برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته کنکور 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com/

 

تحلیل کارنامه دی ماه

با اعلام سازمان سنجش و طراحی شیوه جدید برگزاری کنکور سراسری از سال 1402، کنکور در دو نوبت دی و تیر برگزار می‌شود. اخبار و حواشی بسیاری پیرامون کنکور دی ماه ، تغییرات کنکور و همچنین کارنامه کنکور دی موجب شده است تا داوطلبان و دانش آموزان به دنبال پاسخ ابهامات خود باشند. از آنجا کنکور دی ماه برای اولین بار برگزار شد، آگاهی از کارنامه کنکور دی و همچنین تحلیل آن می‌تواند برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور بسیار مهم باشد. به همین منظور در این مقاله به بررسی کنکور دی ماه و همچنین کارنامه کنکور دی پرداخته می‌شود. ازآنجاکه هر داوطلب شرایط ویژه ی خود را داشته و ممکن است سؤالات و ابهاماتی برای او پیرامون کنکور دی ماه پیش آید، می‌توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید.

تغییرات کنکور دی ماه 

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، کنکور سراسری از سال 1402 دچار تغییرات زیادی می‌شود و مهم‌ترین آن برگزاری کنکور در دو نوبت می‌باشد. نوبت اول این کنکور در دی ماه  1401 برگزار شد و هم اکنون داوطلبان منتظر کارنامه‌های خود می‌ باشند.

قوانین جدید کنکور سراسری هم بر پذیرش و هم بر برگزاری آن اثر گذار بوده و تغییرات کنکور را از امسال آغاز می‌کند. تغییر اول همان طور که اشاره شد برگزاری کنکور در دو مرحله می‌باشد، تغییرات بعدی شامل افزایش تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به 40 درصد، حذف دروس عمومی، اعتبار نتایج کنکور تا دو سال و حذف تمام زیرگروه‌ها می‌باشد. اطلاع از تغییرات کنکور برای تمامی داوطلبان کنکور 1402 ضروری بوده و توصیه می‌شود به دقت این تغییرات را مورد بررسی قرار دهند، چراکه بدون آگاهی از این تغییرات شانس قبولی داوطلبان می‌تواند کاهش یابد. داوطلبان و دانش آموزان می‌توانند از تغییرات کنکور سراسری دی ماه اطلاع کسب کنند و همچنین برای دریافت پاسخ سؤالات خود پیرامون کنکور دی ماه و همچنین بررسی شرایط خود در کنکور سراسری می‌توانند با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.

کارنامه کنکور دی ماه

بر اساس آنچه پیش ‌تر گفته شد، کنکور دی ماه  شامل تغییرات زیادی در زمینه نحوه برگزاری و موارد تأثیر گذار در نتیجه نهایی شده است. یکی از چالش‌ها و سؤالات داوطلبان کنکوری و دانش آموزان دوازدهمی زمان اعلام نتایج کنکور دی ماه و همچنین آگاهی از نحوه اعلام نتایج در قالب کارنامه کنکور دی ماه می‌باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است: در دهه اول اسفند نتیجه اولیه نوبت اول کنکور سراسری 1402 (همان کنکور دی ماه ) اعلام خواهد شد . وی همچنین تأکید نمود که اعلام کارنامه کنکوری دی به صورت نمره خام بوده و رتبه‌ای در کارنامه درج نخواهد شد و زمانی که سوابق تحصلی داوطلبان از سوی سازمان آموزش و پرورش اعلام شود نمره کل به داوطلبان اطلاع رسانی می‌شود (بعد از کنکور تیر 1402). چراکه نمره کل داوطلبان همان نمره تراز شده می‌باشد که شامل 40 درصد سوابق تحصیلی و 60 درصد نمره کنکور داوطلب می‌باشد و از آنجا بسیاری از شرکت کنندگان کنکور داوطلب دوازدهم می‌باشند و هنوز سوابق تحصیلی آنها مشخص نشده است، در نتیجه نمره کل تمامی داوطلبان می‌بایست پس از تعیین سوابق تحصیلی تمامی داوطلبان اعلام شود که قاعدتاً پس از کنکور تیر 1402 می‌باشد. (مرداد 1402 ماه)

به طور کلی می‌توان گفت با توجه به تغییرات کنکور سراسری، تغییراتی نیز به طور خودکار در کارنامه‌های داوطلبان اعمال خواهد شد. از مهم‌ترین این تغییرات حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه‌ها می‌باشد که موجب می‌شود در کارنامه دیگر خبری از تقسیم بندی دروس عمومی و یا رتبه در زیرگروه‌ها نباشد. همچنین با افزایش و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، تراز و نمره کل داوطلبان نسبت به کارنامه‌های سال‌های گذشته تغییراتی خواهد کرد که می‌بایست پس از انتشار کارنامه نهایی کنکور 1402 در مرداد ماه آن را مورد بررسی قرار داد. اما آنچه در مورد کارنامه کنکور دی ماه مشخص است. این کارنامه فقط شامل نمرات خام (درصدهای دروس تخصصی کنکور) خواهد بود و هیچ رتبه، تراز و تقسیم بندی زیرگروهی در آن مشاهده نخواهد شد و داوطلبان کنکور دی ماه می‌بایست برای مشخص شدن رتبه خود منتظر نتایج نهایی در مرداد ماه 1402 باشند.

با افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور، لازم است داوطلبان برای کسب اطلاعات دقیق پیرامون این موضوع، آگاهی کامی از تأثیر سوابق تحصیلی خود پیدا کرده و نسبت به بهبود آن (در صورت نتایج ضعیف سوابق تحصیلی) اقدام نمایند.برای بررسی شرایط خود در کنکور دی ماه و تحلیل شخصی کارنامه خود و دریافت مشاوره می‌توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایید.

نکته قابل‌ توجه آن است که پس از مشخص شدن کارنامه کنکور، سازمان سنجش معمولاً بازه زمانی را جهت انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد که با توجه به تغییرات کنکور و برگزاری آن در دو مرحله، این بازه زمانی پس از کنکور تیر ماه و مشخص شدن نتایج نهایی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان در این مدت می‌توانند با استفاده از نرم افزار تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری و همچنین استفاده از بخش تخمین رتبه نسبت به ارزیابی نتایج کنکور خود اقدام نمایند.

تحلیل کارنامه دی ماه

کارنامه کنکور دی ماه، در نیمه اول اسفند 1401 منتشر شد که بر اساس پیش بینی که پیش در این مقاله صورت گرفته بود، کارنامه کنکور دی ماه فقط شامل درصدهای خام دروس بود و نمره تراز و رتبه داوطلبان در آن قرار نداشت.

در ادامه تصویر نمونه کارنامه کنکور دی ماه قرار داده شده است:

کارنامه کنکور دی ماه
کارنامه کنکور دی ماه 1401

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است کارنامه کنکور دی ماه از دو بخش اطلاعات فردی (شامل اطلاعات شناسنامه‌ای و اطلاعات تحصیلی داوطلبان) و بخش درصد دروس اختصاصی تشکیل شده است. به دلیل مشخص نبودن نمرات امتحان نهایی دانش آموزان دوازدهم و بر اساس آنچه در بخش قبلی مقاله گفته شد، نمره تراز و رتبه ای برای داوطلبان کنکور دی ماه اعلام نشده است و این اطلاعات در کارنامه نهایی مرداد ماه مشخص خواهد شد.

بدون مشخص بودن نمره تراز نمی‌توان ارزیابی صحیحی از میزان دشواری آزمون کنکور دی ماه داشت؛ چراکه تراز یا نمره کل شاخصی برای تعیین وضعیت داوطلبان کنکور سراسری نسبت به بقیه داوطلبان می باشد و هرچه تراز داوطلب بیشتر باشد به این معناست که عملکرد بهتری نسبت به سایر داوطلبان داشته است. همچنین بدون دانستن رتبه عملاً سنجش عملکرد نسبت به سایر داوطلبان بسیار مشکل می باشد. از آنجایی که بسیاری از داوطلبان قصد دارند تخمین رتبه درستی از رتبه و تراز خود داشته باشند لذا موسسه 3 گام با طراحی و اجرای نرم افزار تخمین رتبه بر اساس آخرین تغییرات کنکور سراسری، شرایطی را فراهم آورده است تا داوطلبان کنکور بتوانند سنجش دقیقی از عملکرد خود داشته باشند و رتبه خود را به صورت کاملا دقیق تخمین بزنند. 

جمع بندی تحلیل کارنامه دی ماه

کنکور سراسری سال 1402 با برگزاری در دو مرحله دی ماه  و تیرماه موجب شده است تا گمانه‌زنی‌های متفاوتی پیرامون کارنامه آن شکل بگیرد. اما با بررسی دقیق شواهد و اطلاعیه‌های سازمان سنجش می‌توان به یک نتیجه گیری کلی پیرامون کارنامه کنکور دی ماه رسید که در این مقاله ابتدا با شرح تغییرات کنکور و شرایطی که داوطلبان در آزمون سراسری 1402 دارند مشخص شد که کارنامه کنکور دی ماه فقط شامل درصدهای دروس کنکور یا همان نمرات خام خواهد بود و به دلایلی از جمله مشخص نبودن سوابق تحصیلی داوطلبان دوازدهمی و همچنین دو مرحله‌ای بودن کنکور امکان صدور رتبه و تراز در کارنامه کنکور دی ماه وجود ندارد و تمامی این موارد در کارنامه نهایی که پس از کنکور تیرماه 1402 و در مرداد ماه منتشر خواهد شد قرار می‌گیرد. در بررسی و تحلیل کارنامه کنکور دی ماه به دلیل عدم تأثیرگذاری سوابق تحصیلی در کارنامه و وجود نمرات خام می‌بایست شرایط هر داوطلب را در نظر گرفت و با بررسی سوابق تحصیل وی و همچنین برنامه ریزی که برای کنکور تیرماه دارد به تحلیل کارنامه اقدام نمود. بدین منظور داوطلبان می‌توانند برای بررسی شرایط شخصی خود و همچنین دریافت مشاوره تخصصی و دقیق پیرامون کارنامه کنکور دی ماه خود با مشاوران تخصصی 3 گام مشاوره نمایند.