قطعاً با شما در شرایط یکسانی قرار ندارد پس باید مقایسه کردن با دیگران را حتماً کنار بگذارید و بدانید با توجه به تلاش و مدت زمانی که دارید برای هدف خود وقت می گذارید قرار است نتیجه بگیرید پس با توجه به شرایط، اوضاع و احوال مطالعه خودت باید برنامه شخصی سازی شده خود را داشته باشید و به دور از هرگونه مقایسه کردن تلاش کنید.

  • ناامیدی ممنوع

هر قدم بزرگی در ابتدا غیر ممکن به نظر می رسد شاید در نگاه اول از نوروز استارت زدن و کسب موفقیت یک امر محال به نظر برسد؛ اما به هیچ وجه این گونه نیست؛ تجربه ثابت کرده است داوطلبانی که عزم خود را جمع کرده اند توانسته اند متناسب با تلاش خود عملکرد عالی بر جای بگذارند. شما باید شرایط را به نحوی برای خودت تداعی کنید که گویا از همین امروز باید برای مطالعه استارت می زدید و اصلاً قبل از این زمانی برای مطالعه وجود نداشته است پس با حفظ اعتماد به نفس و تلاش مستمر شرایط را طبق ایده آل خودت ورق بزنید و مطمئن باشید هر کسی که تلاش کند قطع به یقین نتیجه تلاش خود را می بیند.

  • خودت را باور کن

همین که در ذهن شما این مسئله خطور کرده که می توانید از الان شروع کنید و به موفقیت دست پیدا کنید نشان دهنده استعداد و توانایی های بالای شما است؛ پس مطمئن باشید می توانید به تمام چیزهایی که می خواهید برسید. باید اول شرایط زندگی، شرایط روحی و نحوه مطالعه خود را در کاملا مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و شما نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مناسب با شرایط خودش هستید که به علت سنگینی امور و عدم تجربه امری دشوار است و از جهت دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد. مشاورین موسسه ۳گام به خوبی می توانند شما را در برنامه‌ریزی و مطالعه صحیح یاری دهند که دیگر شما در این مورد خلا نداشته باشید و با یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق و همراهی یک مشاور حرفه ای به اهداف خود برسید.

روش های مطالعه برای شروع از عید نوروز

برای اینکه بتوانید به خوبی یادگیری داشته باشید و عملکرد ذهن خود را بهبود بخشید بهتر است از روش های مطالعه همانند PQRST و PQRRR استفاده کنید که این دو روش دارای منشا روانشناسی هستند که به خوبی می توانند شما را کمک کنند. علاوه بر روش های فوق یکسری نکات را باید مد نظر داشته باشید تا بتوانید یک مطالعه ایده آل و مناسب را داشته باشد که این نکات عبارت اند از:

  • عدم مطالعه کل مباحث

با توجه به مدت زمان باقیمانده خواندن تمامی مباحث امری بعید و در صورت تحقق امری بی کیفیت و بدون نتیجه است زیرا نمی‌توان در بازه زمانی کوتاه به تمامی مباحث مسلط شد و صرفاً عمل کمیت انجام گرفته است و کیفیت لازم را نمی توان مشاهده، و آن مباحث را به درصد تبدیل کرد. پس بهتر است که مباحث مهم در اولویت مطالعاتی قرارگرفته شود که این بینش که کدام مبحث باید مطالعه شود را می توان با بررسی کنکور سال های گذشته و استفاده از تجربیات دبیران و افراد موفق در کنکور سالهای گذشته کسب کرد.

  • شناخت نقاط قوت و ضعف

یک برنامه‌ریزی ایده آل و مطالعه موفق مبتنی بر شناخت نقاط قوت و ضعف است که اگر بتوانید به خوبی بین این دو مورد تفکیک حاصل کنید نتیجه ای به مراتب بهتر از حالت مطالعه بدون شناخت حاصل می شود. زیرا به عقیده ما اول باید روی نقاط قوت تمرکز بیشتری داشته باشید تا بتوانید از اندوخته خود به خوبی استفاده کنید و سپس به سراغ نقاط ضعف بروید؛ زیرا در دوران فعلی و مدت باقیمانده تمرکز بر روی نقاط ضعف بسیار پر ریسک است؛ زیرا امکان دارد نتوانید به خوبی آنها را به نقاط قوت تبدیل کنید و نتیجه دلخواه حاصل نشود و از طرف دیگر نقاط قوت که از آنها غافل شده اید به نقاط ضعف تبدیل می شود و از دو جنبه دچار ضرر می شوید.

  • برنامه‌ریزی اصولی و مناسب با توانایی فردی

درست است که در دوران نوروز باید از حداکثر توان استفاده کرد؛ اما سوالی که پیش می آید این است که آیا توان افراد دیگر برابر است؟

 قطعاً خیر. اگر فردی که از تابستان شروع به مطالعه کرده است در دوران نوروز بتواند روزانه ۱۲ ساعت مطالعه کند؛ امکان دارد برای شما که تازه شروع کردید استارت زدن با این مقدار ساعت مناسب نباشد و حتی نتیجه عکس بدهد و شما دچار بیماری یا مشکلات روحی شوید پس بهتر است که برنامه‌ریزی و ساعت مطالعه مناسب با توانایی شما و شخصی سازی شده باشد که به راحتی بتوانید متناسب با توانایی خود آن هم به صورت حداکثری مطالعه کنید.

  • مرور و تست زنی مناسب

اینکه شما تصور کنید در دوران نوروز فقط باید مطالعه صرف انجام بدهید امری اشتباه است؛ زیرا تست زنی و مرور جزو جدانشدنی مطالعه و برنامه‌ریزی اصولی است چرا که وقتی ما می گوییم مطالعه نباید تصور کنیم که مرور و تست زنی جدا از این پروسه است؛ زیرا یک مطالعه خوب باید شامل خواندن مفهومی، تست زنی جامع و کامل و مرور منظم باشد تا بتوانیم بگوییم در مسیر درست قرار داریم. پس باید در این دوران یک پلن مناسب برای تست زنی و مرور نیز قرار داده شود تا از همین ابتدای شروع مطالعه حرفه ای کار را دنبال کنید. تست زنی و مرور می تواند در مطالعه های بعدی بسیار موثر باشد، مطمئن باشید کلید طلایی برای موفقیت در کنکور همین تست زدن و مرور است.

رعایت موارد فوق به صورت کامل و انجام اصولی آن ها برای داوطلبانی که تجربه کافی ندارد و یا به علت کمبود وقت نمی توانند همه موارد را انجام دهند امری دشوار به نظر میرسد اما شما می توانید با کمک مشاوران موسسه 3گام به خوبی موارد قید شده را انجام دهید و با استفاده از تجربیات آن ها دوران نوروز مطالعه دقیق و خوبی را داشته باشید.

در دوران عید نوروز چطوری جمع بندی کنم؟

  • داوطلب هایی که مطالعه داشتند باید جمع بندی کنند

در جمع بندی دوران نوروز بهتر است تمرکز خود را بر روی دروس پایه بگذارید؛ زیرا دیگر فرصت مناسبی همانند نوروز برای جمع بندی دروس پایه وجود ندارد. برای انجام جمع بندی حرفه ای شما دیگر نباید به مطالعه  مجدد مباحث بپردازید؛ زیرا خواندن دوباره مباحث باعث بالارفتن استرس می شود و فرصت طلایی شما برای رفع اشکالات و جمع بندی دقیق را از بین می برد. پس بهتر است تمام تمرکز خود را بر روی تست زنی قرار دهید و نکات زیر را رعایت کنید.

  • استفاده از تست هایی با سطح بالاتر

دیگر وقت آن رسیده تست های خود را ارتقا دهید؛ زیرا زدن تستهای تکراری و آسان تاثیر خوبی در یادگیری شما ندارد.

  • استفاده از پاسخنامه تشریحی

به علت اینکه قرار نیست شما مجدد مباحث را مطالعه کنید تست های خود را به خوبی تحلیل کنید و سوالات غلط، نزده و شک دار را از روی پاسخنامه تشریحی بررسی کنید و یکبار برای همیشه ایرادات خود را به خوبی برطرف کنید.

  • مارک کردن سوالات غلط و نزده

در هنگام تست زنی، سوالات غلط و نزده خود را با مارک کنید؛ زیرا امکان دارد دیگر فرصت مطالعه و جمع بندی مباحث پایه را نداشته باشید. این سوالات مارک شده در هنگام جمع بندی نهایی قبل از کنکور سراسری بسیار مفید و موثر هستند .

و موضوعی که باید بدان توجه داشته باشید این است که اگر در آزمون های جمع بندی ثبت نام کرده اید و نتوانستید خود را به بودجه بندی آن ها برسانید اصلا نگران نباشید و تمرکز خود را بر روی برنامه‌ریزی خود بگذارید و در زمان مناسب دیگری به آن ها پاسخ دهید

  • داوطلب هایی که مطالعه ای نداشتند و به تازگی می‌ خواهند مطالعه شان رو استارت بزنند.

دوران نوروز خود را به دو قسمت تقسیم کنید اول مطالعه دقیق و مفهومی و دوم جمع بندی مباحث، به علت اینکه شما تا الان مباحث را مطالعه نکرده اید انجام جمع بندی بدون پشتیبانی علمی نتیجه مطلوب را به همراه ندارد به همین دلیل در ابتدا مباحث را به خوبی با نکاتی که قید کردیم مطالعه کنید و به خوبی مباحث را یاد گیری کنید و سپس در اواخر دوران نوروز جمع بندی را شروع کنید.

در جمع بندی عمده کار شما تست زنی است و باید با تست زنی مباحث، جمع بندی را انجام دهید. شما می ‌توانید برای بهبود عملکرد خود خلاصه برداری های خود را قبل از تست زنی مرور کنید. پیشنهاد ما این است که اولویت خود را تست های سراسری سال گذشته قرار بدهید و سپس تست های تألیفی پاسخ دهید و نکته دیگر اینکه حتماً باید در نظر داشته باشید شرکت در آزمون های جمع بندی نمی تواند شما را کمک کند؛ زیرا شما متناسب با بودجه بندی آنها پیشروی نکرده اید و شرکت در آنها می تواند شما را دچار ناامیدی کند.

جمع بندی کامل و جامع مهم ترین قسمت مطالعه شما در دوران نوروز است که بهتر است این امر را با کمک مشاوران موسسه 3 گام انجام دهید؛ زیرا دیگر این زمان برای شما تکرار نمی ‌شود و عدم استفاده و انجام غلط جمع بندی صدمات غیر قابل جبرانی به مطالعه شما می‌ زند.

نکات مهم مطالعه در زمان عید نوروز برای کنکور

  • کنترل حواس پرتی

برای اینکه بتوانید با تمرکز بیشتر درس بخوانید باید سعی کنید حواس پرتی خود را کنترل کنید برای اینکار اول لازم که عوامل حواس پرتی مانند تلفن همراه و تلویزیون را محدود کنید و سپس از روش هایی مانند نوشتن موارد بر روی کاغذ و دنبال کردن مطالب با چشم هنگام مطالعه استفاده کنید تا به خوبی با تمرکز بالا مطالعه کنید.

  • کمال گرایی در برنامه‌ریزی ممنوع

به جای آنکه در برنامه‌ریزی واقعیت ها را در نظر نگیرید و برنامه‌ریزی را انجام بدهید که فقط بر روی کاغذ زیبا باشد و قابلیت اجرایی نداشته باشد بهتر است  یک برنامه مناسب با حقایق و شرایط زندگی خود تهیه کنید تا به خوبی بتوانید با اجرای آن نتیجه لازم را کسب کنید.

  • استراحت مناسب و کافی

در هنگام برنامه‌ریزی حتماً زمان استراحت مناسب و کافی را مدنظر قرار بدهید و به فکر سلامت جسم و روح خود باشید. پیشنهاد ما انجام حرکات ورزشی و استفاده از روش های مدیتیشن در زمان های استراحت است.

  • پرداختن به تفریح

شرایط زندگی جامعه ایرانی در دوران نوروز بسیار متفاوت از بقیه ی ایام سال است بسیاری از مردم در این دوران درگیر دید و بازدید و سفر هستند و برنامه های متفاوتی دارند شما نیز نباید به طور کامل خود را از این برنامه جدا کنید پیشنهاد ما این است که روز اول نهایت روز دوم فروردین را به تفریح و انجام مراسمات اختصاص بدهید تا با روحیه مناسب و فکر آزاد تر اقدام به مطالعه کنید.

  • تغذیه و مکان مطالعه مناسب

نوروز به تنقلات و خوراکی های خوشمزه معروف است؛ اما خوردن بیش از حد تنقلات و خشکبار و شکلات و دیگر مواد خوراکی شرایط بدنی را در وضعیت نامناسب قرار می‌دهد که باعث می‌شود نتوانید به صورت ایده آل مطالعه کنید پس بهتر است به تغذیه خود اهمیت بدهید و در کنار فکر آزاد، شرایط بدنی مناسب برای مطالعه خوب داشته باشید. به علت انجام مراسم دید و بازدید خانه دیگر آرامش سابق را ندارد و شما باید از کتابخانه یا یک محل آرام در خانه برای مطالعه استفاده کنید تا بتوانید تا آنجا که امکان دارد با آرامش روانی به مطالعه پردازید.

جمع بندی مطالعه برای کنکور سراسری در عید نوروز

همانطور که بیان کردیم برای استفاده حداکثری و مفید از عید نوروز باید تمامی نکات گفته شده را مانند تکه های پازل به خوبی در کنار یکدیگر بچینید و شما به هیچ وجه نباید به خاطر باور های غلط اصول و مبانی را زیر پا قرار بدهید. درست است که مطالعه در دوران نوروز به علت شرایط متفاوت جامعه از لحاظ عید و بازدید و سفر و شرایط تغییر فصلی (همچون آلرژی، خواب آلودگی و شرایط روحی مانند استرس و نزدیک شدن به کنکور) سخت است؛ اما مطمئن باشید اگر بتوانید به خوبی از این دوران طلایی استفاده کنید نتیجه خوبی برای شما رقم میخورد.

برنامه‌ریزی، تست زنی، مرور و شرایط روحی مناسب مواردی هستند که به خوبی می‌تواند شما را به اهداف خود برساند؛ اما مهمترین رکن داشتن مشاور حرفه ای است تا بتوانید موارد قید شده را به خوبی انجام دهید که شما می‌توانید با کمک مشاورین مجرب موسسه 3گام از دوران نوروز به خوبی بهره مند شوید و به دنبال آن در کنکور سراسری رتبه خوبی را کسب کنید.