آزمون‌های استخدامی مشترک و فراگیر دستگاه‌های اجرایی هرساله به منظور استخدام متقاضیان و تکمیل کارمندان سازمان‌های دولتی برگزار می‌شود. آزمون استخدامی اجرایی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شده و ثبت نام در آن نیازمند داشتن شرایط اعلام شده از سوی سازمان استخدامی است. متقاضیان آزمون استخدامی می‌بایست مدارک اعلام شده از سوی سازمان استخدامی را آماده کرده و در مهلت اعلام شده نسبت به ثبت نام در صورت داشتن شرایط اقدام نمایند. در این مقاله به بررسی شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی پرداخته می‌شود.

 

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

معمولاً مجری برگزاری و ثبت نام آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور سازمان سنجش است. در نتیجه داوطلبان و متقاضیان جهت ثبت نام می‌توانند به سایت سنجش مراجعه نمایند. برای ثبت نام در آزمون استخدامی، متقاضیان می‌بایست مدارک لازم جهت ثبت نام را آماده نمایند و فرم‌های موجود در سایت سنجش را با دقت کامل تکمیل کنند.

در ادامه مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی قرار داده شده است:

·        فایل عکس 3 در 4 متقاضی

·        اطلاعات شناسنامه‌ای (نام، نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر و ...)

·        اطلاعات نظام وظیفه (داوطلبان آقا)

·        اطلاعات سهمیه (ایثارگران و ...)

·        اطلاعات شغلی (نوع سازمان، سابقه، نوع قرارداد و ...)

·        اطلاعات تحصیلی (مقاطع، رشته)

·        آدرس محل سکونت

متقاضیان آزمون استخدامی می‌بایست، ابتدا رشته‌های تحصیلی که در آزمون هر سال مورد پذیرش قرار می‌گیرند را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که مدرک تحصیلی و سایر مدارک لازم را جهت ثبت نام در موقعیت شغلی مورد نظر دارا هستند، جهت ثبت نام در آزمون استخدامی اقدام نمایند. همچنین هرگونه مغایرت اطلاعات و مدارک وارد شده، با اصل مدارک، قبولی داوطلب را به حالت لغو در می‌آورد. داوطلبان می‌بایست پیش از تکمیل فرم‌های ثبت نامی، اطلاعات خواسته شده را با مدارک خود تطبیق دهند و سپس اطلاعات خواسته شده را به دقت و بر اساس دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی وارد نمایند. هرگونه اشتباه و یا خطای سهوی و عمدی موجب محرومیت داوطلبان از آزمون استخدامی خواهد شد؛ لذا داوطلبان جهت بررسی مدارک شخصی و تحصیلی خود جهت شرکت در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی و دریافت آخرین اطلاعات در باره رشته خود می‌توانند با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.

 

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

ثبت نام در آزمون استخدامی اجرایی دارای شرایطی است که هرساله (معمولاً) ثابت بوده و کمتر مورد تغییر قرار می‌گیرند. این شرایط و توضیحات آن‌ها توسط سازمان سنجش تحت عنوان دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. داوطلبان می‌بایست به طور کامل از شرایط آزمون استخدامی آگاه بوده و سپس در آزمون استخدامی اجرایی ثبت نام نمایند. در ادامه این بخش به شرایط ثبت نام آزمون استخدامی می‌پردازیم:

·        داوطلب باید تابعیت ایرانی داشته باشد

·        پایبند بودن به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

·        داوطلب باید معتقد به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد

·        داوطلبان آقا باید دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت باشند

·        داوطلبان باید توانایی متناسب با عنوان شغلی مورد نظر خود در آزمون استخدامی داشته باشند

·        سلامت جسمانی و روانی کامل

·        عدم اعتیاد به مواد مخدر

·        عدم سابقه کیفری و جزایی مؤثر

·        عدم منع از جانب مراجع قضایی و سازمان‌های دارای صلاحیت

·        متقاضی نباید جزو نیروهای بازخرید خدمت دستگاهی اجرایی بوده باشد (قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان)

·        داوطلبانی که پیش از ثبت نام به صورت رسمی و یا پیمانی در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها هستند، می‌بایست در صورت پذیرفته شدن در آزمون و شرکت در مصاحبه و گزینش نباید جزو کارکنان رسمی و یا پیمانی باشند.

·        شرط سنی داوطلبان با مدرک دیپلم بین 20 الی 25 سال، با مدرک فوق دیپلم 30 سال، با مدرک لیسانس 36 سال، مدرک فوق لیسانس 40 سال و با مدرک دکتری حداکثر 45 سال است. (ملاک محاسبه سن، روز شروع ثبت نام است)

·        فرزندان و همسر شهید، فرزندان و همسر جانباز 25 درصد به بالا، فرزندان و همسر آزاده با حداقل 1 سال سابقه اسارت از شرایط سنی معاف هستند.

·        شرط سنی برای خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر، برادر) 5 سال بیشتر از افراد عادی است.

·        داوطلبان حاضر در جبهه به میزان مدت زمان حضور در جبهه، بستری شدن به دلیل مجروحیت بر شرایط سنی آن‌ها افزوده می‌گردد.

·        شرط سنی داوطلبان آقا بدون در نظر گرفتن مدت زمان دوره خدمت سربازی آن‌ها است.

·        در صورت تأهل و داشتن هر فرزند، یک سال به شروط سنی افزوده می‌گردد.

·        متقاضیانی که از تاریخ شروع انقلاب اسلامی (22 بهمن 57) در وزارت خانه‌ها و مؤسسات دولتی، بانک‌ها و شرکت‌های تحت پوشش، شرکت‌های بیمه دولتی، شهرداری‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و شرکت‌های تحت پوشش اشتغال به صورت تمام وقت و غیررسمی داشتند، به میزان خدمت غیررسمی آن‌ها به شرایط سنی افزوده می‌گردد.

·        تاریخ فارغ التحصیلی و پایان خدمت داوطلبان (آقا) می بایست پیش از آخرین روز از مهلت ثبت نام برای آزمون استخدامی باشد

 

داوطلبان جهت ثبت نام در رشته مورد نظر خود در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی علاوه بر داشتن شرایط عمومی، می‌بایست شرایط موقعیت شغلی، رشته مورد نظر و ارگان مربوطه را نیز در نظر گرفته و سپس نسبت به ثبت نام در آزمون استخدامی اقدام نمایند. برای اطلاع از آخرین تغییرات و شرایط رشته مورد نظر خود و همچنین بررسی شرایط ارگان مورد نظر، می‌توانید با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3 گام در خصوص آزمون استخدامی ارتباط برقرار نمایید تا با آگاهی کامل در آزمون استخدامی رشته مورد نظر خود ثبت نام کنید.

 

***داوطلبان آزمون استخدامی معلمی باید توجه داشته باشند بعضی ارگان‌ها نظیر آموزش و پرورش، شرایط اختصاصی نیز برای استخدام داوطلبان دارند که می‌توانید در مقاله زیر به طور کامل آن را مطالعه نمایید:

 

نکات حائز اهمیت هنگام ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

همان طور که گفته شد، آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان سنجش کشور هرساله برگزار می‌گردد و داوطلبان جهت ثبت نام می‌بایست در بازه زمانی مشخص شده به سایت سنجش مراجعه نمایند و پس از پرداخت هزینه سریال ثبت نام، با توجه به مدارک و شرایطی که در این مقاله گفته شد، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. برای ثبت نام در آزمون استخدامی، متقاضیان می‌بایست نکاتی را مد نظر قرار دهند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

·        حتماً سایت سنجش را جهت اطمینان از تاریخ ثبت نام آزمون استخدامی چک کرده و در اولین فرصت نسبت به ثبت نام اقدام نماید و ثبت نام خود را به روز‌های پایانی موکول نکنید.

·        دفترچه آزمون استخدامی را به طور کامل مطالعه نمایید و شرایط رشته و موقعیت شغلی مورد نظر خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و با شرایط خود تطبیق دهید. در صورت دارا بودن شرایط نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

·        گاهی فایل اصلاحیه‌ای نیز برای دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی منتشر می‌شود، لذا حتماً تا آخرین روزهای مهلت ثبت نام به سایت سنجش مراجعه نمایید.

·        ممکن است با یک رشته در چند موقعیت شغلی امکان ثبت نام داشته باشید، لذا می‌بایست تمامی شرایط خود و رشته مورد نظر را بررسی قرار دهید و سپس بهترین انتخاب را از لحاظ شغلی انجام دهید.

·        منابع آزمون استخدامی رشته خود را از دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی به خوبی مطالعه نمایید و از همان روز ثبت نام برای مطالعه اقدام به برنامه ریزی نمایید.

·        تمامی اطلاعات و مدارک وارد شده در فرم‌های ثبت نام می‌بایست با اصل آن‌ها قابل تطبیق باشند و در صورت وجود مغایرت موجب حذف متقاضی از آزمون و گاهی نیز موجب محرومیت وی می‌شود.

برای ثبت نام در آزمون استخدامی، داوطلبان می‌بایست ضمن رعایت قوانین و شرایط لازم، در انتخاب موقعیت شغلی و منابع متناسب با آن بیشترین توجه را داشته باشند. همچنین اگر دارای شرایط ویژه‌ای می‌باشید که در این مقاله به آن ذکر نشده است، جهت بررسی اختصاصی می‌توانید با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایید، تا با بررسی شرایط و هدف مورد نظر شما در آزمون استخدامی، بهترین اقدام را انجام دهید.

 

جمع بندی شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام آزمون‌های استخدامی اجرایی

در سال‌های اخیر با برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی، متقاضیان زیادی جهت استخدام در ارگان‌های دولتی در این آزمون ثبت نام می‌نمایند. آزمون استخدامی هرساله توسط سازمان سنجش برگزار شده و داوطلبان لازم است در زمان تعیین شده به سایت سنجش مراجعه کرده و ثبت نام نمایند. داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون استخدامی را دارند می‌بایست پیش از ثبت نام از شرایط و قوانین آن مطلع بوده و همچنین مدارک لازم را جهت ثبت نام در رشته موردنظر خود فراهم نمایند. در این مقاله ضمن بررسی تمامی شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی نکات حائز اهمیت در ثبت نام نیز مورد بررسی قرار گرفت. در آخر باید گفت شرکت در آزمون اختصاصی در سال‌های اخیر به دلیل رقابت بالا علاوه بر داشتن مدارک و شرایط لازم، نیازمند مطالعه اصولی و استفاده از منابع مناسب است. در نتیجه لازم است داوطلبان با دقت فراوان نسبت به انتخاب منابع اقدام نمایند و با یک برنامه ریزی دقیق برای آزمون استخدامی آماده شوند؛ لذا می‌توانید برای بررسی شرایط خود جهت شرکت در آزمون استخدامی و همچنین دریافت بهترین منابع اختصاصی برای رشته مورد نظرتان با مشاوران تخصصی مؤسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید تا علاوه بر بهترین منابع از یک برنامه‌ریزی هوشمند استفاده نمایید تا دقیق‌تر و منظم‌تر برای هدف خود تلاش کنید.