دانلود دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری

پس از آنکه سازمان سنجش نتایج اولیه آزمون دکتری را منتشر کرد، داوطلبان دورههای روزانه و شهریه پرداز که مجاز به انتخاب رشته شدهاند میبایست قبل از انجام انتخاب رشته  و تکمیل فرم انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش نسبت به مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری اقدام نمایند. در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری اطلاعات بسیار مهمی از جمله قوانین و ضوابط و کلیات انتخاب رشته، کد رشته محلهای پذیرنده داوطلبان دکتری، فرمهای معدل و همچنین پیشنویس انتخاب رشته دکتری قرار دارند که دریافت این دفترچه را ضروری میکند. داوطلبان جهت دریافت  دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری میبایست پس از انتشار کارنامه نتایج اولیه و در زمان مقرر انتخاب رشته سایت سازمان سنجش مراجعه نموده و نسبت به دانلود آن اقدام نمایند. در این مقاله به بررسی جامع دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری و سایر مسائل مربوط به آن همچون زمان انتخاب رشته آزمون دکتری، اشتباهات انتخاب رشته آزمون دکتری، انتخاب کد رشته محل مورد علاقه آزمون دکتری و وارد کردن آنها در فرم اینترنتی سازمان سنجش پرداخته میشود.

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری

سازمان سنجش هرسال طبق اطلاعیهای پس از انتشار نتایج اولیه آزمون دکتری زمان شروع انتخاب رشته دکتری را از سایت خود به نشانی sanjesh.org اعلام میکند. در سال 1401 بازه زمانی انتخاب رشته از 25 الی 28 فروردین ماه قرار داشت و تا 30 فروردین نیز برای جاماندگان تمدید شد. به احتمال زیاد در سال 1402 نیز بازه زمانی انتخاب رشته مشابه سال 1401 باشد. نکته قابل توجه آن است که بازه زمانی انتخاب رشته آزمون دکتری برای دانشگاه آزاد با سراسری متفاوت بوده و معمولاً طولانیتر از آن است. در آزمون سال 1401، بازه زمانی انتخاب رشته  دانشگاه آزاد از 25 فروردین ماه تا 5 اردیبهشت ماه قرار داشت که تا 9 اردیبهشت ماه تمدید شد.

محتویات دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری

در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری 3 فصل وجود دارد که هریک نکات بسیار مهمی دارند که نیاز است داوطلبان حتماً آنها را مطالعه و مورد بررسی قرار دهند. در ادامه به بررسی اجمالی هر یک از این فصول پرداخته میشود تا داوطلبان از جزئیات دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری مطلع شوند.

فصل اول: در فصل اول دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری به اطلاعات زیر پرداخته میشود:

  • توضیحات و ضوابط کلی پذیرش دانشجویان و مراحل انتخاب رشته
  • سهمیههای مؤثر در آزمون دکتری
  • جزئیات مندرج در کارنامه آزمون دکتری
  • نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری
  • توصیههای مهم در مورد مرحله مصاحبه دکتری و بررسی سوابق علمی داوطلبان

فصل دوم: در فصل دوم جداول کد رشته محلها قرار دارند:

در این بخش 7 جدول مجزا برای تمامی گروههای آزمایشی یعنی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی و زبان به تفکیک ستونهای کد رشته محل، نام دانشگاه یا مؤسسه، رشته تحصیلی، گرایش، ظرفیت پذیرش در دو نیمسال و همچنین توضیحات دانشگاههای خاص قرار دارند.

فصل سوم: در این فصل فرم مخصوص معدل و فرم پیشنویس انتخاب رشته قرار دارند:

در انتهای دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری شرایط و قوانین برخی دانشگاهها و مؤسسات خاص قرار دارند که حتماً داوطلبان باید به آنها توجه کنند. همچنین فرم مخصوص معدل و فرم پیشنویس انتخاب رشته برای داوطلبان قرار داده شده است.

  • فرم معدل مختص دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد و یا دکتری حرفهای است و فارغالتحصیلان نیازی به این فرم ندارند.

 

محتویات دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری
محتویات دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته آزمون دکتری

داوطلبانی که در آزمون دکتری مجاز به انتخاب رشته شدهاند میبایست بیشترین دقت را در انتخاب رشته خود به کار ببرند، زیرا کوچکترین اشتباه در این مرحله میتواند در قبولی نهایی آن تأثیرگذار باشد. برخلاف آزمونهای کارشناسی و کارشناسی ارشد که انتخاب رشته آخرین مرحله آزمون میباشد، در آزمون دکتری انتخاب رشته به نوعی آغاز نیمه دوم آزمون میباشد. داوطلبان پس از انتخاب رشته در دانشگاه سراسری و آزاد دعوت به مصاحبه میشوند و پس از آن منتظر نتایج نهایی آزمون خود میشوند.

در ادامه به اشتباهاتی که معمولاً داوطلبان آزمون دکتری در انتخاب رشته خود دچار میشوند اشاره میکنیم:

  • عدم دقت کافی به کارنامه اولیه

داوطلبان می بایست با دقت تمام به بررسی جزئیات کارنامه اولیه خود بپردازند و از تراز یا نمره کل مندرج در کارنامه خود اطلاع داشته باشند. چراکه با اطلاع از آن میتوانند کارنامه خود را با کارنامه داوطلبان سالهای گذشته مقایسه کنند و بدانند داوطلبانی با کارنامه مشابه خودشان در کدام دانشگاهها به مصاحبه پذیرفته شدهاند. توجه به سهمیه و ظرفیت پذیرش دانشگاه و مؤسسات ممکن است این کار دقت کافی را نداشته باشد، اما میتواند داوطلبان را با حدود شرایط خود و حدود دانشگاههای که شانس پذیرش دارند آشنا کند.

  • مطالعه نکردن کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری

داوطلبان معمولاً در مطالعه دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری دقت کافی به خرج نمیدهند، اما باید در نظر داشت مطالعه کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری باعث میشود شما با آگاهی کاملتری نسبت به قوانین و ضوابط انتخاب رشته و همچنین لیست کد رشته محلها و ظرفیتها اقدام به انتخاب رشته نمایید.

  • عدم اطلاعات کافی در مورد دورههای تحصیلی دکتری:

در داخل کشور دانشگاههای مختلفی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری مینمایند که هرکدام قوانین، ضوابط و شرایط خاص خود را دارند و عدم آگاه داوطلبان پیش از انتخاب این دانشگاهها و دورهها میتواند موجب اشتباهات زیادی در انتخاب رشته شود. داوطلبان لازم است اطلاعات کافی درمورد دورههای دکتری روزانه و شهریه پرداز شامل شبانه، پیام نور، آزاد، پردیس خودگردان و غیر انتفاعی داشته باشند و سپس اقدام به انتخاب کد رشته محل در این دورهها نمایند. همچنین داوطلبانی که قصد استفاده از فرصتهای تحصیلی در خارج از کشور را دارند می بایست اطلاعات کاملی درمورد دوره تحصیلی مشترک (نیمی از تحصیل در داخل کشور و نیمی دیگر در دانشگاه تعیین شده در دفترچه) و بورس اعزام به خارج کشور داشته باشند.

*شهریه دورههای شهریه پرداز در مقطع دکتری متفاوت هستند و لازم است داوطلبان پیش از انتخاب این دورهها آگاهی کامل از مبلغ شهریه دکتری داشته باشند. 

شهریه دکتری نوبت دوم 

شهریه دکتری پردیس

شهریه دکتری غیر انتفاعی 

شهریه دکتری پیام نور

 

  • عدم توجه به انتخاب کد رشته محلهایی که در آزمون آنها شرکت کردهاند و انتخاب کد رشته محلهایی که مجاز به انتخاب آنها نبودهاند.
  • عدم دقت به میزان مسافت محل سکونت شما تا دانشگاه مقصد و همچنین راههای حمل و نقل به دانشگاه از محل سکونت داوطلبان.
  • عدم مشورت با افراد با تجربه و یا مشاوران انتخاب رشته دکتری نیز یکی از اشتباهات رایج داوطلبان آزمون دکتری میباشد. توصیه میشود داوطلبان دکتری پیش از انتخاب رشته با افراد با تجربه و رتبههای عالی سالهای گذشته در رشته خودشان در مورد کارنامه و فرم انتخاب رشته خود مشورت نمایند تا انتخاب رشتهای با کمترین اشتباه و بیشترین شانس قبولی داشته باشند.
  • انجام انتخاب رشته در روزهای پایانی مهلت سازمان سنجش: گاهی داوطلبان انتخاب رشته دکتری خود را به روزهای پایانی موکول میکنند، این کار با کاهش دقت داوطلبان در انتخاب رشته به دلیل زمان کم، باعث اشتباهات فراوانی در انتخاب رشته و تأثیرگذاری در پذیرش مصاحبه و پذیرش نهایی آنها خواهد شد.
  • عدم اولویت بندی صحیح کد رشته محلهای انتخاب رشته نیز یکی از پرتکرارترین اشتباهات داوطلبان آزمون دکتری میباشد. لازم است داوطلبان با آگاهی کامل در مورد اولویت بندی انتخابهای دکتری انتخاب رشته نمایند که در مقالهی تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری  به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.
  • نکته بعدی توجه به آخرین اطلاعیهها و اخبار محرومیت آزمون دکتری میباشد. داوطلبان می بایست با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری از شرایط محرومیت و سایر موضوعات مرتبط با آن اطلاع کافی داشته باشند.

انتخاب کد رشته محلهای مورد علاقه

داوطلبان پس از مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته می بایست به انتخاب کد رشته محلهای مورد نظر خود اقدام کنند. داوطلبان باید ابتدا بر اساس علاقه کد رشته محلهای مورد علاقه خود را انتخاب کنند و سپس با در نظر گرفتن شرایط کارنامه خود، مشورت با افراد با تجربه، رزومه آموزشی و پژوهشی خود و همچنین توجه به قبولیهای سالهای گذشته اقدام به اولویت بندی در پیشنویس فرم انتخاب رشته که در انتهای دفترچه انتخاب رشته قرار دارد بنمایند. نکته قابل توجه آن است که ترتیب انتخاب رشته تأثیری در شانس دعوت به مصاحبه داوطلبان ندارد و دعوت به مصاحبه صرفاً با نمره کارنامه اولیه انجام میگیرد و اولویت بندی کد رشته محلها هیچ تأثیری در دعوت به مصاحبه  ندارد. اما اولویت بندی در پذیرش نهایی داوطلبان تأثیر خواهد داشت و داوطلبان در بالاترین اولویت خود که نمره قبولی (آزمون کتبی + مصاحبه) کسب کرده باشند پذیرش خواهند شد.

وارد کردن در فرم اینترنتی انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش

داوطلبان می بایست پس از انتخاب کد رشته محلهای مورد نظر خود بر اساس شرایط گفته شده از جداول موجود در دفترچه انتخاب رشته، آنها را در فرم پیشنویس انتهای دفترچه انتخاب رشته با در نظر گرفتن تمامی شرایط اولویت بندی کنند. داوطلبان مجاز به انتخاب حداکثر 50 کد رشته محل میباشند.

 

فرم پیش نویس انتخاب رشته دکتری
فرم پیش نویس انتخاب رشته دکتری

 

سپس با مراجعه به سایت سازمان سنجش، آنها را وارد فرم اینترنتی کنند و روی گزینه تأیید کلیک نمایند. در پایان شماره پرونده 6 رقمی و رسید انتخاب رشته 15 رقمی را دریافت میکنید و لازم است آن را تا زمان نتایج نهایی انتخاب رشته دکتری نزد خود نگه دارید.

 

سؤالات متداول:

  • چند بار میتوانم فرم انتخاب رشته آزمون دکتری را ویرایش کنم؟

در موعد مقرر جهت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری که از سوی سازمان سنجش اعلام میشود، داوطلبان میتوانند هر چند بار که بخواهند نسبت به تغییر در اولویتبندیهای اقدام نمایند. اما پس از اتمام زمان انتخاب رشته امکان ویرایش برای داوطلبان وجود ندارد. اما توصیه میشود داوطلبان با دقت تمام اولویت بندی خود را در انتخاب رشته انجام داده و سپس آن را تأیید نهایی کنند چراکه ممکن است سازمان سنجش برای این مرحله محدودیت قائل شود و تعداد مشخصی را برای ویرایش اعلام کند.

 

  • آیا زمان انتخاب رشته تمدید میشود؟

بله، معمولاً پس از اتمام مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری، این بازه زمانی به مدت 2 روز تمدید میشود. در سال 1401 بازه زمانی انتخاب رشته از 25 الی 28 فروردین ماه قرار داشت و تا 30 فروردین نیز برای جاماندگان تمدید شد. در مورد دانشگاه آزاد نیز این مورد صادق است و معمولاً 3 الی 4 روز بازه زمانی انتخاب رشته دانشگاه آزاد در مقطع دکتری تمدید میشود.

 

  • هر داوطلب چند کد رشته محل میتواند انتخاب کند؟

حداکثر کد رشته محلها انتخابی داوطلبان در مقطع دکتری برای دانشگاه سراسری و آزاد متفاوت میباشد. حداکثر کد رشته محلهای انتخابی داوطلبان آزمون دکتری در دانشگاه سراسری برابر 50 کد رشته محل و در دانشگاه آزاد برابر با 80 کد رشته محل میباشد.