سامانه جامع دانش آموزی به آدرس student.medu.ir یک سامانه الکترونیکی زیر نظر سازمان آموزش و پرورش است که به منظور ثبت و نگهداری اطلاعات دانش آموزان در تمامی مقاطع مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین در این سامانه مدیران مدارس نیز می‌توانند تغییرات لازم متناسب با حوزه مدیریت خود را اعمال نمایند. در این مقاله با بررسی جامع سامانه دانش آموزی، به معرفی امکانات و عملکرد آن پرداخته می‌شود و سعی شده است به‌تمامی پرسش‌ها پیرامون سامانه جامع دانش آموزی که برای دانش آموزان و همچنین مدیران مدارس وجود دارد پاسخ دهد.

سامانه جامع دانش آموزی

سامانه جامع دانش آموزی به آدرس اینترنتی student.medu.ir یکی از سامانه‌های الکترونیکی و غیرحضوری زیرمجموعه آموزش و پرورش به منظور ارائه خدمات به دانش آموزان و مدیران مدارس و همچنین به‌طورکلی کارکنان آموزش پرورش راه‌اندازی شده است. در سامانه جامع دانش آموزی تمامی اطلاعات دانش آموزان پس از ثبت نام قطعی در مدرسه از طرف مدارس به‌صورت مجازی در این سامانه ثبت و ذخیره می‌شود. سامانه جامع دانش آموزی شامل خدمات مختلفی می‌شود و تنها شامل ذخیره اطلاعات دانش آموزان نمی‌شود. اما به‌طورکلی در سه بخش ادارات و مناطق، ستادی و مدارس طبقه‌بندی‌شده است.

سامانه جامع دانش آموزی در ابتدا فقط برای مدارس سازمان‌دهی‌شده بود، اما پس از مدتی سامانه جامع دانش آموزی شامل سازماندهی کارکنان آموزش پرورش نیز شد و به نوعی عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین پایگاه داده سازمان آموزش و پرورش را به خود اختصاص داد.

اکنون سامانه جامع دانش آموزی به آدرس student.medu.ir در حال تدارک برای انجام امور اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای آموزش و پرورش است و به نوعی در حال تبدیل به یک پایگاه اطلاع رسانی و خبری برای آموزش و پرورش است.

مدیران مدارس و همچنین کارکنان آموزش و پرورش می‌توانند برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر پیرامون بخش کاربری خود در سامانه جامع دانش آموزان و همچنین دریافت پاسخ سؤالات خود با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.

امکانات سامانه جامع دانش آموزی

به‌طورکلی سامانه جامع دانش آموزی به آدرس student.medu.ir برای ثبت و نگهداری اطلاعات دانش آموزان و یکپارچه‌سازی اطلاعات دانش آموزان در مدارس کشور تأسیس شده است. اما در این سامانه امکانات مختلفی گردآوری شده است که در زیر به آنها اشاره شده است:

·        ثبت نام دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی (ابتدایی تا متوسطه دوم)

مدیران مدارس با ثبت کد ملی هر دانش آموز و اطلاعات خانوادگی او در سامانه جامع دانش آموزی نسبت به ذخیره اطلاعات دانش آموزان خود اقدام می‌کنند.

·        ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان

ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان می‌بایست توسط آموزگاران وارد شود، اما ابتدا مدیران مدارس باید نسبت به اضافه کردن آموزگاران مدارس خود به سامانه جامع دانش آموزی اقدام نمایند.

·        اطلاع رسانی

در سایت جامع دانش آموزی آخرین اطلاعات، اخبار و رویدادهای مرتبط با دوره‌های تحصیلی و ... اطلاع رسانی می‌گردد

·        کلاس بندی دانش آموزان

در سامانه جامع دانش آموزی، مدیران مدارس می‌توانند دانش آموزان دولتی بر اساس الگوریتم کلاس بندی نمانید. محدودت این امکان برای مدارس غیردولتی وجود ندارد و آن‌ها هر زمان از سال تحصیلی می‌توانند از گزینه ایجاد کلاس استفاده نمایند/

·        ثبت نمرات دانش آموزان و دریافت کارنامه

سامانه جامع دانش آموزی این امکان را دارد تا با ثبت کردن نمرات دانش آموزان به صورت مجزا و همچنین انتخاب کلاس، فایل کارنامه و ریزنمرات دانش آموزان قابل دریافت شود.

·        وجود زیرگروه‌های مختلف آموزشی

همچنین در سامانه جامع دانش آموزی امکان ثبت نام در زیرگروه‌های مختلف مانند آزمون‌های المپیاد علمی، المپیاد پژوهشی و همچنین سایر آزمون‌های علمی میسر است.

 

سامانه جامع دانش آموزی دارای امکانات متنوعی است که با دسته بندی و یکپارچه‌سازی اطلاعات مدارس و دانش آموزان این امکان را فراهم می‌آورد تا ارزیابی عملکرد مدارس و دانش آموزان به آسانی امکان پذیر باشد. برای یافتن پاسخ سؤالات خود در مورد امکانات سامانه جامع دانش آموزان و یا آگاهی از نحوه عملکرد امکانات آن می‌توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

کاربرد سامانه جامع دانش آموزی

همان‌طور که در بخش امکانات سامانه جامع دانش آموزی ذکر شد، این سامانه کاربردهای فراوانی برای مدیران و آموزگاران داشته که شامل ثبت اطلاعات دانش آموزان،  ثبت رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، اطلاع رسانی، ارزیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان، یکپارچه‌سازی اطلاعات، طبقه بندی دانش آموزان در گروه‌های مختلف علمی، ثبت نمرات و کلاس بندی مدارس از جمله کاربردهای این سامانه است. اما مهم‌ترین عملکرد و کاربرد سامانه جامع دانش آموزی را می‌توان یکپارچه‌سازی اطلاعات دانش آموزان و مدارس دانست که به منظور انجام بازرسی کیفی سیستم آموزشی کشور به مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و همچنین پایگاه اطلاعات یکپارچه دانش آموزان ارسال می‌شود.

همچنین قابل ذکر است سیستم های زیادی مانند جشنواره خوارزمی، سامانه ثبت نام المپیادها و ... به عنوان زیرمجموعه سامانه جامع دانش آموزی قرار گرفته اند.

سامانه جامع دانش آموزی با امکانات فراوان خود به یک پایگاه یکپارچه اطلاعات در آموزش و پرورش تبدیل شده است که کاربردهای فراوانی را شامل می‌شود. به منظور راهنمایی در استفاده از سامانه جامع دانش آموزی و همچنین آشنایی دقیق‌تر با عملکردهای آن می‌توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایید.

جمع بندی سامانه جامع دانش آموزی

سامانه جامع دانش آموزی به آدرس اینترنتی student.medu.ir یکی از سامانه‌های الکترونیکی آموزش پرورش است که جهت جمع آوری، ثبت و نگهداری اطلاعات دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان (متوسطه دوم) ایجاد شده است. ثبت نام دانش آموزان، ثبت نمرات، کلاس بندی، ثبت نام در آزمون‌های علمی، دریافت کارنامه و ... از جمله امکانات کاربردی سامانه جامع دانش آموزان است که در نهایت هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات را دنبال کرده و با ارسال اطلاعات دسته‌بندی‌شده به مرکز برنامه ریزی آموزش و پرورش موجب ارزیابی دقیق‌تر اوضاع سیستم آموزشی کشور می‌شود. در این مقاله ضمن معرفی جامع سامانه جامع دانش آموزی به معرفی امکانات و عملکردهای آن پرداخته شد که آگاهی از آنها برای مدیران مدارس و کارکنان آموزش و پرورش ضروری است؛ لذا جهت بهره‌مندی دقیق‌تر از کاربردها و آشنایی با عملکرد سامانه جامع دانش آموزی و دریافت پاسخ سؤالات خود پیرامون این سامانه می‌توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار کنید.