شرایط اخذ دیپلم مجدد

برخی اوقات افرادی هستند که مدرک دیپلم نظام قدیم دارند و یا علاقه‌مند هستند تا دیپلمی متفاوت از رشته تحصیلی خود دریافت کنند و تمایل به اخذ مجدد دیپلم دارند؛ سازمان سنجش این امکان را فراهم کرده است که هر فرد در هر شاخه‌ای که دیپلم خود را اخذ کرده باشد بتواند بنا به دلایل مختلف، در یک رشته دیگر نام‌نویسی و دیپلم آن را نیز کسب کند. برای مثال فردی در دبیرستان مدرک دیپلم خود را در شاخه نظری کسب کرده و هم‌اکنون تمایل دارد در یکی از رشته‌های کاردانش نیز دیپلم مجدد کسب کند این امکان برای او فراهم است. در چند سال گذشته امکان اخذ دیپلم مجدد فقط برای بزرگسالان فراهم بود؛ اما با تغییر در نظام آموزشی شرایط تغییر و برای همة افراد یکسان شد.
افرادی که قصد اخذ مجدد دیپلم دارند پس از مطالعه این محتوا که در خصوص شرایط، مدارک و مراحل اخذ دیپلم تهیه شده است به اداره مربوطه برای ثبت درخواست خود مراجعه کنند. همچنین اگر در زمینه اخذ دیپلم مجدد پرسشی داشتید می‌توانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی از کارشناسان موسسه 3گام راهنمایی کسب کنید.

شرایط اخذ دیپلم مجدد

آگاهی از شرایط دریافت مجدد مدرک دیپلم ضروری است، زیرا گاهی افراد از شرایط اطلاعی ندارند و ممکن است با تلاش‌های بسیار به نتیجه دلخواه نرسند! پس با ما همراه باشید تا در این قسمت شرایط لازم برای اخذ مدرک دیپلم مجدد را بررسی کنیم.

  • یکی از مهم‌ترین شرایطی که افراد باید به آن توجه کنند این است که متقاضی اخذ دیپلم نمی‌تواند درهمان رشته‌ای که قبلا دیپلم گرفته است شرکت کند و مجددا دیپلم همان رشته را بگیرد و این امکان تنها برای رشته‌هایی غیر از رشته تحصیلی مورد قبول است. البته اگر فردی دیپلم ناقص گرفته باشد، یعنی در زمان تحصیل خود نتوانسته باشد با موفقیت مراحل را به پایان برساند و مدرک دیپلم را کسب کند در این صورت می‌تواند مجددا از اول دروس را مطالعه و پس از موفقیت در امتحانات مدرک دیپلم خود را دریافت کند.
  • یکی دیگر از شرایط این است که متقاضیان باید واحدهای مشترک بین دیپلم قبلی و دیپلم جدید را تطبیق واحد دهند چرا که قبلا در آن نمره قبولی کسب کرده‌‌اند و برای ثبت آن باید در اداره آموزش و پرورش درخواست خود را ثبت کنند.
  • افرادی که دانش آموز هستند و متقاضی اخذ مجدد دیپلم باید به مدارس دولتی بزرگسالان بروند و با عنوان داوطلب آزاد در آزمون‌های دروس غیر مشترک باقی مانده شرکت کنند.
  • آقایانی که دوره خدمت سربازی خود را به پایان نرسانده و کارت پایان خدمت ندارند، نمی‌توانند اقدام به دریافت دیپلم مجدد نمایند و باید پس از گذراندن دوران نظام وظیفه و دریافت کارت پایان خدمت برای دریافت دیپلم مجدد اقدام کنند.

مدارک لازم جهت اخذ دیپلم مجدد

کسانی که قصد اخذ دیپلم مجدد را دارند باید مدارک خود را آماده نمایند و سپس به اداراه مربوطه مراجعه کرده و اقدام به نام ‌نویسی کنند. در این قسمت به مدارک لازم جهت اخذ دیپلم مجدد اشاره خواهیم کرد:

  • شناسنامه
  • کارت شناسایی
  • عکس پرسنلی
  • کارنامه فارغ التحصیلی (آخرین وضعیت تحصیلی متقاضی) 
  • اصل مدرک گواهی موقت دیپلم

روش های اخذ دیپلم مجدد در رشته مشابه

همانطور که قبلا در متن با این مورد اشاره کردیم، در خصوص اخذ دیپلم مجدد در رشته مشابه باید بدانید که داوطلب از هیچ طریقی نمی‌تواند مجددا در رشته ای که قبلا دیپلم آن را اخذ کرده است، نام‌نویسی و دیپلم مجدد را کسب کند.
بعضی از افراد با هدف اینکه بخواهند نمره های دروس خود را ترمیم کنند و یا در کلاس های آموزشی درسی دوباره شرکت نمایند و یا سایر اهداف قصد دارند که مدرک دیپلم خود را مجدد در رشته قبلی اخذ کنند؛ ولی باید بدانند چنین امکانی وجود ندارد.
تنها در صورتی افراد می‌توانند شانس خود را در اخذ دیپلم همان رشته ای که بوده‌اند امتحان کنند که مسیر اخذ دیپلم را ناقص طی کرده باشند، برای مثال امتحان تعدادی از دروس را پاس نکرده باشند و یا در سال تحصیلی دوازدهم شرکت نکرده باشند، در این صورت می‌توانند مجددا در رشته مورد نظر نام نویسی کنند و در کلاس های درسی مدارس‌ بزرگسالان شرکت و روند اخذ دیپلم را طی کنند.

روش های اخذ دیپلم مجدد در رشته های غیرمشابه

اخذ دیپلم مجدد در رشته‌های غیر مشابه به سه روش صورت می‌گیرد:

۱) اخذ دیپلم مجدد غیر مشابه در رشته‌های نظری

اگر فردی قصد داشته باشد تا در رشته های نظری دیپلم مجدد خود را اخذ کند در ابتدا باید امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته مد نظر را شرکت کند و در صورتی که نمره قبولی را کسب کند می‌تواند با موفقیت دیپلم خود را اخذ کند و به عبارتی قبولی در امتحانات به معنی اخذ دیپلم جدید برای داوطلب مورد نظر است. لازم به ذکر است که امتحانات نهایی به شکل هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، در مورد درس‌های پایه دهم و یازدهم با درج کد 96 به معنای قبولی و بدون نمره در سیستم ثبت می‌شود.
داوطلبان برای خرید کتاب درسی رشته مورد نظر نیز که به طور آزاد تهیه می‌شود، باید از طریق سامانه خرید کتاب درسی صورت اقدام کنند.

۲) اخذ دیپلم مجدد غیر مشابه در شاخه کار و دانش

افرادی که دوره 6.3.3 و یا 4 ساله متوسطه دیپلم خود را اخذ کرده‌اند، باید درس‌های مختلفی از جمله: مهارتی و شایستگی‌ های فنی، شایستگی‌های غیرفنی، دینی (قرآن و تعلیمات دینی 3 و عربی زبان قرآن) را در رشته مورد نظرشان با نمره قابل‌قبول پاس کنند. همچنین برای دریافت دیپلم مجدد در شاخه های کار و دانش افرادی که دوره سالی واحدی و ترمی واحدی بوده‌اند باید تمام درس های دوازدهم رشته مدنظر را اخذ و گواهی مهارت‌های فنی آن‌ها به همراه شایستگی ‌های‌ غیر فنی را دریافت کنند.

۳)اخذ دیپلم مجدد غیرمشابه در رشته های فنی و حرفه ای

بسیاری از داوطلبان متقاضی اخذ رشته های فنی حرفه‌ای هستند، این داوطلبان باید درس‌ها و شایستگی ‌های ‌فنی و درس‌ های شایستگی‌ های غیر فنی را اخذ و قبول شوند و در کنار این دروس، باید برای دروس دیگری مثل قران و تعلیمات دینی، عربی، زبان را نیز نمره قبولی کسب کنند‌‌.
یک راه حل دیگر برای اخذ دیپلم مجدد فنی و حرفه‌ای، اخذ و قبولی امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته فنی حرفه ای مورد نظر است‌‌ البته درس‌های مشترک بین رشته قبلی و جدید تطبیق می‌خورد.
همچنین اگر فردی می‌خواهد دروس رشته فنی‌حرفه‌ای مدنظر را بگذراند باید در مدارس بزرگسال حضور یابد.

جمع بندی شرایط اخذ دیپلم مجدد

همواره داوطلبانی وجود دارند که بنا به دلایل مختلف می‌خواهند مدرک دیپلم مجدد اخذ نمایند، سازمان سنجش این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است که برای طی کردن این مسیر شرایط و مدارکی لازم است و داوطلب باید از آن به صورت دقیق آگاه باشد و سپس مسیر خود را آغاز کند؛ ما در این مقاله تمامی موارد را شرح داده‌ایم، همچنین موفقیت در امتحان‌های رشته جدید نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، کارشناسان موسسه 3گام با در نظر گرفتن شرایط داوطلب علاوه بر ارائه دقیق‌ترین برنامه‌ریزی، بهترین منابع را نیز پیشنهاد می‌دهند، پس در صورت نیاز می‌توانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی از کارشناسان موسسه 3گام راهنمایی کسب کنید.