کاربرد آزمون MSRT

اکثریت متقاضیان آزمون MSRT را داوطلبان دکتری در برمی‌گیرند زیرا برای قبولی در آزمون دکتری داشتن یک نمره زبان الزامی است و این آزمون نیز یکی از آزمون های مورد قبول سازمان سنجش است که اعتبار بین المللی ندارد. آزمون MSRT به منظور ارزیابی سطح زبان انگلیسی داوطلبین، توسط سازمان امور دانشجویان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، برگزار می‌شود و سؤالات آن شباهت زیادی به آزمون تافل دارد، با این تفاوت که  از آن ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

کاربرد آزمون EPT

آزمون English Proficiency Test که به صورت مخفف EPT خوانده می‌شود به معنای آزمون مهارت انگلیسی است،این آزمون یکی از آزمون های سنجش زبان انگلیسی است که فقط برای داوطلبین دکترای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می گردد، در واقع دارا بودن مدرک EPT برای داوطلبین آزمون دکتری دانشگاه آزاد ضروری است و توسط واحد علوم وتحقیقات با هدف بررسی سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان برگزار می شود. این آزمون فاقد اعتبار بین المللی است و صرفا برای دانشجویان دکتری داخل کشور طراحی شده است.شرکت در این آزمون محدودیتی ندارد و اگر داوطلبی موفق به کسب نمره قبولی نشود می‌تواند مجدد در آزمون شرکت کند.

تعداد سوالات آزمون های MSRT و EPT

تعداد سوالات در آزمونMSRT
این آزمون سوال writing ندارد.
تفکیک این 100 سوال شامل : 30 سوال listening ، 30 سوال grammar و 40 سوال Reading است.

100 سوال تستی

تعداد سوالات در آزمونMSRT

30 سوال

listening

30 سوال

grammar

40 سوال

Reading

 

 آزمون EPT یک دفترچه و در 100 سوال طراحی شده است که ساختار آن عبارت است از:
25 سوال از بخش vocabulary، 40 سوال از grammar ، 20 سوال از Reading ، و 15 سوالcloze test.

 

100 سوال

تعداد سوالات در آزمون EPT

25 سوال

vocabulary

40 سوال

grammar

20 سوال

Reading

15 سوال

cloze test

 

مدت زمان پاسخگویی
در آزمون MSRT زمان پاسخ به تست ها 100 دقیقه  طیق جدول زیر می باشد.

 

MSRT

تعداد سؤالات

زمان پاسخدهی

بخش  listening

30 پرسش

35 دقیقه

بخش  grammar

30 پرسش

20 دقیقه

Reading بخش

40 پرسش

55 دقیقه

 

 

 

 

 

 

در آزمون EPT میزان زمان پاسخگویی 140 دقیقه است که با توجه به تعداد سوالات (100سوال) به طور میانگین بهتر است برای هر سوال یک دقیقه و 40 ثانیه زمان صرف شود.
 

 

معادل سازی نمره MSRT و EPT

داوطلبین دکتری EPT برای کسب نمره مشروط امتحان جامع نیاز به کسب نمره 40 و برای دفاع از پایان نامه نیاز به کسب نمره 50 در این را آزمون دارند و به طور کلی در این آزمون حداقل نمره جهت ارائه مدرک EPT در زمان مصاحبه 50 است، اما در آزمون MSRT بسته به دانشگاه مقصد میزان نمرات قابل قبول فرق میکند و به صورت کلی حداقل نمره قابل قبول 50 است.

                      EPT  

MSRT

 50-100

50-100

مقایسه سطح سوالات MSRT و EPT

از نظر سطح و کیفیت سوالات این دو آزمون تقریبا مشابه همدیگر هستند ولی عمده تفاوت این دو آزمون در بخش Listening است که این بخش در آزمون MSRT برگزار می‌شود ولی در آزمون زبان EPT خیر. همچنین آزمون EPT از نظر سختی سوالات در حد آزمون بین المللی TOEFL PBT است با این تفاوت که بخش شنیداری و نگارش ندارد.

EPT بهتر است یا MSRT

کلیه دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی مدرک MSRT را معتبر و مورد تأیید می‌دانند، در واقع به طور کلی محتوا این دو آزمون تفاوت چندانی ندارد اما آزمون  MSRT علاوه بر لغات، گرامر و درک مطلب که در آزمون EPT است، بخش مهارت شنیداری یا همان listening را هم می‌سنجد. اگر داوطلب به صورت قاطع تصمیم دارد در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهد بهتر است در آزمون EPT شرکت کند، زیرا هم بخش Listening ندارد و هم نمره قابل‌قبول آزمون 50 است در صورتی که در آزمون MSRT حداقل نمره قابل‌قبول 65 است.آزمون EPT برای دانشگاه های دولتی مورد تایید نیست. همچنین یکی دیگر از تفاوت آزمون MSRT  با EPT در زمان برگزاری است آزمون EPT به‌صورت ماهانه بوده و در کلیه دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و دانشگاه آزاد برگزار می‌شود.

 

 

آزمون MSRT

آزمون  EPT

تعداد سوالات

100  سوال تستی

100  سوال تستی

مدت زمان آزمون

110 دقیقه

             140 دقیقه

کاربرد

دانشجویان دکتری داخل کشور

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور

چارچوب سوالات

Listening, grammar, Reading

Vocabulary, grammar,

cloze test  Reading,

مدت اعتبار مدرک

2 سال

2 سال

نمره منفی

ندارد

ندارد

سطح سختی آزمون

متوسط به بالا

متوسط به بالا

نمره قبولی

50 از 100

50 از 100