تحلیل کارنامه سبز کنکور ارشد

بعد از آنکه نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد اعلام می شود، داوطلبان می توانند در کارنامه ای تحت عنوان کارنامه سبز، اختلاف قبولی خود را در هر کد رشته محل را در سایت سازمان سنجش ملاحظه کنند. این کارنامه که وضعیت داوطلبان را در رشته هایی که فرد در مرحله انتخاب رشته انتخاب کرده است نمایش می دهد. در این محتوا علاوه بر چگونگی دانلود این کارنامه روند تحلیل آن را نیز آموزش میدهیم و هم چنین شما میتوانید با مشاورین تخصصی رشته خود در موسسه3گام از مشاوره تخصصی برای کارنامه سبز کمک بگیرید. در ادامه به بررسی چگونگی دریافت این کارنامه و نحوه تکمیل ظرفیت و انتقالی گرفتن با کارنامه سبز می پردازیم.

چگونگی دریافت و تحلیل کارنامه نهایی ارشد (کارنامه سبز)

هرساله سازمان سنجش پس اعلام نتایج اولیه که جزئیات مربوط به تراز و رتبه و درصد های دروس است و پس از آن انتخاب کد رشته ها توسط داوطلبان نتایج انتخاب رشته آزمون ارشد را به صورت کارنامه سبز نیز منتشر میکند به این صورت که در این کارنامه سبز آخرین رتبه قبولی در هر رشته ای که فرد در مرحله انتخاب رشته انتخاب کرده است مشخص می نماید و آن کد رشته در مقایسه با رتبه داوطلب نمایش میدهد.

داوطلبان برای مشاهده این کارنامه سبز می بایست پس اعلام نتایج نهایی به سایت سازمان سنجش azmoon.org مراجعه کنند و پس از وارد کردن شماره پرونده و کد ملی خود که در تصویر زیر مشخص است به این سیستم وارد شوند.

 

روش های ورود به سیستم در سایت سازمان سنجش برای دریافت کارنامه سبز ارشد
روش های ورود به سیستم در سایت سازمان سنجش برای دریافت کارنامه سبز ارشد

 

پس از وارد کردن این اطلاعات صفحه بعدی باز خواهد شد که در گزینه مشاهده کارنامه نهایی میتوان کارنامه سبز را مشاهد کرد. (شماره 1 مشخص شده در تصویر)

 

 

ورود به قسمت کارنامه نهایی
ورود به قسمت کارنامه نهایی

 

پس از این مرحله صفحه بعدی کارنامه سبز نمایش داده می شود که در بخش اول آن مشخصات اولیه داوطلب همانند معدل و سهمیه و کد رشته قبولی نمایش داده می شود در بخش دوم به ترتیب ستون علاقه مندی ها (شماره 1) که به ترتیب کد رشته هایی که داوطلب در مرحله انتخاب رشته داشته است. (شماره 1 درج شده در تصویر 3)

کارنامه سبز ارشد - ستون رتبه داوطلب

این رتبه پس از تمام انتخاب کنندگان این کد رشته و مقایسه آنان برای داوطلب محاسبه میشود به این صورت که تمامی داوطلبانی که این کد رشته را انتخاب کرده اند با هم مقایسه میشوند و برای داوطلب یک رتبه در نظر گرفته می‌ شود. برای محاسبه این رتبه سهمیه ها نیز در نظر گرفته میشود که در هریک از سهمیه ها هر داوطلب با داوطلبان سهمیه خود مقایسه خواهد شد. (شماره 2 درج شده در تصویر 3)

کارنامه سبز ارشد - ستون آخرین رتبه قبولی

با توجه به ظرفیت پذیرش هر کد رشته، رتبه آخرین نفر قبولی در بین انتخاب کنندگان این کد رشته در هر سهمیه محاسبه شده و در این ستون قابل مشاهده است. (شماره 3 درج شده در تصویر 3)

کارنامه سبز ارشد - ستون نتیجه

در این ستون که انتخاب کد رشته ها بر اساس علاقه مندی ها در مرحله انتخاب رشته است در این صورت اگر رتبه داوطلب پایین تر از آخرین رتبه قبولی باشد آن رشته به عنوان رشته قبلی داوطلب با علامت * نمایش داده میشود. در صورتی که در این ستون عددی درج شده باشد، مفهوم آن در انتهای کارنامه ارائه خواهد شد. (شماره 4 درج شده در تصویر 3)

نکته: کارنامه نهایی داوطلبان رشته های امتحانی دارای آزمون عملی شامل بخش سومی است که نمرات پروژه های عملی آن ها در این بخش قابل مشاهده است. رتبه داوطلب با درصد مرحله تشریحی در ستون رتبه داوطلب درج خواهد شد. در تصویر نمونه ای از کارنامه نهایی داوطلب رشته برنامه ریزی شهری را نمایش می هد. (شماره 5 درج شده در تصویر 3)

انتقالی گرفتن و تکمیل ظرفیت با کارنامه سبز

سازمان سنجش پس اعلام کارنامه سبز حدود یک هفته را برای مهلت استفاده از کارنامه سبز در نظر میگیرد؛ بنابراین داوطلبان باید با مراجعه به سایت سنجش کارنامه خود را برای تغییر رشه و انتقالی با کارنامه سبز دریافت کنند. همانطور که در مرحله پیش گفته شد اگر با مشاهده کارنامه سبز در کد رشته هایی غیر از آن رشته قبولی نهایی رتبه در ستون رتبه داوطلب پایین تر از ستون آخرین رتبه قبولی باشد فرد میتواند با توجه به اینکه در کدام یک از کد رشته ها احتمال قبولی بیشتری دارد برای تغییر رشته درخواست خود را ثبت کند. برای تغییر رشته و گرفتن انتقالی باید در سایت سازمان سنجش درخواست ارسال شود و موافقت دانشگاه مبدا و مقصد در این مرحله بسیار حیاتی است. به این صورت که فرد با مراجعه به دانشگاه مورد نظر و ارائه کارنامه نهایی چنانچه دانشگاه مقصد دارای ظرفیت باشد و درخواست داوطلب موافقت کرده باشد از ترم دوم در دانشگاه مقصد شروع به تحصیل کند. در این صورت نیز فرد میتواند تا قبل از تایید نهایی از دانشگاه مقصد در رشته قبولی خود ثبت نام کند و به تحصیل مشغول باشد که در صورتی که دانشگاه مقصد نیز مخالفت کرد برای فرد مشکلی برای ثبت نام به وجود نیامده باشد.

اگر در مرحله تغییر رشته داوطلب نتوانست رضایت دانشگاه مبدا و مقصد را داشته باشد شرکت در تکمیل ظرفیت میتواند راه دیگری برای قبولی در کد رشته هایی که رتبه داوطلب پایین تر از رتبه آخرین فرد قبول شده باشد هم چنین باید به این نکته توجه کند هیچ تضمین صد درصدی برای این کار وجود ندارد.

چنانچه داوطلبین برای شرایط تکمیل ظرفیت و نحوه انتقالی در رشته خود می توانند از مشاورین تخصصی موسسه 3گام استفاده نمایند.

 

 

بخش های کارنامه سبز ارشد
بخش های کارنامه سبز ارشد

 

جمع بندی تحلیل کارنامه سبز کنکور ارشد

هرسال سازمان سنجش بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد کارنامه سبز را منتشر میکند و داوطلبین میتوانند در کد رشته هایی که رتبه خود پایین تر از آخرین رتبه قبولی باشد و هم چنین در این مرحله داوطلبین میتوانند برای اطلاع از این که کدام کد رشته احتمال بیشتری برای تغییر رشته دارد از مشاورین تخصصی موسسه 3گام استفاده کنند و هم چنین چون اطمینان صد در صدی برای اینکه فرد بتواند به رشته هایی که رتبه پایین تر از اخرین رتبه قبولی دارد تغییر رشته بدهد داوطلبین میتوانند در تکمیل ظرفیت رشته ها شرکت کنند

نکته دیگری که در پایان لازم به ذکر است ممکن است برای برخی مطرح شود که داوطلبینی که در کارنامه سبز خود هیچ کدام از ستون رتبه داوطلب کمتر از آخرین رتبه قبولی نیست و درواقع میتوان گفت یا در کد رشته ای قبول نشده اند یا فقط یک کد رشته قبولی دارند میتوان گفت کارنامه سبز کارشناسی ارشد برای این گونه داوطلبین هیچ ارزشی ندارد؛ اما این افراد میتوانند در تکمیل ظرفیت دانشگاه های آزاد شرکت کنند.