سهمیه نخبگان کارشناسی ارشد

هرساله تعدادی از داوطلبان می‌توانند با انواع سهمیه نخبگان وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند و از تسهیلات مربوطه استفاده نمایند، برای استفاده از این سهمیه ها داوطلب باید شرایط خاصی داشته باشد، در این محتوا سعی شده‌است تا در کنار توضیح انواع سهمیه‌ها، شرایط و ثبت درخواست آن‌ها نیز بررسی شود، پس با ما همراه باشید؛ همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سهمیه نخبگان ارشد می‌توانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی سهمیه نخبگان با مشاوران موسسه 3گام در ارتباط باشید.

انواع سهمیه های نخبگان کارشناسی ارشد

استفاده از سهمیه نخبگان و استعداد درخشان در کارشناسی ارشد به سه صورت امکان پذیر است که عبارتند از:

  1. سهمیه استعداد درخشان
  2. سهمیه سوابق تحصیلی
  3. سهمیه شاگرد اولی

افراد بنا به شرایط خود می توانند یکی از این روش های ذکر شده را انتخاب نمایند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

سهمیه استعداد درخشان

در این نوع از سهمیه، دانشجویان مقطع کارشناسی با داشتن معدل بالا و دارا بودن شرایط دیگری که از سوی دانشگاه‌های مختلف اعلام می‌شود و متفاوت است، در زمان مقرر اقدام به ثبت‌نام کنند و از این امتیاز بهره ببرند. دانشجویان برای استفاده از این سهمیه باید منتظر انتشار فراخوان‌های استعداد درخشان از دانشگاه‌های مختلف باشند که برای مشاهده این فراخوان‌ها باید به آدرس سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کنند و با مشاهده شرایط لازم و تطبیق آن با شرایط خود، ثبت‌نام خود را با تکمیل فرم انجام دهند تا در مراحل بعد دانشگاه شرایط داوطلب را بسنجد و تایید کند.
سهمیه استعداد درخشان از دو روش با آزمون و بدون آزمون اعمال می‌شود که به بررسی آن خواهیم پرداخت. در روش استفاده از سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون هرسال دانشگاه‌ها بخشی از ظرفیت پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد خود را به دانشجویان برتر دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهند و داوطلب بدون شرکت در آزمون با داشتن شرایط لازم می‌تواند از سهمیه استفاده کند، قابل ذکر است اگر داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نکرده باشند، امکان تغییر رشته و یا تغییر محل تحصیل برای او وجود ندارد. همچنین دانشجویان رتبه‌های برتر می توانند از سهمیه استعداد درخشان در پذیرش با کنکور ارشد نیز بهره‌مند شوند. داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که تنها به مدت یک سال و نیم بعد از زمان فارغ التحصیلی و فقط یک بار می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه سوابق تحصیلی

برای استفاده از این سهمیه  دانشجویان علاوه بر داشتن شرایط ارائه شده از سوی دانشگاه باید معدل بالا نیز داشته باشند و در این سهمیه تمرکز بر روی معدل و امتیازات داوطلب است. در استفاده از این سهمیه هر چه داوطلب در دانشگاه بهتری تحصیل کرده باشد و معدل بالاتر داشته باشد شانس پذیرش بیشتری در مقطع کارشناسی ارشد خواهد داشت.

سهمیه شاگرد اولی

در این سهمیه دانشگاه ها یک بار در هر سال و به ازای هر رشته‌ی خود در مقطع کارشناسی، از بین دانش آموختگانی که حداکثر تا یکسال تحصیلی از تاریخ فراغت آنها گذشته است، فقط یک فرد که بالاترین معدل کل را در طول تحصیل داشته است به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی می‌کند. پس در این سهمیه دانشجوی کارشناسی پیوسته‌ای که بالاترین معدل بین هم ورودی ‌های خود دارد، از سهمیه‌ای به نام سهمیه شاگرد اولی بهره می‌برد که می‌تواند از این سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد استفاده کند. استفاده از هریک از سهمیه های ذکر شده با آنالیز شرایط داوطلب و هدف او امکان پذیر است، هر یک از داوطلبان عزیز با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی سهمیه نخبگان ارشد می‌توانند از راهنمایی های تخصصی مشاوران 3گام برای انتخاب مسیری هموار بهره ببرند.

شرایط لازم برای استفاده از سهمیه نخبگان کارشناسی ارشد

متقاضیان استفاده از سهمیه نخبگان کارشناسی ارشد قبل از نام‌نویسی باید از تمامی شرایط آگاه باشند و سپس اقدام به تکمیل فرم و نام‌نویسی کنند. 
در ادامه به توضیح برخی از شرایط مهم استفاده از سهمیه نخبگان کارشناسی‌ارشد می‌پردازیم:

  • نداشتن دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان آسمانی دیگر
  • ارائه مدارک شخصی داوطلب از جمله شناسنامه، کارت ملی و گواهی فارغ‌التحصیلی لیسانس
  • داوطلب در پایان نیمسال ششم تحصیلی، حداقل سه چهارم از واحد های درسی خود را پاس کرده باشد و شامل 15 درصد برتر دانشجویان هم رشته‌ای و هم ورودی خود باشد
  • داوطلب در صورت دارا بودن شرایط تنها در رشته‌ای هم نام با رشته تحصیلی کارشناسی خود در دوره ارشد شرکت می‌کند
  • همچنین داوطلبانی که در مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی، رتبه های اول تا پانزدهم را کسب کرده اند می‌توانند از این سهمیه ها استفاده کنند
  • دانشجویانی که در دوره کارشناسی خود، با معرفی سازمان امور دانشجویان به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده اند نیز با دارا بودن سایر شرایط می‌توانند از سهمیه نخبگان کارشناسی ارشد بهره ببرند.

داوطلب بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از لیسانس (حداکثر یک ‌سال) قصد ادامه تحصیل در ارشد را داشته باشد.
برای بررسی سایر شرایط تخصصی داوطلبان هنگام نام‌نویسی کارشناسی ‌ارشد باید به سایت دانشگاه‌هایی که فراخوان جذب دانشجو منتشر کرده‌اند، مراجعه کنند تا از شرایط و مدارک مورد نیاز آگاه شوند. فراخوان های پذیرش به صورت جداگانه توسط هر دانشگاه بر روی سایت قرار می‌گیرد، همچنین داوطلب می‌تواند از طریق کارشناسان موسسه 3گام از زمان انتشار فراخوان‌های پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسر کشور اطلاع دقیق یابند.

چگونگی درخواست برای استفاده از سهمیه نخبگان کارشناسی ‌ارشد

داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که استفاده از سهمیه‌های نخبگان کارشناسی ارشد تنها برای یک‌بار امکان پذیر است و داوطلبان باید به این نکته توجه کنند. همچنین تغییر رشته و انتقال به دانشگاه دیگر برای پذیرفته شدگان غیرممکن است.

ثبت درخواست برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان

داوطلبان برای استفاده از سهمیه نخبگان می توانند از دو طریق با کنکور و بدون کنکور اقدام کنند. اگر داوطلب قصد تغییر رشته و دانشگاه را دارد، باید ابتدا در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کند و پس از کسب نمره قبولی از سهمیه خود استفاده کند؛ در ادامه برخی از داوطلبان نیز می‌توانند در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نکرده و از این سهمیه بهره ببرند. دانشجویانی که شرایط استفاده از سهمیه نخبگان ارشد را دارند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور باید از طریق سایت دانشگاه‌های مختلف و به صورت جداگانه پس از مشاهده اطلاعیه های مربوطه و آگاهی از شرایط لازم فرم های مربوطه را تکمیل و نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند. لازم به ذکر است در برخی از دانشگاه‌ها داوطلب باید مدارک مربوطه را به آدرس دانشگاه پست کند که معمولا این جزئیات در اطلاعیه ای توسط هر دانشگاه منتشر می‌شود. یکی از نکات مهمی که داوطلب باید در نظر بگیرد این است که پذیرش استعداد درخشان به صورت 5 درصد مازاد و محدود است.

ثبت درخواست برای سهمیه سوابق تحصیلی

برای استفاده از سهمیه سوابق تحصیلی باید از طریق آموزش دانشکده مقطع کارشناسی اقدام نمایید، پس از مشاهده و ثبت اطلاعات در فرم مخصوص باید منتظر بررسی شرایط توسط کارشناسان دانشکده باشید که در صورت تایید می‌توانید از این سهمیه بهره‌مند شوید.

ثبت درخواست برای سهمیه شاگرد اولی

برای استفاده از این سهمیه، اطلاعات داوطلب باید از طریق فرم تاییدیه رتبه اول که از طریق سایت سنجش
منتشر می‌شود توسط معاونت آموزشی دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل داوطلب ارسال شود در غیر اینصورت سهمیه رتبه اول برای داوطلب لحاظ نمی‌شود، بعد از این‌که شرایط داوطلب سنجیده و مجاز به انتخاب رشته شد فرم دیگری را تکمیل کرده و تحویل معاونت آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مربوطه‌ می‌دهد تا سهمیه شاگرد اولی برای آن‌ها اعمال شود. در صورت نیاز برای راهنمایی ثبت درخواست در هریک از سهمیه‌ها همواره می‌توانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی سهمیه نخبگان ارشد از کارشناسان موسسه 3گام راهنمایی بیشتر کسب کنید.

جمع بندی سهمیه نخبگان کارشناسی ارشد

داوطلبان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد همواره می‌توانند در صورت دارا بودن برخی از شرایط خاص، از سهمیه های مختلف نخبگان کارشناسی ارشد از جمله استعداد درخشان، سوابق تحصیلی و شاگرد اولی که در دانشگاه های مختلف ارائه می‌شود بهره ببرند؛ هر یک از این سهمیه‌ها دارای شرایط مخصوص و ثبت درخواست متفاوتی است که در محتوا مربوطه به آن‌ها اشاره کردیم. همواره برای رفع ابهام و پاسخ به سوالات بیشتر در زمینه سهمیه نخبگان کارشناسی ارشد می‌توانید با کارشناسان موسسه 3گام در ارتباط باشید.