حد نصاب آزمون استخدامی

آزمون استخدامی هرساله توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود. داوطلبانی که در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند، پس از گذراندن مرحله کتبی و در صورت کسب حدنصاب نمره قبولی در بخش کتبی و پس از اعمال امتیازات و سهمیه‌های قانونی به ادامه مرحله آزمون استخدامی یعنی مصاحبه و گزینش وارد می‌شوند. معمولاً چندبرابر ظرفیت پذیرش در موقعیت‌های شغلی، اقدام به دعوت به مرحله مصاحبه و گزینش می‌شود و در نهایت پذیرفتگان نهایی معرفی می‌شوند. در این مقاله ضمن بررسی موضوع حدنصاب در آزمون استخدامی به بررسی مرحله دعوت چندبرابر ظرفیت و همچنین مرحله گزینش پرداخته می‌شود.

حد نصاب آزمون استخدامی اجرایی

معرفی داوطلبان جهت شرکت در مرحله گزینش و مصاحبه آزمون استخدامی منوط به کسب حد نصاب لازم در آزمون کتبی است. پس از برگزاری مرحله اول آزمون استخدامی به صورت فراگیر و کتبی، نمرات کسب شده توسط داوطلبان به تفکیک دروس عمومی و تخصصی مورد محاسبه قرار می‌گیرد و حد نصاب معادل کسب حداقل 50 درصد نمره کسب شده توسط نفر اول با ارزش وزنی 40 درصد برای دروس عمومی و 60 درصد برای بخش تخصصی در هر موقعیت شغلی است.

در این صورت دو حالت رخ می‌دهد:

·        حالت اول: داوطلب فاقد حد نصاب آزمون است و از ادامه سایر مراحل استخدام حذف شده و فقط کارنامه آزمون کتبی وی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور جهت اطلاع رسانی به داوطلب قابل مشاهده و دسترسی خواهد بود.

·        حالت دوم: داوطلب حد نصاب آزمون را کسب کرده است: معرفی و اعلام لیست چند برابر ظرفیت پذیرش جهت بررسی مدارک داوطلبانی که حد نصاب را کسب کرده، بر اساس نمره مکتسبه و همچنین با در نظر گرفتن سهمیه‌های قانونی به ترتیب نمرات فضلی صورت می‌گیرد.

کسب حد نصاب آزمون استخدامی جزو الزامات جهت ورود به سایر مراحل استخدامی است و درصورتی‌که داوطلبی نتواند حد نصاب آزمون استخدامی در موقعیت شغلی خود را به دست آورد به صورت خودکار از ادامه مراحل استخدامی حذف می‌شود؛ لذا لازم است داوطلبان با آمادگی کامل و همچنین اطلاع از چگونگی کسب حد نصاب قبولی در آزمون استخدامی وارد این مسیر شده و با برنامه ریزی دقیق برای آن مطالعه نمایند؛ لذا داوطلبان می‌توانند برای بهره‌مندی از اطلاعات دقیق‌تر پیرامون کسب حد نصاب نمره موقعیت شغلی مورد نظر خود در آزمون استخدامی و همچنین بررسی اختصاصی شرایط خود با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام در بخش آزمون استخدامی ارتباط برقرار نمایند.

اعلام لیست چند برابر ظرفیت برای حد نصاب آزمون استخدامی

برای هر کد شغلی در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی ظرفیت پذیرش ذکر شده است. اما از آنجا که ممکن است تعدادی از داوطلبان به دلایل مختلف نظیر عدم تطابق و صحت مدارک، انصراف از ادامه مراحل آزمون استخدامی، عدم کسب امتیاز در مصاحبه و همچنین رد شدن در گزینش از استخدام در موقعیت شغلی منع شوند، معمولاً چند برابر ظرفیت پذیرش به مصاحبه دعوت می‌شوند تا در نهایت از میان آنها پذیرفتگان نهایی برابر با تعداد ظرفیت کد شغلی برگزیده شوند.

اعلام نتایج دعوت شدگان به مصاحبه بسته به دستگاه اجرایی انتخابی معمولاً بین 3 تا 5 برابر ظرفیت است. همچنین درصورتی‌که تعداد داوطلب دارای حد نصاب و واجد شرایط در هر "شغل محل جنسیت" کمتر از تعداد مشخص شده باشد، تمامی افراد دارای شرایط حد نصاب آن "شغل محل جنسیت" برای مصاحبه استخدامی دعوت می‌شوند.

*** نمره کل افراد در کارنامه اولیه صادر شده از سوی سازمان سنجش صرفاً بر اساس اطلاعات خود اظهاری داوطلب (در صورت داشتن امتیازات و سهمیه‌های قانونی نظیر سهمیه بومی) بوده، اما نتایج نهایی نمرات پس از بررسی و انطباق و اعمال مستندات مربوط به سهمیه‌ها و امتیازات قانونی و در نهایت تأیید آن‌ها توسط دستگاه اجرایی اعلام خواهد شد.

اطلاع از شرایط سهمیه‌های مؤثر در آزمون استخدامی و همچنین امتیازات قانونی در آزمون استخدامی جهت کسب حد نصاب و در نهایت دعوت به مصاحبه در شغل محل مورد نظر بسیار مهم است. داوطلبان جهت آگاهی از تمامی قوانین و شرایط مرتبط با سهمیه و امتیازات آزمون استخدامی می‌توانند با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.

معرفی به گزینش برای حد نصاب آزمون استخدامی

پس از آنکه داوطلبان چندبرابر ظرفیت جهت مصاحبه آزمون استخدامی در شغل محل مورد نظر معرفی شدند، دستگاه‌های اجرایی نسبت به معرفی افراد اصلی به گزینش بر اساس مجموع نمره فضلی آن‌ها با وزن 70 درصد برای امتحان مشترک (برای آزمون کتبی عمومی و اختصاصی) و 30 درصد برای مصاحبه استخدامی و همچنین با در نظر گرفتن امتیازات و سهمیه‌های قانونی به تعداد یک برابر ظرفیت پذیرش در آن شغل محل اقدام می‌نمایند.

معمولاً سؤالات مصاحبه آزمون استخدامی در چند دسته کلی تقسیم می‌شوند:

ü     سؤالات عمومی و روان‌شناسی

ü     سؤالات عقیدتی و مذهبی

ü     سؤالات علمی و تخصصی (متناسب با رشته تحصیلی و شغل محل مورد نظر)

ü     سؤالات سنجش زبان انگلیسی

ü     سؤالات سنجش سطح آشنایی با رایانه و یا نرم‌افزارهای تخصصی شغل محل مورد نظر

*** در صورت عدم تأیید افراد معرفی شده در بخش گزینش، نفرات ذخیره بعدی به ترتیب نمره فضلی به گزینش معرفی شده و جایگزین نفرات قبلی می‌شوند.

*** درصورتی‌که به هر دلیلی مصاحبه استخدامی صورت نگیرد، انتخاب نفرات جهت معرفی به گزینش در آن شغل محل بر اساس نمره کل اولیه (همان آزمون کتبی) با وزن 40 درصد بخش عمومی و 60 درصد بخش تخصصی و با اعمال سهمیه‌های قانونی و امتیازات برابر با یک برابر ظرفیت پذیرش در شغل محل مربوطه خواهد بود.

پذیرش در مرحله مصاحبه و سپس تأیید شدن در مرحله گزینش نیازمند کسب آمادگی‌های لازم برای این مراحل است. در نتیجه لازم است داوطلبان علاوه بر همراه داشتن مدارک لازم و تسلط بر سؤالات مصاحبه و گزینش با رفتار و ظاهری مناسب در این جلسات شرکت کرده تا نظر مصبت هیئت انتخاب را جلب نمایند. برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه مصاحبه و گزینش آزمون استخدامی و کسب آمادگی لازم برای پذیرش در این مراحل می‌توانید با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار کرده و پاسخ سؤالات خود را دریافت نمایید.

جمع بندی حد نصاب آزمون استخدامی

آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی هرساله به صورت مشترک و فراگیر در سطح کشور برگزار شده و نسبت به استخدام موقعیت‌های شغلی مورد نیاز در کشور اقدام می‌شود. پذیرفته شدن در آزمون استخدامی نیازمند عبور از دو مرحله آزمون کتبی، مصاحبه است که برای ورود به مرحله مصاحبه نیاز است تا داوطلبان حد نصاب نمره قبولی را در بخش آزمون کتبی که برابر با 50 درصد بالاترین نمره کسب شده نفر اول با ارزش وزنی 40 درصد برای بخش عمومی و 60 درصد برای بخش تخصصی در هر شغل محل است، کسب نمایند. سپس از میان کسانی که حد نصاب آزمون استخدامی را کسب کرده باشند و با اعمال سهمیه‌ها و امتیازات قانونی 3 الی 5 برابر ظرفیت پذیرش در شغل محل دعوت به مصاحبه می‌شوند. پس از برگزاری مصاحبه، دستگاه‌های اجرایی با وزن 70 درصد برای امتحان کتبی و 30 درصد برای مصاحبه استخدامی و همچنین با در نظر گرفتن امتیازات و سهمیه‌های قانونی اقدام به معرفی داوطلبان به تعداد یک برابر ظرفیت پذیرش در آن شغل محل به بخش گزینش می‌نمایند.

داوطلبان آزمون استخدامی جهت بررسی اختصاصی شرایط خود و همچنین دریافت آخرین اطلاعات درمورد آزمون استخدامی در شغل محل انتخابی خود و دریافت مشاوره برای موفقیت در آزمون استخدامی می‌توانند با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.