آزمون سردفتری که برخی آن را تحت عنوان آزمون دفتر اسناد نیز می شناسند از جمله آزمون های پر متقاضی کشور است که معمولاً فارغ التحصیلان حقوق در کنار آزمون های قضاوت و وکالت تمایل بسیار زیادی به شرکت در آن دارد.

از موارد ابتدایی که همیشه داوطلبان باید رعایت کنند بررسی شرایط شرکت در آزمون است که این شرایط به تبع موضوع آزمون می توانند به شرایط عمومی و خصوصی تقسیم شود. پس لازم است قبل از اقدام برای مطالعه به منظور شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی از شرایط آن مطلع شوید تا بتوانید با اطمینان کامل از دارا بودن شرایط برای آن مطالعه کنید و برنامه ریزی های خود را داشته باشید.

این امر بدیهی است که در برخی موارد و شرایط برای شما نسبت به وضعیت شخصی خودتان سوالاتی مطرح شود. قطعاً اگر برای برطرف کردن ابهامات ذهنی خود اقدام کافی و لازم انجام ندهید در بررسی احراز شرایط خود دچار اشتباه شده و برای شما موانع آزمونی ایجاد می شود. بدین منظور پس از مطالعه این محتوا می توانید با مشاوران موسسه 3گام ارتباط برقرار کرده و با بهره مندی از یک جلسه مشاوره تخصصی سوالات خود را بپرسید.

 

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام آزمون سردفتری

 

برای بررسی شرایط آزمون دفتر اسناد می توان قائل به شرایط عمومی و شرایط اختصاصی بود. در این قسمت تلاش می‌ شود در دو عنوان متفاوت شرایط لازم برای شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی بیان شوند. توجه داشته باشید که این شرایط توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می شوند.

 شرایط عمومی ثبت نام آزمون سردفتری

باید در نظر داشت که به علت مشخص نبودن تاریخ قطعی آزمون سردفتری ۱۴۰۲، شرایط عمومی در نظر گرفته شده برای این آزمون طبقه دفترچه های آزمون های قبلی به شرح زیر است:

·        تابعیت جمهوری اسلامی ایران: بر اساس این شرط تنها افرادی که تابعیت کشور ایران را دارند قادر به شرکت در آزمون هستند.

 

·        اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: پیروی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از دیگر شرط های لازم است که فرد باید از آن برخوردار باشد و در مرحله مصاحبه از فرد سوالات مربوط به این شرط پرسیده می شود.

 

·        داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون برای آقایان: آقایان باید در زمان برگزاری آزمون خدمت خود را به پایان رسانده باشند و یا به دلایل درج شده در سایت نظام وظیفه معافیت خود را کسب کرده باشند.

لازم به ذکر است اگر فرد بدون کارت پایان خدمت اقدام به ثبت نام کند و در آزمون نیز شرکت کند و رتبه قبولی را کسب کند قبولی وی بی اثر خواهد بود.

 

·        نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد: در قانون مجازات اسلامی ایران به موجب ماده ۲۶ قید شده است که فرد اگر سابقه محکومیت موثر داشته باشد قادر نخواهد بود برای مدتی مشخص به فعالیت‌های اجتماعی و برخی از مشاغل بپردازد پس برای شرکت در این آزمون لازم است سابقه کیفری موثر نداشته باشید.

·         

·        نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضایی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی: برخی افراد بنابر دلایل گوناگون به موجب شغل خود و یا فعالیت های خارج از شغلی محکوم به انفصال دائم یا موقت می شوند. اگر داوطلب آزمون سردفتری هستید به این شرط دقت کنید. اگر هرگونه ابهام در خصوص این شرط و شروط قبلی برای شما پیش آمده است با برقراری ارتباط با مشاوران موسسه 3گام ابهامات خود را برطرف سازید.

 

·        عدم اعتیاد و برخورداری از سلامتی: متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانایی های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روانگردان اعتیاد نداشته باشند.

 

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون سردفتری

همانطور که در مطالب فوق گفته شد برخورداری از شرایط عمومی به تنهایی کافی نیست و شما برای شرکت در آزمون باید از یک سری شرایط اختصاصی نیز برخوردار باشید در این قسمت سعی می‌شود به این‌گونه شروط پرداخته شود. بدیهی است که در برخورد با هر کدام از شرایط زیر برای شما دوست عزیز سوالاتی مطرح شود. همچنین ممکن است شرایط مطرح شده را با وضعیت شخصی خودتان مقایسه کنید و ابهاماتی برای شما وجود داشته باشد که این امری کاملا عادی است. سوالات خود را می توانید از ما بپرسید. با برخورداری از جلسه تخصصی با مشاوران موسسه 3گام ابهامات خود را برطرف کرده و با استفاده از تجربیات مشاوران آمادگی خود برای آزمون را به دست آورید.

·        عدم اشتغال به مشاغل دیگر: مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری ها، عضویت در هیئت مدیره و مدیریت عامل شرکت های تجاری و بانک ها و موسسات بیمه و همچنین عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.

 

شما می توانید برای استفاده از برنامه های تخصصی مشاوران موسسه 3گام در خصوص داشتن برنامه ریزی مناسب برای ثبت نام آزمون سر دفتری اقدام کنید و با کارشناسان موسسه 3گام در خصوص ثبت نام آزمون سر دفتری صحبت کنید و بررسی های لازم را انجام دهید.

 

 

·        سن متقاضیان: مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی حد نصاب سنی متقاضیان باید حداقل ۲۴ سال و حداکثر ۵۰ سال باشد.

ایثارگران مشمول بند چ ماده ۸۸ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.

 

·        متقاضیان آزمون باید واجد یکی از شرایط زیر باشند:

⬅ مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضایی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتر اسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نیستند.

⬅ وفق بند ۳ ماده ۶ قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتر یاری.

⬅ وفق بند ۶ ماده ۶ قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتر یاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه به شرط داشتن ۷ سال سابقه دفتریاری اول.

⬅ داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح ۲ و بالاتر با تایید شورای عالی حوزه های علمیه برای طلاب شیعه و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت برای اهل سنت.

⬅ دارا بودن مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضاییه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.

 

 

 

شرایط ثبت نام آزمون سردفتری برای خانم ها

تمامی شرایط فوق برای آقایان و خانم ها به طور یکسان است و برای خانم ها شرایط محدود کننده دیگری وجود ندارد. علاوه بر آن از آنجایی که خانم ها الزام به خدمت سربازی ندارند داشتن مدرک پایان خدمت یا معافیت دائم برای خانم ها کارایی نداشته و لازم نیست.

برخورداری از شرایط فوق در هر دو دسته آقایان و خانم ها الزامی است و دقت داشته باشید که در صورت نبود هر کدام از شرایط فوق حتی اگر در مرحله کتبی نمره قبولی کنید، بلااثر خواهد بود.

 

جمع بندی شرایط ثبت نام آزمون سردفتری

 

وجود هر کدام از شرایط فوق الزامی است و اگرچه شما در مرحله کتبی نمره قبولی به دست آورید قطعاً به خاطر نبود شرایط لازم این قبولی تاثیری نخواهد داشت. به این نکته دقت فرمایید که این شرایط برای کلیه افراد من جمله آقایان و خانم ها یکسان است و لازم است که شما داوطلبان گرامی قبل از هرچیز وضعیت شخصی خود را با این شرایط تطبیق دهید و برای آن که دچار اشتباه و درک نامناسب از وضعیت خود نشوید می طلبد که گام ابتدایی و شروع خود را محکم بردارید؛ شما داوطلبین عزیز می‌توانید بدین منظور از تیم مشاوره ای و تخصصی موسسه 3گام بهره برده و با یک جلسه مشاوره تخصصی سوالات خود را بپرسید، راهنمایی‌ های لازم را کسب کنید و در نهایت با یک برنامه‌ ریزی قوی به سمت هدف خود حرکت کنید.