موفقیت در کنکور با معدل موثر پایین( حتی بعد از ترمیم معدل) 

از آنجایی که با تغییرات اعمال شده در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی به صورت مستقیم خواهد بود، این موضوع بیش از پیش مورد استرس و نگرانی داوطلبان شده است. حال سوالاتی ذهن داوطلبین را به خود مشغول کرده است که آیا اگر در کنکور خوب عمل کنند بازهم معدل پایین  موجب دور شدن آنها از موفقیت خواهد شد؟ برای معدل پایین خود چه کارهایی لازم است که انجام دهم؟ حتی اگر بعد از ترمیم معدل نیز همچنان معدلم پایین باشد می توانم در کنکور نتیجه خوبی کسب کنم؟ در این مقاله به این سوال که آیا با معدل پایین نیز می توان در کنکور موفق شد یا خیر، پاسخ داده ایم، با موسسه ۳ گام در این مقاله همراه باشید.

موفقیت در کنکور با معدل موثر پایین:

یکی از سوالات متداولی که داوطلبین دائما از ما می پرسند این است که آیا باوجود معدل موثر پایین و تاثیر ۴۰ درصدی معدل نهایی در کنکور باز هم شانس موفقیت در کنکور را دارند یا خیر؟ این معدل پایین تا چه حد من را از موفقیت در کنکور دور خواهد کرد؟

برای پاسخ به این قبیل از سوالات ابتدا باید میانگین  کلی نمرات دروس اختصاصی و عمومی در امتحانات نهایی را بررسی کنیم. اگر شما بتوانید در هر درس درصد خوبی را کسب کنید نمره تراز بالاتری به شما تعلق می گیرد. نمره تراز است که داوطلبان را در کنکور مورد مقایسه قرار می دهد. در این صورت حتی اگر تعداد معدلین ۱۹ و ۲۰ در کنکور بسیار بالا هم باشد، رتبه بندی آن ها در کنکور با نمره تراز خواهد بود. درواقع شما می توانید با درصد و تراز بالا نمره  کم خود در معدل را جبران کنید.

حال که این مفهوم را درک کردید برای آنکه نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور نظام جدید و نظام قدیم بیابید می توانید در خصوص ترمیم معدل بخوانید. 

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام قدیم در دو دسته جداگانه قرار دارد:

۱-دانش آموزانی که هیچ سوابق تحصیلی ندارند، چون امتحانات نهایی نداشته اند، پس برای این افراد دو حالت وجود دارد: یا تاثیر معدل برای آن ها در نظر گرفته نمی شود و ملاک پذیرش مانند سال های قبل کارنامه نهایی کنکور است ؛یا اینکه آن ها نیز باید در امتحانات نهایی دوازدهم رشته مورد نظری که می خواهند کنکور دهند، شرکت نمایند و در این صورت نمرات کسب شده، به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شود.

۲-داوطلبان نظام قدیم که امتحانات سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی آن ها نهایی بوده است. این افراد می توانند برای جبران نمرات قبلی خود در ترمیم معدل شرکت نمایند و نمرات خود را بهبود ببخشند.

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید به دو صورت زیر خواهد بود:

۱- بدون اعمال سوابق تحصیلی دیپلم

۲- فقط اعمال سوابق تحصیلی دیپلم به میزان حداکثر ۴۰ درصدی

حال نیاز است بدانیم معدل کدام پایه ها در کنکور تاثیرگذار خواهند بود؟

در کنکور معدل مقاطعی تاثیرگذار خواهد بود که امتحانات پایان ترم در آن سال به صورت نهایی برگزار شده باشد. پس به این صورت برای داوطلبان نظام قدیم کنکور، تاثیر نمرات امتحانات نهایی سال سوم و پیش دانشگاهی و برای فارغ التحصیلان نظام جدید فقط تاثیر نمرات امتحانات نهایی سال دوازدهم در کنکور اعمال خواهد شد. با توجه به آنکه امتحانات پایه دهم و یازدهم تاکنون به صورت نهایی برگزار نشده است، تاثیر معدل دهم در کنکور و تاثیر معدل یازدهم در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعمال نمی گردد.

همانطور که می دانید رقابت در کنکور سراسری بسیار سنگین تر از رقابت در امتحانات نهایی است. همانطور که پیش تر نیز توضیح داده شده است به دلیل آنکه برای هر داوطلب نمره تراز محاسبه می گردد؛ لذا معدل بالا درامتحانات نهایی نمی تواند تضمین موفقیت داوطلب در کنکور باشد. 

با توجه به آنکه همچنان ۶۰ درصد از نتیجه نهایی کنکور به خود آزمون وابسته است، داوطلبان برای آنکه بتوانند از رقبای خود یک قدم جلوتر باشند می توانند با سرمایه‌گذاری بر امتحانات نهایی ۴۰ درصد دیگر را نیز به دست آورند. اما در صورتی که شرایط به گونه ای شد که حتی پس از ترمیم معدل نیز نتوانستید نمره خوبی کسب کنید، هیچ نگران نباشید با برنامه ریزی درست و اصولی که می توانید از مشاوران ما در موسسه ۳گام دریافت کنید، می توانید نتیجه کنکور خود را کاملا متفاوت کنید.

نمرات کم امتحانات در کنکور چقدر تاثیرگذارند؟

موضوع دیگری که ذهن داوطلبین را به خود مشغول کرده است، این است که معدل نهایی تا چه میزان در نتیجه کنکور تاثیرگذار است. 

با توجه به آنکه ممکن است تعداد بسیار زیادی از داوطلبین کنکور سراسری، در امتحانات نهایی نتوانستند نتیجه خوبی کسب کنند، از بابت نتیجه ای که این نمرات در رتبه کنکور سراسری آنها می گذارد نگران هستند، باید بگویم که در اطلاعیه های سازمان سنجش و سایر نهادهای مربوطه چیزی تحت عنوان حداقل میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری قید نشده است و تا این لحظه نمی توان گفت از نقطه نظر این سازمان معدل از چه میزانی پایین تر باشد شامل تاثیر مثبت نخواهد شد. اما به طور کل میانگینی که با توجه به داده های آموزش و پرورش برای تاثیر مثبت معدل در نظر گرفته شده است میانگین معدل ۱۴ هست و اگر کسی میانگین معدلی بیشتر از ۱۴ داشته باشد می تواند امیدوار باشد که معدل او در نتیجه نهایی تاثیر مثبت داشته باشد. البته باید در نظر داشته باشید که این یک معیار کاملا تقریبی است، زیرا ممکن است فردی که معدل پایینی دارد در یک یا دو درس نمره بالایی کسب کرده و در کنکور هم بقیه درس ها به جز آن دو را بالا بزند. در این صورت با وجود معدل پایین، اما از مزایای تاثیر معدل در کنکور برخوردار خواهد شد. برای آنکه بتوانید خود را در این دروس تقویت کنید و حتی با داشتن معدل پایین نیز نتیجه ی خوبی در کنکور کسب کنید، می توانید در جلسات مشاوره و برنامه ریزی، با مشاوران موسسه ۳گام ارتباط برقرار کنید و در کمال آرامش برنامه منظم برای کنکور خود دریافت کنید.

جمع بندی موفقیت در کنکور با معدل موثر پایین (حتی بعد از ترمیم معدل):

توصیه ای که من به داوطلبین با معدل پایین دارم این است که به هیچ عنوان استرس و نگرانی به دل خود راه ندهند. مهم نیست که در حال حاضر وضعیت شما چگونه است و چه نمره ای در گذشته کسب کردید. شما می توانید با تلاش و امید به آینده نتیجه کنکور خود را کاملا تغییر دهید. ما در موسسه ۳گام در این مسیر به طور کامل در کنار شما هستیم. یادتان باشد برای موفقیت در هر شرایطی باید سخت تلاش کنید و چه خوب است که در این مسیر مشاوری صبور و کاربلد را در کنار خود داشته باشید.