کنکور دی بدیم یا تیر

اقدام سازمان سنجش در خصوص دو مرحله ای کردن کنکور و به وجود آوردن تغییرات در شیوه ی اجرایی کنکور سراسری سوالاتی را برای داوطلبان کنکور سراسری به وجود آورده که آیا کنکور دی را شرکت کنیم یا کنکور تیر را و یا اینکه آیا می توان هر دو کنکور را شرکت کرد یا خیر؟ مشاورین 3گام در این مطلب توضیحاتی را در خصوص این سوالات ارائه کرده اند تا داوطلبان بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کنکور دی شرکت کنم و یا کنکور تیر؟

این سوالی است که اکثر داوطلبان کنکور سراسری، فارغ التحصیلان و حتی دانش آموزانی که وارد پایه دهم تحصیلی شده اند با آن روبه رو هستند: کنکور دی یا کنکور تیر؟

در ابتدا باید بدانیم که چه داوطلبانی می توانند در این دو کنکور شرکت کنند. طبق مصوبه ی اخیر سازمان سنجش تمامی متقاضیان شرکت در کنکور سراسری از تمامی رشته ها می توانند در دو کنکور دی و تیر بدون هیچ محدودیتی شرکت کنند (البته این مسئله برای داوطلبانی که از کنکور محروم هستند و یا داوطلبانی که دچار مشکل سربازی هستند صدق نمی کند.) طیف اشخاصی که در کنکور سراسری شرکت می کنند معمولا شامل دانش آموزان مقطع دوازدهم تحصیلی، فارغ التحصیلان، دانشجویان مشغول به تحصیل و ... است که با توجه به دو مرحله ای شدن کنکور این افراد می توانند انتخاب کنند که در چه کنکوری شرکت کنند.

شرکت در کنکور سراسری دی ماه

یکی از سوالات پر تکرار از مشاوران تخصصی موسسه 3گام این مورد است که برای شرکت در کنکور سراسری دی ماه چه مواردی باید رعایت کنیم. در این بخش از محتوا می خواهیم در خصوص شرکت در کنکور دی ماه صحبت کنیم. با توجه به اینکه نتیجه نهایی کنکور تیر ماه در اواخر شهریور اعلام می شود، فرصت بسیار مناسبی برای داوطلبانی است که نتیجه ی مطلوبی در کنکور تیرماه به دست نیاورده اند و با توجه به اینکه به تازگی کنکور تیرماه را گذرانده اند و مطالب درسی همچنان در ذهنشان است می توانند از این فرصت مناسب استفاده کنند و در کنکور دی ماه که فاصله ی کمتری از کنکور تیر ماه داشته شرکت کنند و با یک برنامه ریزی مناسب و هدفمند به نتیجه ی ایده آل خود برسند.

فارغ التحصیلانی که می خواهند مجدد در کنکور سراسری شرکت کنند می توانند به بهترین شکل از کنکور دی ماه استفاده کرده و چون برای این افراد، بیشتر مسئله زمانی مطرح است می توانند با یک برنامه ریزی مناسب در هر رشته ی دلخواهی که می خواهند ثبت نام کرده و در کنکور سراسری شرکت کنند. در همین راستا می توانید برای داشتن یک برنامه ریزی کاملا هوشمندانه و دقیق با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و با توجه به شرایط خودتان دقیق ترین برنامه ریزی ها را دریافت کنید. دانشجویان شاغل به تحصیل که قصد عوض کردن رشته ی تحصیلی خود را دارند خصوصا دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه شده و در ترم های اول دوره ی دانشجویی قرار دارند می توانند از فرصت کنکور دی ماه به بهترین شکل استفاده کرده و با یک برنامه ریزی دقیق در کنکور سراسری شرکت کرده و به جای اینکه یکسال صبر کنند تا در کنکور تیرماه شرکت کنند می توانند با شرکت در کنکور دی ماه و صرفه جویی در زمان به نتیجه ی دلخواه خود برسند.

لازم به ذکر است که یکی از چالش های اصلی داوطلبان، تغییر رشته است. در این مورد بسیار حائز اهمیت است که داوطلب با در نظر گرفتن شرایط خود و هم چنین استعداد هایی که دارد بهترین انتخاب را داشته باشد. در این مورد می توانید برای کسب دقیق ترین اطلاعات با مشاوران تغییر رشته موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و بتوانید تصمیم درستی کسب کنید.

دانش آموزان مقطع دوازدهم تحصیلی هم می توانند در کنکور سراسری دی ماه بدون هیچ گونه محدودیتی شرکت کنند و شانس خود را برای قبولی در کنکور سراسری بیازمایند. منتها مسئله ای که این داوطلبان با آن روبه رو هستند محاسبه ی سوابق تحصیلی در کارنامه ی نهایی آنها است که این داوطلبان از این امکان محروم هستند.

شرکت در کنکور سراسری تیر ماه

این کنکور همان کنکور سال های قبل است و دچار تغییر زمانی نیز نشده است و باز هم در این کنکور تمامی دسته بندی هایی که در کنکور دی شرکت کرده اند نیز در این کنکور می توانند شرکت کنند. توجه کنید که داوطلبینی که در کنکور دی شرکت کرده اند نیز می توانند در کنکور تیرماه شرکت کنند، یعنی یک داوطلب می تواند در یک سال در هر دو کنکور شرکت کند. در خصوص تغییرات ایجاد شده در کنکور سراسری می توانید با استفاده از لینک زیر به جدید ترین تغییرات کنکور سراسری دسترسی پیدا کنید.

تغییرات کنکور دی ماه 

دانش آموزان مقطع دوازدهم تحصیلی به بهترین شکل می توانند از این کنکور استفاده کنند زیرا یک سال تحصیلی کامل را می توانند با یک برنامه ریزی بلند مدت تمامی مطالب موجود در کنکور را مطالعه کرده و با تمرینات زیاد و همچنین با شرکت در امتحانات نهایی و کسب سابقه تحصیلی مناسب، می توانند بهترین استفاده را به نسبت طیف های دیگر شرکت کننده در کنکور سراسری داشته باشند. نکته حائز اهمیت سال دوازدهم بدون شک محصل بودن داوطلبان کنکور است که همین امر باعث می شود که داوطلبان در برنامه ریزی خود دقت لازم را بکار بگیرد تا بتواند نتیجه مطلوبی را کسب کند؛ لذا در همین راستا و برای داشتن یک برنامه ریزی دقیق و با توجه به شرایط خودتان می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و با توجه به شرایط خودتان و هدف تان برنامه ریزی هوشمندانه و بهینه دریافت کنید.

فارغ التحصیلان متقاضی شرکت در کنکور سراسری نیز دیگر طیف شرکت کننده در کنکور دی ماه هستند. این داوطلبان می توانند با در نظر گرفتن نتیجه ی به دست آمده در کنکور دی ماه تصمیم خود را برای شرکت در کنکور تیر ماه گرفته و در آن شرکت کنند. دانش آموزانی که در کنکور تیرماه سال گذشته شرکت کرده اند و نتیجه نگرفته اند با توجه به مصوبه ی سازمان سنجش و داشتن یک سال سنوات می توانند بدون هیچ مشکلی در کنکور تیرماه سال بعد نیز شرکت کنند. دانشجویان شاغل به تحصیل هم می توانند همزمان با تحصیل در دانشگاه برای کنکور تیرماه خود را آماده کنند. سپس پس از قبولی در کنکور بایستی از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند تا مجاز به تحصیل در رشته ی قبولی خود شوند.

جمع بندی پاسخ به این سوال که کنکور دی بدهیم و یا تیر

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل داده شد حال داوطلبان علاقه مند به شرکت در کنکور سراسری می توانند با اطمینان خاطر بیشتری تصمیم خود را در خصوص شرکت در کنکور دی یا کنکور تیر و یا شرکت در هر دو کنکور را بگیرند.                                                                                                         

طبیعتا بهترین انتخاب برای دانش آموزان پایه دوازدهم شرکت در کنکور تیرماه خواهد بود؛ زیرا به تمامی سرفصل های موجود در کنکور رسیده اند و همین طور می توانند با شرکت در امتحان نهایی به سابقه ی تحصیلی موثر در کنکور نیز دست پیدا کنند. برای داوطلبانی که نتیجه ی مناسبی در کنکور تیرماه نگرفته اند بهترین زمان شرکت در کنکور دی ماه است تا باتوجه به نزدیک بودن فاصله دو کنکور و یادآوری سریع مطالب به نتیجه مطلوب برسند. برای فارغ التحصیلان و دانشجویان شاغل به تحصیل و انصرافی شرکت در هر دو کنکور دی ماه و تیر ماه می تواند مناسب باشد؛ زیرا مسئله مهم برای این افراد زمان و یادگیری و مطالعه ی مجدد مطالب کنکور است.  

همانطور که متوجه شدید بر خلاف کنکورهای سال های قبل مسئله ی زمان و فشردگی مطالب در شیوه ی جدید برگزاری کنکور سراسری بسیار مهم و قابل توجه است که طبیعتا لزوم داشتن یک برنامه ریزی مناسب برای داوطلبان را بیش از پیش پر رنگ تر نشان می دهد. زیرا اگر این زمان ها بدون هیچ گونه هدفی سپری شود فرصت های طلایی داوطلبان نیز به راحتی از دست خواهد رفت. ما برای هدفمند کردن مطالعه ی شما با این شیوه ی جدید به بهترین شکل، بهترین برنامه ریزی را در اختیارتان قرار می دهیم. پس شما می توانید با رزرو یک جلسه مشاوره تلفنی و گفتگو با مشاوران تحصیلی موسسه 3گام از کیفیت این برنامه ریزی مطلع شوید.