در کشور عزیزمان، ایران برخی از دانشگاه‌های بورسیه دار هستند و در بعضی از رشته های خاص با شرایط ویژه ای که تعریف می‌کنند داوطلب می‌پذیرند. هدف از پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص در جهت اداره کشور است. این دانشگاه ها دولتی بوده و در بیشتر موارد وابسته به ارگان دولتی هستند و در رشته های نیمه متمرکز با شرایط خاص دانشجو می‌پذیرند. داوطلب باید بعد از قرار گرفتن در لیست اسامی پذیرفته شده در مرحله اولیه چند برابر ظرفیت، در مصاحبه و معاینات پزشکی امتیازات لازم را کسب کند. بعد از قبولی نهایی نیز، دانشجو وظیفه دارد بابت مزایا و امکانات دانشگاه بورسیه، تعهد محضری خدمت در سازمان مربوطه را انجام دهد که مدت آن به سازمان مربوطه بستگی دارد. در ادامه برخی از دانشگاه های بورسیه ایران را به طور تخصصی بررسی می‌کنیم، همچنین داوطلبان عزیز که در زمینه انتخاب رشته به راهنمایی نیاز دارید همواره می‌توانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی انتخاب رشته دانشگاه های بورسیه ایران پرسش های خود را برطرف کنید و با آگاهی مسیر خود را انتخاب نمایید.

بورسیه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی 

دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان که در جهت تربیت افراد فرهنگی و معلمان کشور فعالیت می‌کند، از آزمون سراسری دانشجویان علاقه مند به تدریس و تربیت را جذب می‌کند. قابل ذکر است که دانشگاه فرهنگیان از پر طرفدار‌ترین دانشگاه‌های بورسیه ایران است که در سطح کشور واحدهای پردیس مختلف تحت نظر دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش دارد. داوطلبان علاقه‌مند به این دانشگاه‌ها بعد از شرکت در آزمون سراسری باید امتیاز حد نصاب برای پذیرفته شدن را کسب کنند و پس از آن در مصاحبه حضوری شرکت کنند تا در صورت تایید مجاز به نام‌نویسی در دانشگاه شوند. بهتر است بدانید تمام دانشگاه‌های فرهنگیان (به‌جز دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) تفکیک جنسیتی هستند. مزایایی که پذیرفته شدن در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی دارند عبارتند از:

·        دریافت حقوق ماهیانه

·        در نظر گرفتن دوره تحصیل به عنوان سابقه کاری

·        معافیت از سربازی برای داوطلبان مرد

·        قرار گرفتن دانشگاه شهید رجایی در منطقه خوش آب و هوا

·        استخدام به صورت تضمینی در آموزش و پرورش

لازم به ذکر است که شما می توانید با توجه به شرایط خودتان و بررسی دقیق تر علاقه تان با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید.

بورسیه دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه الله

یکی دیگر از دانشگاه‌‌های نیمه‌ متمرکز در ایران که دانشجویان خود را بورسیه می‌کند دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه الله است که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. از جمله مزایای مهمی که می‌توان در پذیرفته شدن در این دانشگاه ها اشاره کرد این است که اساتید نخبه‌ای در این دانشگاه تدریس می‌کنند و سطح علمی و آموزشی آن‌ها بالا است. از دیگر مزایای این دانشگاه‌ها این است که آینده شغلی دانشجویان (استخدام به صورت رسمی در سپاه) و وضعیت حقوق آن‌ ها نیز تضمین‌ شده است. همچنین دانشجویان مجرد دارای امکانات فرهنگی، خوابگاه و غذا هستند و دوره تحصیل به عنوان سابقه کار محسوب می‌شود. دانشجویان مرد این دانشگاه ها نیز از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

بورسیه دانشگاه صدا و سیما

بعد از آغاز به کار تلویزیون و رادیو و گسترش فعالیت آ‌ن‌ها، موسسه‌ای ایجاد شد که نیروی مورد نیاز برای سازمان را تربیت کند و شکل‌گیری دانشگاه صدا و سیما که یکی دیگر از دانشگاه های بورسیه ایران است انجام شد. هم اکنون نام‌نویسی دانشگاه صداوسیما از سایت سازمان سنجش صورت می‌گیرد که پس از آن با شرایط پذیرش خاص، از بین معرفی‌ شدگان چند برابر ظرفیت و احراز شرایط، داوطلب می‌پذیرد. مزایایی که قبولی در دانشگاه صداوسیما دارد عبارتند از:

·        برای دانشجویان مرد دوره خدمت سربازی به صورت امریه محاسبه می‌شود.

·        دانشجویان روزانه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند.

·        استخدام برخی از فارغ التحصیلان روزانه به صورت رسمی در صدا و سیما صورت می‌گیرد.

·        دانشجویان از کمک هزینه تحصیلی اعم از وام و همچنین امکانات رفاهی و خوابگاه رایگان بهره‌مند می‌شوند.

بورسیه دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین دانشگاه‌های کشور در دریانوردی و علوم دریایی است که 3 دانشکده مهندسی دریا، مدیریت و علوم انسانی، علوم دریایی دارد و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از میان داوطلبان، افرادی که واجد شرایط باشند را با هدف تربیت و پرورش متخصصین و مهندسین حوزه دریا و علوم دریایی می‌پذیرد و به ازای آن مزایایی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. این دانشگاه دولتی است و با دو روش با آزمون و بدون آزمون داوطلب می‌پذیرد. لازم است بدانید نام‌نویسی در این دانشگاه از طریق سایت www.cmu.ac.ir است.بورسیه این دانشگاه وابسته به نیروی دریایی ارتش است.
از جمله مزایای پذیرش در این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        اطمینان از آینده شغلی

·        دریافت مدرک بین المللی

·        معافیت از خدمت مقدس سربازی

·        شروع به کار به محض فارغ التحصیلی

·        دریافت منظم و ماهانه حقوق

·        سفر به مناطق مختلف دنیا

بورسیه دانشکده اطلاعات و امنیت ملی

دانشکده اطلاعات و امنیت ملی این دانشگاه در سال 1365 با هدف آموزش و تربیت افسر اطلاعاتی تاسیس شده است. نام این مرکز آموزش عالی در سال 95 از دانشکده اطلاعات به دانشکده اطلاعات و امنیت ملی تغییر کرد و بیشتر با عنوان دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی و یا دانشگاه امام باقر (ع) یاد می‌شود. بورسیه این دانشکده تحت نظارت وزارت امنیت و اطلاعات کشور است. دانشجویان وزارت اطلاعات مانند دانشجویان دیگر به صورت ماهانه حقوقی را دریافت نمی‌کنند البته معمولا در دوره تحصیل یک کار دانشجویی پاره وقت در وزارت اطلاعات به دانشجویان داده می‌شود که می‌تواند باعث واریز شدن حقوق ماهانه شود. از جمله مزایای قبول شدن در این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        داشتن غذای رایگان

·        تحصیل رایگان

·        عدم پرداخت هزینه خوابگاه دانشجویی

·        استخدام در وزارت اطلاعات در صورت داشتن شرایط لازم

·        دریافت خدمات رفاهی و آموزشی بسیار خوب

بورسیه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری در هر سال با توجه به امکانات دانشگاه و هماهنگی با وزارت علوم، دانشجو می‌‌پذیرد. دانشگاه خدمات اداری دادگستری تحت نظر و وابسته به قوه قضاییه است و علاقه‌مندان به وکالت پس از دانش‌آموختگی بدون نیاز به شرکت در آزمون وکلا می توانند پرونده وکالت بگیرند که می‌توان آن را از مزایای بزرگ این دانشگاه برشمرد. همچنین بهره مندی در طول تحصیل از خوابگاه، استخدام تضمینی در قوه قضاییه، معافیت از سربازی برای داوطلبان مرد، در نظر گرفتن دوره تحصیل به عنوان سابقه کاری، دریافت حقوق ماهیانه وبهره‌مندی در طول تحصیل از بیمه درمانی و خدمات رفاهی نیز از مزایای پذیرفته شدن در این دانشگاه است.

چنانچه دارای ابهاماتی هستید و نمی توانید به درستی مسیر آینده خودتان را مشخص کنید می توانید با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید.

جمع بندی دانشگاه های بورسیه دار و شرایط آن و مقاطع تحصیلی مختلف در آنها 

شرایط قبولی در دانشگاه های بورسیه دار علاوه بر رتبه ایده‌آل قبولی، داشتن شرایط عمومی و اختصاصی است. مشاوره تحصیلی هوشمندانه و دقیق در زمینه انتخاب رشته دانشگاه های بورسیه دار برای داوطلب ضروری است تا با توجه به رتبه و شرایطی که دارد، بهترین انتخاب را داشته باشد و همچنین از قوانین و ضوابط خاص دانشگاه ها آگاه شود، بنابراین شما می‌توانید از پنل برنامه ریزی دقیق موسسه 3گام استفاده کنید تا با اطمینان خاطر در آزمون شرکت و رتبه مناسب را کسب نمایید و سپس با استفاده از مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب رشته، از راهنمایی مشاوران مجرب 3گام کمک گرفته و ایده‌ آل ترین انتخاب را داشته باشید.