تغییرات کنکور دی ماه

طبق مصوبه جدید سازمان سنجش، کنکور از سال 1401 به شکل دو مرحله ای انجام خواهد شد. در این خصوص قوانین کنکور سراسری سال 1401 به نسبت سال های گذشته دچار تغییراتی شده است. لذا تصمیم داریم تا نسبت به این مورد توضیحاتی را برای روشن شدن داوطلبان ارائه کنیم.

جامعه آماری کنکور دی ماه

جامعه آماری در کنکور دی ماه طبیعتا به نسبت کنکور تیر ماه بسیار کمتر می باشد و با توجه به ظرفیت هایی که دانشگاه های سراسر کشور در نظر می گیرند، می توان با یک برنامه ریزی مناسب از این فرصت استفاده کرده و به نتیجه ی مطلب برسند. داوطلبان می توانند هم در کنکور دی  ماه و هم در کنکور تیر ماه شرکت کنند و هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد.

حذف دروس عمومی در کنکور دی ماه

طبق مصوبه سازمان سنجش و آموزش کشور، تمامی دروس عمومی از کنکور سراسری در تمامی رشته ها حذف شده و فقط دروس تخصصی در چهارچوب کنکور سراسری 1401 جای می گیرند. نحوه ی محاسبه ی دروس عمومی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموزان در کارنامه ی نهایی محاسبه می گردد. پس اهمیت امتحانات نهایی در این صورت بسیار بالا می رود به خصوص برای دروس عمومی زیرا درصدگیری دروس عمومی بر اساس نمره برگه امتحان نهایی انجام می شود. برای داوطلبان فارغ التحصیل نیز شیوه محاسبه به همین شکل خواهد بود یعنی بر اساس نمره کتبی که در کارنامه پایان ترم دوم لحاظ شده محاسبه می گردد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور دی ماه

در کنکور سال 1401 تاثیر سوابق تحصیلی به نسبت سال های گذشته افزایش داشته و تقریبا نیمی از نتیجه ی کنکور سراسری را در بر می گیرد که به میزان 40 درصد رسیده است. این درصد برای دروس تخصصی انجام می شود و برای دروس عمومی کاملا متکی بر نمره برگه امتحان نهایی ترم دوم خواهد بود. پس اهمیت امتحانات نهایی به نسبت سال های گذشته افزایش یافته و این موضوع باعث می شود که دانش آموزان پایه دوازدهم برای موفقیت و همینطور فارغ التحصیلان برای ترمیم نمره حساب ویژه ای باز کنند.

حذف زیرگروه ها در کنکور دی ماه

از کنکور سراسری 1401 دیگر چیزی تحت عنوان زیرگروه در محاسبات ضرایب دروس وجود نخواهد داشت و تمامی ضرایب با همان ارزش اصلی خودشان محاسبه خواهد شد. معمولا داوطلبان در سال های قبل بر اساس رشته ای که مدنظرشان بود برای دروس ارزش گذاری انجام می دادند؛ زیرا ضرایب دروس متفاوت بود و در برنامه ریزی مطالعاتی خودشان اهمیت آنها نیز تفاوت داشت. اما از کنکور سراسری سال 1401 دیگر تمام اینها از محاسبات باید حذف شود.

چه کسانی از کنکور دی ماه محروم می شوند؟

کنکور سراسری 1401 در دی ماه یک فرصت ایده آل برای داوطلبان و فارغ التحصیلان تمامی رشته ها می باشد و می توان بدون هیچ گونه محدودیتی در آن شرکت کنند. از کنکور دی ماه داوطلبینی که در کنکور سراسری 1400 در رشته ها و دانشگاه های روزانه قبول شده اند اما در دانشگاه ثبت نام نکرده اند طبق سنوات گذشته و همینطور داوطلبینی که در مسئله سربازی دچار شرایط خاصی هستند از کنکور دی ماه محروم خواهند بود.

کنکور دی بهتر است یا کنکور تیر؟

با توجه به مصوبه سازمان سنجش و آموزش کشور، تمامی داوطلبان می توانند در هر دو کنکور شرکت کنند و محدودیتی در این زمینه برای آنها وجود ندارد.

اما این امکان بسیار مناسب داوطلبینی است که در کنکور سال گذشته نتیجه مطلوب خود را کسب نکرده اند. پس کنکور دی فرصت ایده آلی برای آنهاست که تنها فقط با چند ماه تاخیر می توانند وارد دانشگاه شده و در رشته ی تحصیلی مورد علاقه خود ثبت نام نمایند.

اما معمولا به دانش آموزان سال دوازدهم توصیه نمی شود که روی این آزمون حساب ویژه ای باز کنند، زیرا با توجه به طبقه بندی دروس مربوطه و همین طور تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری امکان قبولی کمتری را خواهند داشت. اما می توان برای تجربه کنکور و پروتکل برگزاری آزمون سراسری در این آزمون شرکت نمایند؛ زیرا هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

آیا دانش آموزان پایه دوازدهم می توانند در کنکور دی شرکت کنند؟

جواب سوال فوق مثبت است. هیچ گونه منعی برای دانش آموزان پایه دوازدهم وجود ندارد؛ زیرا ممکن است بعضی از دانش آموزان این سوال برایشان مطرح شود که ممکن است از کنکور تیر محروم شوند که تصور کاملا اشتباهی است و می توانند بدون هیچ گونه نگرانی هم در کنکور دی و هم در کنکور تیر شرکت کنند. منتها در محاسبه سوابق تحصیلی با توجه به عدم وجود نمرات کتبی نهایی در کارنامه، این امر برای این داوطلبان در نظر گرفته نخواهد شد.

ترمیم نمره

با توجه به اهمیت بالای نمرات کتبی امتحانات نهایی به خصوص دروس عمومی در محاسبه نتایج کنکور،فارغ التحصیلان و حتی دانش آموزان پایه دوازدهم می توانند از امکان ترمیم نمره استفاده کرده و در امتحانات نهایی که در ماه دی گرفته می شود، دروسی را که نمرات کمتری را گرفته اند انتخاب کرده و در این امتحانات شرکت کرده و نمرات خود را ارتقا دهند.

ترمیم معدل کنکور

برنامه ریزی برای کنکور دی

مرحله اول کنکور سراسری 1401 اواخر دی ماه و مرحله دوم آن در تیر ماه سال آینده برگزار خواهد شد. کنکور دی فرصت مناسبی برای داوطلبینی می باشد که نتیجه مناسبی را سال گذشته به کسب نکردند و می توانند در این مدت زمان کوتاه با یک برنامه ریزی مناسب به قبولی برسند. داوطلبین تمام رشته ها می توانند در این آزمون شرکت کنند و حتی دانشجویان شاغل به تحصیل هم می توانند بدون هیچ گونه مشکلی در این آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی از رشته تحصیلی خود از دانشگاه در حال تحصیل انصراف دهند.

پس می توان با یک برنامه ریزی کوتاه مدت و کمی فشرده؛ اما دقیق تمام سرفصل های 4 درس اصلی را مطالعه کرده و با یک اطمینان خاطر سرجلسه آزمون حاضر شوند. ما در موسسه 3 گام سعی بر این داریم که با یک برنامه ریزی هدفمند این امر را محقق کنیم.