برقراری تعادل بین امتحان نهایی و کنکور سراسری 

همیشه یکی از بزرگترین چالش های داوطلبان مقطع دوازدهم برقراری تعادل بین امتحان های مدرسه و کنکور سراسری هست. این چالش تاحدی مهم است که می تواند موجب ناهماهنگی ، بیذ نظمی و حتی سرخوردگی داوطلب نسبت به ادامه روند مطالعه شود.

سوالی که برای داوطلبین مقطع دوازدهم وجود دارد، این است که چگونه می توانیم هم به دروس و امتحانات مدرسه برسیم و هم رتبه خوبی در کنکور بدست آوریم. از این رو در این مقاله سعی داریم تا راهکارهایی را برای برقراری تعادل بین این دو امر مهم به شما نشان دهیم.

برقراری تعادل بین برنامه ریزی برای امتحان نهایی و کنکور سراسری

تعادل در برنامه ریزی؛ یعنی اینکه برنامه شما باید به گونه ای باشد که بتوانید از تایم‌ خود نهایت استفاده را ببرید که هم یادگیری خوبی از دروس دوازدهم داشته باشید و هم به برنامه آزمونخود برسید. از این رو برای درک بهتر این مسئله ما داوطلبین را به چند دسته تقسیم کرده ایم که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

۱-داوطلبینی که با شروع امتحانات نهایی کاملا برنامه کنکور را متوقف می کنند

این مسئله چندین علت میتواند داشته باشد. از جمله ترس از توبیخ شدن توسط  معلم ها و مدیر یا معاون مدرسه و سرزنش والدین. حتی گاهی این دسته از داوطلبین به حدی تاثیر ۴۰ درصدی معدل در نتیجه کنکور را جدی خواهند گرفت که به طور کامل از اصل یعنی کنکور فاصله گرفته و ۱ ماه را کاملا به امتحانات نهایی می پردازند.

توجه داشته باشید هرگز اینگونه نخواهد شد که شما کاملا درست و اصولی برای کنکور مطالعه کنید و به خوبی از پس تست ها بر بیایید اما نتوانید در امتحانات مدرسه نمره خوبی کسب کنید. حتی اگر اینگونه هم بشود شما فرصتی دارید به اسم ترمیم معدل که در واقع راه نجات را پیش روی شما گذاشته است و اگر بنا به هر دلیلی شما نتوانید نمره قابل قبولی در امتحانات کسب کنید میتوانید به راحتی از این فرصت استفاده کنید.

۲- داوطلبینی که به طور کامل امتحانات را رها کرده و فقط به کنکور می پردازند

موفقیت و یا عدم موفقیت این داوطلبین وابسته سطح آن ها در دروس پیش از شروع امتحانات است. اگر دانش آموزی پیش از این به خوبی مطالعه داشته است، میتواند به راحتی از پس امتحانات بر بیاید. این دسته معمولا در فرجه امتحانات به جای حل سوالات تشریحی تست بیشتری کار می کنند و به امتحانات به چشم فرصتی برای دوره و جمع بندی دروس دوازدهم نگاه می کنند. در امتحانات هم بسیار موفق عمل می کنند.

اما اگر داوطلب به طور کل از امتحان نهایی چشم پوشی کند. حتی در فرجه امتحانات درس های مربوط به دوازدهم را در برنامه خود قرار ندهد، نمره ی خوبی در نهایت کسب نکرده و مجبور است در شهریور ماه دوباره در امتحانات شرکت کند.

۳- کسانی که به کنکور و به امتحانات نهایی اهمیت نمی دهند

این دسته ممکن است هدف دیگری به جز درس خواندن برای زندگی خود در نظر گرفته اند و درس در مسیر زندگی آن ها جایگاهی ندارد.

برقراری تعادل بین مطالعه برای امتحان نهایی و کنکور سراسری

شما بخش زیادی از زمان خودتان را امسال در کلاس درس شرکت خواهید کرد. پس چه بهتر است که از این زمان نهایت استفاده را ببرید و در کلاس درس به صورت فعالانه شرکت کنید. تمام وقت خود را درگیر نمره و تکالیف مدرسه نکنید. تکالیف مدرسه تاثیری در کنکور نخواهند داشت؛ اما می توانید به آنها به عنوان فرصتی نگاه کنید که بتوانید به صورت عمیق کتاب درسی را مطالعه کنید تا برای آزمون و تست زدن آماده شوید.

 درست است که دروس دوازدهم هم بخشی از کنکور شما به حساب می آید؛ اما شما تنها ماموریتی که دارید این است که کتاب ها را با کیفیت و دقت کافی بخوانید تا هم در امتحانات مدرسه و هم در نهایت در کنکور بهترین نتیجه را بگیرید.

معمولا بودجه بندی آزمون ها با آنچه که معلم در مدرسه به شما درس میدهد هماهنگ است. پس شما می توانید در میان خواندن تکالیف و دروس مدرسه، تست هم حل کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید.

برای اینکه راهکارهای مطالعه برای دروس مدرسه در زمان کنکور را باهم بررسی کنیم ابتدا بیایید تا دانش آموزان را در یک دسته بندی ساده قرار دهیم:

۱- دانش آموزانی که تسلط کمی روی دروس دارند

توصیه من به این داوطلبین این است که زمان کوتاهی قبل از شروع کلاس را به مطالعه و پیش خوانی آنچه که معلم میخواهد تدریس کند بپردازند. همچنین تا قبل از جلسه بعدی کلاس حتما دروسی که فرا گرفته اند را به طور کامل مرور کنند. نکته مهمی که در اینجا وجود دار این است که حتما پس از مرور کردن باید از این مباحث مطالعه شده تعدادی تست هم حل کنند.

۲- دانش آموزان با سطح متوسط

علاوه بر مواردی که برای دسته اول ذکر شد، بهترین عملکرد برای این داوطلبین این است که حتی برای درس هایی مانند سلامت و بهداشت (در رشته تجربی) و این قبیل از دروس که در کنکور و نمرات پایانی تاثیری ندارند به صورت فعالانه در کلاس شرکت کنید و گوش فرا دهید. این کار باعث یادگیری شما در همان لحظه می شود و شما را از گذاشتن وقت بیش از اندازه برای این دروس در ایام امتحانات بی نیاز میکند .

۳- دانش آموزان با تسلط کامل روی دروس مدرسه

این دسته از داوطلبین تا کنون توانستند مطالعه مناسبی روی دروس داشته باشند. از این پس نیز می توانند بیشتر روی تست زنی کار کنند. اما برای اینکه بدانید چگونه میتوان اینکار را انجام داد با من همراه باشید.

شما حداقل یک الی دو هفته قبل از شروع امتحانات برنامه امتحانی را دریافت خواهید کرد. بهترین روش این است که همان زمان برنامه را به سمت مطالعه دروس امتحانی ببرید. با فرض اینکه بخشی از برنامه امتحانی شما به این صورت باشد ۱- عربی ۲- ریاضی ۳- زبان ۴- فیزیک و…

و شما اکنون تا اولین امتحان دو هفته زمان دارید. در این فاصله زمانی شروع میکنید به خواندن و تست زنی از درس ریاضی و هر روز یک تایم را به یک درس عربی اختصاص میدهید. توجه کنید نیازی نیست برای دروس عمومی تست کار کنید؛ چون این دروس از کنکور حذف شده اند. خب با این حساب الان اولویت برای خواندن و تست زنی ریاضی هست. هرچه که به روز شروع امتحانات نزدیک تر می شویم باید به بازه های زمانی فیزیک هم اضافه شود. به همین ترتیب تا آخر پیش می روید. اما به نکته ای که الان میخواهم خدمتان عرض کنم به خوبی دقت کنید. به محض شرکت در امتحان هر درس باید شروع به خواندن و تست زنی از پایه های آن درس بکنید. به طور مثال بعد از اتمام امتحان ریاضی دوازدهم باید مطالعه و تست زنی ریاضی دهم و یازدهم را وارد برنامه کنید. به این صورت می توانید بخش اعظمی از پایه را هم در دوران امتحان ترم مطالعه کنید.

برقراری تعادل بین حل تمرین برای امتحان نهایی و حل تست کنکور سراسری

طبیعتا برنامه مطالعاتی شما در ایام امتحانات تفاوت‌هایی با سایر ایام سال تحصیلی دارد. برخی از داوطلبان در ایام امتحانات مطالعه برای کنکور را کاملا کنار می‌گذارند و تمام وقت و تمرکز را روی دروس امتحانی می گذارند. درست است که در این ایام باید تمرکز ویژه‌ای روی امتحانات داشته باشید. اما به این معنا نیست که مطالعه برای کنکور و تست زنی به طور کامل از برنامه درسی شما حذف شوند. پس باید برنامه را به گونه ای تنظیم کنید که در این ایام از هیچ‌کدام از این دو امر مهم غافل نشوید. در ادامه برای شما توضیح خواهم داد.

پیشتر اشاره کردم که دانش آموزان در ایام امتحانات به چه صورت بین مطالعه برای کنکور و امتحانات نهایی تعادل برقرار کنند حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلا یک دانش آموز دوازدهمی در این زمان چه میزان تست و چه میزان سوال های تشریحی حل کند. بهترین حالت به این گونه است که داوطلب بخش اعظمی از زمان را همانطور که بالاتر اشاره کردم به تست زنی اختصاص دهد و یک الی دو روز مانده به امتحان سوالات تشریحی را به صورت آزمون گرفتن از خود تمرین کند تا بتواند بهترین نتیجه را در امتحانات نهایی کسب کند.

توصیه نهایی برای برقراری تعادل میان امتحان نهایی و کنکور سراسری

از خواندن تک درس در این ایام به شدت پرهیز کنید. دقت کنید شما دیگر دانش آموز پایه نیستید. هر زمانی که شما برای مطالعه می‌گذارید ارزشمند هست و باید درس به گونه ای خوانده شود که تا روز کنکور آن را به یاد داشته باشید. فرض کنید هرباری که درسی را میخوانید آخرین بار و آخرین فرصت مطالعه برای آن درس هست. پس با تمام انرژی و قوا بخوانید. ایام امتحانات هم به همین گونه است. اگر شما در  فرجه هر امتحان فقط به مطالعه همان درس بپردازید بازدهی کمتر و کیفیت کمتری خواهد داشت و مدت زمانی که آن درس را میتوانید به خاطر بسپارید کوتاه تر خواهد بود. این امر به این معنا نیست که در ایام امتحانات تنوع درسی مانند روزهای قبل داشته باشید. شما میتوانید زمان بیشتری را در روز به درسی که در چند روز آینده امتحان دارید بپردازید. اما باید در کنار آن چند درس دیگر را نیز مطالعه کنید.

همچنین سعی کنید از کتاب های جمع بندی استفاده کنید تا بتوانید در این مدت کوتاه تمام مباحث را تحت پوشش قرار دهید. اگر به کتاب های جمع بندی دسترسی ندارید می توانید تست ها را دوتا در میان از کتاب تست های قبلی خود بزنید.

و نکته آخر اینکه به هیچ وجه با نتیجه نامطلوب در یک امتحان خود را نبازید و از این فرصت به خوبی استفاده کنید.

 آیا کلاس های تقویتی می تواند مفید باشد؟ 

بهتر است برای یادگیری مطالب هوشمندانه عمل کنید خود را بیش از اندازه درگیر کلاس های اضافه نکنید و تنها برای درس هایی که در آن ها به شدت ضعیف هستید و فهم مطالب برایتان دشوار هست در کلاس های تقویتی شرکت کنید.