برای زبان دکتری چی بخونم؟

یکی از چالش های اصلی برای داوطلب های کنکور دکتری، انتخاب بهترین منبع برای مطالعه زبان است. این انتخاب اغلب بین داوطلب های دکتری با این سوال که "برای زبان کنکور دکتری چی بخونم؟" رواج دارد و در این مقاله سعی داریم این موضوع را بررسی کنیم.
زبان عمومی دکتری یکی از دروس بخش عمومی آزمون کتبی دکتری است، این درس که دارای ضریب یک است حدود ۱۷ درصد در نتیجه نهایی آزمون کتبی مؤثر است؛ اما اگر مدرک زبان ندارید، کسب درصد خوب در آزمون زبان دکتری می‌تواند به شما در مصاحبه نیز کمک کند.
در این مطلب با شما همراه هستیم تا ابتدا ساختار زبان آزمون دکتری را برای شما به صورت کامل شرح دهیم و سپس بهترین منابع را معرفی کنیم، همواره در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاورین حرفه‌ای 3گام با رزرو یک جلسه مشاوره تخصصی بهره ببرید.

استعداد تحصیلی آزمون دکتری 

زبان آزمون دکتری

 زبان آزمون دکتری از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
داوطلبان آزمون دکتری باید با ساختار سوالات زبان آزمون دکتری و تعداد سوالات بخش های مختلف آن آشنا شوند تا با آمادگی کامل، بتوانند برای آن برنامه ریزی کرده و به

سوالات پاسخ دهند.
زبان عمومی آزمون دکتری از سه بخش،
Grammar, vocabulary, Reading Comprehension
تشکیل شده است. در ادامه به توضیح هر یک از بخش های گفته شده می‌پردازیم.
Grammar
شروع سوالات زبان دکتری با بخش Grammar است. همانطور که می‌دانید مباحث گرامر در زبان انگلیسی بسیار گسترده است، اما طبق سؤالات سال‌های گذشته آزمون زبان عمومی دکتری مشاهده شده است که طراحان اکثر سؤالات خود را از مباحث خاصی که تکرار می‌شود مطرح می‌کنند. پس با آگاهی و تسلط این مباحث می‌توانید به سؤالات مختلف این بخش پاسخ دهید.
از ۳۰ سوال مربوط به بخش زبان عمومی کنکور دکتری ۸ سوال مربوط به بخش Grammar است که حدود ۲۶.۵ درصد نمره زبان را شامل می‌شود، همچنین زمان پیشنهادی برای سوالات این بخش ۸ دقیقه است.
vocabulary
دومین بخش سوالات زبان آزمون دکتری مربوط به بخش vocabulary است. بهترین روش یادگیری لغات زبان انگلیسی، یادگیری لغات در متن و تکرار خواندن لغات بعد از یادگیری است که تأثیر بسزایی در یادگیری لغات دارد، حداقل 24 ساعت بعد از یادگیری اولیه لغات آنها را مرور کنید و مرور بعدی بهتر است 3 روز بعد باشد و به همین ترتیب تکرار لغات را ادامه بدهید تا تثبیت شوند. همچنین سعی کنید در خواندن لغت حتماً ریشه، پیشوند و پسوند آن را پیدا کنید و از طریق آن ها لغات را به راحتی می توانید به خاطر بسپارید.
تعداد سوالات این بخش ۱۲ تست است؛ یعنی این بخش ۴۰ درصد سوالات زبان را در بر دارد.
زمان پیشنهادی برای سوالات این بخش نیز ۱۲ دقیقه است.
Reading Comprehension
آخرین بخش سوالات زبان آزمون دکتری مربوط به درک مطلب است که یک سوم سوالات یعنی ۱۰ تست را به خود اختصاص می‌دهد. طبق بررسی سوالات سال های اخیر در این بخش دو متن مطرح می‌شود که از هر بخش ۵ سوال مطرح می‌شود، موضوع متن ها عموما بسته به رشته متفاوت است.
در بخش گرامر زبان بهتر است که در ابتدا سوالات متن را سریع بخوانید، به نحوی که بتوانید تشخیص بدهید سوال از شما چه می خواهد؛ سپس به سراغ متن بروید و با دقت متن را بخوانید؛ اما در حین خواندن مطلب باید حواستان به سوالات باشد که بتوانید به آنها پاسخ بدهید. با توجه به وقت محدود شما که نمی توانید متن را دو بار یا بیشتر مطالعه کنید بهتر است همان بار اول با تمرکز و دقت به مطالعه متن بپردازید. توجه داشته باشید که در بخش درک مطلب تنها باید به متن تکیه کنید و به هیچ عنوان نباید به دانش خود برای پاسخ گویی به سؤالات بخش درک مطلب توجه کنید، به عبارتی تمامی اطلاعات مورد نیاز در آن متن گنجانده شده است.
 سوالات بخش درک مطلب حدود ۳۳.۵ درصد از سوالات زبان آزمون را شامل می‌شود و زمان پاسخگویی پیشنهادی برای این بخش ۱۰ دقیقه است.

 

 

تعداد سوالات

درصد

زمان پیشنهادی

Grammar

 ۸ سوال

26.5درصد

 ۸ دقیقه

vocabulary

۱۲ سوال

 ۴۰درصد

۱۲ دقیقه

Reading Comprehension

۱۰ سوال

33.5درصد

۱۰ دقیقه

 

بهترین منابع برای زبان کنکور دکتری

به عنوان یکی از اصلی ترین سوالات داوطلب های کنکور دکتری، می توان به این سوال پاسخ داد که " برای زبان کنکور دکتری چی بخونم؟" منابع پیشنهادی زیر از بهترین منابع های ارائه

 

شده برای زبان انگلیسی در سطح آزمون دکتری است، در ادامه برای هر بخش به تفکیک منابع را معرفی خواهیم کرد.

بهترین منابع کنکور دکتری برای Grammar (گرامر)

پایه و اساس مطلب کتاب های گرامر در واقع یکی است؛ اما بیان برخی بهتر از بقیه است؛ نکته قابل اهمیت توانایی فرد در تشخیص بهترین گزینه در سوالات گرامر است که این تشخیص با تمرین و تست زنی حاصل می‌شود.
در ادامه برخی از بهترین منابع را معرفی می‌کنیم:
کتاب گرامر برای زبان انگلیسی سعید عنایت پور یکی از کتاب های گرامر خوب و مناسب داوطلبین با سطح مقدماتی در زبان است که گرامر را به زبانی ساده بیان کرده، پس اگر می‌خواهید از سطح مقدماتی گرامر را آموزش ببینید از این منبع استفاده کنید. همچنین یکی دیگر از منابع برای سطح مقدماتی کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری از انتشارات مبتکران است.
کتاب بعدی، کتاب  English Grammar in Use از ریموند مورفی است که یکی از کتاب های مناسب برای گرامر در سطح پیشرفته است و خواندن آن به داوطلبان سطح بالا در زبان توصیه می شود. کتاب English Grammar Digest از ترودی ارنسون نیز از کتاب های سطح بالا برای آموزش گرامر است.

 بهترین منابع کنکور دکتری برای vocabulary (لغت)

از آنجایی که لغات در زبان انگلیسی پراکندگی زیادی دارد و نمی‌توان بر همه ی لغات مسلط شد باید تمرکز و تسلط خود را بر روی لغات مهم و ضروری بگذارید، در ادامه برخی از بهترین منابع در بخش vocabulary را معرفی می‌کنیم:
کتاب واژگان جامع آزمون های زبان Fast Vocab MA-PhD تالیف مهرداد زنگیه‌وندی برای کسانی که زمان کمی دارند و داوطلبان با پایه ضعیف مناسب است.
کتاب ۴۰۰۰ واژه از Paul Nation یکی از کتاب های آموزشی لغت است که کاربرد فراوانی دارد و از سطح بالایی نیز برخوردار است. همچنین هر سال چند لغت از این کتاب در سوالات کنکور مشاهده شده است، همچنین داوطلب سطح بالا بعد از مطالعه کتاب ۴۰۰۰ لغت می تواند از کتاب Essential words for TOEFL از استیون جی را استفاده کنند.

بهترین منابع کنکور دکتری برای Reading Comprehension (درک مطلب)

کتاب تافل کیت TOEFL Test Preparation Kit Est یکی از منابعی است متن های درک مطلب استاندارد و مناسبی دارد و برای آزمون دکتری مناسب است، این کتاب از سطح بالایی برخوردار است.
همچنین بخش درک مطلب از کتاب لانگمن  Longman Preparation Course for the TOEFL Test نیز توصیه می‌شود که سطح این کتاب نیز بالاست.
کتاب های Reading Comprehension Strategies  نیز  منابعی مناسب برای یادگیری استراتژی های درک مطلب است که شامل 8 سطح است و با توجه به وضعیت دانش خود می‌توانید سطوح مختلف را تهیه نمایید.
اگر زمان کمی تا کنکور دارید و منبعی با متن ساده نیاز دارید می‌توانید کتاب Fast Reading MA-PHD از مهرداد زنگیه ‌وندی را نیز تهیه کنید.

 

منابع سوالات درس زبان انگلیسی آزمون دکتری

Grammar

vocabulary

Reading Comprehension

کتاب گرامر برای زبان انگلیسی

کتاب واژگان جامع آزمون های زبان Fast Vocab MA-PhD

کتاب TOEFL Test Preparation Kit Est

کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی

کتاب ۴۰۰۰ واژه

کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL Test

 کتاب  English Grammar in Use

کتاب Essential words for TOEFL

کتاب های Reading Comprehension Strategies

کتاب English Grammar Digest

 

کتاب Fast Reading MA-PHD

 

جمع بندی بهترین منابع آزمون دکتری

زبان آزمون دکتری یکی از بخش های بسیار مهم آزمون دکتری است که علاوه بر آزمون، در مصاحبه و در طول تحصیل نیز اهمیت دارد. این بخش از آزمون از ۳۰ سوال و بخشهای Grammar، vocabulary و Reading Comprehension تشکیل شده است که با انتخاب منبع مناسب با توجه به سطح دانش خود میتوانید حدود ۱۷ درصد از نتیجه نهایی آزمون کتبی را کسب نمایید. همچنین مشاوران مجرب موسسه 3گام با شما همراه هستند تا از طریق خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی به تمامی سوالات شما پیرامون کنکور دکتری و منابع سوالات زبان انگلیسی آزمون دکتری پاسخ دهند.