کنکور سراسری اصلی ترین دغدغه دانش آموزان و داوطلبان کنکور است و در نتیجه حضور در جلسه کنکور برای داوطلبان بسیار حیاتی است. اما در بسیاری از موارد ممکن است داوطلبان کنکور نتوانند در سر جلسه حاضر شوند و یا اصطلاحاً در کنکور غایب باشند. داوطلبانی که غیبت کنکور دارند، نگران محرومیت خود در آزمون سراسری هستند. در این مقاله با بررسی غیبت در کنکور و موارد مورد اهمیت در این باره به تمامی سؤالات داوطلبان پاسخ خواهیم داد.

 

بررسی امکان شرکت در کنکور سال بعد در صورت غیبت سر جلسه کنکور

بر اساس دفترچه کنکور سراسری و طبق قوانین آزمون کنکور، حضور به موقع داوطلبان در جلسه کنکور و امضای برگه حضور در کسب رتبه، تراز و مجاز شدن در انتخاب رشته لازم و ضروری است. در نتیجه داوطلبان کنکور سراسری، اگر در جلسه کنکور به هر دلیلی حاضر نشوند و برگه حضور در جلسه را امضا نکنند، جزو غایبان محسوب خواهند شد و در کارنامه آن‌ها غیبت در کنکور لحاظ می‌شود.

اما غیبت کنکور ممکن است برای هر داوطلبی و به دلایل مختلف رخ دهد، معمولاً سؤال این دسته از داوطلبان آن است که " اگر سر جلسه کنکور نرم، چی میشه؟" در پاسخ به این سؤال باید گفت که اولین پیامد غیبت در کنکور، ثبت غیبت در کارنامه داوطلبان است. اما نگرانی درباره محرومیت با غیبت کنکور متوجه حضور داوطلبان نیست و تمام غایبان سر جلسه کنکور در صورتی که منع دیگری نداشته باشند، می‌توانند در کنکور سال بعد شرکت کنند.

نکته قابل توجه در این مورد آن است که چنانچه داوطلبان پاسخ‌نامه خود را سفید تحویل دهند، غایب محسوب نخواهند شد و برای آن‌ها کارنامه (همانند سایر داوطلبان حاضر در جلسه کنکور) صادر خواهد شد.

اما لازم است داوطلبان در کنار آگاهی از عدم محرومیت با غیبت در جلسه کنکور، با مطالعه کامل دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، از تمام قوانین محرومیت آن مطلع شده و با برنامه ریزی اصولی برای کنکور سال آینده آماده شوند. برای آگاهی از آخرین تغییرات محرومیت در کنکور سراسری و بررسی شرایط شخصی خودتان می‌توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام در این باره ارتباط برقرار نمایید.

 

اگر سر جلسه کنکور غیبت کنم، برای بدون کنکور می تونم اقدام کنم؟

در سال اخیر و با رقابت شدید دانشجویان برای رشته‌های پرطرف‌دار، دانشگاه‌های سراسری روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور و غیرانتفاعی در بسیار از رشته‌ها بدون کنکور سراسری اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. لیست این رشته‌ها به صورت جداگانه در دفترچه‌ای تحت عنوان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری منتشر می‌شود که برای آگاهی از قوانین و شرایط پذیرش در رشته‌های بدون کنکور سراسری باید به طور کامل آن را مطالعه کرد.

همان‌طور که گفته شد غیبت در کنکور سراسری موجب محرومیت در آزمون کنکور بعدی نخواهد شد، اما بسیاری از داوطلبان این سؤال برایشان ایجاد می‌شود که " اگر سر جلسه کنکور غیبت کنم، می تونم رشته‌های بدون کنکور شرکت کنم؟" در پاسخ به داوطلبانی که سر جلسه کنکور غایب بوده و قصد شرکت در کنکور سال بعد را نیز ندارند و می‌خواهند بدون کنکور سراسری وارد دانشگاه شوند باید گفت هیچ گونه محدودتی در انتخاب رشته‌های بدون کنکور نداشته و می‌توانند در زمان اعلام شده از سوی سازمان سنجش نسبت به پر کردن فرم رشته‌های بدون کنکور اقدام نمایند. چراکه مرحله پذیرش بدون کنکور صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بوده و مراحل و زمان ثبت نام آن نیز متفاوت از کنکور سراسری است.

داوطلبانی که قصد پذیرش از طریق رشته‌های بدون آزمون را دارند، می‌بایست با آگاهی کامل از شرایط و قوانین آن برای ثبت نام اقدام کرده و با بررسی رشته‌های مختلف و شانس قبولی آن‌ها بر اساس سوابق تحصلی خود انتخاب رشته نمایند. در این راستا می‌توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام در زمینه انتخاب رشته بدون کنکور ارتباط برقرار کرده و با اطلاع از آخرین شرایط و همچنین بررسی سوابق تحصیلی خود بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

اگر سر جلسه کنکور غیبت کنم، برای تکمیل ظرفیت می تونم اقدام کنم؟

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش کشور، داوطلبانی که هنگام اعلام نتایج نهایی کنکور در رشته‌ای پذیرفته نشده‌اند، می‌توانند با استفاده از فرصت تکمیل ظرفیت کنکور سراسری نسبت به انتخاب رشته در دانشگاه مورد نظر خود اقدام نمایند. اما شرکت در تکمیل ظرفیت نیازمند شرایطی است که مهم‌ترین آن شرکت در کنکور سراسری است. چراکه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری بر اساس رتبه و تراز داوطلبان انجام می‌شود و همان‌طور که در این مقاله بررسی شد، داوطلبانی که سر جلسه کنکور غایب باشند، رتبه و ترازی برایشان صادر نخواهد شد و در کارنامه آنها عبارت "غایب در گروه آزمایشی" ثبت می‌شود.

نکته قابل توجه در تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها آن است که کسانی که در جلسه کنکور غایب بوده، اگرچه نمی‌توانند در تکمیل ظرفیت رشته‌های با آزمون شرکت نمایند، اما همان‌طور که در بخش پذیرش بدون کنکور بررسی شد، داوطلبان غایب در کنکور هیچ منعی برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نداشته و در نتیجه می‌توانند در تکمیل ظرفیت پذیرش بدون کنکور نیز شرکت کرده و شانس خود را برای ورود به رشته و دانشگاه مورد نظر خود امتحان کنند. بدین منظور لازم است داوطلبان با آگاهی کامل از شرایط ثبت نام در تکمیل ظرفیت بدون کنکور برای انتخاب رشته اقدام نماید؛ لذا داوطلبان می‌توانند برای آگاهی از آخرین شرایط ثبت نام تکمیل ظرفیت رشته‌های بدون کنکور با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام در ارتباط بوده و با بررسی شرایط تحصیلی و همچنین شانس قبولی خود در رشته‌های مدنظر، انتخاب رشته‌ای ایده آل داشته باشند.

شما در خصوص تخلفات کنکور سراسری اطلاعات بیشتری کسب کنید تا از مجازات مربوط به آن فاصله بگیرید. 

جمع بندی غیبت سر جلسه کنکور

هرساله در روز برگزاری آزمون سراسری، بسیاری از داوطلبان به دلایل مختلف نمی‌توانند سر جلسه حضور یابند و با نگرانی تمام به دنبال پاسخی برای عواقب این اتفاق می‌گردند. در این مقاله با بررسی ابعاد مختلف غیبت در جلسه کنکور به سؤال " اگر در کنکور غیبت کنم، محروم می شم؟" پاسخ داده شد و همچنین راه‌های مختلفی که داوطلبان غایب در جلسه کنکور می‌توانند در همان سال وارد دانشگاه شوند مورد بررسی قرار گرفت. اما در پایان باید گفت داوطلبان غایب در جلسه کنکور نباید نگران محرومیت خود در کنکور بعدی باشند و اگر منع دیگری در کنکور نداشته باشند، می‌توانند در کنکور سال بعد شرکت نمایند. اما لازم است داوطلبان با بررسی تمام ابعاد غیبت در جلسه کنکور و همچنین آگاهی از روش‌های جایگزین برای ورود به دانشگاه بهترین تصمیم را در این باره اتخاذ کنند. در این راستا می‌توانید برای بررسی شرایط خود و دریافت بهترین و متناسب‌ترین راهنمایی‌ها در زمینه غیبت در جلسه کنکور، ورود به دانشگاه بدون کنکور و یا دریافت برنامه ریزی هوشمند برای آمادگی کنکور سال بعد با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام در ارتباط باشید.