کاربرد آزمون MSRT

آزمون MSRT در واقع همان MCHE است که نام آن تغییر پیدا کرده است. این آزمون یک آزمون سنجش سطح زبان است که معاونت دانشجویی وزارت علوم برگزار میکند که برای دانشجویان دکتری وزارت علوم داخل کشور است. این آزمون که معادل تافل پیشرفته یا Advanced Toffel است اعتبار بین المللی نداشته و صرفا برای دانشجویان  داخل کشور کاربرد دارد. آزمون MSRT  10 بار در سال برگزار می شود و اعتبار نمره آن دو سال است. چنانچه داوطلب بعد از گذشت دو سال  نیاز به نمره این آزمون داشته باشد، باید مجدد در آزمون شرکت کند.

کاربرد آزمون MHLE

این آزمون برای متقاضیان تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی و پیرا پزشکی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پزشکی داخل کشور در مورد تعیین سطح زبان و مهارت زبان انگلیسی برگزار می شود و مستقیما توسط وزارت بهداشت تهران مدیریت میشود و همچنین اعتبار بین المللی ندارد. اگر داوطلب قصد شرکت در مقطع دکترای تخصصی پزشکی را دارد، باید در این آزمون شرکت کند. اگر میخواهید از بورسیه های رسمی دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور بهره ببرید، کسب این مدرک زبان لازم است.
افرادی که می
توانند در این آزمون شرکت نمایند:
افرادی با مدرک کارشناسی ارشد در رشته
های مربوط به پزشکی و پیرا پزشکی یا دکترای حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، دامپزشکی و یا علوم آزمایشگاهی.

تعداد سوالات آزمون های MSRT و MHLE

تعداد سوالات در آزمونMSRT
این آزمون سوال writing ندارد.

تفکیک این 100 سوال شامل : 30 سوال listening ، 30 سوال grammar و 40 سوال Readingاست.

100 سوال تستی

تعداد سوالات در آزمونMSRT

30 سوال

listening

30 سوال

grammar

40 سوال

Reading


تعداد سوالات آزمون MHLE

سوالات این بخش از 100 سوال چهارگزینه ای تشکیل شده است که شامل: 30 سوال listening ، 30 سوال Reading، 20 سوال بخش vocabulary و 20 سوال نیز از بخش grammar است.

100

تعداد سوالات در آزمون MHLE

30 سوال

listening

30 سوال

Reading

20 سوال

vocabulary

20 سوال

grammar

 

 

مدت زمان پاسخگویی
در آزمون MSRT زمان پاسخ به تست ها 110 دقیقه به شرح جدول زیر می باشد.

MSRT

تعداد سؤالات

زمان پاسخدهی

بخش  listening

30 پرسش

35 دقیقه

بخش  grammar

30 پرسش

20 دقیقه

Reading بخش

40 پرسش

55 دقیقه

 

مدت زمان آزمون MHLE نیز حدود 90 دقیقه میباشد که با توجه به تعداد سوالات (100) برای هر سوال تقریبا 54ثانیه زمان وجود دارد.

معادل سازی نمره MSRT و MHLE

محاسبه آزمون MSRT نیز به این صورت است که نمره قبولی این آزمون بین 50 تا 100 می باشد. اما برخی از دانشگاهای برتر کشور نمرات بیشتر از 60 را مورد قبول میدانند.
در آزمون
MHLE قبولی به شرط این است که شما 50 درصد سوالات را پاسخ دهید.
سیستم نمره دهی در هر آزمون شبیه به هم بوده و از 100 محاسبه می شود اما قطعا آزمون
MHLE نیازمند مهارت ها و توانایی بیشتر و دانش بالاتری است چرا که آزمون تخصصی تر می باشد و باید فرد متقاضی در حد نمره 6.5 آیلتس توانایی داشته باشد تا بتواند با موفقیت آزمون MHLE را بگذراند. همچنین در اطلاعیه سال تحصیلی 1399-1400 نمره مشروط 55تا 59 و نمره قبولی 60 در نظر گرفته شده است

MHLE

MSRT

 60-100

50-100

مقایسه سطح سوالات MSRT و MHLE

به طور کلی با توجه به ساختار MHLE که 20 سوال آن مربوط به لغات است اگر داوطلب دانش مناسبی از واژگان را داشته باشد کسب نمره از این آزمون منطقی تر و راحت تر خواهد بود.

در آزمونMHLE  محتوا و سیستم نمره دهی در بخش های مختلف سوالات تقریبا یکسان است و نسبت به آزمونMSRT، سوالات و موضوعات تخصصی تر در پزشکی و زمینه مرتبط است؛ در حالی که آزمون MSRT مثل آیلتس، عمومی تر است و موضوعات مختلفی را شامل می شود.

MHLE بهتر است یا MSRT

آزمون MHLE توسط وزارت بهداشت برگزار می شود، اما آزمون MSRT توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برگزار می شود. آزمون MHLE فقط مختص به داوطلبان شرکت کننده در رشته های تخصصی پزشکی است و ارتباطی به رشته های علوم انسانی یا مهندسی ندارد.در واقع داوطلبانی که رشته تحصیلی آنها مرتبط با وزارت بهداشت نیست نمره آزمون MHLE برای آنها امتیازی نخواهد داشت و به طور کلی داوطلب باید با توجه به هدف خود نوع آزمون را انتخاب نماید، مثلا آزمون MSRT ویژه دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های سراسری  یا تحت نظارت وزارت علوم و تحقیقات است اما آزمون MHLE برای داوطلبین وزارت بهداشت است، قابل ذکر است که اعتبار این دو مدرک برای وزارت بهداشت یکسان است، یعنی مدرک MSRT برای داوطلبان وزارت بهداشت اگر نمره خوبی کسب نمایند قابل تایید است. همچنین قابل ذکر است که آزمون MHLE  در سال 6بار برگزار می شود، اما آزمون MSRT بیش از 10 بار در سال برگزار می شود.

 

آزمون MSRT

آزمون MHLE

تعداد سوالات

100  سوال تستی

100سوال تستی

مدت زمان آزمون

110 دقیقه

90 دقیقه

کاربرد

دانشجویان دکتری داخل کشور

افرادی با مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مربوط به پزشکی و پیرا پزشکی یا دکترای حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، دامپزشکی و یا علوم آزمایشگاهی که قصد ادامه تحصیل در وزارت بهداشت را دارند.

چارچوب سوالات

Listening, grammar, Reading

Listening,  Reading,  vocabulary,  grammar

مدت اعتبار مدرک

2 سال

2 سال

نمره منفی

ندارد

ندارد

سطح سختی آزمون

متوسط به بالا

بالا

نمره قبولی

50-100

60-100