آزمون استخدامی آموزش و پرورش یا همان آزمون استخدامی معلمی، هرساله توسط سازمان سنجش و به صورت هماهنگ با آزمون استخدامی سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار می‌شود. این آزمون که به "ماده 28" نیز شهرت دارد، با توجه به نیاز قابل توجه در زمینه دبیری در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، تربیتی و مشاوره‌ای اقدام به جذب نیرو برای مدارس می‌کند. داوطلبان در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی رشته معلمی یا دبیری مورد نظر می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ثبت نام نمایند. در این مقاله ضمن بررسی شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون استخدامی به موقعیت‌های شغلی و چونگی قبولی در آزمون نیز می‌پردازیم.

 

شرایط و مدارک ثبت نام آزمون استخدامی معلمی

آزمون استخدامی آموزش و پرورش هرساله توسط سازمان سنجش برگزار شده و هم‌زمان با آغاز ثبت نام، دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش هماهنگ با دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز منتشر می‌شود که داوطلبان می‌بایست با مطالعه کامل آن نسبت به شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون معلمی مطلع شوند. در این بخش به شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در این آزمون می‌پردازیم.

داوطلبان جهت ثبت نام در آزمون استخدامی رشته‌های معلمی و فرهنگی آموزش و پرورش می‌بایست دارای مدارک، شرایط عمومی و اختصاصی تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش باشند که در زیر به هرکدام جداگانه بررسی شده‌اند:

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون آموزش و پرورش:

ü     فایل عکس 3 در 4 متقاضی

ü     اطلاعات شناسنامه‌ای (نام، نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر و ...)

ü     اطلاعات نظام وظیفه (داوطلبان آقا)

ü     اطلاعات سهمیه (ایثارگران و ...)

ü     اطلاعات شغلی (نوع سازمان، سابقه، نوع قرارداد و ...)

ü     اطلاعات تحصیلی (مقاطع، رشته)

ü     آدرس محل سکونت

 

شرایط عمومی لازم برای ثبت نام آزمون آموزش و پرورش:

ü     داوطلب باید تابعیت ایرانی داشته باشد

ü     پایبند بودن به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

ü     داوطلب باید معتقد به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد

ü     داوطلبان آقا باید دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت باشند

ü     داوطلبان باید توانایی متناسب با عنوان شغلی مورد نظر خود در آزمون استخدامی داشته باشند

ü     سلامت جسمانی و روانی کامل

ü     عدم اعتیاد به مواد مخدر

ü     عدم سابقه کیفری و جزایی مؤثر

ü     عدم منع از جانب مراجع قضایی و سازمان‌های دارای صلاحیت

ü     متقاضی نباید جزو نیروهای بازخرید خدمت دستگاهی اجرایی بوده باشد (قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان)

ü     داوطلبانی که پیش از ثبت نام به صورت رسمی و یا پیمانی در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها هستند، می‌بایست در صورت پذیرفته شدن در آزمون و شرکت در مصاحبه و گزینش نباید جزو کارکنان رسمی و یا پیمانی باشند.

ü     شرط سنی داوطلبان با مدرک دیپلم بین 20 الی 25 سال، با مدرک فوق دیپلم 30 سال، با مدرک لیسانس 36 سال، مدرک فوق لیسانس 40 سال و با مدرک دکتری حداکثر 45 سال است. (ملاک محاسبه سن، روز شروع ثبت نام است)

ü     فرزندان و همسر شهید، فرزندان و همسر جانباز 25 درصد به بالا، فرزندان و همسر آزاده با حداقل 1 سال سابقه اسارت از شرایط سنی معاف هستند.

ü     شرط سنی برای خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر، برادر) 5 سال بیشتر از افراد عادی است.

ü     داوطلبان حاضر در جبهه به میزان مدت زمان حضور در جبهه، بستری شدن به دلیل مجروحیت بر شرایط سنی آن‌ها افزوده می‌گردد.

ü     شرط سنی داوطلبان آقا بدون در نظر گرفتن مدت زمان دوره خدمت سربازی آن‌ها است.

ü     در صورت تأهل و داشتن هر فرزند، یک سال به شروط سنی افزوده می‌گردد.

ü     متقاضیانی که از تاریخ شروع انقلاب اسلامی (22 بهمن 57) در وزارت خانه‌ها و مؤسسات دولتی، بانک‌ها و شرکت‌های تحت پوشش، شرکت‌های بیمه دولتی، شهرداری‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و شرکت‌های تحت پوشش اشتغال به صورت تمام وقت و غیررسمی داشتند، به میزان خدمت غیررسمی آن‌ها به شرایط سنی افزوده می‌گردد.

ü     تاریخ فارغ التحصیلی و پایان خدمت داوطلبان (آقا) می بایست پیش از آخرین روز از مهلت ثبت نام برای آزمون استخدامی باشد

 

شرایط اختصاصی لازم برای ثبت نام آزمون آموزش و پرورش:

ü     گذراندن دوره یک‌ساله مهارت آموزی پس از قبولی در آزمون و گزینش: این دوره شامل دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی است و همچنین حقوق و مزایایی ندارد، اما گذراندن آن الزامی است.

ü     مدرک ICDL: یا ارائه تعهد مبنی بر ارائه مدرک تا قبل از آزمون جامع

ü     مدرک روخوانی قرآن کریم

همان طور که گفته شد ثبت نام در آزمون استخدامی معلمی نیازمند داشتن مدارک و شرایط عمومی و اختصاصی است که نیازمند است داوطلبان پیش از ثبت نام به طور کامل آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهند؛ لذا لازم است داوطلبان پیش از ثبت نام نسبت به بررسی مدارک و شرایط خود و تطبیق آن‌ها با موقعیت شغلی مورد نظر در آموزش پرورش اقدام نمایند. چراکه عدم دقت کافی در وارد کردن اطلاعات در فرم‌های ثبت نامی موجب حذف و یا محرومیت شما از آزمون استخدامی معلمی خواهد شد. همچنین برای بررسی شرایط اختصاصی خود در آزمون دبیری و همچنین اطلاع از آخرین شرایط اختصاصی آموزش پرورش در رشته خود، می‌توانید با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایید.

 

موقعیت‌های شغلی آزمون استخدامی معلمی

داوطلبان آزمون استخدامی معلمی می‌بایست پیش از ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، ابتدا به مطالعه کامل دفترچه ثبت نام پرداخته و از موقعیت‌های شغلی متناسب با رشته خود در آزمون مطلع شوند. در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای هر موقعیت شغلی چندین رشته تحصیلی مجاز معرفی می‌شود و همچنین ممکن است فردی شرایط ثبت نام در چند رشته شغلی را داشته باشد. در این صورت داوطلب می‌بایست پس از بررسی شرایط شغلی و احتمال قبولی خود در رشته‌های موجود، بهترین رشته که متناسب با شرایط او باشد را انتخاب نماید.

موقعیت‌های شغلی مختلف در آزمون استخدامی معلمی، به صورت استانی در دفترچه ثبت نام تقسیم‌بندی‌شده‌اند که داوطلبان لازم است نسبت به مطالعه آن‌ها اقدام نمایند. در ادامه به موقعیت‌های شغلی که داوطلبان آزمون استخدامی معلم در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در آن‌ها استخدام شوند می‌پردازیم:

ü     آموزگار ابتدایی (استثنایی)

ü     آموزگار ابتدایی (ابتدایی)

ü     دبیری (ادبیات، تربیت بدنی، انگلیسی، هنر، شیمی، عربی، ریاضی، فیزیک، علوم زیستی، فلسفه، تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی، علوم تجربی، اقتصاد، حرفه و فن (کار و فناوری)، معارف اسلامی و ...)

ü     مراقب سلامت،

ü     مربی امور تربیتی مدارس

ü     مشاور واحد آموزشی

ü     هنرآموز (رشته‌های مختلف هنرستان از جمله الکترونیک، ساختمان و ...)

هر کدام از موقعیت‌های شغلی گفته شده دارای شرایط و منابع مخصوص به خود هستند که لازم است داوطلبان پیش از ثبت نام در آزمون استخدامی، ضمن آگاهی از این شرایط و تطبیق آن با شرایط و مدارک تحصیلی خود نسبت به انتخاب بهترین موقعیت شغلی اقدام نماید. همچنین پس از انتخاب موقعیت شغلی مورد نظر می‌بایست با انتخاب منابع مطمئن و دقیق نسبت به مطالعه اقدام نماید. همچنین شما داوطلبان آزمون استخدامی معلمی می‌توانید جهت بررسی شرایط خود و انتخاب بهترین موقعیت شغلی مناسب برای شما با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3 گام ارتباط برقرار کرده و ضمن دریافت راهنمایی در زمینه موقعیت شغلی مورد نظر در آموزش و پرورش، از بهترین منابع مطالعاتی آزمون استخدامی معلمی متناسب با خودتان مطلع شوید.

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون استخدامی معلمی

داوطلبان برای قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌بایست به دو گروه سؤالات عمومی و اختصاصی متناسب با موقعیت شغلی رشته مورد نظر پاسخ دهند. مواد آزمون عمومی معلمی برای تمامی رشته‌های شغلی آموزش پرورش یکسان است و تنها منابع اختصاصی این آزمون متفاوت هستند.

منابع مواد آزمون عمومی استخدامی آموزش و پرورش:

ü     فناوری اطلاعات یا ICDL

ü     ریاضی و آمار مقدماتی

ü     زبان و ادبیات فارسی

ü     معارف اسلامی

ü     زبان انگلیسی عمومی

ü     اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی، حقوق قانون اساسی

ü     هوش و توانایی عمومی

همچنین داوطلبان رشته‌های شغلی متفاوت معلمی، می‌بایست با مراجعه به دفترچه ثبت نام آزمون اختصاصی از مواد امتحانی متناسب با رشته شغلی خود نیز مطلع شوند.

در سال‌‌های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و راقبت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در جذب موقعیت‌های شغلی، رقابت در آزمون استخدامی معلمی نیز افزایش یافته است و پذیرش در آن نیازمند تلاش بیشتری است؛ لذا لازم است داوطلبان پس از ثبت نام در رشته شغلی مورد نظر خود در آزمون استخدامی معلمی، به انتخاب منابع صحیح برای قبولی در آزمون استخدامی بپردازند و سپس با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی برای قبولی در آزمون مطالعه نمایند. همان‌طور که گفته شد آزمون استخدامی معلمی در رشته‌های شغلی متفاوت از دو سری مواد امتحانی عمومی و اختصاصی تشکیل می‌شود که تسلط بر آن‌ها بدون مطالعه اصولی و با برنامه ریزی دقیق بسیار سخت و گاهی ناممکن است. مؤسسه 3گام با بهره‌مندی از فضای برنامه ریزی هوشمند، این امکان را فراهم آورده تا داوطلبان آزمون استخدامی معلمی در تمامی رشته‌های شغلی پس از ارزیابی و تعیین منابع مطالعاتی مناسب، با یک برنامه ریزی هوشمند و دقیق تا روز آزمون به بهترین نحو آماده شده و با موفقیت آزمون استخدامی معلمی را بگذرانند؛ لذا برای بهره‌مندی از بررسی تخصصی و استفاده از برنامه ریزی هوشمند آزمون استخدامی معلمی می‌توانید با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایید.

جمع بندی آزمون استخدامی برای معلمی

 

آزمون استخدامی معلمی، تحت عناوین آزمون استخدامی دبیری، آزمون استخدامی آموزش و پرورش و آزمون استخدامی ماده 28 شناخته می‌شود. این آزمون هرساله توسط سازمان سنجش و هماهنگ با آزمون استخدامی سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار شده و نسبت به جذب موقعیت‌های شغلی موجود در مدارس اقدام می‌نماید. داوطلبان آزمون استخدامی معلمی برای ثبت نام در موقعیت شغلی مورد نظر خود می‌بایست ابتدا از تمامی شرایط عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش آگاهی یافته و سپس با انتخاب بهترین رشته شغلی مورد نظر در آموزش و پرورش و ثبت نام در آزمون نسبت به مطالعه منابع عمومی و اختصاصی آن اقدام نماید. آزمون استخدامی معلمی از دو مواد امتحانی عمومی و اختصاصی تشکیل شده است که بخش عمومی بین تمامی رشته‌های شغلی معلمی مشترک بوده و بخش اختصاصی متفاوت است. پذیرش در آزمون استخدامی معلمی به خصوص در سال‌های اخیر و با توجه به رقابت شغلی ایجاد شده در جامه، سخت‌تر از گذشته است و این موضوع یک اراده جدی و برنامه ریزی دقیق را در مسیر موفقیت در آزمون استخدامی معلمی می‌طلبد. داوطلبان آزمون استخدامی معلمی می‌توانند جهت بهره‌مندی از مشاوره اختصاصی در زمینه آزمون استخدامی معلمی در رشته شغلی مورد نظر خود و همچنین بهره‌مندی از برنامه ریزی شخصی و هوشمند جهت موفقیت در آزمون استخدامی با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3 گام مشاوره نمایند.