چگونه برای کنکور دکتری برنامه ریزی کنیم؟

در سیستم آموزشی ما، کنکور دکتری آخرین مقطع تحصیلی است که به آزمون ورودی نیاز دارد و داوطلب برای شرکت در این کنکور با مطالب زیادی که عمدتا نسبت به مقاطع قبلی سنگین تر نیز هستند مواجه است. با این تفاسیر بدیهی است که داوطلبان برای آمادگی در این آزمون باید برنامه ریزی کامل و جامعی داشته باشند تا بتوانند با تسلط کافی بر دروس مورد نظر در آزمون ورودی حضور پیدا کنند. در کارنامه کنکور دکتری شما برای سه پارامتر درصد دریافت خواهید کرد که عبارتند از: مجموع دروس تخصصی، زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی. با توجه به این تقسیم بندی در می یابیم که در کنکور دکتری برخلاف کنکور کارشناسی ارشد، برای هر درس تخصصی به طور جداگانه درصد نخواهیم داشت و درصد همه ی دروس تخصصی در کنار هم محاسبه می شوند و این موضوع در بسیاری از موارد می تواند امتیاز مثبت و کمک کننده ای برای داوطلبان باشد؛ چون ضعف در یک درس تخصصی با تسلط بر درس دیگر خنثی شده و می توانند در کارنامه خود درصد مطلوبی کسب کنند. عدم گزارش درصد دروس تخصصی به صورت جدا از هم نیز یکی دیگر از عواملی است که برنامه ریزی برای آزمون دکتری را متمایز تر می کند.

طبقه بندی داوطلبان در خصوص برنامه ریزی برای کنکور دکتری

در مواجه با کنکور دکتری میتوان داوطلبان کنکور دکتری را به 4 دسته ی کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • داوطلبانی که پایه درسی آنان در مقطع کارشناسی ارشد ضعیف یا نسبتا ضعیف است.
  • داوطلبانی که در مقطع کارشناسی ارشد پایه قوی دارند و بر تمامی مباحث مسلط هستند.
  • داوطلبانی که بین مقطع کارشناسی ارشد و دکتری آن ها وقفه ی تحصیلی اتفاق افتاده است.
  • داوطلبانی که رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشدشان با مقطع دکتری متفاوت است.

هر چند شرایط هر یک از داوطلبان کنکور دکتری می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. برای این منظور و برای بررسی های بیشتر می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید تا به حرفه ای ترین شکل شرایط شما مورد بررسی قرار بگیرد. با بررسی دقیق شرایط شما، مشاوران تخصصی موسسه 3گام می توانند برای شما به صورت کاملا بهینه برنامه ریزی انجام دهند تا شما در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را کسب نمایید.

هر گروه با توجه به شرایط خودشان می توانند منابع منحصر به فرد و روش خاصی را برای مطالعه ی دروس برگزینند. نکته قابل توجهی که داوطلبان عزیز باید به آن دقت کنید این است که در هر گروه و طبقه ای که قرار می گیرید و هر سبک برنامه ریزی ای که دارید باید در برنامه ی هر روز خودتان، به درس زبان انگلیسی توجه ویژه ای داشته باشید و به هیچ عنوان از اهمیت این درس در کنکور دکتری غافل نشوید. یکی از دلایل اهمیت این درس و تاکید بر جدی گرفتن آن در برنامه ی روزانه، توجه برخی اساتید محترم بر درصد درس زبان در جلسه ی مصاحبه دکتری است.

نحوه ی مطالعه ی هر گروه از داوطلبان برای کنکور دکتری

  1. داوطلبانی که پایه درسی آنان در مقطع کارشناسی ارشد ضعیف یا نسبتا ضعیف است: این داوطلبان عزیز باید ضعف خود در دروس تخصصی را با تقویت زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی جبران کنند. یعنی در برنامه ی خود یکی از دروس تخصصی رشته ی تحصیلی مورد نظر خود را که نسبتا در آن قوی هستند و تسلط نسبی به مباحش را دارند انتخاب کنند و فقط برای آن درس تخصصی در برنامه خودشان زمان اختصاص دهند و مابقی زمان برنامه را به دروس زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی تخصیص دهند. این دسته از داوطلبان باید به طور میانگین روزانه 7 ساعت مطالعه داشته باشند و پس از مطالعه چندین باره درسنامه هر درس بلافاصله باید سراغ تست های آن مبحث بروند و علاوه بر تست های کنکوری، بررسی تست های تالیفی را نیز در برنامه خود قرار دهند.
  2. داوطلبانی که در مقطع کارشناسی ارشد پایه قوی دارند و برتمامی مباحث مسلط هستند: این دسته از داوطلبان برنامه جامع تری دارند و دروس بیشتری را در برنامه ی خود قرار می دهند. داوطلبان محترم این دسته باید دقت کنند که با توجه به تسلط آن ها بر تمامی دروس تخصصی و اهمیت درس زبان، باید بخش عمده ی برنامه خودشان را با دروس تخصصی و زبان انگلیسی پر کنند و قسمت بسیار اندکی از آن را به استعداد تحصیلی اختصاص دهند. داوطلبان عزیز این گروه باید روزانه به طور میانگین 6 ساعت مطالعه درسی داشته باشند و بلافاصله پس از مطالعه درسنامه، سراغ تست زنی نروند و بین مطالعه و تست زنی شان فاصله زمانی داشته باشند و عمدتا بررسی تست های تالیفی را در برنامه خود قرار دهند.

به این نکته توجه کنید که هر یک از داوطلبان شرایط خاص خودشان را دارند و برای کسب بهترین نتیجه باید شرایط هر یک از داوطلبان به صورت دقیق بررسی شود بدین منظور می توانید با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و کاملا راهنمایی شوید. ارتباط برقرار کنید تا به حرفه ای ترین شکل شرایط شما مورد بررسی قرار بگیرد.

  1. داوطلبانی که بین مقطع کارشناسی ارشد و دکتری آن ها وقفه تحصیلی اتفاق افتاده است: زمان برای این داوطلبان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون این افراد باید هر چه سریع تر برای مطالعه کنکور دکتری برنامه ریزی خود را شروع کرده و تا حد توان زمان بیشتری را برای خودشان ذخیره کنند؛ چون با مطالعه ی دروس در طی زمان می توانند مطالب را به یاد آورده و وقفه تحصیلی خود را جبران کنند. اگر داوطلب عزیزی که بین دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خود وقفه دارد و در مقطع کارشناسی ارشدش پایه تحصیلی قوی تری داشته است، بهتر است برای همه دروس تخصصی اش به همراه زبان در برنامه خودش زمان بگذارد و زمان محدودی از برنامه را به درس استعداد تحصیلی اختصاص دهد؛ ولی اگر با وجود وقفه ای که بین این دو مقطع دارد، در مقطع کارشناسی ارشدش پایه ی نسبتا ضعیفی داشته، بهتر است این ضعف را با خواندن درس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی جبران کند و از بین دروس تخصصی اش بنا به پایه ای که دارد، درس یا دروسی را که در آن به نسبت دروس دیگر قوی تر است را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شود. میانگین زمانی مطالعه روزانه این دانشجویان 8 ساعت است و این داوطلبان عمدتا با تست خوانی می توانند به تسلط کافی برسند، به عبارت دیگر برای این داوطلبان تست نسبت به درسنامه اهمیت بیشتری دارد. مرور شبانه (آخر هر شب، تمامی مباحث خوانده شده در یک روز را به صورت مختصر مرور کنند) موضوع بسیار مهمی است که می تواند وقفة این دانشجویان را به بهترین نحو ممکن جبران کند و به آنان در رسیدن به هدفشان کمک کند.
  2. داوطلبانی که رشتة تحصیلی مقطع کارشناسی ارشدشان با مقطع دکتری متفاوت است: توصیة بسیار مهم من به داوطلبان این گروه این است که فقط یک درس تخصصی گروهی که می خواهید در کنکور آن شرکت کنید را انتخاب کنید و روی آن متمرکز شوید و به هیچ عنوان در درس انتخابی خود را درگیر چندگانگی منابع نکنید. پس از انتخاب یک درس تخصصی (این انتخاب باید ناشی از مشورت و تحقیق فراوان توسط افراد حاذق در این رشته صورت بگیرد)، یک منبع معتبر برای آن درس انتخاب کنید و با صرف زمان کافی و خواندن چندین باره ی مطالب به تسلط کافی در آن درس برسید. اگر تفاوت رشته ی مقطع کارشناسی ارشدتان با مقطع دکتری کم بود و رشته ها به هم مرتبط بودند میتوانید روی دو درس تخصصی زمان صرف کنید و از آن جایی که فهم و درک مطالب درسی که برای اولین بار است آن را می خوانید انرژی و زمان زیادی از شما صرف می کند، باید زمان عمده ی برنامه تان را به آن درس تخصصی و زبان انگلیسی اختصاص دهید. 9 ساعت مطالعه ی روزانه برای این داوطلبان ضروری است و باید بیشتر توجه و تمرکزشان را روی درسنامه بگذارند تا بتوانند با مباحث انس بگیرند. ضروری است که بلافاصله پس از تسلط بر درسنامه سراغ تست بروند و نکات تست ها را در درسنامه مربوطه پیدا کنند و مجددا آن نکته را بخوانند. مرور شبانه و مرور هفتگی (اختصاص دادن یک روز در هفته به مرور مباحث خوانده شده در طی یک هفته) برای این داوطلبان بسیار مهم و حیاتی است.

برای کنکور دکتری چطوری برنامه ریزی کنیم؟

یکی از مهم ترین و حساس ترین موضوعات مربوط به کنکور دکتری، این موضوع است که برای کنکور دکتری به چه صورت باید برنامه ریزی کنیم تا به هوشمندانه ترین روش ممکن بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم. پاسخ به این سوال تا حد زیادی وابسته به این موضوع است که شرایط خاص شما چیست؟ چه هدفی دارید؟ روزانه چند ساعت می توانید مطالعه کنید و... که برای ارزیابی بیشتر می توانید با مشاوران و کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید. مشاوران تخصصی موسسه 3گام با توجه به هدف شما از کنکور دکتری، میزان ساعت مطالعاتی شما در طول روز، سبک زندگی شما و حتی در نظر گرفتن نوع یادگیری شما، حرفه ای ترین برنامه ریزی را برای شما انجام می دهند.

به طور کلی هر فردی که برای کنکور دکتری برنامه ریزی می کند باید نکات متعددی را در نظر بگیرد و توجه داشته باشد که با توجه به عوامل مختلف مثل پایه ی درسی، رشته ی تحصیلی، زمان باقی مانده، هدف مورد نظر و... برنامه ی هر فرد مخصوص خود آن فرد بوده و برای دیگری به هیچ عنوان قابل استفاده نیست؛ لذا با توجه به توضیحات ارائه شده، برای استفاده بهینه از زمان و رسیدن به هدف مورد نظر داشتن یک برنامه جامعی که با توجه به برنامه زندگی و ویژگی های هر شخص باشد ضروری است و می تواند به بهترین شکل فرد را به هدفی که در نظر دارد برساند. به همین منظور می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید تا شما را در مسیر رسیدن به هدفتان یاری کنند. با توجه به هفتگی بودن یا روزانه بودن برنامه، هر روز باید زبان انگلیسی را در برنامه خود قرار دهید و به نسبت پایه ی تحصیلی که دارید، زمان باقی مانده برنامه خود را به بقیه دروس اختصاص دهید. توجه کنید حتی اگر پایه ی زبان ضعیف یا متوسطی دارید باید برای زبان زمان زیادی صرف کنید و ضعف خود را جبران کنید؛ چون برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حتما به آن نیاز خواهید داشت.