گواهی رتبه برتر

گواهی رتبه برتر به فارغ‌التحصیلانی تعلق می‌گیرد که در بین ورودی‌ها و هم رشته‌ای‌های خود در دانشگاه (در همان گرایش) جزو نفرات برتر از لحاظ معدل (اول تا سوم) باشند. این داوطلبان می‌توانند از شرایط استعداد درخشان بهره‌مند شوند که از مزایای آن می‌توان به استفاده از سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد و یا کارشناسی ارشد بدون کنکور را نام برد. داوطلبان برای دریافت این گواهی می‌بایست از طریق دانشگاه خود اقدام نمایند. در این مقاله به بررسی جامع درمورد گواهی رتبه برتر و کاربرد آن برای دانش آموختگان استعداد درخشان می‌پردازیم.

شرایط اخذ گواهی رتبه برتر

گواهی رتبه برتر به داوطلبانی تعلق می‌گیرد که در بین هم ورودی‌های خود در یک رشته (گرایش) بالاترین معدل را کسب نماید. البته دانشجویان باید توجه نمایند که این گواهی فقط به دانشجوی نفر اول تعلق نمی‌گیرد و ممکن است دانشجویان با معدل کمتر از نفر اول نیز شامل رتبه برتر شوند که در ادامه به طور کامل شرایط اخذ گواهی رتبه برتر برای دانشجویان قرار داده شده است.

گواهی رتبه برتر در مقطع کارشناسی به ده درصد (بر اساس آیین نامه دانشگاه بعضاً 15 درصد) از دانشجویان (که در میان دانشجویان هم ورودی در یک رشته و گرایش معدل بیشتری داشته باشد) تعلق می‌گیرد. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این موضوع به تعداد دانشجویان بستگی دارد و اگر تعداد دانشجویان تنها بین 3 تا 5 نفر باشد، فقط به نفر اول گواهی رتبه برتر تعلق می‌گیرد، اما اگر تعداد دانشجویان بین 6 تا 11 نفر باشد به 2 نفر رتبه برتر تعلق گرفته و در صورتی که این تعداد به بالای 12 نفر برسد، به 3 نفر اول گواهی رتبه برتر تعلق می‌گیرد.

نکته قابل توجه در مورد گواهی رتبه برتر آن است که آیین نامه دریافت گواهی رتبه برتر در هر دانشگاه متفاوت است. اما معمولاً شرایط اصلی یکسان بوده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

شرایط عمومی برای دریافت گواهی رتبه برتر:

  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مطرح شده در قانون اساسی
  • احراز عدم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در سازمان‌های غیرقانونی
  • عدم احراز فساد
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • شرایط اختصاصی برای دریافت گواهی رتبه برتر:
  • اتمام دوره کارشناسی در 8 نیمسال و دوره کارشناسی ارشد در 4 نیمسال
  • دارا بودن بالاترین رتبه کل (معدل) در میان دانشجویان هم ورودی و هم رشته‌ای خود

 

داوطلبانی که شرایط اعلام شده را داشته باشند می‌توانند درخواست دریافت گواهی رتبه برتر خود را به دانشگاه اعلام نمایند.

داوطلبانی که شامل دریافت رتبه گواهی برتر می‌شوند باید توجه داشته باشند که در صورتی که این گواهی را دریافت نکنند، نمی‌توانند از تسهیلات استعداد درخشان استفاده نمایند. همچنین معمولاً زمان معینی توسط دانشگاه جهت دریافت گواهی رتبه برتر اعلام می‌شود و لازم است داوطلبان در اولین فرصت در صورت داشتن شرایط جهت دریافت گواهی رتبه برتر اقدام نمایند؛ لذا جهت دریافت آخرین اطلاعات درباره شرایط دریافت گواهی رتبه برتر و همچنین بررسی اختصاصی شرایط خود می‌توانید با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام در این موضوع ارتباط برقرار نمایید.

استفاده از گواهی رتبه برتر

داوطلبانی که شرایط دریافت رتبه گواهی رتبه برتر را داشته باشند، استعداد درخشان محسوب شده و می‌توانند از مزایای آن استفاده نمایند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد گواهی رتبه برتر، استفاده از آن جهت سهمیه استعداد درخشان در کنکور کارشناسی ارشد است. استفاده از سهمیه استعداد درخشان دارای شرایط خاصی است که در ادامه به بررسی استفاده از گواهی رتبه برتر به این منظور می‌پردازیم.

·        استفاده از گواهی رتبه برتر در دانشگاه خودم

دانشجویانی که گواهی رتبه برتر به آنها تعلق گرفته باشد، می‌توانند در صورت داشتن شرایط زیر در مقطع کارشناسی ارشد و در همان رشته و دانشگاه مقطع قبلی خود بدون کنکور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان لازم است در زمان انتشار اطلاعیه ثبت نام ارشد بدون کنکور توسط دانشگاه خود، به سایت دانشگاه (و یا حضوری) مراجعه نموده و مدارک لازم را تحویل دهد. در ادامه به شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون و با گواهی رتبه برتر پرداخته شده است.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون با گواهی رتبه برتر در دانشگاه خود:

  • داوطلبان می‌بایست جزو 15 درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم دوره خود باشند
  • داوطلب اگر دانشجوی سال آخر است، می‌بایست شرط پاس کردن حداقل سه چهارم از واحدهای درسی تا پایان ترم ششم را داشته باشد.
  • داوطلب می‌بایست حداکثر در 8 ترم فارغ‌التحصیل شود.
  • داوطلبان فقط می‌تواند برای سال تحصیلی بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از این سهمیه استفاده نمایند.
  • تنها یکبار امکان استفاده از این سهمیه وجود دارد.
  • داوطلبان فقط می‌توانند در رشته‌های تحصیلی هم نام و یا رشته‌های تحصیلی که مرتبط با رشته مقطع کارشناسی آنها باشد ادامه تحصیل دهند.

·        استفاده از گواهی رتبه برتر در دانشگاه‌های دیگر

علاوه بر استفاده از گواهی رتبه برتر در پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه خود، داوطلبان می‌توانند در سایر دانشگاه‌هایی که اطلاعیه جذب دانشجو کارشناسی ارشد بدون آزمون و با استعداد درخشان را منتشر کرده‌اند نیز پذیرش شوند. در این مورد دانشجویان می‌بایست علاوه بر شرایط لازم که در ادامه ذکر می‌شود، شرایطی که دانشگاه‌های مختلف نیز به صورت جداگانه تعیین کرده‌اند را داشته باشند.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون با گواهی رتبه برتر در دانشگاه‌های دیگر:

  • داوطلبان می‌بایست جزو 15 درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم دوره خود باشند.
  • داوطلب اگر دانشجوی سال آخر است، می‌بایست شرط پاس کردن حداقل سه چهارم از واحدهای درسی تا پایان ترم ششم را داشته باشد.
  • داوطلب می‌بایست حداکثر در 8 ترم فارغ‌التحصیل شود.
  • داوطلبان فقط می‌تواند برای سال تحصیلی بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از این سهمیه استفاده نمایند.
  • تنها یکبار امکان استفاده از این سهمیه وجود دارد.
  • داوطلبان فقط می‌توانند در رشته‌های تحصیلی هم نام و یا رشته‌های تحصیلی که مرتبط با رشته مقطع کارشناسی آنها باشد ادامه تحصیل دهند.

داوطلبان در استفاده از گواهی رتبه برتر در پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور می‌بایست به نکات زیر توجه نمایند:

ظرفیت پذیرش سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون حداکثر به اندازه 20 تا 40 درصد طرفیت پذیرش با آزمون (دوره روزانه) است.

دو سوم طرفیت ثبت نام داوطلبان استفاده از سهمیه استعداد درخشان بدون کنکور به دانشجویان همان دانشگاه و فقط یک سوم به فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود.

دانشگاه‌ها می‌توانند تمامی ظرفیت پذیرش بدون کنکور خود را با کد تحصیل تکمیل کرده و یا نیمی را بر اساس کد محل تحصیل و نیم دیگر را بر اساس ظرفیت کل رشته‌های با آزمون ثبت کند.

ظرفیت پذیرش ثبت نام بدون آزمون در موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی حداکثر 10 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون است.

 

از آنجایی که ظرفیت پذیرش سهمیه گواهی رتبه برتر یا همان استعداد درخشان محدود است، لذا توصیه می‌شود داوطلبان می ابتدا از تمام شرایط و جزئیات لازم در این مورد آگاهی یافته و سپس در موعد مقرر نسبت به ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خود اقدام نمایند. در این راستا می‌توانید با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام در زمینه گواهی رتبه برتر و سهمیه استعداد درخشان ارتباط برقرار کرده و ضمن بررسی اختصاصی شرایط خود، با آگاهی کامل در این مسیر قدم بردارید.

 

استفاده از گواهی رتبه اول در کنکور

گواهی رتبه اول یا که به سهمیه شاگرد اولی هم شناخته می‌شود، به داوطلبانی تعلق می‌گیرد که بین دانشجویان هم رشته‌ای و هم ورودی خود بالاترین معدل را کسب کرده باشد. آنچه در بخش‌های قبلی درباره استفاده از گواهی رتبه برتر در پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور گفته شد، مختص رشته‌های مرتبط و یا همان رشته مقطع قبلی داوطلبان است و داوطلبان اجازه تغییر رشته را ندارند. اما داوطلبانی رتبه اول یا همان شاگرد اول تحت شرایطی که توسط سازمان سنجش هر ساله در دفترچه ثبت نام آزمون ارشد منتشر می‌شود می‌توانند در رشته‌ای غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند. این داوطلبان لازم است ابتدا اقدام به ثبت نام در کنکور ارشد آزاد و سراسری نمایند تا بتوانند در صورت داشتن سایر شرایط که در ادامه به آنها اشاره می‌شود از سهمیه شاگرد اولی استفاده نمایند.

شرایط استفاده از گواهی رتبه اول یا سهمیه شاگرد اولی در پذیرش کارشناسی ارشد:

  • داوطلب بالاترین معدل را در میان هم ورودی‌ها و هم رشته‌ای‌های خود در زمان فارغ‌التحصیلی کسب کرده باشد
  • داوطلبان بتوانند نمره حد نصاب علمی در آزمون کارشناسی ارشد و در کد رشته محل مورد نظر خود که همان کسب حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد است را به دست بیاورند.
  • دانشجوی کارشناسی پیوسته تحصیل خود را در 8 نیمسال به اتمام رسانده باشد.
  • دانشجوی کارشناسی ناپیوسته تحصیل خود را در چهار نیمسال به اتمام رسانده باشد.

*** البته دانشگاه‌ها می‌توانند با درخواست دانشجویانی که مدت تحصیلشان به دلایل ضروری مانند بیماری، همسر و ... حداکثر 2 ترم افزایش یافته است را بعد از تأیید کمیسیون موارد خاص مورد موافقت قرار دهند.

 

در نتیجه تمام داوطلبان رتبه اول که قصد استفاده از سهمیه شاگرد اولی را در دارند می‌بایست در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شوند. همچنین داوطلبان باید در نظر داشته باشند که حداکثر 10 درصد ظرفیت مازاد برای هر کد رشته به داوطلبان سهمیه شاگرد اولی تعلق می‌گیرد. همچنین لازم است متقاضیان دارای رتبه اول فرم مربوط به سهمیه شاگرد اولی را که در ادامه قرار داده شده است از دفترچه آزمون کارشناسی ارشد پرینت کرده و پس از پر کردن به دانشگاه محل تحصیل خود ارائه کنند. همچنین این فرم می‌بایست توسط دانشگاه به سازمان سنجش نیز ارسال شود.

تاییدیه شاگرد رتبه اول
تاییدیه شاگرد رتبه اول

داوطلبانی که گواهی رتبه اول را دارند و شامل شرایط استفاده از سهمیه شاگرد اولی می‌شوند، می‌بایست حتماً در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام نموده و بتوانند حداقل 90 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب نمایند در غیر این صورت نمی‌توانند از گواهی رتبه اول خود استفاده لازم را انجام دهند. داوطلبان مشمول سهمیه شاگرد اولی برای کسب اطلاع دقیق‌تر از شرایط استفاده از گواهی رتبه اول و همچنین بررسی تخصصی شرایط تحصیلی خود می‌توانند با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.

 

نمونه گواهی رتبه برتر

فرم گواهی رتبه برتر به فارغ‌التحصیلانی که در میان تمامی دانشجویان هم ورودی و هم رشته‌ای (گرایش) خود در میان 10 درصد برتر (معمولاً 3 نفر اول) قرار گرفته باشند تعلق می‌گیرد. در این فرم که تصویر آن در زیر قرار داده شده است شامل اطلاعات شخصی و اطلاعات تحصیلی داوطلب است که می‌بایست به امضای مدیریت آموزش دانشگاه برسد.

در این فرم به سال ورودی دانشجو، تعداد واحد گذرانده شده تا پایان نیم سال ششم و همچنین معدل کسب شده او اشاره می‌شود. در پایان نیز رتبه او در میان دانشجویان هم ورودی در گرایش و یا رشته خود مشخص می‌شود.

نمونه گواهی رتبه برتر
نمونه گواهی رتبه برتر

درخواست گواهی رتبه برتر و استفاده از آن دارای محدودیت زمانی است که این محدودیت توسط دانشگاه‌ها هرساله اعلام می‌شود؛ لذا است تا داوطلبان متقاضی دریافت فرم گواهی رتبه برتر در اولین فرصت جهت دریافت این فرم به آموزش دانشگاه مراجعه نمایند.

 

جمع بندی گواهی رتبه برتر

گواهی رتبه برتر هرساله توسط دانشگاه‌ها به دانش آموختگانی که در میان ورودی‌های رشته و یا گرایش خود جزو 10 درصد اول از لحاظ معدل باشند تعلق می‌گیرد. داوطلبانی که فرم گواهی رتبه برتر به آنها تعلق می‌گیرد شامل سهمیه استعداد درخشان شده و می‌توانند از این سهمیه در پذیرش بدون آزمون در کنکور در رشته خود و یا رشته‌های مرتبط استفاده نمایند. همچنین داوطلبان رتبه برتر در صورتی که رتبه آنها میان ورودی‌های خود 1 شده باشد، می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از پذیرش بدون کنکور در کارشناسی ارشد رشته خود، از سهمیه شاگرد اولی در پذیرش در سایر رشته‌های غیر مرتبط نیز در مقطع کارشناسی ارشد استفاده نمایند. در این مقاله ضمن بررسی جامع گواهی رتبه برتر به موارد استفاده این گواهی توسط دانشجویان مشمول رتبه برتر و در دانشگاه خود و دیگر دانشگاه‌ها اشاره شد. به طور کلی استفاده از گواهی رتبه برتر نیازمند شرایط خاصی است که لازم است داوطلبان ضمن آگاهی از آنها، شرایط خود را نیز مورد سنجش قرار داده و همچنین شرایط دانشگاه و یا کد رشته محل مورد نظر خود را نیز جهت استفاده از گواهی رتبه برتر مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهند، چراکه مهلت استفاده از این سهمیه برای داوطلبان تنها یکبار است و لازم است تا بیشترین دقت در این زمینه صورت گیرد. داوطلبان می‌توانند جهت بررسی اختصاصی و دقیق شرایط تحصیلی خود و همچنین دریافت دقیق‌ترین راهنمایی‌ها جهت استفاده از گواهی رتبه برتر با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند تا از این مسیر پر چالش و جدید به بهترین نحو عبور نمایند.