اعتراض به نتایج اولیه آزمون دکتری

یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبان آزمون دکتری پس از اعلام نتایج، ثبت درخواست اعتراض خود به نتایج آزمون دکتری در سایت سازمان سنجش است. داوطلبان آزمون دکتری پس از شرکت در آزمون کتبی، در 3 مرحله نتایج آزمون دکتری را دریافت می‌کنند که اولین مرحله آن نتایج اولیه یا همان کارنامه آزمون کتبی است. برای ثبت درخواست اعتراض به نتایج اولیه آزمون دکتری، داوطلبان می‌بایست در زمان مقرر (که از سوی سازمان سنجش تعیین می‌شود) به سایت سنجش مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست اعتراض خود به آزمون دکتری اقدام نمایند. در این مقاله به بررسی گام به گام و تصویری نحوه ثبت درخواست اعتراض به نتایج اولیه در آزمون دکتری پرداخته شده است. چنانچه نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، می توانید از کارشناسان موسسه 3گام کمک بگیرید.  

راهنمای تصویری ثبت اعتراض به نتایج آزمون دکتری

ثبت درخواست اعتراض به نتایج اولیه آزمون دکتری همواره یکی از مسائل مورد توجه داوطلبان پس از اعلام نتایج کنکور دکتری است. در ادامه به بررسی مراحل ثبت درخواست اعتراض به نتایج اولیه آزمون دکتری می پردازیم.

*گاهی اشتباهات بسیار پیش پا افتاده‌ای در نتایج اولیه آزمون دکتری و عدم توجه داوطلب به آن می‌تواند سرنوشت قبولی در مقطع دکتری وی را به مخاطره اندازد. شما داوطلبان می‌توانید برای بررسی دقیق‌تر مشکل خود در نتایج اولیه آزمون دکتری با مشاوران باتجربه 3گام آن را مطرح و با خیالی آسوده راه حل مشکل خود را پیدا کنید.

مراجعه به سایت سنجش برای ثبت اعتراض به نتایج آزمون دکتری

در اولین گام می‌بایست به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه نمایید.

 

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود به سایت سنجش
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود به سایت سنجش

 

ورود به سیستم پاسخگویی برای ثبت اعتراض به نتایج آزمون دکتری

در ادامه سپس بر روی گزینه «ورود به سیستم پاسخگویی» در سمت چپ سایت کلیک نمایید.

 

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود به سیستم پاسخگویی
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود به سیستم پاسخگویی

 

عضویت در سیستم پاسخگویی برای ثبت اعتراض به نتایج آزمون دکتری

اگر در سایت سنجش عضو نیستید، ابتدا باید فرم عضویت را پر کنید. برای این کار بر روی گزینه «عضویت در سامانه» در کادر مشخص شده کلیک نمایید.

 

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - عضویت در سامانه
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - عضویت در سامانه

 

در صفحه باز شده، می‌بایست کادرهای خالی را با اطلاعات مورد نیاز تکمیل نمایید و سپس با فعال کردن تیک تأیید مشخصات، بر روی گزینه «تأیید» کلیک نمایید. در این مرحله باید توجه نمایید که پس از عضویت امکان تغییر مشخصات فردی وجود ندارد. همچنین ملاک پیگیری و پاسخگویی به اعتراض و درخواست شما مشخصاتی است که در این مرحله ثبت می‌نمایید؛ بنابراین در این مرحله بیشترین دقت را اعمال نمایید؛ چراکه پروفایل‌های تکراری و حاوی اطلاعات غلط و یا مغایر با سایر سامانه‌ها غیرفعال می‌شوند.

در ادامه برای شما رمز عبور از سمت سازمان سنجش ارسال خواهد شد.

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - رمز عبور
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - رمز عبور

 

سپس به صفحه «ورود به سیستم پاسخگویی» بازگشته و بر روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک نمایید.

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود به سامانه
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود به سامانه

 

در کادرهای مشخص شده، پست الکترونیک، رمز عبور و کد ملی خود را وارد نمایید و بر روی گزینه «ورود» کلیک کنید.

 

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود با کدملی
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - ورود با کدملی

 

ثبت درخواست جدید برای ثبت اعتراض به نتایج آزمون دکتری

در صفحه باز شده و در کادر سمت راست، بر روی گزینه «درخواست جدید» کلیک نمایید.

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - درخواست اعتراض جدید
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - درخواست اعتراض جدید

 

سپس نوع آزمون (دکتری) و سال را وارد نمایید و سپس بر روی گزینه جستجو کلیک نمایید.

در میان گزینه‌های نمایش داده شده، بر روی گزینه اعتراض به نتایج اولیه (تقاضای بررسی مجدد نمره) کلیک نمایید.

 

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - تقاضای بررسی مجدد
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - تقاضای بررسی مجدد

 

با انتخاب نوع اعتراض خود، در صفحه باز شده می‌بایست درخواست خود را با دلایل منطقی و به طور کامل شرح دهید. همچنین اطلاعات تکمیلی نظیر شماره پرونده، شماره داوطلبی و ... که در کادرهای پایین سایت قرار داده شده‌اند را به طور دقیق و کامل پر کنید. سپس بر روی گزینه تأیید کلیک نمایید.

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری -  دلایل درخواست
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - دلایل درخواست

 

اگر در هر یک از مراحل ذکر شده، مشکلی برای شما ایجاد شد، می توانید با کمک کارشناسان موسسه 3گام، اطلاعات لازم را کسب کنید.

فرایند پاسخگویی سنجش به اعتراض‌های داوطلب‌ها

با طی کردن مراحل بالا، اعتراض شما نسبت به نتایج اولیه آزمون دکتری ثبت می‌شود و نتیجه آن مدتی بعد (معمولاً پس از 24 الی 72 ساعت) در سایت سنجش مشخص می‌شود. داوطلبان می‌بایست برای مشاهده نتیجه درخواست خود، دوباره وارد سیستم پاسخگویی سازمان سنجش شده و در صفحه اول نتیجه درخواست خود را مشاهده نمایند.

 

اعتراض به نتایج اولیه دکتری - مشاهده نتیجه
اعتراض به نتایج اولیه دکتری - مشاهده نتیجه

 

نکته قابل توجه آن است که در سال‌های اخیر راه‌هایی نظیر مراجعه حضوری و یا ثبت درخواست به صورت تلفنی در سازمان سنجش میسر بود که این امر بعد از شرایط کرونا تغییر نمود و در حال حاضر پاسخگویی فقط از طریق ثبت درخواست به صورت الکترونیکی برای داوطلبان میسر است.

همچنین داوطلبان می‌بایست به اطلاعیه‌های سازمان سنجش مبنی بر راه‌های ثبت درخواست اعتراض خود نسبت به نتایج آزمون دکتری توجه نمایند.

 

اعتراض به نتایج اولیه آزمون دکتری

هر سال پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، یکی از نگرانی‌های اصلی داوطلبان وجود اشتباه در کارنامه اولیه آن‌ها است و چگونگی حل این موضوع موجب سردرگمی آن‌ها می‌شود. در این مقاله به بررسی گام به گام و تصویری چگونگی ثبت اعتراض به نتایج آزمون دکتری پرداخته شد که داوطلبان با عمل به تمامی مراحل گفته شده می‌توانند درخواست اعتراض خود را از سازمان سنجش پیگیری نمایند. به دلیل اتوماسیونی شدن پاسخگویی سازمان سنجش به درخواست‌های داوطلبان احتمال خطا در آن بسیار کاهش یافته و سرعت پاسخگویی نیز افزایش یافته است و به تمامی درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود، اما ترتیب اثر دادن به نتایج اعتراضات بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. در این مورد داوطلبان بهتر است اگر اعتراضی به نتایج اولیه آزمون دکتری خود دارند به طور کامل و بر اساس مراحل گفته شده در سایت سازمان سنجش ثبت نمایند و امیدوار باشند که جزو معدود داوطلبانی قرار گیرند که اعتراضشان مورد تأیید قرار می‌گیرد.

همچنین در نتایج اولیه دکتری مشکلات متعددی ممکن است برای داوطلبان رخ دهد که در صورت عدم ثبت اعتراض و یا پیگیری آن در پذیرش داوطلب مشکل ایجاد نماید. در این راستا می‌توانید با مطرح کردن مشکل نتایج اولیه آزمون دکتری خود با مشاوران با تجربه 3گام از بروز مشکلات در مراحل بعدی آزمون دکتری پیشگیری نمایید.