تاثیر اولویت در انتخاب رشته مقطع دکتری

انتخاب رشته در مقطع دکتری به دلیل ظرفیت پایین و داشتن مرحله مصاحبه، کاری بسیار حساس برای داوطلبان دکتری می‌باشد. داوطلبانی که در آزمون کتبی دکتری شرکت کرده و توانسته‌اند حد نصاب تراز موردنیاز برای مجاز شدن به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و شهریه پرداز کسب نمایند می‌توانند اقدام به انتخاب رشته کنند. داوطلبان می‌بایست منتظر انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری باشند و پس از انتشار و مشخص شدن کد رشته محل‌های دارای ظرفیت پذیرش دکتری، با نهایت دقت اقدام به انتخاب رشته نمایند. لازم به ذکر است همان‌طور که گفته شد با توجه به رقابت بالا و ظرفیت اندک داوطلبان می‌بایست نهایت دقت را در اولویت بندی خود در انتخاب رشته اعمال نمایند. منظور از اولویت بندی در انتخاب رشته، ترتیب چینش کد رشته محل‌های انتخابی داوطلب می‌باشد به این صورت که اگر داوطلب در تمام انتخاب‌های خود پذیرش شود، ترجیح می‌دهد در اولین انتخاب خود ادامه تحصیل دهد و اگر در انتخاب اول قبول نشد، در انتخاب دوم اقدام به ادامه تحصیل نماید و ... . هر داوطلب مقطع دکتری، حق انتخاب 50 کد رشته در دانشگاه‌های سراسری را دارد و ترتیب چینش و اولویت بندی انتخاب رشته تأثیر بسیاری در پذیرش نهایی داوطلب می‌گذارد. در این مقاله به بررسی تأثیر اولویت  در انتخاب رشته مقطع دکتری پرداخته می‌شود و نکات لازم درمورد تغییر و یا چینش اولویت‌ها در انتخاب رشته قرار گرفته است.

تأثیر اولویت انتخاب رشته در مصاحبه مقطع دکتری

اولویت بندی داوطلبان در انتخاب رشته آزمون دکتری، تأثیر قاطعی در مصاحبه آنها ندارد، اما داوطلبان پس از مرحله مصاحبه و در موعد اعلام نتایج در اولین کد رشته محل دارای ظرفیت خالی در فرم انتخاب رشته خود در صورت کسب نمره قبولی پذیرش خواهند شد. در نتیجه ترتیب چینش اولویت‌های انتخابی داوطلبان در پذیرش نهایی آنها تأثیر مستقیم دارد. همچنین نکات مهمی در مورد تأثیر اولویت انتخاب رشته در مصاحبه دکتر وجود دارد که بهتر است داوطلبان پیش از اقدام به انتخاب رشته از آن مطلع شوند. در ادامه بررسی این نکات پرداخته می‌شود.

تأثیر اولویت انتخاب رشته در مرحله دعوت به مصاحبه مقطع دکتری

داوطلبان مقطع دکتری، استرس زیادی برای اولویت بندی خود در انتخاب رشته دارند، چراکه بر این عقیده هستند که در صورت انتخاب کد رشته محل‌ها در اولویت‌های بالاتر به همان نسبت شانس بیشتری برای دعوت به مصاحبه در کد رشته محل انتخاب دارند. اما برخلاف باور عموم داوطلبان، ترتیب اولویت بندی‌ها هیچ‌گونه تأثیری در شانس دعوت به مصاحبه آنها ندارد. چراکه معیار مورد پذیرش دانشگاه‌ها برای دعوت به مصاحبه تنها تراز آزمون کتبی می‌باشد و هر دانشگاه با توجه به حد نصاب تراز خود از دانشجویان دعوت به مصاحبه می‌نماید. در نتیجه دعوت به مصاحبه در مقطع دکتری تماماً بر اساس نمره آزمون کتبی داوطلب است و هیچ تفاوتی نمی‌کند که داوطلبی دانشگاه مورد نظر خود را در کدام اولویت قرار داده باشد و کسی که نمره تراز بالاتر از حد معین هر دانشگاه را کسب نموده باشد، دعوت به مصاحبه می‌شود.

تأثیر اولویت انتخاب رشته در مرحله مصاحبه مقطع دکتری

نکته قابل توجه در اولویت انتخاب‌ها در انتخاب رشته آزمون دکتری، تأثیر مخفی و پنهان آن در مرحله مصاحبه می‌باشد. اگر چه بسیاری از اساتید مصاحبه کننده و دانشگاه‌ها منکر این موضوع می‌شوند اما برحسب تجربه داوطلبان مشاهده شده است که برخی از دانشگاه و اساتید مصاحبه کننده به اولویت انتخابی داوطلبان دکتری در انتخاب رشته اهمیت می‌دهند و در مواردی فقط داوطلبانی را مورد پذیرش قرار می‌دهند که کد رشته محل دانشگاه  را به عنوان انتخاب اول برگزیده باشند. این موضوع آنجا مهم می‌شود که اساتید از دانشجویانی که مقطع قبلی خود را نیز در دانشگاه مورد نظر گذرانده باشند انتظار بیشتری در این مورد دارند و توقع دارند همان دانشگاه را در اولین یا اولویت‌های بالای خود تعیین کرده باشند. در نتیجه می‌توان گفت این موضوع به دانشگاه و اساتید مصاحبه کننده بستگی دارد و مسئله‌ای قطعی نیست امام بهتر است داوطلبان تمام جوانب و شرایط را پیش از انتخاب رشته محل مد نظر قرار دهند.

مهلت تغییر اولویت‌های انتخاب رشته مقطع دکتری

تا زمانی مهت سازمان سنجش جهت انتخاب رشته داوطلبان مقطع دکتری، داوطلبان می‌توانند اقدام به تغییر در انتخاب‌های خود نمایند اما پس از اتمام مهلت قانونی این امکان وجود نخواهد داشت. اگرچه سازمان سنجش در برخی از سال‌ها امکان تغییر اولویت بندی انتخاب رشته داوطلبان دکتری را قرار داده است. اما بر اساس تجربه سال‌های اخیر چنین فرصتی به داوطلبان داده نشده است و تنها داوطلبان می‌توانستند پس از اتمام مهلت قانونی اقدام به حذف اولویت‌های خود نمایند، به این صورت که داوطلب بعضی از اولویت‌های بالای خود را حذف می‌کند تا شانس قبولی در اولویت‌های پایین‌تر بیشتر شود.

تاثیر اولویت در انتخاب رشته مقطع دکتری - نکات مهم

داوطلبان آزمون دکتری در انتخاب رشته به چه نکاتی باید توجه کنند؟

همان‌طور که گفته شد اولویت بندی در انتخاب رشته آزمون دکتری تأثیر بسیاری در پذیرش نهایی داوطلبان دارد و به همین دلیل داوطلبان می‌بایست بیشترین دقت را در این مرحله داشته باشند در ادامه به نکاتی که داوطلبان در انتخاب رشته باید توجه نمایند اشاره می‌شود.

  • به تمام جزئیات کارنامه خود توجه داشته باشید و با مقایسه نمره کل خود با کارنامه‌های سال‌های گذشته می‌توانید محدوده دانشگاه‌هایی که امکان قبولی بیشتری دارید را بدانید.
  • دفترچه انتخاب رشته را به طور کامل بخوانید و لیست کد رشته محل‌های خود را نیز از آن یادداشت کنید.
  • به مسافت دانشگاه انتخابی و محل سکونت خود توجه نمایید.
  • از شهریه دکتری دانشگاه‌های مختلف اطلاع کافی پیدا کنید. چراکه دانشگاه‌های شهریه پرداز نظیر پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی، شبانه و پردیس خودگردان هریک شهریه مختص خود را  دارند که در از طریق لینک‌های زیر می‌توانید به طور کامل از آنها مطلع شوید:
  • با مشاوران مجرب پیش از انتخاب رشته مشورت نمایید و از تجارب آنها استفاده کنید.
  • به اولویت بندی انتخاب‌های خود توجه بسیاری داشته باشید.
  •  انتخاب رشته را به روزها پایانی موکول نکنید.
  • به قوانین محرومیت از آزمون دکتری در هر سال توجه نمایید.
  • حداکثر کد رشته محل‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته دکتری، چند کد رشته است؟ برای سراسری و یا آزاد متفاوت است؟ 

حداکثر کد رشته محل‌ها انتخابی داوطلبان مقطع دکتری برای دانشگاه سراسری و آزاد متفاوت بوده و به این صورت می‌باشد که حداکثر کد رشته محل‌های انتخابی داوطلبان آزمون دکتری در فرم انتخاب رشته در دانشگاه سراسری برابر 50 کد رشته محل و در دانشگاه آزاد برابر با 80 کد رشته محل می‌باشد.